تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802737068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش حداد به رياست لاريجاني


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: واكنش حداد به رياست لاريجاني
در صحن علني كانديدا نمي‌شومدنياي اقتصاد - غلامعلي حداد عادل در آخرين نشست خبري خود در مقام رياست‌ مجلس، «مشي مستقل» خود را دليل عدم‌اقبال نمايندگان اصولگرا به خود اعلام كرد. رييس مجلس هفتم در خصوص كانديداتوري خود براي رياست جمهوري نيز تصريح كرد: هنوز در اين باره تصميمي نگرفته‌ام.
گلايه تلويحي حداد عادل از فراكسيون اصولگرايان:
مخالفت با رياست من به دليل مشي مستقلم بود
لاريجاني مي‌داند چگونه با دولت تعامل كند
دنياي اقتصاد – غلامعلي حداد عادل در آخرين نشست خبري خود در مقام رياست‌ مجلس، تمام گمانه‌زني‌ها را براي مقصد سياسي بعدي خود منتفي دانست و خود را نماينده‌اي مثل ديگر نمايندگان مجلس هشتم برشمرد. او در عين حال، به طور ضمني از انتخاب علي لاريجاني در فراكسيون اصولگرايان به عنوان رييس آينده مجلس گلايه كرد و «مشي مستقل» خود را دليل عدم‌اقبال نمايندگان اصولگرا به خود اعلام كرد.
حداد عادل درباره برآوردش از دوران رياست احتمالي لاريجاني بر مجلس هشتم اظهار كرد: بنده آنقدر قدرت پيش‌بيني ندارم كه قبل از شروع به كار يك مدير، درباره پايان كار او صحبت كنم.
وي افزود: بهتر است درباره شروع به كار آقاي لاريجاني به عنوان رييس صحبت كنيم، تا اينكه به نتيجه كار وي بپردازيم؛ انشاء‌ا... آغاز به كار وي به عنوان رييس مجلس هشتم مطلوب خواهد بود.
حداد عادل در پاسخ به سوالي درباره تحليلش از وضعيت به‌وجود آمده ميان اصولگرايان و اختلاف آراي وي با لاريجاني گفت: كار من دشوار بود؛ چرا كه بنده اصرار به در پيش گرفتن مشيي مستقل داشتم و مي‌خواستم هم از حقوق مجلس دفاع كنم و هم حتي‌الامكان با دولت تعامل داشته باشم.
رييس مجلس هفتم ادامه داد: در بسياري از موارد نمايندگان و دولت انتظار زيادي داشتند. دوران سختي را در مجلس هفتم پشت سرگذاشتم و مي‌توان حدس زد كه در پيش گرفتن اين مشي مستقل، رضايت همه را جلب نكند. اين شايد اصلي‌ترين دليل اتفاق روز يكشنبه بود.
وي با بيان اينكه معتقد به كاهش التهاب در فضاي سياسي است و تاكيد بر كار كردن به همراه انديشه دارد، گفت: هر جايي كه باشم، به التهاب سياسي دامن نخواهم زد و فضا را براي انديشيدن و كار كردن فراهم مي‌كنم، در آينده نيز بر اين مشي تاكيد مي‌كنم؛ چراكه تصور مي‌كنم براي انقلاب اسلامي و ايران اين روش و مشي ضرورت دارد.
وي درباره روند انتخاب لاريجاني به عنوان رييس مجلس نيز گفت: همان طور كه قبلا گفتم، در جمع اصولگرايان تلاش شد نزاعي بر سر قدرت ايجاد نشود؛ البته رقابت وجود داشت و آقاي لاريجاني هم خودش را براي رياست مجلس مناسب مي‌دانست و بنده هم احساس وظيفه كردم كه خودم را از صحنه كنار نكشم.
رييس مجلس هفتم تصريح كرد: بناي ما بر اين بود كه هر كس راي بيشتري آورد، نفر دوم در صحن علني مجلس خود را نامزد نكند و بنده نيز بر اساس اين توافق عمل خواهم كرد.
حداد عادل در پاسخ به خبرنگاري كه از او خواست براي تعامل بهتر با دولت توصيه‌اي به لاريجاني بكند، گفت: آقاي لاريجاني مي‌داند چگونه با دولت تعامل كند؛ در آينده مي‌بينيد كه چگونه عمل خواهد كرد.
رييس مجلس هفتم در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از او پرسيد آيا با اتمام رياست حداد بر مجلس، اداره قوه مقننه از دست اصولگرايان خارج شده و به دست دولتي‌ها و اصولگرايان تحول‌خواه افتاده است، گفت: بنده اين تحليل‌ها را قبول ندارم. فكر نمي‌كنم كه در دوره چهار ساله رياست مجلس طوري عمل كرده باشم كه ديگران من را متعلق به يكي از جريان‌هاي دروني اصولگرايان بدانند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه گفت شنيده شده شما قصد داريد در مركز پژوهش‌هاي مجلس هشتم فعاليت كنيد، گفت: رفتن اينجانب به مركز پژوهش‌ها شايعه است و چنين قصدي ندارم.
وي درباره نحوه تعامل مجلس هشتم با دولت نهم نيز خاطرنشان كرد: نبايد در اظهارنظر در اين زمينه تعجيل شود. آنچه مسلم است، اين است كه مجلس هشتم به نسبت مجلس هفتم متنوع‌تر است و حضور جناح‌ها در مجلس هشتم بيشتر است.
براي رياست جمهوري تصميمي نگرفته‌ام
حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد برنامه شما براي مجلس هشتم چيست، گفت: بنده در مجلس هفتم دو مسووليت داشتم؛ يكي نمايندگي مردم و ديگري اداره مجلس بود. در مجلس هشتم همان وظيفه نمايندگي را بر عهده دارم و مثل نمايندگان ديگر به انجام وظيفه خواهم پرداخت و نماينده‌اي خواهم بود در كنار ديگر نمايندگان. رييس مجلس هفتم در خصوص كانديداتوري خود براي رياست جمهوري نيز تصريح كرد: هنوز در اين باره تصميمي نگرفته‌ام و فكري نكرده‌ام. قبلا هم گفته بودم كه بيشتر به فكر كار هستم و در اين باره تصميمي ندارم و فكري نكرده‌ام.
آخرين انتقاد از قوه قضائيه
خبرنگاري از رييس مجلس هفتم پرسيد كه قوه قضائيه گزارش تحقيق و تفحص از اين قوه را گزارشي عجولانه توصيف كرده و پاسخي براي مجلس تهيه كرده است. نظر شما در اين زمينه چيست؟ حداد پاسخ داد: اي كاش قوه قضائيه وقتي را كه صرف تهيه پاسخ براي اين موضوع كرده است در طول سه سال و اندي كه تحقيق و تفحص در جريان بود، صرف مي‌كرد. او افزود: مسلما اگر قوه قضائيه عنايت بيشتري به درخواست مجلس مي‌كرد هم اين تحقيق و تفحص بهتر از آنچه كه انجام شد، انجام مي‌شد، هم نتيجه آن براي مجلس و قوه قضائيه بهتر بود و هم اينكه اين گلايه‌ها پيش نمي‌آمد.
حداد عادل با رد ارتباط بازداشت يكي از نمايندگان مجلس با گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضائيه، گفت: هرگاه قوه قضائيه بخواهد نماينده‌اي را احضار كند، به هيات رييسه مجلس اطلاع مي‌دهد. البته علت احضار اين نماينده مجلس در راستاي ايفاي نمايندگي وي نيست؛ ولي با اين حال من از همكارانم خواستم تا اين موضوع را پيگيري كنند تا حق نماينده مجلس ضايع نشود و اطلاعات بيشتري نسبت به جرم احتمالي كسب كنند.
آخرين دفاع از تثبيت قيمت‌ها
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا بهتر نبود در سالي كه طرح تثبيت قيمت‌ها را تصويب كرديد، افزايش پلكاني را جايگزين آن مي‌كرديد، اين‌گونه پاسخ گفت: به هر حال قانون برنامه نرخ‌هاي بين‌المللي را براي بنزين پيشنهاد كرده بود و قيمت بنزين در خليج فارس را مبنا قرار داده بود و اينكه 10 درصد در سال اضافه شود، عمل به قانون نبود.
وي افزود: تجربه ثابت كرده بود كه افزايش قيمت بنزين درآمدي را نصيب دولت نمي‌كند و فقط باعث گراني مي‌شود.
وي افزود: مطابق قانون برنامه چهارم، بنزين مي‌بايست در سال اول اجراي اين برنامه؛ يعني سال 84 حداقل به ليتري 250 تومان مي‌رسيد. نمايندگان معتقد بودند چنين اقدامي‌تورم‌زا است و بر مردم كم درآمد فشار وارد مي‌كند. اين بود كه براي مدت يك سال و كمتر از يك سال، قيمت‌ها را در انتقال از يك بودجه به بودجه ديگر براي 9 قلم كالا ثابت نگه داشتند.
وي افزود: مجلس هفتم تلاش كرد كه با افزايش ناگهاني و رشد سريع قيمت‌ها فشاري بر مردم وارد نشود. در مجلس هفتم از نظر برنامه‌هاي اقتصادي با اين مشكل رو‌به‌رو بوديم كه دولت در ابتداي امر يك سياست انبساطي در بودجه داشت و مجلس، خلاف جهت دولت به سياست انقباضي معتقد بود.
حدادعادل تصريح كرد: يكي از مشكلات مجلس هفتم در تعامل با دولت در عرصه اقتصادي تفاوت دو ديدگاه بود كه در بودجه سال 85 شاهد بوديم كه دولت مايل به افزايش بودجه‌هاي عمراني بود و مجلس راي به محدود كردن آن داشت.
وي افزود: دولت مي‌گفت مي‌خواهند خدمت بيشتري بكنند و مجلس مي‌گفت كه اين كار به افزايش نقدينگي منجر مي‌شود؛ البته دولت اين را نمي‌پذيرفت؛ ولي بعدها به اين واقعيت اعتراف كرد و حالا همه دنبال چاره هستند.
توصيه دولت به قانون‌مداري
وي درباره پايان اعتبار واردات بنزين در مردادماه نيز گفت: راهكار اين قضيه براي دولت، آوردن اصلاحيه بودجه به مجلس و استدلال در اين خصوص است و در صورتي كه مجلس را با استدلال‌هاي خود قانع كنند و از مجلس مصوبه بگيرند، اين مشكل حل مي‌شود. وي افزود: راه‌ها بن‌بست نيست و توصيه مي‌كنم دولت از راه‌هاي پيش‌بيني شده در قانون پيروي كند. بدين ترتيب، آخرين نشست خبري حدادعادل در مقام رياست‌ مجلس، در حالي پايان يافت كه او به شوخي به خبرنگاران گفت: بايد خود را براي «روزه سكوت» آماده كنم، چون حالا ديگراني هستند كه مي‌خواهند صحبت كنند.

رييس سابق كانديدا نمي‌شود
با تاكيد حدادعادل بر كانديدا نشدن براي رياست در صحن علني مجلس هشتم، بايد كار انتخاب رييس جديد قوه مقننه را تمام شده دانست. اصولگرايان كه با به دست آوردن اكثريت مجلس هشتم پيش از اين اعلام كرده بودند تنها يك نفر را براي رياست در صحن علني نامزد مي‌كنند، سرانجام در جلسه روز يكشنبه اين فراكسيون، تصميم نهايي خود را گرفتند و علي لاريجاني را به عنوان رييس آينده قوه مقننه معرفي كردند. البته پيش از اين شائبه‌هايي درباره احتمال كشيده شدن رقابت اصولگرايان براي رياست به صحن علني وجود داشت و با تاكيد ديروز حدادعادل بر پايبند بودن به توافقات صورت گرفته، به نظر مي‌رسد از هم‌اكنون مي‌توان لاريجاني را رييس قطعي مجلس هشتم دانست. اين نخستين بار در تاريخ جمهوري اسلامي است كه رييس قوه مقننه با يك رقابت درون گروهي جدي، اما دموكراتيك تعيين مي‌شود و طرفين رقابت نيز پايبندي به توافق مبني بر كنار كشيدن به نفع فرد پيروز را سرلوحه كار خود مي‌كنند؛ اتفاقي كه مثلا در آخرين انتخابات رياست‌جمهوري گذشته نيفتاد و هر دو جناح غالب كشور، با تشتت در انتخابات حاضر شدند.
نگفته بودم «ژاپن اسلامي» مي‌شويم
در روزي كه حدادعادل از خبرنگاران خواست سوالات چالشي نپرسند و به سوالات نرم و سبك قناعت كنند، «دنياي اقتصاد» از رييس مجلس هفتم جوياي ميزان موفقيت شعار «تبديل ايران به ژاپن اسلامي» شد. حدادعادل البته اين شعار را كه در ايام تبليغات مجلس هفتم به نقل از او در رسانه‌ها آمده بود، تكذيب كرد و گفت: بنده هيچ وقت شعار ژاپن اسلامي را در سخنراني‌هاي انتخاباتي مجلس هفتم مطرح نكردم. اين حرفي بود كه سر زبان‌ها افتاد، ولي هيچ كس سند آن را عرضه نكرد.
اين در حالي است كه خبرگزاري مهر در تاريخ چهارم اسفند سال 82 به نقل از حداد عادل در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه نوشت: «ايران را به يك ژاپن مسلمان تبديل خواهيم كرد؛ ما تمام تلاش خود را براي اين امر به كار خواهيم بست.» احمد توكلي نيز يك روز بعد از آن در توضيح تبديل ايران به ژاپن اسلامي گفته بود: «اين بدان معنا است كه ايران به مركزي براي رشد فناوري‌هاي مختلف تبديل خواهد شد كه براي قدرت‌ها خطرآفرين است.» (خبرگزاري مهر)
البته اين دومين باري است كه حداد عادل شعار ژاپن اسلامي را تكذيب مي‌كند. او يك بار ديگر هم در مرداد سال 85 گفته بود: «در آن زمان من هيچ وقت چنين حرفي نزدم؛ البته همه مطبوعات اين موضوع را نوشتند، ولي من اين حرف را نزدم و تاكنون نيز آن را تكذيب نكرده‌ام تا ببينم كسي از من سوال مي‌كند كه چرا چنين حرفي زده‌ام.»
وي در آن زمان اصل ماجراي پرداختن مطبوعات به اين مساله را چنين توضيح داد: «يك شب در مسجدي براي عده‌‌اي از شهروندان سخنراني مي‌‌كردم و در آنجا گفتم كه دشمنان اين كشور نمي‌‌خواهند ايران پيشرفت كند و به صراحت اعلام كرده‌اند كه نمي‌‌گذارند ايران به ژاپن اسلامي تبديل شود، ولي صحبت‌‌هاي من بد ترجمه شد.» حالا معلوم نيست كه نقل خبرگزاري مهر از مصاحبه حداد عادل با خبرگزاري فرانسه غلط است يا ادعاهاي رييس سابق مجلس!
حداد عادل ديروز در عين حال با خبرنگار ما كه از فاصله زياد شاخص‌هاي رفاه اجتماعي در ژاپن و ايران سخن مي‌گفت، همداستان شد و اضافه كرد: شكي نيست كه ما مشكلات اقتصادي زيادي داريم، اما اميدوارم با تحركات جديدي كه از سوي دولت در اين زمينه صورت گرفته و نيز با همراهي مجلس هشتم از فشار اقتصادي روي دوش مردم كم كنيم.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن