تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818829035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتوبوس‌هاي تهران هنوز در دست‌انداز خيابان فاطمي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اتوبوس‌هاي تهران هنوز در دست‌انداز خيابان فاطمي


اتوبوس- گروه شهري:
گويا تحمل مسئولان سازمان اتوبوسراني تهران هم به خاطر كمبود اتوبوس‌ها از يك طرف و ادعاهاي برخي از مسئولان مبني بر ندادن اتوبوس بيشتر به پايتخت تمام شده و ترجيح دادند كه بي‌پرده شهروندان تهراني را از حاشيه‌هايي كه شهر و اتوبوس را در برگرفته، باخبر سازند.

به همين دليل مدير عامل شركت اتوبوسراني در جمع رسانه‌ها اعلام كرد «ادعاهاي وزارت كشور كذب محض است و با وجود آنكه شهرداري تهران چندين بار مدارك مورد درخواست را به مسئولان دولتي داده اما آنها منكر تمام ماجرا هستند.»

روند كند نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران با وجود درخواست‌هاي مكرر شهرداري از دولت براي تزريق اتوبوس، تقاضاهاي پي درپي خودروسازان براي تحويل اتوبوس‌هاي ساخته شده، تنها وزارت كشور را به يك واكنش رسانه‌اي واداشت كه به تهران اتوبوس نمي‌دهندچون به اندازه كافي اتوبوس دارد. البته دليل ديگري هم براي رسيدن به نتيجه دارند و آن اينكه تهران نمي‌گويد اتوبوس‌هايي را كه چند سال پيش تحويل گرفته كجا برده است. اما مديرعامل اتوبوسراني تهران عنوان مي‌كند كه گزارش‌هاي درخواستي را در چند نوبت به وزارت كشور ارائه كرده است.

حسين بيژني به رسيد نامه‌هايي كه بر اساس آن آمارها به مسئولان وزارت كشور ارايه شده براي اثبات پاسخ به درخواست اين وزارتخانه سند قرار داد و گفت: «چندي پيش گفته شده بود شهرداري تهران گزارش‌هاي عملكرد و وضعيت خود را ارائه نمي كند و تا زماني كه آمارهاي درخواستي ارائه نشود اتوبوس جديدي تحويل داده نخواهد شد، اما من شخصا آمارها را به تناوب ارائه داده‌ام و اين ادعاها كذب محض است.»

تهران 10 هزار و 500 اتوبوس مي‌خواهد

وي همچنين در مورد اظهار نظر برخي از مسئولان مبني برآن كه شهر تهران ديگر به اتوبوس جديد نيازندارد، باز هم تاكيد كرد كه بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك، شهر تهران حداقل به 10 هزار و 500 اتوبوس نياز دارد اما در حال حاضر حدود 7 هزار اتوبوس در پايتخت وجود دارد. گرچه وي و ساير مديران شهري تاكنون چندين بار اين آمار را ارائه دادند اما همچنان مسئولان وزارت كشور مصر هستند كه سهم تهران به خاطر همين به ‌اصطلاح سوءتفاهم قطع شده و قرار نيست كه در اين نظر دولتي‌ها تغييري حاصل شود. چراكه گرچه از اسفندماه سال گذشته اين محروميت و ممنوعيت عنوان شده اما وزارت كشور در برابر آماري كه تهران از كمبود اتوبوس مي‌دهد و حتي چشم‌هاي منتظر مسافران هم جوابي براي گفتن ندارد.

اتوبوس‌هايي براي تعميرگاه

حتي اگر نخواهيم يادآوري كنيم كه تهران از همين اتوبوس‌هايي هم كه دارد، تعدادي را به خاطر نقص فني به تعميرگاه‌ها فرستاده و هر روز سهم شهر از روز گذشته كمتر مي‌شود.
چنانچه به گفته بيژني اتوبوس‌هاي موجود در خيابان‌هاي تهران به دلايل مختلف فني و سرآمدن عمرمفيد عملا از خدمات رساني خارج شده‌اند: «بر اساس فرم جهاني، اتوبوس‌هايي كه مطابق با استاندارد ساخته شده‌اند 7 تا 8 سال عمر مفيد دارند و پس از آن بايد از رده خارج شوند حال اگر اتوبوس‌هاي داخلي را كه مطابق با استاندارد هم نيستند مشمول اين قاعده بدانيم در حال حاضر حدود 900 دستگاه از اتوبوس‌هاي پايتخت فرسوده‌اند و بايد از رده خارج شوند.»

جايگاه سوخت هم نداريم

حتي اگر اتوبوسي باشد و به فرض سالم هم باشد، باز هم صورت مسئله حل نشده تا بتواند به خيابان‌هاي شهر بيايد؛ چرا كه كمبود و نقص جايگاه‌هاي سوخت كفايت مي‌كند كه تهران از نزديك به 3 هزار اتوبوس گازسوزي كه دارد، تنها هزار و 486 دستگاه اتوبوس قادر به سوخت‌گيري باشند. در واقع بيش از 45درصد از اتوبوس‌هاي گازسوز به دليل نداشتن سوخت از رده خدمات‌رساني خارج شده‌اند. بيژني در اين مورد گفته است: «از مجموع 7 جايگاه سوخت گاز اتوبوس‌هاي گازسوز يك ايستگاه از ابتدا اصلا راه‌اندازي و مورد استفاده قرار نگرفت و يك ايستگاه نيز چند روز پيش به‌طور كامل از كارافتاده و بر اين اساس تنها 5 جايگاه سوخت گاز در تهران فعال است كه جوابگوي اتوبوس‌هاي موجود نيست.»

همچنين آمارهاي شركت واحد اتوبوسراني تهران نشان مي‌دهد در طول روز و به‌طور متوسط 7 تا 10 درصد از اتوبوس‌ها نيز به دليل نقص فني، تصادفات و ساير مسائل از خدمات رساني باز مي‌مانند. بنابراين با توجه به اين شرايط و بر اساس همين آمارها در حال حاضر تنها 4هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال و سالم در شهر تهران وجود دارد.

بيژني همچنين اعتقاد دارد اگر بخواهيم اين مشكلات را ناديده بگيرم و بگوييم تهران 7 هزار اتوبوس دارد باز تا حد ايده‌آل و آنچه طرح جامع تعيين كرده بيش از 3 هزار اتوبوس فاصله داريم.

البته با آمار هم مي‌توان پاسخ دوستاني را كه مي‌گويند تهراني‌ها اتوبوس بيشتر نمي‌خواهند را داد. مديرعامل اتوبوسراني مي‌گويد كافي است تعداد اتوبوس‌هاي موجود با توجه به جمعيت 5/8 ميليون نفري تهران سنجيده شود تا آمار واقعي اتوبوس‌ها و تعداد مورد نياز براي پايتخت مشخص شود.

هيچ‌كس مسئول بمب‌هاي متحرك نيست

مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه همچنين عدم‌تست و معاينه فني مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز را از جمله نگراني‌هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران دانسته چرا كه مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز بايد حداقل پس از گذشت 5 سال از عمرشان مورد تست‌هاي ادواري قرار گيرند. به همين دليل اين اتوبوس‌ها بمب‌هاي متحركي شدند كه در سراسر شهر تردد مي‌كنند. به گفته مديرعامل اتوبوسراني متأسفانه در كشور ما هيچ دستگاهي اين مسئوليت را به ‌صورت جدي بر عهده نگرفته و اكنون حدود 870 دستگاه اتوبوس از مرز تست ادوراي مخزن گذشته و 350 دستگاه اتوبوس گازسوز نيز در اين مرز قرار دارند. به گفته وي تست نشدن ادواري مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز خطرات زيادي را براي اتوبوس‌ها در پي دارد و مي‌تواند هر لحظه سبب رخ دادن اتفاقي ناگوار شود.

شهرداري جور دولت را مي‌كشد

به تمام اين مشكلات، كمك نكردن دولت به تهران را در بخش يارانه‌هاي بليت اتوبوس اضافه كنيد. هر سفر با اتوبوس 210 تومان هزينه دارد كه بر اساس قانون بايد دولت حداقل يك‌سوم قيمت واقعي بليت را بپردازد و بر اين اساس دولت موظف است سالانه 70 ميليارد تومان به‌ عنوان يارانه بليت اتوبوس به شهرداري تهران بپردازد اما سال گذشته تنها 9 ميليارد تومان از دولت دريافت شد و در واقع اين شهرداري است كه جور مردم و دولت را در يارانه بليت اتوبوس مي‌كشد.

حسين بيژني همچنين برخي اظهار نظر‌ها مبني بر كاهش سهم اتوبوسراني در حمل‌ونقل به 17 درصد را تكذيب كرد و اين آمارها غلط و نادرست خواند: «اگر شهرداري مسئوليت حمل ونقل عمومي را دارد سهم هريك از سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي نيز بايد بر اساس ميزان جابه‌جايي و عملكرد دقيق هريك از سيستم‌ها حمل‌ونقل عمومي مشخص شود.

در فروردين‌ماه 73 ميليون نفر توسط ناوگان اتوبوسراني در تهران جابه‌جا شده‌اند كه در اين ميان سهم ميني‌بوس‌ها جابه‌جايي 10 ميليون نفر بوده است.» حتي 20 درصد از جابه جايي مسافران توسط اتوبوس‌هاي شهرك‌هاي اقماري صورت مي‌گيرد و آمارها نشان مي‌دهد بالاترين جابه‌جايي توسط اتوبوس‌ها در روز 4 ميليون و 200 هزار نفر است.

به هر حال باز هم سازمان اتوبوسراني اصل را بر گفت‌وگويي مبتني بر آمار و ارقام گذاشت تا شايد با اين شيوه بتوان همكاران دولتي را قانع كرد كه تهران اتوبوس مي‌خواهد؛ حال اينكه چقدر اين آمار براي طرف مقابل مهم است و تا چه ميزان به افكار عمومي كه سؤال‌هاي بيشماري را در باب اين محروميت ناعادلانه در سر دارند، اهميت مي‌دهند، منوط به اين است كه اين اصرارها براي ايده «تهران، اتوبوس، ممنوع» تا چه زماني ادامه مي‌يابد.

تاريخ درج: 6 خرداد 1387 ساعت 13:21 تاريخ تاييد: 6 خرداد 1387 ساعت 15:30 تاريخ به روز رساني: 6 خرداد 1387 ساعت 15:29
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن