تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816025465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از گرايش به انرژي هسته‌اي در منطقه خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارشي از گرايش به انرژي هسته‌اي در منطقه خليج فارس
خارجي. اقتصادي. انرژي. خليج‌فارس.

كارشناسان مي‌گويند: انرژي هسته‌اي در مقايسه با منابع تجديدپذير مانند باد و خورشيد، بهترين گزينه براي تامين تقاضاي انرژي در منطقه خليج‌فارس است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از دبي، "علي صالح البراك" رييس شركت برق عربستان سعودي روز دوشنبه در كنفرانسي در همين خصوص در امارات عربي متحده اظهار داشت: انرژي‌هاي تجديدپذير حتي در تامين انرژي كشورهايي كه از مدت‌ها پيش روند توسعه آن را در پيش گرفته‌اند، سهم اندكي دارد.

وي افزود: هرچند عربستان سعودي استفاده از منابع تجديدپذير انرژي را بررسي مي‌كند، اما گزينه‌هايي چون باد و انرژي خورشيدي يا محدود است يا بنا به دلايل فني از جذابيت كمتري برخوردار است.

البراك گفت: با توجه به افزايش تقاضاي برق و رشد جمعيت در منطقه خليج فارس، به نظر من تنها راهكار فوري استفاده از انرژي هسته‌اي است كه بهترين گزينه از نظر اقتصادي و زيست‌محيطي است.

وي با مردود دانستن نگراني از زيان زيست محيطي انرژي هسته‌اي، افزود:
خطر واقعي از آنچه اكنون انجام مي‌دهيم يعني كاربرد روزافزون سوخت‌هاي فسيلي ناشي مي‌شود كه محيط زيست را تخريب كرده و افزايش گرماي جهاني را سبب مي‌شود.

كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس شامل بحرين، كويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات عربي متحده، در دسامبر ‪ ۲۰۰۶‬تصميم به اجراي يك برنامه مشترك هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز گرفتند و از آن زمان تاكنون با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مذاكراتي انجام داده‌اند.

اين اقدام در بحبوحه ادعاهاي غرب دربار برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران مطرح شد. تلاش ايران در توسعه برنامه هسته‌اي مناقشه بين اين كشور و قدرت‌هاي غربي و در راس آن آمريكا را در بر داشته است. غرب، تهران را به تلاش براي ساخت بمب اتمي متهم مي‌كنند، ادعايي كه ايران آن را رد مي‌كند.

اين در حالي است كه امارات عربي متحده، بحرين و عربستان سعودي پس از تصميم سال ‪ ۲۰۰۶‬تا كنون توافق‌هاي دوجانبه‌اي با آمريكا در زمينه همكاري هسته‌اي نهايي ساخته‌اند.

امارات عربي متحده كه اكنون شكوفايي اقتصادي را تجربه مي‌كند، همچنين توافقنامه‌اي با فرانسه در زمينه توسعه انرژي هسته‌اي مسالمت‌آميز به امضا رسانده است.

"صالح العواجي" معاون وزير نيروي عربستان سعودي بر اين نكته تاكيد كرد كه هرچند رياض مطالعه درمورد كاربردهاي پزشكي و صنعتي فناوري هسته‌اي را از دو دهه پيش آغاز كرده، اما اكنون در حال بررسي امكان استفاده از آن براي توليد برق است.

وي افزود: اين موضوع هنوز در مرحله امكان‌سنجي است و شوراي همكاري خليج فارس نيز به طور كلي در همين مرحله است.

امارات عربي متحده ماه گذشته اعلام كرد كه اين كشور اورانيوم غني‌شده مورد نيز براي هرگونه رآكتور هسته‌اي خود را از خارج وارد خواهد كرد.

با اين حال العواج خاطرنشان كرد: كشورهاي ديگر حوزه خليج فارس نيازي به پيروي از اين رويه ندارند.

وي افزود: گزينه توليد انرژي هسته‌اي در حال حاضر در دست بررسي است اما چنانچه تصميم به اجراي چنين پروژه‌هايي گرفته شود، هر كشورشرايط خاص خود را براي دستيابي به منابع سوخت هسته‌اي در چارچوب قوانين ناظر به استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، خواهد داشت.

سخنران‌هاي كشورهاي عربستان و قطر در كنفرانس مزبور بر سر اين موضوع كه گسترس انرژي هسته‌اي توسط كشورهاي حوزه خليج فارس به صورت گروهي موثرتر است، توافق داشتند.

"راجا كيوان" تحليلگر شركت مشاوره‌اي "پي.اف.سي انرژي" گفت: اگرچه اجراي جمعي برنامه انرژي هسته‌اي منطقي است، اما تصور نمي‌كنم تحقق يابد زيرا به نظر مي‌رسد كشورهاي حوزه خليج فارس از زمان ابراز تمايل به گسترش فناوري هسته‌اي صلح‌آميز در سال ‪ ،۲۰۰۶‬به راه خود رفته‌اند و با كشورهاي عرضه‌كننده مختلفي در اين خصوص مذاكره كرده‌اند.

وي افزود: اگر اين رويه تداوم يابد، امارات احتمالا اولين كشوري خواهد بود كه به توليد انرژي هسته‌اي نايل مي‌شود.

وي گفت: افزايش تقاضاي انرژي در منطقه به كمبود گاز در چند كشور خواهد انجاميد و استفاده از سوخت‌هاي جايگزين را به امري اجتناب ناپذير تبديل خواهد كرد.

كيوان با اشاره به اين نكته كه انرژي هسته‌اي آزمايش خود را پس داده، افزود: بي‌شك اين انرژي مناسب‌ترين منبع تامين سوخت براي افزايش تقاضا در منطقه ظرف ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬سال آينده خواهد بود.

وي افزود: منابع تجديدپذير انرژي پديده جديدي در جهان انرژي است و بخش خصوصي هدايت آن را در دست دارد و اين منابع بخش اندكي از مصرف جهاني را تامين مي‌كند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن