تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815360321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش 2/1 ميليارد توماني به خبر شوينده‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: واكنش 2/1 ميليارد توماني به خبر شوينده‌ها
گروه بورس - مجيد اسكندري: بورس تهران به خبر آزادسازي بهاي شوينده‌ها چه واكنشي نشان داد؟به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه به طور طبيعي انتظار مي‌رود با آزادسازي قيمت‌ها در تمام صنايعي كه بنگاه‌هاي فعال آن در بازار سهام كشور حضور دارند، معامله‌گران روي اين گروه از سهم‌ها واكنش نشان دهد، در اولين روز انتشار خبر آزادسازي قيمت شوينده‌ها و نقدي‌شدن يارانه‌ها (مصوبه شوراي اقتصاد) بورس تهران واكنش 2 /1 ميليارد توماني را با تشكيل صف‌هاي خريد به اين خبر از خود نشان داد.
بر همين اساس روز گذشته پس از انتشار رسمي اين خبر، سهام شركت‌هاي كف، بين‌المللي پارس، تولي‌پرس و پاكسان در بازار مورد دادوستد واقع شد.
بر اين اساس، ديروز سهام شركت تولي‌پرس با دارا بودن بيش از دو ميليون تقاضاي خريد به ارزش بيش از 3/6ميليارد ريال رتبه هفتم را از لحاظ بيشترين تقاضاي خريد در بين شركت‌هاي بورسي به خود اختصاص داد.
قيمت سهام اين شركت، روز گذشته با 7/0درصد رشد به 3015ريال رسيد.
همچنين ارزش معاملات چهار شركت ياد شده مبلغ 299ميليون ريال بود و تاثير مبادلات آنها بر شاخص كل به ترتيب كف 11/0واحد، بين‌المللي پارس 07/0واحد و تولي‌پرس 04/0 واحد بود.
به دنبال انجام اين معاملات شهرام شهميري، كارگزاري بورس اوراق بهادار درباره اثر حذف يارانه پودر شوينده بر روند سودآوري اين گروه از شركت‌ها گفت: اين امر در قيمت تمام شده پودر شوينده و به تبع آن در سودآوري و پيش‌بيني سود سهام تاثير مستقيم خواهد داشت. وي افزود: اگر سود برخي از شركت‌ها واقعي و قابل استناد نيست، به دليل يارانه‌هاي فوق‌العاده‌اي است كه دولت به آنها پرداخت مي‌كند و اين موجب مي‌شود كه اين صنايع، براي چند سال آينده، قابل اتكا نباشند. اين كارگزار ادامه داد: تحليل‌گراني كه اين گونه شركت‌ها را براي سرمايه‌گذاري، ارزيابي مي‌كنند، براي پيش‌بيني سود آنها با اما و اگرهاي فراواني روبه‌رو هستند. «شهميري» درباره تاثير حذف يارانه پودر شوينده بر قيمت سهام شركت‌هاي توليدكننده آنها گفت: هنگامي كه پرداخت يارانه‌ها قطع شود، قيمت تمام شده محصول بالا مي‌رود اما بايد ديد، توليدكنندگان تا چه اندازه قادرند قيمت را افزايش دهند و در فروش محصولات خود موفق باشند.
وي توضيح داد: اگر قيمت پودر شوينده از يك حد معين افزايش پيدا كند، مصرف‌كنندگان به صرفه‌جويي روي مي‌آورند، بنابراين نمي‌توان با اين سرعت، تاثير مصوبه اخير را بر EPS شركت‌هاي توليدكننده پودر شوينده پيش‌بيني كرد.
طبق آمارهاي موجود قيمت پودر شوينده از سال 1383 تاكنون ثابت مانده بود، در حالي كه براساس افزايش هزينه توليد و رشد قيمت تمام شده، نرخ اين مواد بايد هر ساله به ميزان 10 تا 15درصد افزايش مي‌يافت، اما به دليل اختصاص 250ميليارد تومان يارانه دولتي به صنعت شوينده، قيمت محصولات شوينده تغيير نكرده بود.
اختصاص اين ميزان يارانه به صنعت شوينده، مي‌توانست 60درصد هزينه تمام شده به محصولات شوينده را تامين كند، اما طبق اعلام وزارت صنايع قرار است يارانه مورد نظر از اين پس به شير و لبنيات اختصاص يابد. يادآور مي‌شود صنعت شوينده از سال 72 با دريافت يارانه دولتي، محصولات خود را توليد و به بازار عرضه مي‌كرد، اما قرار است از ابتداي خردادماه جاري، اين يارانه پرداخت نشود.
مصطفي مقدسي، دبير شوراي توليدكنندگان پودر شوينده با استقبال از اين تصميم وزارت صنايع اظهار كرده است: اميدواريم حذف يارانه پودر شوينده، فشار زيادي به مصرف‌كنندگان وارد نكند ضمن اينكه توليدكنندگان بايد بازار را تامين كنند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن