تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805429856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرفتار شدن نان در سيلاب گراني‌ها؛ رييس اتحاديه نانوايان مشهد: افزايش حقوق كارگران از مهمترين دلايل گران شدن نان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گرفتار شدن نان در سيلاب گراني‌ها؛ رييس اتحاديه نانوايان مشهد: افزايش حقوق كارگران از مهمترين دلايل گران شدن نان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

نان يكي از مهمترين اجزاي سفره هر ايراني كه از قديم الايام مورد احترام بوده و به بركت سفره ها شهرت داشته است نيز نتوانست جلوي سيلاب گراني طاقت بياورد!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، پس از گراني بعضي كالاها و مواد خوراكي مورد نياز مردم، تنها دل خوشي مردم به خصوص اقشار آسيب پذير، ثبات قوت اصلي يا به بنا به گفته قديمي ها قوت لايموت و بركت سفره هايشان " نان " بود كه اين ثبات هم بعد از گذشت دو سال تاب نياورده و به سيلاب گراني ها پيوست.

اواخر فروردين ماه سال جاري شايعه اي مبني بر گراني نان به گوش مي رسيد. با اين حال وزارت بازرگاني با قاطعيت تمام از عدم صدور مصوبه ابلاغيه براي افزايش قيمت نان خبر داد و معتقد بود كه افزايش قيمت نان غير قانوني است. در ادامه اين شايعه تعدادي از نانوايي هاي پايتخت به دليل افزايش قيمت پلمپ شدند ولي كماكان قدرت نانوانيان به وزرات بازرگاني مي چربيد.

در نهايت هفته پيش نرخ هاي جديد براي نان اعلام شد و مشخص شد كه اين شايعه پيش لرزه اي بيش نبوده است.

در همين راستا به ميان تعدادي از صف هاي نان رفتم تا حرف دل مردم را بشنوم.

اولين نفر مرد ميانسالي با دستان زبر و خسته از كار بود، گفت: اگر قرار به گراني نان كه براي خانواده هايي مانند ما كه غذاي اصلي شان است, باشد بايد وضع تمام مردم چه غني و چه فقير بررسي شود و بعد از آن تصميم به چنين عملي گرفت.

احمد دانشي در ادامه گفت: براي من كه تعميركاري بيش نيستم افزايش قيمت نان مي تواند تاثيرات زيادي بر روي زندگي ام داشته باشد، به اين ترتيب كه مصرف روزانه نان براي ما ‌١٠ عدد است كه اگر قرار به خريد معمولي ترين نان باشد بايد ‌٣٥٠ تومان هزينه كنم و اين در حالي است كه درآمد از صبح تا عصر من به طور ميانگين ‌٥ هزار تومان مي باشد.

وي ادامه داد: چون مردم همه از نان استفاده كرده و غذاي همگي مردم است براي افزايش قيمت نان بايد كمي حساب شده تر عمل كرد.

پيرمردي نيز گفت: گراني منحصر به نان نيست و اكثر كالاها در حال گران شدن هستند. در حال حاضر گوشت، روغن و همه چيز گران شده است و اين گراني ها بوده است كه باعث گران شدن نان شده است.

وي اضافه كرد: اين گراني بيشترين تاثير را بر روي خانواده هاي پر جمعيتي كه نان بيشتري استفاده مي كنند دارد و اين ظلمي است كه بر آنها وارد مي شود ولي من و همسرم تنها زندگي كرده و تاثير آن چناني بر روي ما ندارد.

سجاد جانفزا، جواني كه خود را پزشك معرفي كرد، اظهار داشت: گراني هاي موجود بيشترين تاثير را بر روي اقشار آسيب پذير گذاشته و بايد نان را براي چنين اقشاري به صورت يارانه اي عرضه كرد.

وي يكي ديگر از عوامل جلوگيري از افزايش قيمت نان را استفاده صحيح نان دانست و گفت: با توجه به استقبال زياد مردم از نان سنتي به دليل ضايعات و آلودگي هاي احتمالي اين نوع نان، بايد فكر اساسي در توليد مكانيزه نان كرده كه هم مانع اسراف و هم بيماري مي شود.

خانمي هم از كاهش حجم و وزن نان پس از گراني آن گلايه كرد و گفت: كيفيت نان ها از جمله نان ماشيني بسيار پايين آمده و حداقل نيمي از آن قابل استفاده نيست، در صورتي كه انتظار مي رفت پس از افزايش قيمت كيفيت نيز افزايش يابد.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه هميشه از نان به عنوان "قوت لايموت" ياد مي شود اما فكر مي كنم بايد از اين به بعد به آن "قوت" گفت، چرا كه ديگر با اين افزايش قيمت "لايموت" مخصوصا براي خانواده هاي پردرآمد معنايي ندارد!

در اين خصوص يكي از كارگران نانوايي ماشيني گفت: يكي از مهمترين دلايل گراني قيمت در اين برهه افزايش حقوق كارگران نانوايي ها بود ولي هنوز نرخ نامه اي براي كارگران نانوايي اعلام نشده است.

وي ادامه داد: سال هاي پيش همزمان با صدور نرخ نامه جديد سازمان كار و امور اجتماعي نيز دستمزد كارگران نانوايي را اعلام مي كرد ولي امسال اين امر صورت نگرفته است.

او دستمزد كنوني شاطر و آردي را ‌٢٤٠ هزار تومان و چانه گير را ‌٢١٠ هزار تومان اعلام كرد و گفت: آيا كارگر نانوايي كه در گرماي تابستان در كنار تنور نانوايي كار مي كند بايد روزي ‌٨ هزار تومان حقوق بگيرد؟

اين كارگر نانوايي اضافه كرد: گراني نان براي همه حتي كارگران نانوايي مضر است و اگر حقوق ها عادلانه نباشد شاطر نانوايي هم از گران شدن نان شاكي است.

در همين رابطه ابراهيم خليلي، رييس اتحاديه صنف نانوايان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، گفت: طي سال‌هاي ‌٨٦ و ‌٨٧ به دليل ثابت بودن قيمت نان نتوانستيم دستمزد كارگران را افزايش دهيم و به علت خروج كارگران متخصص از نانوايي‌ها مجبور به تغيير نرخ نان شديم.

وي پرداخت حق بيمه كارگران توسط كارفرمايان، گران شدن خميرمايه، نمك و كرايه حمل آرد را از عوامل افزايش قيمت نان در روزهاي اخير دانست و افزود: پرداختي گاز نانوايي‌ها ‌١٠٠ درصد و پرداختي آب و برق به صورت جزئي گران شده است و علاوه بر آن هزينه‌هاي بالاي بازسازي نانوايي‌ها، پرداخت هزينه هاي آموزش كارگران توسط كارفرمايان و هزينه‌هاي كارت بهداشت از ديگر عوامل اين افزايش قيمت است.

وي تصريح كرد: طبق بررسي‌هاي به عمل آمده بايد ‌٥/٤٠ درصد قيمت را افزايش مي‌داديم، اما طبق دستور مسوولين نمي‌توانيم بيش از ‌٥/٢٩ درصد افزايش قيمت‌ داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه نرخ‌هاي جديد از ‌٣١ ارديبهشت ماه در استان خراسان رضوي اعمال شده است، گفت: طبق اين نرخ‌ها قيمت نان ماشيني دوار با افزايش وزن (‌٣١٠ گرم) ‌٣٥ تومان، نان عراقي ‌٢٨٠ گرم ‌٣٥ تومان، بربري خراساني ‌٤٢٠ گرم ‌٥٥ تومان، لواش سنتي ‌٢٢٥ گرم ‌٣٥ تومان، لواش ماشيني ‌٢٣٠ گرم ‌٣٠ تومان، فري سنتي ‌٣٩٠ گرم ‌٤٥ تومان، فري ماشيني ‌٤٠٠ گرم ‌٤٥ تومان و سنگك با ‌١٠ گرم افزايش وزن (‌٤٧٠ گرم) ‌٩٠ تومان مي‌باشد و نانوايي‌ها ملزم به نصب نرخ‌نامه‌هاي جديد با مهر اتحاديه در معرض ديد هستند.

وي با بيان اينكه اين نرخ‌ها توسط اتحاديه تعيين شده‌اند اظهار داشت: اين افزايش قيمت‌ها شامل نان‌هاي فانتزي نمي‌شود و درصد افزايش قيمت‌ نان‌هاي فانتزي تا آخر خردادماه تعيين مي‌شود.

رييس اتحاديه نانوايان مشهد افزود: در خصوص تهيه آرد مشكلي نداريم و از دولت به خاطر افزايش ندادن قيمت آرد تشكر مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه تعداد ‌٦٠ واحد از حدود هزار و ‌١٠٠ واحد نانوايي در مشهد تا ساعت ‌٢٢ در خدمت مردم هستند، گفت: قيمت‌هاي تعيين شده تا ارديبهشت ماه سال آينده ثابت مي‌ماند و مردم در صورت مشاهده تخلف مي‌توانند مراتب را به تعزيرات به شماره تلفن هاي ‌٨٥٤٤٠٣٢ و ‌٨٥٩٥٩٥١ و اتحاديه نانوايان به شماره تلفن ‌٨٥٣١١١٩ اعلام كنند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1803]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن