واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، از ميان مجموعه هاي پليسي برخي شهرتي جهاني داشته و در كشورمان نيز دوستداران بسياري داشته است كه به عنوان نمونه مي توان به سريال بازرس و كميسر ناوارو اشاره كرد. در سال هاي اخير نيز برخي مجموعه هاي مشهور پليسي مانند 24 وارد شبكه نمايش خانگي شده و مخاطبان ميليوني داشته است. حال در چنين حال و هوايي مهدي فخيم زاده كه تجربه درخشاني را در اين باب با خواب و بيدار داشته، دست به ساخت مجموعه اي تلويزيوني به نام ساختمان 85 زده است. اين كارگردان كهنه كار در كار اشاره شده با استفاده از موضوعي تازه همراه با ساختاري حرفه اي به اوج موفقيت رسيده بود اما پس از آن با حس سوم نوعي فانتزي را وارد داستان پليسي خود كرده و ملغمه اي را تحويل تماشاگران داده كه نه اين است و نه آن!. اين اتفاق عجيب كه نمونه آن را به ندرت بتوان در تلويزيون هاي كشورهاي ديگر يافت، در ساختمان 85 به گونه ديگري تكرار شده با اين تفاوت كه در اينجا شخصيت ها متعدد و اغلب بي هويت بوده و كمدي كمرنگ آن نيز به دل نمي نشيند. بازپرس هاي ويژه قتل كه به دليل كار سخت و پيچيده شان تعدد اندكي دارند، از جمله مشاغلي هستند كه قابليت حضور در مجموعه هاي تلويزيوني را داشته و در هر قسمت تماشاگرانشان را با معمايي روبه رو كرده و سر آخر به حل آن بپردازند. ساختمان 85 نيز با چنين ايده اي ساخته شده با اين تفاوت كه تنها به يك داستان دنباله دار پرداخته و عنوال ديگري را بدان افزوده كه كندي روايت آن را موجب شده است. ايده پيدا شدن جسد در پاركينگ يك آپارتمان مسكوني كه نويسنده آن را از صفحه حوادث روزنامه پيدا كرده، در مرحله نخست بسيار جذاب و وسوسه كننده است كه اين حالت در فخيم زاده نيز به وجود آمده، بدون آنكه داستان كشش يك مجموعه 26 قسمتي را داشته باشد!. در قسمت هاي ابتدايي داستان خوب پيش رفته و گسترش يافته بي آنكه شخصيت ها از داستان بيرون بزنند. در واقع اينكه چند شخصيت خود را درگير با ماجراي جسد ديده و هر يك به نوعي دستاني آلوده داشته باشند، تا به اينجا جذاب و تازه است، اما در قسمت هاي بعد دايره متهمين گسترده تر شده و تقريبا دامان تمامي اهالي ساختمان را مي گيرد. همين امر موجب ريزش مخاطب شده چرا كه براي يافتن خط اصلي قصه دچار مشكل شده و آشفتگي هاي آن به شدت آزارش مي دهد. شخصيت پردازي در مجموعه ساختمان 85 به هيچ وجه در حد و اندازه هاي كارهاي پيشين فخيم زاده نيست و با مشكلات بسياري دست به گريبان است. اين امر اغلب شخصيت ها از اصلي تا فرعي را در برگرفته و كيفيت كار را تا حد زيادي پايين آورده است. در اين ميان تنها شخصيت بازپرس قرباني تا حدودي خوب از كار درآمده و برخي ريزه كاري هاي به كار رفته در آن به خوبي در بافت شخصيت منظور قرار گرفته است. ايده مجروحيت پاي او در جنگ تحميلي از جمله آنها بوده كه اشاره ظريفي به جانفشاني هاي ديروز و امروز او دارد. اما رابطه قرباني با خانواده و به ويژه پسرش آنچنان كه بايد از كار درنيامده و سردي خاصي بر آن حاكم است به گونه اي كه نمونه آن را به سختي مي توان در جامعه مشاهده كرد. خبرنگار بودن پسر وي نيز به جاي آنكه به پيشبرد داستان كمك كند، عكس آن عمل كرده و تصويري غيرواقعي و غلو شده از اين قشر زحمتكش ارايه كرده است. به عنوان مثال به رفتن او به خانه كسي كه ادعاي داشتن اطلاعاتي در رابطه با ساختمان 85 را دارد، نگاه كنيد تا دريابيد با چه شخصيت پادرهوا و دور از واقعيتي روبه رو هستيد!. شخصيت هاي فرعي تر نيز به صورت فله اي در داستان قرار گرفته اند كه هيچ يك نقش برجسته اي -جز سه نفر شركاي ساختمان- در پيشرفت داستان نداشته و تنها زمان هر بخش را بالا مي برند كه به عنوان مثال مي توان به دو خواهري كه در يكي از واحدها زندگي مي كنند اشاره كرد. تنها شخصيت منفي سريال كه خود فخيم زاده عهده دار ايفاي آن است تا اندازه اي خوب از كار درآمده و رگه هاي طنز به كار رفته در آن نيز از شخصيت بيرون نزده و طبيعي جلوه مي كند. دعواي كلامي اش با اختر بانو -دختر خاله قدرت- نيز به واسطه پرداخت نسبتا خوب شخصيت ها، جذاب و ديدني شده است. مهدي فخيم زاده از خواب و بيدار تا به امروز از گروهي ثابت در پشت و جلوي دوربين بهره گرفته كه در زمينه بازيگري چندان موفق نبوده است. به عنوان مثال مي توان به ليلا برخورداري و انوشيروان فاطمي اشاره كرد كه تناسب جنداني با نقش خود نداشته و كليت كار را تحت تاثير بازي ضعيف خود قرار داده اند. در كنار اين دو بايد به رويا نونهالي در نقش اختر اشاره كرد كه كپي كمرنگي از شخصيت ناتاشا خواب و بيدار است و بازي كاملا بيروني اش به هيچ وجه به گرد پاي نقش آفريني هاي پيشينش نمي رسد. مجموعه تلويزيوني ساختمان 85 با وجود نقاط مثبت اندكش نمي تواند كاري قابل قبول براي فيلمسازي چون فخيم زاده باشد، چرا كه عيار كارگرداني وي بالاتر از اينهاست. تنها اميدواريم كه عدم موفقيت مجموعه فوق، وي را به تفكر بيشتر در انتخاب موضوع ها و نگارش فيلمنامه وادارد. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1788 **
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]