تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803376532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به نقش نيروگاه گازي سنندج در توليد برق استان كردستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به نقش نيروگاه گازي سنندج در توليد برق استان كردستان
داخلي. اقتصادي. نيروگاه گازي.

با افزايش صنايع و كارخانه‌ها و همچنين افزايش جمعيت، نياز به خدمات زير بنايي از جمله آب، برق، مخابرات و گاز بيش از پيش فزوني يافته است و دولت در جهت توسعه اين زيرساخت‌ها و ارايه خدمات بهتر و مطلوبتر به جامعه تلاش مي‌كند.

امروز نياز به انرژي برق در كشورمان به دليل بالا رفتن ميزان تقاضا در زمينه‌هاي مختلف از جمله صنعت، كشاورزي و مصرف خانگي افزايش يافته است و دولت به منظور تامين برق مورد نياز اقدام به احداث نيروگاه‌هاي گازي نموده است.

وزير نيرو در آيين بهره‌برداري از نيروگاه گازي سنندج در سال ‪ ۸۵‬اعلام كرد كه ‪ ۲۲‬نيروگاه سيكل تركيبي در سطح كشور ساخته شده و يا در دست تكميل است.

نيروگاه سيكل تركيبي شهر سنندج مركز استان كردستان (نيروگاه گازي) نيز در راستاي اجراي سياست‌هاي صنعت برق كشور به عنوان يكي از طرح‌هاي توسعه اقتصادي در اين استان احداث شد.

عمليات اجرايي اين نيروگاه در ‪ ۱۸‬بهمن ماه سال ‪ ۸۲‬در زميني به مساحت ‪۷۲‬ هكتار در هفت كيلومتري شمال شهر سنندج مركز استان كردستان آغاز شد.

افزايش سطح ولتاژ برق و ايجاد زمينه‌هاي اشتغال در منطقه، تامين بخشي از تقاضاي شبكه سراسري برق كشور و كمك به افزايش پايداري شبكه، افزايش روحيه خودباوري با اتكا به توانمندي‌هاي مديريتي فني، مهندسي و اجرايي از مهمترين اهداف اجراي اين طرح اعلام شده بود.

نيروگاه گازي سنندج از چهار واحد با ظرفيت اسمي هر واحد ‪ ۱۵۹‬مگاوات و ظرفيت نامي و در كل ‪ ۶۳۶‬مگاوات تاسيس شده است.

انرژي توليدي اين نيروگاه با سطح ولتاژ ‪ ۲۳۰‬كيلو ولت از طريق شش خط به پست‌هاي ‪ ۲۳۰‬كيلوولتي سنندج، شهيد چمران كرمانشاه و ديواندره هر كدام از طريق دو خط انتقال مي‌يابد.

سوخت اصلي اين نيروگاه گاز طبيعي است و در فصول سرد سال كه امكان استفاده از گاز طبيعي وجود ندارد از گازوييل به عنوان سوخت دوم و جايگزين استفاده مي‌گردد و امكان استفاده همزمان از سوخت گاز طبيعي و گازوييل با درصدهاي مختلف در زمان افت فشار گاز طبيعي در اين واحدها وجود دارد.

استفاده از گاز يا گازوييل در كيفيت توليد برق اين نيروگاه تاثيري ندارد اما در صورت استفاده از گاز طبيعي راندمان توليد نسبت به گازوييل بالا مي‌رود.

مدير عامل شركت مديريت توليد برق كردستان كه بهره‌برداري از نيروگاه سيكل تركيبي سنندج را بر عهده دارد گفت:نيروگاه گازي سنندج از نظر دسترسي به سوخت گاز و گازوييل مشكلي ندارد و سوخت مورد نياز نيروگاه به موقع در اختيار آن قرار مي‌گيرد.

مجيد رحيمي فرافزود:براي ذخيره سوخت مايع در نيروگاه دو تانكر با ظرفيت هر كدام ‪ ۲۰‬ميليون و ‪ ۳۵‬ميليون ليتري در نظر گرفته شده است.

وي گفت: براي اجراي طرح نيروگاه گازي سنندج ‪ ۹۳۴‬ميليارد و ‪ ۹۰۶‬ميليون ريال و ‪ ۱۰۰‬ميليون يورو به علاوه ‪ ۲۶‬ميليون دلار از محل طرح‌هاي عمراني و ساير درآمدها هزينه شده است.

وي اضافه كرد: مطالعات طرح توسعه و احداث سيكل تركيبي نيروگاه صورت پذيرفته و با شروع عمليات اجرايي اين طرح دو واحد بخار با ظرفيت هر واحد ‪ ۱۶۰‬مگاوات به واحدهاي نيروگاه افزوده مي‌شود.

به گفته وي با بهره‌برداري از اين دو واحد مجموع ظرفيت توليد نيروگاه به ‪ ۹۵۶‬مگاوات افزايش خواهد يافت.

مدير عامل شركت مديريت توليد برق كردستان در ادامه گفت: اكنون ‪ ۱۵۰‬تن نيروي متخصص، خدماتي و اداري به صورت مستقيم و ‪ ۷۰‬تن نيز به صورت غير مستقيم در اين نيروگاه مشغول به فعاليت هستند.

رحيمي‌فر نياز استان كردستان به انرژي برق را ‪ ۳۵۰‬مگاوات ذكر كرد و گفت:
در نيروگاه گازي سنندج بيش از نياز استان برق توليد مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه توليد اين نيروگاه بستگي به دماي محيط و ارتفاع از سطح دريا دارد گفت: محل اين نيروگاه ‪ ۱۵۵۰‬متر از سطح دريا ارتفاع دارد و اين مساله بر توليد نيروگاه تاثير گذاشته و توان توليد پايين مي‌آيد.

وي گفت: در فصل تابستان ‪ ۱۱۵‬تا ‪ ۱۲۰‬مگاوات و در فصل زمستان ‪ ۱۵۲‬مگاوات برق در اين نيروگاه توليد مي‌شود.

وي ادامه داد: سال گذشته دو ميليون و ‪ ۲۵۴‬هزار و شش مگاوات ساعت برق در اين نيروگاه توليد شد كه در مقايسه با سال ‪ ۸۵‬كه يك ميليون و ‪ ۲۵۸‬هزار و ‪ ۶۵۸‬مگاوات ساعت است ‪ ۷۹‬درصد افزايش داشته است.

وي پيش بيني توليد امسال را نيز بيش از دو ميليون مگاوات ساعت ذكر كرد.

وي اظهار داشت: به تناسب نياز شبكه برقي كشور اين نيروگاه تا سقف چهار ميليون مگاوات ساعت توان توليد برق را در طول سال دارد.

وي در مورد آلودگي‌هاي ناشي از توليد برق دراين نيروگاه گفت:اين نيروگاه آلودگي چنداني ندارد و بر طبق استانداردهاي سازمان محيط زيست فعاليت مي‌كند.

وي در ادامه در مورد قطعي‌هاي برق كه برخي اوقات در سطح استان رخ مي‌دهد گفت: اين قطعي‌ها ناشي از كمبود توليد برق در اين نيروگاه نيست و ربطي به نيروگاه ندارد.

وي با اشاره به كاهش نزولات آسماني در سال جاري خواستار همكاري مردم در صرفه جويي در مصرف آب و برق شد و گفت: صرفه جويي ميتواند به خدمات رساني در اين دو بخش تاثير فراواني بگذارد. ك/‪۴‬
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن