تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798443857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنایی با Plug-in های مرورگر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آشنایی با Plug-in های مرورگر
آشنایی با Plug-in های مرورگر     اگرچه ما ندرتاً به آنها توجه می کنیم، اما Plug-inها ابزارهائی هستند که به مرورگرها امکان می دهند تا بسیاری از انواع مضامین آنلاین را نمایش دهند. ما در این مقاله به بررسی تعدادی از متداولترین Plug-inها و اینکه چرا به آنها نیاز داریم، خواهیم پرداخت. در دنیای وب، مرورگرها یک اینترفیس مابین ما و تمام چیزهائی که اینترنت برای عرضه دارد، تأمین می کنند. با اینحال، دسترسی به بعضی از انواع مضامین آنلاین( برای مثال ویدیو) به ابزارهای اضافه ای نیاز دارد که تحت عنوان Plug-inها شناخته می شوند. در این مقاله، ما به بررسی رایجترین Plug-inها، کارهائی که انجام می دهند و اینکه چرا دارای اهمیت هستند خواهیم پرداخت. Plug-inها کاملاً با Add-onها تفاوت دارند. در حالیکه یک Plug-in یک مؤلفه نرم افزاری اضافی است که به یک مرورگر اجازه می دهد مضامین چند رسانه ای را نمایش دهد، یک Add-on( که گاهی اوقات تحت عنوان یک ضمیمه یا Extension شناخته می شود) چیزی است که عملکرد اضافی در داخل اینترفیس خود مرورگر را ارائه می نماید. برای مثال، Adobe Flash یک Plug-in است که به شما اجازه می دهد انیمیشنها و ویدیوها را بر روی سایتهای وب مشاهده کنید، در حالیکه یک Add-on نظیر Adblock تنها از نمایش آگهیهای تبلیغاتی برای شما جلوگیری خواهد کرد. با اینحال Plug-inها، تنها مضمون آنلاین را پخش نمی کنند، آنها فایلهائی که بصورت محلی بر روی PC شما ذخیره شده اند را نیز به خوبی پخش خواهند نمود. یک مورد که پیش از آغاز بحث بایستی بر روی آن تأکید داشته باشیم، اهمیت اطمینان یافتن از این موضوع است که شما جدیدترین نسخه هر Plug-in که از آن استفاده می کنید را در اختیار دارید، زیرا اگر سهواً خود را بر روی یک سایت وب بدخواهانه ببینید، رخنه های امنیتی نسخه های قدیمی تر Plug-inها به آسانی قابل بهره برداری خواهند بود. خوشبختانه، آخرین نسخه از مرورگر Firefox می تواند این کار را برای شما انجام دهد. اگر از مرورگر دیگری استفاده می کنید، باید بطور منظم از سایتهای وب توسعه دهندگان Plug-inها بازدید نمائید تا مطمئن شوید که آخرین نسخه ها را در اختیار دارید، هرچند که بعضی از آنها ( نظیر Adobe Reader) در صورت نیاز به بروز رسانی به شما اطلاع خواهند داد.

Adobe Flash Player /> AdoAdobe Flash Player که یک فناوری توکار توسعه یافته در دهه 90 میلادی است، یکی از شناخته شده ترین Plug-inهای مرورگر به حساب می آید. Flash Player در واقع فراگیرترین Plug-in مرورگر نیز می باشد. تخمین زده می شود که این Plug-in بر روی بیش از 90 درصد کامپیوترهای جهان نصب شده است. این Plug-in که پس از خریداری شرکت توسعه دهنده آن یعنی Macromedia توسط Adobe در سال 2005 به تملک Adobe درآمد، معمولاً برای گرافیکها، انیمیشنها، بازیهای تعاملی و ویدیوها مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه فایلهای Flash(.swf) در مقایسه با سایر فرمتها نسبتاً کوچک است که باعث می شود برای استفاده بر روی وب ایده آل باشند زیرا به پهنای باند زیادی احتیاج ندارند.

Silverlight   Silverlight یک Plug-in متعلق به شرکت مایکروسافت است که توابعی مشابه Flash Player Plug-in را انجام می دهد و به یک مرورگر امکان می دهد تا مضمون رسانه ای غنی نظیر ویدیو، انیمیشن و گرافیکها را نمایش دهد. بعضی از متخصصین صنعتی تا جائی پیش رفته اند که معتقدند Silverlight می تواند Flash را منسوخ نماید، اما محصول Adobe در حال حاضر تسلط کامل بر بازار را در اختیار دارد. به همین دلیل، مایکروسافت با یک چالش مهم برای متقاعد نمودن توسعه دهندگان به ایجاد مضمون برای فرمت Silverlight( بجای Flash) مواجه است، چیزی که مطمئناً یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

Java   Java Plug-in که گاهی اوقات تحت عنوان Java Runtime Environment شناخته می شود، به شما اجازه می دهد تا برنامه هائی را در مرورگر خود اجرا کنید که از فناوری جاوا استفاده می نمایند. Java که یکسال پیش از Flash یعنی در سال 1995 توسط Sun Microsystems ایجاد شد، یک زبان برنامه نویسی است که به توسعه دهندگان امکان می دهد« اپلتهای» ( Applet) تعاملی را بر روی یک صفحه وب ایجاد نمایند که بدون آنکه مجبور به نوسازی صفحه باشید، تغییر می کنند. این اپلتها عموماً برای سیستمهای ثبت نام( Booking) سایتهای وب( نظیر نمونه هائی که بر روی سایتهای وب شرکتهای مسافرتی و خطوط هوائی مشاهده می کنید) و یا سایتهای آزمایش کننده سرعت اتصال باند پهن مورد استفاده قرار می گیرند. شما نباید Java را با JavaScript اشتباه بگیرید. JavaScript یک زبان برنامه نویسی مجزا است که برای ایجاد صفحات وب دینامیک بکار گرفته می شود.

Acrobat Reader   Adobe Reader Plug-in که عملکرد Adobe Reader را در داخل مرورگر شما تأمین می کند، نمونه دیگری است که احتمالاً با آن آشنائی کامل دارید. این Plug-in به شما اجازه می دهد تا در داخل صفحات وب بر روی فایلهای PDF(Portable Document Format) کلیک نموده و آنها را باز کنید، بدون آنکه مجبور باشید ابتدا آنها را به دسک تاپ خود بارگذاری نمائید. این Plug-in در عین حال به شما امکان می دهد تا فایلهای PDF را از داخل اینترفیس مرورگر خود چاپ کنید. در ماه های اخیر، Plug-in مذکور در معرض مشکلات امنیتی متعددی قرار گرفته است که تا حدود زیادی به محبوبیت گسترده آن مربوط می شود. در واقع تبهکاران سایبر می دانند که بسیاری از مردم از این Plug-in استفاده می کنند، بنابراین به یک هدف جدی برای افرادی تبدیل شده است که به دنبال راهی جهت نفوذ به کامپیوترهای کاربران هستند.

QuickTime   QuickTime که در سال 1991 توسط شرکت Apple ایجاد شد، اکنون بصورت استاندارد در داخل Mac OS تعبیه می شود. اکثر کاربران ویندوز نیز احتمالاً آن را در کنار iTunes بر روی سیستمهای خود نصب می کنند. این Plug-in که بصورت نرم افزار کاربردی مستقل QuickTime Player نیز قابل دسترسی می باشد، به شما اجازه می دهد تا گرافیکهای 3 بعدی و انیمیشنها را در مرورگر خود مشاهده نمائید، هرچند که در اصل برای پخش فایلهای صوتی و ویدیوئی مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف بسیاری از Plug-in های دیگری که در اینجا به آنها اشاره کرده ایم، QuickTime با سیستم عامل Open Source لینوکس سازگار نیست.

Windows Media Player   مایکروسافت از سال 1991 به بعد، نرم افزارهای پخش رسانه ای را نیز در قالبهای مختلفی عرضه می کند، البته تحت نامهای متفاوت. این نرم افزار که اکنون تحت عنوان Windows Media Player و یا بطور ساده تر WMP شناخته می شود، بطور از پیش نصب شده بر روی اکثر سیستمهای ویندوز ارائه می گردد، هرچند که بخاطر قوانین کمیسیون اروپا، مایکروسافت مجبور شده است یک نسخه فاقد WMP از ویندوز را عرضه نماید. مایکروسافت یک نسخه سازگار با Mac از نرم افزار WMP خود را نیز تهیه کرد، اما عرضه و توسعه آن را در سال 2003 متوقف نمود. لینوکس هرگز تحت پشتیبانی این نرم افزار قرار نگرفت. Plug-inهای Windows Media Player برای مرورگرهای Firefox و Opera قابل دسترسی هستند که به شما اجازه می دهند مضمون صوتی و ویدیوئی را در داخل پنجره مرورگر خود پخش کنید. RealPlayer   RealPlayer یک نسخه Plug-in دیگر از یک نرم افزار پخش رسانه ای مشهور است که برای پخش فایلهای صوتی ویدیوئی جاسازی شده در سایتهای وب مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف QuickTime و Windows Media Player، این نرم افزار از سیستم عامل لینوکس و همچنین سیستمهای عامل موبایل نظیر Palm OS و Symbian پشتیبانی می کند. RealPlayer کار خود را از سال 1995 آغاز کرده و مبتنی بر موتور رسانه ای Helix( Open Source) می باشد. با اینحال، این نرم افزار در گذشته با انتقادهای زیادی مواجه می شد زیرا خودش را بعنوان پخش کننده رسانه ای پیش فرض نصب می کرد و هر بار که کامپیوتر خود را راه اندازی می کردید، جعبه های Pop-up آزاردهنده ای را نمایش می داد. البته این مشکلات در آخرین نسخه های نرم افزار برطرف شده اند. آینده و HTML5   هنگامیکه استاندارد HTML5 بطور گسترده ای مورد پذیرش و انطباق قرار گیرد، Plug-inهائی نظیر انواعی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم به موضوعاتی در گذشته تبدیل خواهند شد. HTML5 آخرین بروزرسانی برای استاندارد HTML(Hypertext Markup Language) است که به مرورگرها امکان می دهد محتوای سایتهای وب را نمایش دهند. با HTML5، توسعه دهندگان وب امکان تعبیه مستقیم ویدیو، انیمیشن و سایر مضامین رسانه ای غنی بر روی یک صفحه وب را بدست خواهند آورد، بدون آنکه درباره وجود هرگونه Plug-in نگرانی داشته باشند زیرا هر مرورگر سازگار با HTML5 بطور پیش فرض از توانائی نمایش آنها برخوردار خواهد بود. با اینحال، ایجاد استاندارد جدید برای وب یک فرآیند پیچیده به حساب می آید و HTML5 نیز هنوز تکمیل نشده است. از سوی دیگر، کنسرسیوم W3C(World Wide Web Consortium) نیز آن را رسماً به تصویب نرسانده و به همین دلیل ممکن است چند سال با پذیرش گسترده این استاندارد فاصله داشته باشیم. منبع: بزرگراه رایانه، شماره 129pan>  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن