تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815357123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير پژوهشگاه عربي نفت : شوك نفتي جديد در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مدير پژوهشگاه عربي نفت : شوك نفتي جديد در راه است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): الجزيره ـ "نيكولا سركيس " مدير پژوهشگاه عربي نفت (APR) تاكيد كرد: روند تحولات بازار انرژي نشان مي دهد با رسيدن جهان به مرحله "پيك توليد" نفت ، شوك نفتي ديگر ظهور خواهد كرد.


به گزارش ايرنا، اين كارشناس برجسته نفتي در سخناني كه روز يكشنبه در روزنامه فرانسوي زبان "لوكوتيدين دوران " الجزاير به چاپ رسيد همچنين با تشريح تحولات بازار انرژي تشكيل اوپك گازي را يك امر طبيعي و براي تامين منافع توليد كنندگان و تنظيم بازار ضروري خواند.
** نگراني از رسيدن به "پيك توليد"
سركيس در تحليل وضعيت كنوني بازار انرژي بويژه روند افزايش قيمت نفت گفت : نگراني از رسيدن به "پيك توليد" كشورهاي توليد كننده نفت مهمترين عامل تعيين كننده در بازار امروز نفت است .
وي گفت : اين عامل بيش از عواملي چون دلالي يا شاخص هاي آب و هوايي و يا مسايل جغرافياي سياسي در بالا بردن قيمت هاي نفت موثر است .
مدير پژوهشگاه عربي نفت گفت : بازار انرژي در وضعيت كنوني بگونه اي است كه توان توليد كشورهاي توليد كننده يا به حداكثر ممكن رسيده و يا در آستانه رسيدن به اين مرحله است و اين درحالي است كه تقاضا براي نفت رو به افزايش دارد.
سركيس گفت : طي پنج سال گذشته شاهد افزايش خيلي سريع قيمت نفت بوديم و از مارس 2003 تا مه 2005 يك بشكه نفت از 23 به 135 دلار رسيد.
به عقيده وي ، در توضيح اين وضعيت بايد دانست آنچه اكنون در جريان است با دو شوك نفتي كه سال هاي 70 تا 73 و 79 تا 80 رخ داد و به ترتيب در پي تحريم نفت از سوي اعراب درارتباط با جنگ اعراب و اسراييل و نيز پيروزي انقلاب اسلامي ايران و بازگشت امام خميني بروز كرد تفاوت اساسي دارد.
سركيس گفت : آن هنگام افزايش قيمت نفت علل سياسي داشت اما عللي كه امروز تاثير گذار است با 35 سال گذشته تفاوت دارد. امروز نه تحريم مطرح است و نه عوامل سياسي ، بلكه بجاي كاهش توليد نفت حتي شاهد افزايش آن نيز طي پنج ساله اخير هم بوده ايم اما بازهم نفت گران شد ضمن اينكه تقاضا نيز بدون وقفه افزايش داشته است .
مدير پژوهشگاه عربي نفت (APR) افزود: به همين دليل و برغم اينكه عرضه افزايش يافته و يا حداقل همپاي تقاضا پيش رفته است قيمت هاي نفت به افزايش خود ادامه مي دهد. چرا چنين است ؟ بسياري از افراد معتقدند كه موضوع به تحول ساختاري در بخش انرژي مربوط مي شود.
سركيس گفت : البته دلايل خارجي و عيني براي افزايش قيمت نفت هم وجود دارد و تاثير گذار است مانند اشغال عراق ، مشكلات سياسي و امنيتي در نيجريه ، پرونده هسته اي ايران البته از بعد جغرافياي سياسي ، عامل آب و هوايي و دلال بازي در بازار نفت ، اما همه اين عوامل گذرا هستند.
كارشناس برجسته انرژي همچنين بازگشت موج توفان به برخي نقاط جهان را داراي تاثيرات مهمي بر صنايع نفتي و در نتيجه بازار انرژي دانست اما گفت كه آنچه بيشترين نقش را دارد تحول ساختاري در بخش انرژي است .
وي گفت : دلال بازي نيز نقش دارد، گاهي برخي اظهارات درباره آينده بازار نفت ، بانك ها و برخي سازمان هاي بين المللي را به تكاپو واداشته و عملا به خريد مقادير زيادي از نفت براي فروش آن با قيمت بيشتر در آينده مي پردازند.
سركيس افزود: چنين خريدهايي بسيار زياد شده است و تاثير زيادي بر بازار گذاشته و سبب افزايش قيمت هاي نفت شده است .
وي با تاكيد بر اينكه با وجود همه اين عوامل ، توضيح علت اصلي افزايش جنون آميز نفت را بايد درچيز ديگري جست و جو كرد گفت : ما به خوبي به عوامل آب و هوايي ، ژئواستراتژيك و دلال بازي توجه داريم اما نمي توان اين موج را فقط با چنين پديده هاي موقتي (دوره اي ) توضيح داد.
مسايلي وراي اين عوامل وجود دارد كه بايد بدنبال آن گشت و همزمان يك بحث اصولي درباره واقعيت بازار انرژي را به راه انداخت .
سركيس گفت بايد به جنبه ديگري از مساله نيز نگاه كرد و آن پايان ظرفيت هاي توليد است ، بازار در چنين وضعيتي گويي بر لبه تيغ تحولات حركت مي كند و هر چيز كوچكي سبب افزايش قيمت ها به شكل غير واقعي مي شود.
** مصرف روزانه 116 ميليون بشكه نفت تا 20 سال ديگر
وي گفت : ميزان مصرف جهاني نفت در حال حاضر روزانه 96 ميليون بشكه است كه 20 سال ديگر به 116 ميليون بشكه خواهد رسيد. چنين مصرف بي ترمزي در حالي است كه عرضه نيز ثابت است و حتي نمي توان انتظار تداوم همين عرضه را نيز طي سالهاي آينده دانست . اكتشاف هاي سال اخير اندك بوده است و بسياري از منابع نيز درحال ته كشيدن است .
مدير پژوهشگاه عربي نفت (APR) افزود: تحقيقات مختلف نشانگر آغاز روند كاهش توليد در بسياري از كشورها بويژه مكزيك و ايران است . ايران تا 15 سال آينده بدليل بالارفتن مصرف داخلي به وارد كننده نفت تبديل مي شود توان توليد نفت روسيه نيز به حداكثر ممكن خود رسيده است .
به نظر اين كارشناس انرژي ، رسيدن به "پيك توليد" يا حداكثر ميزان توليد، پديده اي كه بايد از آن نگران بود، امري كه بزودي به آن خواهيم رسيد اما زمان آن به صورت دقيق مشخص نيست .
سركيس گفت : از نظر عملي هنگامي كه مجموعه چاه هاي نفتي به بالاترين ميزان ممكن از توليد خود برسند آن وقت ه يك شوك نفتي ديگر فراخواهد رسيد.
وي افزود: نتايج يك مطالعه بين المللي نشان مي دهد توليد جهاني نفت طي چهار تا پنج سال آينده به سختي به 100 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
سركيس گفت : پيش بيني هاي آژانس بين المللي انرژي نيز نه تنها خوشبينانه نيست بلكه بويژه در زمينه ميزان عرضه نفت و نيز تغييرات درجه حرارت زمين هشدار دهنده است .
** نفت راهي جز افزايش قيمت ندارد
وي افزود: احساس من اين است كه قيمت هاي نفت راهي جز افزايش ندارد و سقوط نخواهد كرد و مصرف نفت نيز همچنان بر ساير منابع انرژي برتري خواهد داشت . حتي توليد گاز نيز در معرض رسيدن به سقف نهايي است و اين اتفاق روزي خواهد افتاد اما نوبت آن پس از نفت خواهد بود.
مدير پژوهشگاه عربي نفت گفت كه ترجيح مي دهد نه درباره شوك نفتي بلكه درباره "مشكل رشد" و توسعه در جهان سخن بگويد. همه كشورها بدنبال رشد بيشتر اقتصادي بيشتر هستند و هيچ كس از پيك توليد و يا حتي سقف مصرف سخن نمي گويد و اين درحالي است كه مصرف هر لحظه درحال افزايش است .
وي در اين خصوص نقش كشورهاي صنعتي را قابل توجه خواند.
سركيس در پاسخ به اين پرسش كه آيا به نفع كشورهاي توليد كننده است كه به صادرات خود براي بهره بردن از بالابودن قيمت هاي نفت ادامه دهند، يادآوري كرد كه كشورهاي نفتي نه تنها بايد اين ثروت ملي را براي نسل هاي آينده خود نيز نگه دارند بلكه نيازهاي ويژه خود را كه آن هم در حال افزايش است را نيز نمي توانند از نظر دور دارند.
كارشناس انرژي درباره قيمت گذاري نفت با ارز ديگري غير از دلار و تاثير احتمالي آن بر بازار نفت مي گويد: اين كار از نظر فني هميشه امكان پذير است . مي توان براي قيمت گذاري يك بشكه نفت از يك سبد ارزهاي مختلف استفاده كرد اما به نظر من چنين كاري ضروري نيست چرا كه چيز زيادي را تغيير نخواهد داد.
** نفت همچنان حرف اصلي را در بازار انرژي خواهد زد
سركيس ديدگاهي را كه معتقد است تحولات نظام انرژي در جهان طي 30 سال گذشته و مسايل جديدي كه پيش روي كشورهاي توليد كننده نفتي است سبب مي شود نفت در آينده نزديك و بدليل مسايل فناوري ، بخشي از كاركرد خود را بويژه در بخش توليد برق از دست بدهد و ادامه اين روند بويژه تحول در بخش حمل و نقل و كاهش وابستگي آن به نفت ، وابستگي بازار را به نفت كمتر خواهد كرد، نمي پذيرد.
اين ديدگاه مي گويد در شرايط كنوني بايد بيشترين تمركز را روي تحول فناوري بويژه در بخش حمل و نقل داشت كه سبب كاهش وابستگي به نفت خواهد شد و بازار انرژي را بشدت تحت تاثير قرار خواهد داد.
سركيس در پاسخ به اين ديدگاه و موضوع تحول فناوري گفت كه البته من اميدوارم چنين تحولي اتفاق بيفتد اما همه مطالعات و پيش بيني هاي كارشناسانه نشان مي دهد نفت همچنان حرف اصلي را مي زند. استفاده از زغال سنگ و جايگزيني آن ممكن نيست چرا كه قيمت اين ماده بدون استفاده از يارانه به قيمت نفت خواهد رسيد.
به نظر مدير پژوهشگاه عربي نفت ، هنوز تا تحول فناوري به معناي جاگزيني برق يا گاز در بخش هاي مختلف حمل و نقل راه زيادي مانده است .
سركيس گفت : پيش از اين نيز تلاش هايي براي استفاده از انرژي هاي جايگزين صورت گرفته بود اما به محض اين كه قيمت نفت كاهش يافت همه دوباره به سمت نفت رفتند.
** تشكيل اوپك گازي ضروري است
وي درباره تشكيل اوپك گازي نظر قاطعي دارد و مي گويد تشكيل چنين تشكيلاتي ضروري است و كشورهاي توليد كننده حتما ناچار خواهند بود به سوي آن بروند.
كارشناس برجسته انرژي معتقد است : تشكيل اوپك گازي بايد صورت بگيرد بويژه اين كه كشورهاي مصرف كننده گاز براي خود يك تشكيلات هر چند غير رسمي دارند، چيزي شبيه اتحاديه اروپا كه با برخي اقدامات سعي در دفاع از منافع خود دارد و اين البته امري طبيعي است و طبيعي خواهد بود كشورهاي توليد كننده نيز براي خود تشكيلاتي داشته باشند.
سركيس در پاسخ به اين سوال كه آيا نفت همچنان بعنوان يك اسلحه كاربرد دارد، گفت كه نفت يك سلاح عالي است كه مي تواند چه در مذاكرات مربوط به مسايل عادي و يا با انگيزه هاي سياسي مورد استفاده قرار گيرد.
خاورم **380**1415
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن