تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820931578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوي جديدكشت براي مقابله با كم آبي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: الگوي جديدكشت براي مقابله با كم آبي
محمدرضا اسكندري گفت: در بسياري از مناطق كه آب كافي وجود دارد، الگوي كشت دوم نيز به آنان پيشنهاد شده است تا بتوانند با استفاده از روش هاي نوين آبياري و الگوي كشت جديد ميزان توليدات را افزايش دهند.
وزير جهاد كشاورزي گفت: به منظور جلوگيري از كاهش توليد محصولات كشاورزي و همچنين با هدف مصرف بهينه آب در شرايط كنوني ، الگوي جديدي ازكشت تابستانه تدوين شده است كه براي اجرا در اختيار سازمان هاي جهاد كشاورزي مراكز استانها قرار مي گيرد.
محمدرضا اسكندري در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اينكه با شرايط كنوني بايد الگوي كشت در كشور تغيير كند، افزود: در بسياري از مناطق كه آب كافي وجود دارد، الگوي كشت دوم نيز به آنان پيشنهاد شده است تا بتوانند با استفاده از روش هاي نوين آبياري و الگوي كشت جديد ميزان توليدات را افزايش دهند.
او گفت: در برنامه ريزي جديد ، كشت ذرت بهاره را به جاي كشت تابستانه پيشنهاد كرديم، علاوه بر اين ارقام متنوع ذرت هاي علوفه اي و ارزن علوفه اي را كه دوره رشد كوتاه تري دارند، در اختيار كشاورزان قرار داديم.
وزيرجهادكشاورزي گفت: در مراكزي كه با كاهش منابع آبي روبرو هستيم، الگوي كشت گلخانه اي با آبياري قطره اي به كشاورزان اين مناطق توصيه شده است.
او تصريح كرد: با وجود كاهش ميزان بارندگي در برخي از استانها شاهد افزايش ميزان توليد بوديم، بطوريكه محصول روي دست كشاورز مانده است و وزارت جهاد كشاورزي خريد تضميني در اين استانها را بويژه استانهاي گلستان، اصفهان و فارس آغاز كرده است.
اسكندري در مورد شرايط توليد برنج در استانهاي شمالي كشور (گيلان، مازندران و گلستان) گفت:‌ با بهره گيري از نتايج پژوهش هاي چند ساله كارشناسان ، روش كشت خشك برنج را به كشاورزان پيشنهاد كرديم و هم اكنون نيز اين روش در استانهاي گيلان و مازندران در حال اجراست .

قيمت پايه خريد شير اعلام مي شود
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه كارخانه هاي توليد فراورده هاي لبني ، شير را به قيمت ارزان از دامدار مي خرند و قيمت محصولات توليدي خود را به بهانه افزايش قيمت شير افزايش مي دهند افزود: براي جلوگيري از اين موضوع و حمايت از دامدار ، طرح ساماندهي جمع آوري و فراوري شير با ايجاد سالانه 250 كارخانه فراوري شير اجرا مي شود .
او گفت: تا پايان امسال 250 كارخانه فرآوري شير با همكاري 1700 مركز جمع آوري شير و تشكل هاي غير دولتي احداث مي شود .
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه تا پايان امسال ميزان توليد شير بايد به 9 ميليون تن برسد افزود: در پي تسريع در اجراي طرح ساماندهي ، تاكنون مجوز احداث چند كارخانه فرآوري شير با ظرفيت روزانه بيش از 30 ميليون تن صادر شده است .
اسكندري گفت: هم اكنون هفت ميليون و 14 هزار تن شير در كشور توليد مي شود كه واحدهاي فراوري و توليدمواد لبني فقط نزديك به 4 ميليون تن آن را تحويل مي گيرند و بقيه توليدات در شبكه سنتي توزيع مي شود كه همين مسئله براي دامداران مشكلاتي ايجاد كرده است.
او افزود: براي جلوگيري از اين روند ، در يك برنامه هيجده ماهه مجوز احداث صد واحد جديد فرآوري شير به مراكز جمع آوري شير و تعاوني هاي دامداران داده مي شود.
وزيرجهاد كشاورزي گفت: در طرح ساماندهي جمع آوري و فرآوري شير، براي افزايش ميزان توليد و سرانه مصرف ، علوفه مورد نياز دامداران با قيمت ارزان تر تامين مي شود.
اسكندري افزود: وزارت بازرگاني تا چند روز آينده قيمت پايه خريد شير را اعلام خواهد كرد.

خود كفايي كشور در توليد پودر ماهي
وزير جهاد كشاورزي در ادامه با اشاره به اينكه حدود 400 تن ماهي ميكتو فيده از گروه فانوس ماهيان در آبهاي درياي عمان صيد شد افزود :پودر اين نوع ماهي خوراك مناسبي براي دام است و تاكنون اين نياز با قيمت گزاف از خارج تامين مي شد .
وي گفت:‌ ظرفيت ذخيره اي و استحصال اين ماهيان در درياي عمان حدود 2 ميليون تن در سال است اما به علت كوتاه بودن دوره صيد امكان بهره برداري به موقع و به ميزان كافي وجود نداشت.
وزير جهاد كشاورزي افزود:‌ با تلاش كارشناسان و پژوهشگران مركز تحقيقات شيلات ، زمان برداشت از اين ذخاير ارزشمند از حدود 6 ماه به 9 ماه افزايش يافته است.
اسكندري گفت:‌ با فراهم شدن اين امكان علاوه بر تامين نياز داخل ، زمينه صادرات نيز فراهم شده است.
وي افزود: هم اكنون بخش خصوصي با همكاري مركز تحقيقات شيلات ايران با اجاره دو فروند كشتي ويژه صيد اين نوع ماهي روزانه 120 تن ماهي ميكتو فيده از درياي عمان صيد مي كند.

بيماري زنگ سياه گندم در مزارع وجود ندارد
وزير جهاد كشاورزي گفت:‌ بيماري زنگ سياه گندم در مزارع كشور وجود ندارد و هيچ خطري از بابت اين بيماري مزارع گندم را تهديد نمي كند.
محمدرضا اسكندري با اشاره به اخباري كه در رسانه هاي خارجي دراين باره منعكس شده است افزود:‌ با تلاش متخصصان و كارشناسان موسسه تحقيقات و اصلاح بذر و نهال اين وزارتخانه و پس از پايش هاي انجام شده و براساس گزارش رسمي اين موسسه در تاريخ ششم خرداد امسال هيچ موردي از بيماري زنگ سياه گندم در مزارع كشور وجود ندارد.
او گفت:‌ با اقدام و اعلام به موقع جمهوري اسلامي ايران درباره احتمال شيوع اين بيماري بسياري از كشورهاي همسايه نيز براي جلوگيري از ورود زنگ سياه گندم به مزارع خود اقدامات ايمني را اجرا كردند و بدين ترتيب منطقه از گزند اين بيماري در امان ماند و بيماري كنترل شد.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در سال زراعي گذشته نمونه هايي از بيماري زنگ سياه گندم در منطقه محدودي از مزارع استان خوزستان و غرب كشور ديده شده بود كه با كنترل به موقع از انتقال آن به ديگر مزارع جلوگيري شد.
اسكندري گفت: اين بيماري در ميزان توليد در واحد سطح موثر است و توليد را كاهش مي دهد كه با اجراي تمهيدات لازم هم اكنون مزارع كشور از الودگي به اين بيماري پاك است.
او همچنين از معرفي 9 رقم بذر جديد زراعي و علوفه اي با ويژگي مقاوم به خشكي با دوره رشد كوتاه در چند روز آينده خبرداد و افزود: با بكارگيري روش هاي نوين علمي زمان معرفي ارقام جديد از حدود 13 سال به حدود 3 سال كاهش يافته است و بدين ترتيب كشاورزان مي توانند ارقام جديد را در مدت كوتاهتري تحويل بگيرند و در مزارع خود به منظور كاهش ميزان مصرف آب بكار گيرند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن