تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812737377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوادث - نامه وكيل 20 طفل محكوم به اعدام به رئيس قوه‌قضائيه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: حوادث - نامه وكيل 20 طفل محكوم به اعدام به رئيس قوه‌قضائيه


حوادث - نامه وكيل 20 طفل محكوم به اعدام به رئيس قوه‌قضائيه

وكيل‌مدافع 20 محكوم به اعدام كه در زمان ارتكاب جرم زير 18 سال داشته‌اند، در نامه‌اي به آيت‌الله هاشمي شاهرودي، رئيس قوه‌قضائيه خواستار متوقف شدن احكام اعدام موكلانش شد. در بخش‌هايي از نامه محمد مصطفايي آمده است:

جناب آقاي شاهردوي، همان‌طور كه مستحضريد هم‌اكنون حدود 100 نفر در زندان‌هاي كشورمان در حبس به سر مي‌برند كه سن‌شان در زمان ارتكاب جرم، زير 18 سال بوده و با صدور احكام قصاص و اعدام، روز و شب را در بدترين شرايط مي‌گذرانند و نيز مستحضريد كه ايران در سال 1372 كنوانسيون حقوق كودك را پذيرفته و در سال 1354 به ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي پيوسته است. در هر دو سند بين‌المللي به صراحت، دولت‌ها از اعمال مجازات مرگ براي اطفالي كه در زمان ارتكاب جرم سن‌شان كمتر 18 سال بوده، منع شده‌اند. مهم‌تر اينكه منع اين مجازات غيرقابل برگشت به زندگي، در ماده 37 كنوانسيون حقوق كودك به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و شوراي محترم نگهبان در نظريه خود هيچگونه ايراد شرعي بر اين ماده قانوني وارد نياورده است. ليكن متاسفانه با وجود اينكه ماده 9قانون مدني، تعهدات بين‌المللي را كه مورد پذيرش كشورمان قرار گيرد در حكم قانون قلمداد مي‌كند، قضات دادگستري از اعمال و اجراي اين ماده قانوني و به تبع آن اجتناب از صدور حكم به سلب حيات از اطفال خودداري مي‌ورزند و اطفال را به مرگ محكوم نموده و پس از بلوغ اطفال و رسيدن آنان به سن 18سالگي، مجازات اعدام را در مورد آنان اجرا مي‌كنند. جناب آقاي شاهرودي، اي كاش مي‌شد زماني را صرف ديدار و ملاقات با اين عده از اطفال نماييد تا به اين نتيجه برسيد كه در حقيقت آنها قربانيان جامعه هستند. آنها ناخواسته فعلي را مرتكب شده‌اند كه در نهايت مي‌‌بايست بهاي آن عمل از پيش نادانسته و ناخواسته را با مرگ خويش بپردازند.
در ميان اين افراد، اطفالي مشاهده مي‌شوند كه بعضا در دفاع از جان خود مرتكب جرم شده ولي در اثبات ادعاي خود به گونه‌اي عاجز شده يا قضات رسيدگي كننده به پرونده، دلايل آنان را ناديده انگاشته‌اند (همانند رضا علي‌نژاد و حسين ترنج) و تمامي آنها بدون قصد و نيت قبلي مرتكب عملي شده‌اند كه عملشان قتل ديگري را در بر داشته و حال نادم و پشيمان، به اميد تغيير رويه‌اي كه سال‌ها خلاف قانون موجبات صدور احكام را فراهم كرده، هستند. ديدار و استماع درد‌دل اين اطفال با در نظر گرفتن انگيزه‌هاي كودكانه آنها در ارتكاب جرم نشان مي‌دهد آنها به هيچ عنوان مستحق مجازات مرگ نيستند. آنها تا چشم گشوده‌اند خود را دستبند به دست و پابند به پا، در پشت ميله‌هاي زندان يافته و بي‌آنكه تصور زيبايي از زندگي داشته باشند، خود را بالاي دار يافته و نفس برخي از آنها، از بدن نحيف و ناتوانشان جدا شده است.
جناب آقاي شاهرودي، يقين دارم كه شما مي‌توانيد اين رويه‌اي را كه سال‌هاست گريبان اطفال زير 18 سال را، به دليل عدم دقت و اجراي مفاد قانوني توسط قضات گرفته است، از ميان برده و قانون عادلانه را جايگزين نماييد. ما چشم اميد به لايحه رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان را داشتيم كه متاسفانه سال‌هاست در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس خاك مي‌خورد. اكنون بنا به ضرورت براي نجات جان اين اطفال به شما روي آورده‌ايم كه تا تصويب آن لايحه به اقتضاي موقعيت خويش در راستاي اجراي قانون كشور عمل كنيد.
جناب آقاي شاهرودي، سزاوار است در جايي كه كودك مي‌بايست به دليل عدم تكامل رشد بدني و فكري، مورد توجه خاص و مراقبت ويژه قرار گيرد بدون داشتن چنين شرايطي پس از انجام عملي كودكانه و بدون قصد و نيت مجرمانه، وي را به مرگ محكوم كرده و در نهايت جانش را به عمد و با قصد قبلي بستانيم؟ آيا سزاوار است در جايي كه مي‌بايست براي كودكان وسايل ضروري آموزش و پرورش فكري، اخلاقي و اجتماعي مهيا كنيم و منافع كودكان را در اولويت قرار دهيم و در محيطي سالم و فضايي پر از مهر و محبت تربيت كنيم بدون توجه به موارد فوق و آگاهي دادن كودكان به نكات ياد شده، آنها را در صورت ارتكاب جرائمي كه مجازات آنها سلب حيات است از ادامه زندگي محروم و مجازاتي را براي آنها در نظر گيريم كه برخلاف فلسفه مجازات‌ها، راهي براي تربيت و بازگشت اين عده از افراد به جامعه وجود نداشته باشد؟
حال با عنايت به اختيارات حضرتعالي، استدعا دارم هرچه سريع‌تر مقرر فرماييد صدور و اجراي احكام مرگ براي اطفالي كه در سن زير 18 سال مرتكب جرم شده‌اند متوقف گردد.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن