تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798786666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس گزارش البرادعي؛ تائيد حقانيت ايران، موضع سياسي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس گزارش البرادعي؛ تائيد حقانيت ايران، موضع سياسي آمريكا
خبرگزاري فارس: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي براي دوازدهمين بار متوالي عدم انحراف فعاليت‌هاي ايران را تاييد كرد اما به رغم همكاري تهران كه تاكيد بر ساختگي و بي‌اساس بودن ادعاهاي مطرح شده دارد، البرادعي تحت فشار آمريكا اين بار با دست‌آويز قرار دادن "مطالعات ادعايي" مسير تداوم فشارها بر ايران را باز گذاشت.


به گزارش خبرگزاري فارس، محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تازه‌ترين گزارش خود به صراحت اعلام كرد كه آژانس قادر بوده است تا عدم انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده از سوي ايران را تاييد كند.
اين گزارش كه شامل تعاملات سه ماه اخير ميان بازرسان آژانس و مقامات ايراني بوده است، نشان مي‌دهد كشورمان به رغم تاكيد بر ساختگي و جعلي بودن ادعاهاي مطرح شده، براي اثبات آن به همكاري همه جانبه با بازرسان آژانس پرداخته و البرادعي نيز به صراحت آن را مورد تاييد قرار داده است.
به رغم اينكه مدير كل آژانس خود بر ادعايي بودن اين مطالعات صحه مي‌گذارد و بازديدهاي متعددي نيز از تاسيسات مختلف ايران انجام شده اما البرادعي پايه گزارش خود را بر اساس اين اطلاعات ساختگي گذاشته كه اين نوع بزرگ‌نمايي و دو پهلو بودن چيزي نيست جز اعمال فشار آمريكا بر آژانس براي داشتن بهانه‌اي جهت تداوم اعمال فشار بر تهران.
آژانس اعلام كرده است كه ارزيابي كلي خود از ماهيت برنامه هسته‌اي ايران، در ميان موارد ديگر، نيازمند تشخيص نقش سند فلز اورانيوم و توضيحات ايران درباره پشتيباني برخي موسسات نظامي مرتبط از برنامه هسته‌اي است كه جزء مسائل باقيمانده هستند.
در اين گزارش تصريح شده است: ايران بايد توضيحات واقعي را در دفاع از اظهاراتش درباره مطالعات ادعايي و ساير اطلاعات درباره انحراف نظامي احتمالي ارائه كند.ايران بايد اطلاعات، توضيحات و دسترسي درخواستي آژانس كه در اين گزارش مطرح شده را بدون تاخير بيشتر فراهم كند. اين نكته نيز بايد مورد تاكيد قرار گيرد كه آژانس هيچگونه استفاده از مواد هسته‌اي در رابطه با مطالعات ادعايي نيافته است.
متاسفانه سياسي شدن يك آژانس بين‌المللي و فني كه بايد محلي براي حفظ حقوق مشروع كشورهاي عضو باشد، پيامدهاي خطرناك و دشواري را هم براي آژانس كه منجر به بي‌اعتباري آن مي‌شود، هم براي كشورمان و نيز ساير كشورهاي عضو كه از متحدان آمريكا محسوب نمي‌شوند، خواهد داشت.
جمهوري اسلامي ايران، تاكنون براي بر طرف ساختن ابهامات و ادعاها، حسن نيت و شكيبايي فراواني نشان داده و با اتخاذ اقدامات اعتماد ساز، حتي فراتر از تعهدات قانوني و حقوقي خود، با بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ديگر طرف‌ها همكاري نموده است و همواره بر آمادگي خود براي حل و فصل نگراني‌ها و مسائل مورد علاقه از طريق مذاكره و همكاري تاكيد كرده است.
انجام بيش از سه هزار نفر روز بازرسي از تأسيسات و فعاليت‌هاي هسته‌اي، تعليق داوطلبانه تمامي فعاليت‌هاي غني سازي و تبديل اورانيوم به مدت دو سال و نيم، امضاي پروتكل الحاقي، اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي براي بيش از دو سال، اعطاي دسترسي كامل و نامحدود به تمامي مواد و تأسيسات هسته‌اي، اعطاي دسترسي تكميلي بر طبق پروتكل الحاقي، اعطاي دسترسي به سايت هاي نظامي، ارائه بيش از هزار صفحه اظهارنامه اوليه طبق پروتكل الحاقي و روزآمد كردن آنها و ارائه ابتكار مبني بر مشاركت دولت‌ها و شركتهاي خارجي در غني سازي در ايران تنها بخشي از فعاليت ها و همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه است.
از طرف ديگر، جمهوري اسلامي ايران كماكان به تعهدات خود تحت موافقت نامه جامع پادمان پايبند بوده و است و بازرسي‌هاي آژانس بدون هيچ گونه‌ مانعي، مطابق با اين موافقتنامه، تداوم يافته است. تمامي فعاليتهاي هسته‌اي در جمهوري اسلامي ايران از جمله غني‌سازي، مطابق اساسنامه آژانس، ان پي تي و موافقت نامه جامع پادمان صورت مي‌پذيرد و تحت نظارت كامل و مداوم آژانس از طريق حضور بازرسان و دوربين‌ها قرار دارند.
البرادعي در گزارش خود نيز اين مسئله را مورد تاييد قرار داده و اعلام كرده است كه تمامي مواد توليد شده ايران تحت نظارت آژانس بوده و فعاليت‌هاي غني‌سازي تحت مهر و موم و دوربين‌هاي آژانس است و اين بخش از گزارش صحت مواضع و فعاليت‌هاي ايران را مورد تائيد قرار مي‌دهد.
بنابراين طرح موضوعات سياسي از سوي آژانس تحت فشار آمريكا هيچ مبناي منطقي و حقوقي ندارد. مطالعه و تحليل حقوقي عملكرد "آژانس بين‌المللي انرژي اتمي" در مسئله فعاليتهاي هسته‌اي ايران نشان مي‌دهد كه آژانس به جاي عمل كردن به مؤلفه‌هاي حقوقي خود در جهت تحقق اهداف مشترك و مبناي وجودي خود، به مثابه ابزار و اهرم فشاري در دست برخي كشورها قرار گرفته و در راستاي منافع ملي آنها گام برداشته است.
رفتار آژانس ناشي از رفتاري فني و حقوقي نيست، بلكه انعكاسي از خواسته چند كشوري است كه خواهان رشد و توسعه علمي و فني ايران نيستند.
شدت سياسي شدن آژانس را مي‌توان در ارسال پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مورد ملاحظه قرار داد. تنها در صورتي پرونده هسته‌اي كشوري از سوي آژانس به شوراي امنيت سازمان ملل براي رسيدگي ارجاع مي‌شود كه آن كشور بر اساس اصل مصرح در اساسنامه آژانس، با اين سازمان همكاري نكرده يا اقدام به خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (ان پي تي) كند.
هيچ كدام از اين موارد نه تنها شامل جمهوري اسلامي ايران نمي‌شود بلكه بر اساس تصريحات صورت گرفته در گزارش‌هاي مدير كل آژانس، كشورمان همكاري‌هاي داوطلبانه‌ فراتري از چارچوب و قوانين آژانس داشته است. بنابراين از اين منظر هيچ وجاهت و صلاحيتي براي بررسي پرونده هسته‌اي تهران در شوراي امنيت سازمان ملل وجود نداشته و اقدامي غير قانوني است.
انتهاي پيام/.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن