تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814275475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساخت شيشه انعطاف‌پذير و رساناي رنگي با استفاده از نانولوله‌هاي كربني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ساخت شيشه انعطاف‌پذير و رساناي رنگي با استفاده از نانولوله‌هاي كربني
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري استراتژيك

محققان دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) با استفاده از نانولوله‌هاي فلزي، لايه‌هاي نازك نيمه‌شفافي ساخته‌اند كه انعطاف‌پذير و بسيار رسانا بوده و در چند رنگ قابل تهيه‌اند.

به گزارش سرويس فن‌آوري ايسنا، اين مواد ظاهري شبيه به شيشه رنگي (stained) دارند و مي توان به كمك آنها، نسل جديدي از محصولات پيشرفته مانند صفحات نمايش تخت و پيل‌هاي خورشيدي را توليد كرد.

اخيراً از ميان كاربرد‌هاي گسترده نانولوله‌هاي كربني، لايه‌هاي رساناي شفاف نانولوله‌يي، بيشترين نگاه‌ها را به خود معطوف كرده‌اند. اين مواد در صفحات نمايش تخت، صفحات نمايش تماسي، نورافكني حالت‌جامد و پيل‌هاي خورشيدي كاربرد دارند.

از سوي ديگر، نياز به ساخت ابزار‌هاي داراي مصرف انرژي كمتر و استفاده از انرژي‌هاي جايگزين، تقاضاي جهاني براي لايه‌هاي رساناي شفاف را شدت بخشيده است.

هم‌اكنون براي كاربرد‌هاي رساناي شفاف غالباً از اكسيدِ ايندوم قلع استفاده مي‌شود، اما به دليل كميابي ايندويم، با افزايش تقاضا در پنج سال اخير هزينه‌هاي مربوط به اين كاربرد‌ها افزايش يافته است. از سوي ديگر، اينديوم براي كاربرد‌هايي چون LEDها و ابزار‌هاي فتوولتاييك مناسب نيست.

گروه ذكر شده براي يافتن يك رساناي شفافِ جايگزين، گام مهمي برداشته‌اند. آنها با به كارگيري يك روش جديد كه سانتريفوژِ سريعِ شيب غلظت (density gradient ultracentrifugation) ناميده مي‌شود، نانولوله‌هاي كربني‌اي با خصوصيات نوري و الكتريكي يكنواخت، توليد كرده‌اند. لايه‌هاي نازكي كه با استفاده از اين نانولوله‌هاي بسيار خالص ساخته مي شوند، نسبت به مواد نانولوله كربني موجود، 10 برابر رسانا‌تر هستند.

علاوه بر اين، در روش جديد، نانولوله‌هاي كربني بر اساس خصوصيات نوري خود مرتب مي‌شوند و اين مساله، امكان ساخت لايه‌هاي رساناي نيمه‌شفاف را در رنگ‌هاي دلخواه، فراهم مي‌كند. به همين دليل مواد مذكور شبيه شيشه‌هاي رنگدار هستند. البته بر خلاف اين شيشه‌ها، لايه‌هاي نازك نانولوله‌اي بسيار رسانا بوده و به دليل انعطاف‌پذيري بالا، بر خلاف اينديوم، براي كاربرد‌هاي فتوولتاييك مناسب هستند.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، مارك هرسام، سرپرست اين گروه كه استاد علم و مهندسي مواد در دانشگاه نورث‌وسترن است، در اين باره مي‌گويد: «در دنياي مدرن، رسانا‌هاي شفاف كاربرد‌هاي بسيار زيادي دارند.

لايه‌هاي نازك نانولوله‌ي كربني خالص، علاوه بر اينكه قابليت تسخير كاربرد‌هاي فعلي را دارند، مي‌توانند توسعه فناوري‌هاي جديد مانند LEDهاي آلي و ابزار‌هاي فتوولتاييك آلي را تسريع كنند».

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن