تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815369283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در پي انتشار گزارش جديد البرادعي/ كاظم جلالي: غرب به راههاي جديدي به جز تعليق بينديشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در پي انتشار گزارش جديد البرادعي/ كاظم جلالي: غرب به راههاي جديدي به جز تعليق بينديشد
سياسي. انرژي هسته اي
كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم در پي انتشار گزارش جديد محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه لحظاتي قبل در اختيار اعضاي شوراي حكام آژانس قرار گرفت،گفت: تعليق بحثي كهنه، نخ نما و مندرس است و غرب به جاي تعليق به راههاي جديد بينديشد.

جلالي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا افزود: طرح مباحثي چون تعليق فايده‌اي جز اتلاف وقت ندارد. لذا نبايد اين بحث را تكرار كرد بلكه بايد به راههاي جديدتري انديشيد.

**از حقوق مسلم خود عقب نشيني نمي‌كنيم
منتخب مردم شاهرود در مجلس هشتم با اشاره به پيشرفت‌هاي جديد هسته اي ايران گفت: غربي‌ها حتما اين پيام را درك كرده‌اند كه جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته‌اي جدي است و آماده هيچگونه عقب نشيني از حقوق مسلم خود نيست .

جلالي اضافه كرد: طبيعي است كه پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران، حاكي از جديت ما در داشتن اين فناوري و تسلط بر آن است.

**البرادعي بحث‌هاي غيرحقوقي را براي راضي نگه داشتن برخي قدرت‌ها مطرح مي كند
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم همچنين اظهار داشت:
معمولا گزارشهاي آقاي البرادعي، گزارش‌هايي دو پهلو و مبهم است . از يك طرف به وجه همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تاكيد دارد و اينكه تاكنون دليلي بر انحراف در مجموعه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران يافت نشده است و از طرف ديگر با مبهم نشان دادن آينده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تلاش مي‌كند كه به نوعي برخي از كشورهاي قدرتمند را نيز از ارايه اين گزارش راضي كند.

جلالي اضافه كرد: لذا البرادعي اين بحث كاملا غير حقوقي و غير شفاف را مطرح مي‌كند كه نمي‌شود درباره آينده فعاليت‌هاي ايران اظهار نظر شفافي كرد.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم تصريح كرد: ما بارها بر اين نكته تاكيد كرده‌ايم كه فعاليت‌هاي آينده را مي‌توان با استفاده صحيح و به جا از ابزارهاي نظارتي كنترل كرد.

** بازگشت به ميز مذاكره و توجه جدي به اجراي قواعد بين‌المللي
جلالي گفت: اميدواريم ، اين گزارش كه باز هم نكات مثبت حقوقي آن بر برخي نكات منفي غير حقوقي آن برتري دارد، توجه برخي از كشورهاي قدرتمند دنيا را به اين بحث رهنمون شود كه راه حل برون رفت مساله هسته‌اي ايران، بازگشت به ميز مذاكره و توجه جدي به اجراي قواعد بين‌المللي است.

تهران در پي توافقنامه ‪۲۱‬اوت ‪ ۳۱) ۲۰۰۷‬مرداد ‪ (۸۶‬كه به مداليتي و طرح اقدام مشهور شد، به همه سوالات و ابهامات آژانس در خصوص موضوعات پلوتونيوم ، گذشته سانتريفيوژهاي پي يك و پي دو، سند اورانيوم فلزي، منشا آلودگي در يك دانشگاه فني در تهران، پلونيوم ‪ ۲۱۰‬و معدن گچين پاسخ داد.

در پي ارايه پاسخ‌هاي ايران به شش موضوع ياد شده ، محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارش‌هاي خود اعلام كرد كه موضوعات فوق حل و فصل شده است.

جمهوري اسلامي ايران همچنين ارزيابي خود را در زمينه ادعاهاي غرب عليه برنامه صلح آميز هسته‌اي خود كه تحت عنوان مطالعات ادعايي در توافقنامه ‪ ۲۱‬اوت گنجانده شده است، ارايه كرد. از نظر تهران اين ادعاها بي‌اساس، جعلي و ساختگي است.

به رغم آنكه تهران ارزيابي اوليه خود را در خصوص مطالعات ادعايي ارايه كرده بود و اين مساله در گزارش ‪ ۲۲‬فوريه ‪ ۲۰۰۸‬البرادعي نيز بيان شد ليكن برخي كشورها به ويژه آمريكا ادعاهاي جديد ديگري را عليه موضوع هسته اي ايران مطرح كردند و آژانس نيز ملاقات‌هاي جديد را در اين زمينه تقاضا كرد.

تهران برغم آنكه مداليتي را پايان يافته مي‌داند اما حاضر شد سه دور با مقامات آژانس در ارديبهشت ماه مذاكرات فني داشته باشد كه اين امر حاكي از شفافيت در برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران و نيز اثبات حسن نيت تهران است جمهوري اسلامي ايران همچنين به رغم آنكه مذاكرات سياسي با گروه ‪ ۵+۱‬به دليل بداخلاقي‌هاي غرب متوقف شده است، در قالب بسته پيشنهادي در موضوعات سياسي و امنيتي، اقتصادي و هسته‌اي پيشنهادهايي را به نهادهاي بين‌المللي و قدرت‌هاي موثر در عرصه بين‌المللي ارايه و آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كرده است.

تهران در موضوع هسته‌اي ، تحقق خلع سلاح هسته‌اي و تعيين كميته‌اي براي پيگيري اين موضوع، تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته‌اي كشورها، همكاري هاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هسته اي، همكاري مشترك براي دستيابي و بهره‌گيري از فناوري صلح آميز هسته‌اي و تسهيل بهره مندي عموم كشورها از آن ، ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي و توليد سوخت هسته‌اي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران و حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هسته‌اي كشورها را پيشنهاد كرده است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن