تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804444028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - لاريجاني مي‌داند چگونه با دولت تعامل كند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - لاريجاني مي‌داند چگونه با دولت تعامل كند
سياست - لاريجاني مي‌داند چگونه با دولت تعامل كند

اعظم ويسمه: غلامعلي حدادعادل روز گذشته براي آخرين بار در قامت رئيس مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني حاضر شد. اما آن‌قدر چهره حدادعادل درهم بود كه به راحتي قابل فهم بود او هنوز نتوانسته است شكست از علي لاريجاني براي رياست مجلس هشتم را براي خود هضم‌ كند. شكست در عرصه رقابت براي رياست مجلس يك بحث است اما اينكه از 217 آراي اصولگراي راه‌يافته به مجلس هشتم حداد عادل تنها 50 راي موافق در مقابل 160 راي لاريجاني كسب كند، بحث ديگري است. مطمئناً كنار آمدن با اين شكست سخت براي حداد عادل زمان خواهد برد و شايد از اين رو بود كه او در پايان جلسه روز گذشته به خبرنگاران گفت تا مدت‌ها «روزه سكوت» خواهد گرفت.

آراي اصولگرايان راه‌يافته به مجلس هشتم به حداد عادل نشان‌دهنده اعتراض شديد آنها به عملكرد او در مجلس هفتم بود. اصولگرايان تاكنون نشان داده‌اند كه با هيچ‌كس تعارف ندارند و در شكستن بسياري از سنت‌ها و آنچه به عنوان عرف سياسي پذيرفته شده است، پيش‌قدم هستند. در اين ميان اگر پاي خودي‌ها نيز در ميان باشد فرقي نمي‌كند. اگر روزي اصولگرايان به راحتي سنت رياست روحانيون بر قوه مقننه را شكستند و يك فرد غيرروحاني را به رياست مجلس رساندند امروز ابايي ندارند برخلاف عرف مجالس گذشته فردي را از صندلي رياست پايين بياورند و جايگاه او را در حد يك نماينده ساده تنزل دهند. تاكنون سابقه نداشته است در هيچ يك از مجالس ايران رئيس يك دوره مجلس در دوره‌اي ديگر نماينده معمولي در پارلمان باشد. در واقع دوران رياست روساي مجالس با خروج آنها از پارلمان به پايان مي‌رسيد اما امروز اين اصولگرايان هستند كه سنت ديگري را مي‌شكنند و در زمان حضور يك رئيس مجلس در پارلمان فرد ديگري را براي رياست برمي‌گزينند.
حداد عادل روز گذشته مغموم بود و تلاش او براي آنكه به خبرنگاران نشان دهد با اين شكست به راحتي كنار آمده است، بي‌نتيجه ماند
خبرنگاران پارلماني، گرچه در طول 32 جلسه نشست خود با حدادعادل سوالات انتقادي از رئيس مجلس هفتم مطرح مي‌كردند و بارها به تصميمات و عملكردهاي او معترض شده بودند اما روز گذشته تمام تلاش خود را كردند تا فضاي غم‌زده جلسه را تغيير دهند و با سپاسگزاري پي‌درپي از رئيس مجلس در برگزاري جلسات مرتب خبري با رسانه‌ها، خسته نباشيدها و خواندن ابياتي از غزليات حافظ، حداد عادل را بدرقه كنند.
مهمترين محور سوالات روز گذشته در آخرين نشست مطبوعاتي حداد عادل در كسوت رياست مجلس پيرامون جلسه يك‌شنبه شب اصولگرايان، انتخاب علي لاريجاني و عملكرد حداد عادل در مجلس هفتم بود. اگرچه حدادعادل در ابتداي جلسه به خبرنگاران گفت: «اين جلسه آخر است، پيشنهاد مي‌كنم خيلي سوالات چالش‌برانگيز نداشته باشيم و اين جلسه يك جلسه خداحافظي تلقي شود» اما خبرنگاران سوالات خود را پرسيدند با اين تفاوت كه حدادعادل برخلاف نشست‌هاي گذشته به پاسخ‌هاي كوتاه و بعضاً كنايه‌آميز به اصولگرايان بسنده كرد. البته حدادعادل ترجيح داد سخنان خود را با تاثير‌گذاري رسانه‌ها در عالم سياست آغاز كند. او گفت كه معتقدم سياست از رسانه جدا نيست و اطلاع‌رساني، مطبوعات و رسانه‌ها مكمل عالم سياست هستند. حدادعادل ادامه داد: در گذشته اگر مي‌گفتند مطبوعات مكمل سه قوه ديگر هستند امروز ما احساس مي‌كنيم وجود خبرنگاران و رسانه جزء ضروريات فعاليت سياسي كشور است.
اظهارات حداد‌عادل در مورد تاثير رسانه‌ها بر عالم سياست در حالي مطرح مي‌شود كه برخي از نمايندگان معتقدند حدادعادل بخشي از كاهش مقبوليت و آراي خود براي رياست مجلس را نتيجه انتقادات رسانه‌ها مي‌داند.
شايد از اين رو حسين نجابت، عضو هيات رئيسه مجلس هفتم گفته است لابي‌ها و فضاسازي رسانه‌ها در رياست لاريجاني نقش داشته است.
اولين سوال درباره جلسه فراكسيون اصولگرايان و انتخاب لاريجاني مطرح شد. خبرنگاري از حدادعادل خواست تا ارزيابي خود را در مورد اين جلسه بگويد، كه او گفت: «تلاش شد كه در جمع اصولگرايان نزاعي بر سر قدرت ايجاد نشود. من قبلا هم اعلام كرده بودم رقابت وجود داشت، هم آقاي لاريجاني خود را براي رياست مناسب مي‌دانستند و هم بنده احساس وظيفه كردم خودم را از صحنه كنار نكشم.» به گفته حدادعادل پيشنهادهاي مختلفي براي تصميم‌گيري در مورد انتخاب رئيس مجلس مطرح بوده است و برخي از اصولگرايان معتقد بودند تصميم‌گيري در مورد رياست مجلس بايد در جمع كوچك‌تري صورت بگيرد.
اما با پيشنهاد حدادعادل موضوع در فراكسيون اصولگرايان مطرح شد.
حداد عادل در توضيح جلسه يك‌شنبه شب گفت: «با حضور بيش از 220 نفر جلسه برگزار شد هر دو نفر صحبت كردند و بعد راي‌گيري شد.» به گفته حدادعادل توافق اصولگرايان بر اين بوده كه هر كس راي بيشتري ‌آورد به نفع ديگري خودش را كنار بكشد و در صحن علني نامزد نشود، از اين رو حداد عادل اعلام كرد بر اساس همين توافق بنده عمل خواهم كرد و براي رياست كانديدا نخواهم شد.»
خبرنگاري در مورد رياست حدادعادل بر مركز پژوهش‌هاي مجلس هشتم پرسيد كه او اين خبر را شايعه دانست و گفت: چنين قصدي ندارم. موضوع جايگاه حدادعادل بحثي بود كه ذهن برخي از خبرنگاران را به خود مشغول كرده بود. از اين رو خبرنگار ديگري از او پرسيد، شما قرار است در مجلس هشتم چه وظيفه‌اي داشته باشيد و آيا براي رياست جمهوري برنامه‌ داريد؟ حدادعادل پاسخ داد: بنده در مجلس هفتم دو مسووليت داشتم يكي نمايندگي مردم و ديگري اداره مجلس بود. در مجلس هشتم همان وظيفه نمايندگي را برعهده دارم و مثل نمايندگان ديگر به انجام وظيفه خواهم پرداخت.
حداد عادل گفت: تصميمي براي رياست‌جمهوري نگرفته‌ام و فكري نكرده‌ام.
اما خبرنگار خبرگزاري دولتي ايران سوال خود را صريح از حداد عادل مطرح كرد. او پرسيد، تحليل شما از تفاوت چشمگير آراي‌تان با لاريجاني چيست؟ در اينجا حداد عادل سعي كرد از عملكرد خود دفاع كند و انتقادات خود را متوجه اصولگرايان و تصميم آنها كند. او گفت: «كار من كار دشواري بود. من اصرار داشتم كه مشي مستقل داشته باشم. مي‌خواستم هم از حقوق مجلس دفاع كنم و حتي‌الامكان هم با دولت همكاري داشته باشم اما در خيلي از موارد هم دولت انتظار بيشتري داشت و هم نمايندگان. حدادعادل در اين زمان چهره درهم كشيد و گفت: دوران سختي بود و مي‌شد حدس زد كه اين مشي مستقل رضايت همه را تامين نكند.»
رئيس مجلس هفتم در اينجاي سخن لازم ديد درباره مشي سياسي خود توضيح دهد. او گفت: «بنده به يك اصل معتقد هستم و آن كاهش التهاب در فضاي سياسي است.»
به گفته حدادعادل نبايد به التهاب سياسي دامن زد و بيشتر بايد فضا را براي انديشيدن باز كرد.
اين مشي سياسي حدادعادل البته منتقدان جدي در عالم سياست داشت. بسياري از نمايندگان مجلس هفتم و سياستمداران خارج از مجلس معتقد بودند حدادعادل با اعتقاد به كاهش التهاب و اعمال نظم و آرامش در مجلس در واقع جايگاه قوه مقننه را از راس امور بودن تنزل داد و كاري كرد كه مجلس در حاشيه قرار گرفت.
حدادعادل در ادامه كنايه‌اي به اصولگرايان و راه‌يافتگان به مجلس زد و گفت: «آنچه به من مربوط بود احساس وظيفه كردم براي ماندن وگرنه مي‌توانستم در انتخابات مجلس هشتم شركت نكنم يا با آراي بالاي مردم تهران داوطلب و نامزد رياست مجلس نشوم ولي من احساس تكليف و وظيفه كردم.
معتقد بودم كشور به اين شيوه (مشي سياسي من) احتياج دارد و تلاش كردم به وظيفه خود عمل كنم. اميدوارم كساني‌كه راي دادند هم به وظيفه خود عمل كرده باشند.»
البته حدادعادل روز گذشته در پاسخ به سوالات مربوط به علي‌لاريجاني به شدت مراقبت مي‌كرد كه موضع‌گيري صريحي نداشته باشد. وقتي خبرنگاري از او پرسيد، مي‌گويند عمر رياست حدادعادل به پايان رسيده است، برآورد شما از عمر رياست لاريجاني چيست به اين جمله بسنده كرد كه: «من آنقدر قدرت پيش‌بيني ندارم كه قبل از شروع كار يك مجلس درباره پايان كار آن صحبت كنم.»
حدادعادل اين سوال را زودرس توصيف كرد. خبرنگار پرسيد شروع كار مجلس چطور است كه او پاسخ داد ان‌شاءالله خوب است.
كارگزاران اظهارات غلامحسين الهام سخنگوي دولت را محور سوال خود قرار داد و پرسيد، آقاي الهام گفته است مجلس هفتم بيشترين سنگ‌اندازي‌ها را در مقابل دولت داشت اگر بخواهيد با توجه به تجارب چهارساله مديريت خود در مورد نحوه تعامل با دولت احمدي‌نژاد توصيه‌اي به لاريجاني داشته باشيد چيست؟ حدادعادل اين سوال را به كنايه پاسخ داد و گفت: آقاي لاريجاني مي‌دانند چطور با دولت تعامل داشته باشند. شما هم در آينده خواهيد ديد.
زماني‌كه كارگزاران مجددا پرسيد تحليل شما چيست؟ او پاسخ داد، شما بر اساس تجربه مي‌توانيد درباره نحوه تعامل ايشان با دولت قضاوت كنيد.
اشاره حدادعادل به استعفاي علي لاريجاني از دبيري شوراي عالي امنيت ملي به دليل اختلاف با محمود احمدي‌نژاد بود، اگرچه در جريان انتخاب رئيس مجلس هشتم حاميان دولت جانب لاريجاني را گرفتند و رئيس دولت چندين‌بار با او جلسه گذاشت اما بسياري معتقدند لاريجاني در مقام رياست مجلس در برابر عملكردهاي خلاف قانون دولت ايستادگي خواهد كرد.
خبرنگار ديگري در مورد نحوه تعامل مجلس هشتم با دولت پرسيد كه او ترجيح داد پاسخ مبهمي بدهد. حداد گفت: درباره اظهارنظر در مورد وضع مجلس هشتم و تعامل با دولت نبايد تعجيل كرد. آنچه مسلم است اينكه مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم متكثرتر است و حضور جناح‌ها در مجلس هشتم بيشتر خواهد بود. بنابراين اينكه تعامل به چه شكلي خواهد بود بايد زمان بگذرد.
خبرنگاري از حدادعادل پرسيد چقدر اين تحليل كه عنوان مي‌شود شكست شما به دليل آن است كه در مجلس قبل حامي اصولگرايان تحول‌خواه بوديد و اكنون اكثريت مجلس در اختيار طيف سنتي اصولگرايان و حاميان دولت خواهد بود، را درست مي‌دانيد، گفت: من اين تحليل‌ها را قبول ندارم و تصور نمي‌كنم در دوره چهارساله مديريت خود در مجلس به نحوي عمل كرده باشم كه ديگران بتوانند من را متعلق به يكي از جناح‌هاي دروني اصولگرايان بدانند. او گفت: من عضوي از اصولگرايان بودم و با همه جناح‌هاي دروني اصولگرايان كار مي‌كردم. اين قبيل تحليل‌ها نادرست است.
خبرنگار ديگري از شعار ژاپن اسلامي و عملكرد مجلس در بهبود وضعيت معيشتي مردم پرسيد، رئيس مجلس هفتم يكبار ديگر شعار ژاپن اسلامي را تكذيب كرد و گفت كه من صريحا گفته‌ام هيچ‌وقت شعار ژاپن اسلامي را در سخنراني انتخاباتي مجلس هفتم مطرح نكردم اما در مورد مشكلات اقتصادي بحث شما را تاييد مي‌كنم ما مشكلات اقتصادي داريم و شكي نيست.
اما خبرنگاري در مورد بازداشت يك نماينده مجلس و ارتباط آن با قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه‌قضائيه سوال كرد كه حدادعادل پاسخ داد: «ارتباطي ميان بازداشت و دستگيري يكي از نمايندگان و قرائت تحقيق و تفحص وجود ندارد.»
در برخي از رسانه‌ها علت بازداشت اين نماينده فساد اخلاقي ذكر شده است. حدادعادل از علت بازداشت نماينده خودداري كرد اما گفت علت احضار اين نماينده غير از ايفاي وظايف نمايندگي است.
خبرنگار ديگري در مورد قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه‌قضائيه و جوابيه اين قوه سوال كرد كه رئيس مجلس پاسخ داد: «اي كاش قوه‌قضائيه اين فرصتي را كه صرف پاسخ به گزارش تحقيق و تفحص كردند در طول اين سه سال اين وقت را صرف همكاري و عنايت بيشتر به درخواست مجلس مي‌كردند. زيرا هم تحقيق و تفحص بهتر از آنچه عمل شد انجام مي‌شد و هم نتيجه بهتري براي كشور و قوه ‌قضائيه داشت.

خلاصه نشست خبري حدادعادل
بر اساس توافق صورت گرفته عمل خواهم كرد و كانديداي رياست مجلس هشتم نخواهم شد.
تصميمي براي رياست‌جمهوري نگرفته‌ام.
مشي مستقل من رضايت همه را تامين نكرد.
براي نامزدي رياست مجلس احساس تكليف و وظيفه كردم، اميدوارم كساني‌كه راي دادند هم به وظيفه خود عمل كرده باشند.
بر اساس تجربه مي‌توانيد درباره نحوه تعامل لاريجاني با دولت قضاوت كنيد.
مجلس هفتم نسبت به مجلس قبل متكثرتر است و رابطه با دولت قابل پيش‌بيني نيست.
هيچ‌وقت شعار ژاپن اسلامي را مطرح نكردم.
بازداشت يكي از نمايندگان مجلس مربوط به وظايف نمايندگي او نبوده است.
قوه قضائيه به جاي آنكه اين همه وقت صرف جوابيه كند در طول سه‌سال گذشته براي تحقيق و تفحص همكاري مي‌كرد.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن