تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803815550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سود گردش مالي اسكناس‌هاي شهر به جيب شهروندان مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سود گردش مالي اسكناس‌هاي شهر به جيب شهروندان مي‌رود


مديريت- گروه شهري:
شهرداري تهران موفق شد مجوز مؤسسه مالي و اعتباري شهر را از بانك مركزي دريافت كند.

اين مؤسسه مربوط به مجموعه كلانشهرهاي كشور است كه به پيشنهاد شهردار تهران در اسفندماه سال گذشته، شكل‌گيري آن پيگيري شد و روز گذشته طي مراسمي در بانك مركزي با امضاي تفاهمنامه ميان شهرداري تهران و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعاوني اعتباري شهر به مؤسسه مالي و اعتباري شهر تبديل شد.

آنچه روز گذشته سرانجام با پيگيري‌هاي شهرداري تهران صورت گرفت اين فرصت را براي پايتخت ايجاد مي‌كند تا بتواند از گردش مالي‌اي كه در شهرداري تهران وجود دارد استفاده مناسب را كرده و براي شهر سوددهي به همراه داشته باشد. به اعتقاد مسئولان شهر تهران با توجه به حجم بالاي درآمدها و هزينه‌هاي شهرداري تهران و بسياري از كلانشهرها اين احتياج وجود داشت مانند بسياري از كلانشهرهاي دنيا مديريت شهري هم از يك مؤسسه مالي يا بانك براي گردش‌هاي مالي خود استفاده كند، چرا كه با اين شيوه اين امكان فراهم است تا سود اين گردش مالي به جيب خود شهروندان برود و بستري شود تا شهر از پول‌هاي خود سود بيشتري ببرد.

شهردار تهران هم روز گذشته در جلسه صدور مجوز مؤسسه مالي و اعتباري شهر كه در ساختمان بانك مركزي برگزار شد، با اشاره به اينكه تشكيل مؤسسه مالي و اعتباري تصميمي بود كه يك سابقه تاريخي در خارج كشور و يك سابقه در داخل كشور داشته است، تاكيد كرد: داشتن مؤسسه مالي و اعتباري براي شهرداري‌ها در همه جاي دنيا وجود دارد و از روزي كه در شهرداري مشغول شدم و سوابق اين كار را در دوران گذشته ديدم متوجه شدم كه از دوره قبلي به‌دنبال انجام اين كار بوده‌اند اما مدتي به دليل دولتي بودن بانك‌ها اين اتفاق نيفتاده بود و پس از آن نيز مكاتباتي با بانك مركزي انجام شده بود.

شهردار تهران در مورد روزهاي ابتدايي اين پيشنهاد به ساير شهرداري‌ها گفت: با جلسه‌اي كه اسفندماه در اصفهان برگزار شد و تصميمي كه روساي شوراي شهر كلانشهرها مصوب كردند، قرار شد به‌صورت مشترك يك مؤسسه مالي و اعتباري تشكيل شود كه كلانشهر مشهد 8 درصد سهام، ساير كلانشهرهاي كشور 7 درصد، تهران 10 درصد، صندوق ذخيره كاركنان شهرداري نيز 10 درصد و 30 درصد سهام نيز از طريق پذيره‌نويسي تامين مي‌شود كه سير قانوني خود را طي كرده است و خوشحاليم كه امروز مجموعه كلانشهرهاي كشور مؤسسه مالي و اعتباري شهر دارند.

بدين ترتيب نه تنها تهران بلكه ساير كلانشهرهاي كشور هم در ايده‌اي كه مديران شهري پايتخت پيشنهادش را دادند از اين فرصت جديد مي‌توانند استفاده كنند. البته قاليباف روز گذشته تاكيد كرد كه چنين امري مسبوق به سابقه است و حتي پيش از اين مؤسسات مالي و اعتباري انصار و قوامين با اين ايده‌ها شكل گرفتند.

شهردار تهران با اشاره به اينكه بيش از 8 سال است كه بانك مركزي در راستاي ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري فعاليت مي‌كند و توانسته است مؤسساتي مانند مؤسسات مالي اعتباري انصار، قوامين را تشكيل دهد، گفت: اين حركت گام بزرگي براي كلانشهرهاي كشور است هرچند كه به دليل آنكه اين مؤسسات تحت نظر بانك مركزي فعاليت مي‌كنند حتما محدوديت‌هايي براي ما ايجاد مي‌شود اما به‌طور كلان اين اقدام راضي‌كننده است و اميدواريم با ايجاد اين ظرفيت براي كلانشهرها انجام طرح‌هاي عمراني به سرعت و بهتر انجام شود تا خدمات بيشتري نيز به مردم ارائه شود.

قاليباف در مورد شكل‌گيري تعاوني اعتباري شهر هم كه ابتدا با برخي مخالفت‌ها روبه‌رو بود، گفت: «دچار مشكلات اداري زيادي بوديم كه به صراحت مي‌توان گفت اين كار انجام نشدني بود كه مجبور شديم از كانال مجلس و كميسيون اقتصادي آن را پيگيري كنيم و بر اساس ضوابطي كه از قبل نيز وجود داشت، تعاوني اعتباري شهر را براي حل مشكلات كوتاه مدتمان گسترش داديم تا حداقل از طريق سازمان بازنشستگي شهرداري كه نهادي غير دولتي و مستقل است، بتوانيم حداقل، سهام يك بانك را بگيريم كه توانستيم با همكاري شوراي شهر بيش از 40 درصد سهام بانك سرمايه را دريافت كنيم.

به گفته قاليباف با توجه به اينكه مجلس نيز به دليل عدم‌همكاري بانك مركزي با شهرداري توضيح خواسته بود و سازمان بازرسي كل كشور نيز بانك مركزي را مكلف كرد كه 40 درصد سهام بانك سرمايه را به نام سازمان بازنشستگي شهرداري منتقل كند، مؤسسه مالي و اعتباري شهر زير نظر بانك مركزي به‌عنوان نهادي قانوني فعاليت كرد كه حتما بايد اين اقدام به سمت ايجاد بانك شهرداري برود.

استقبال بانك مركزي

بانك مركزي هم معتقد است كه ايده مؤسسه مالي و اعتباري براي شهرداري‌هايي مانند تهران بسيار مفيد است. طهماسب مظاهري، رئيس كل بانك مركزي به مصداق ساير كشورها اشاره كرد و گفت: اين فعاليت‌ها ابتدا از اين نظر كه منابع لازم را براي گردش اقتصادي مملكت فراهم مي‌كند و همچنين براي به حركت درآوردن چرخ‌هاي اقتصاد اهميت دارد و از طرفي نيز نهاد‌ها و مؤسساتي كه متولي اين امر هستند و در كار اعتباري، بانكي و پولي فعاليت مي‌كنند به دليل خاصيت كارشان در همه جاي دنيا يك مجموعه فيلتري و نقاط كنترلي براي حركاتشان گذاشته مي‌شود كه هم انرژي اين حركت پولي و خلق پول را صرف گرماي اقتصادي كنند و هم از تبديل آن به يك حادثه انفجاري كه ضررش بيشتر از منفعتش باشد، جلوگيري شود.

رئيس بانك مركزي در توصيف وضعيت كنوني تهران به دوران ساخت و ساز در شهر اشاره كرد: دوراني در تهران و برخي شهرها ساخت و ساز بي‌رويه به ‌عنوان پديده‌اي مطرح بود كه امروز شهرداري جلوي ساخت و ساز بي‌رويه اوليه را گرفته و با طرح‌هاي مختلف نيز از ادامه ساخت ساختمان‌هايي كه آغاز شده بود جلوگيري كرده است و بايد اين اتفاق در سيستم پولي و بانكي نيز مي‌افتاد كه اين كار انجام شد. وي در ادامه گفت: با توجه به تقاضاهاي شهرهاي مختلف قرار شد تا به جاي اينكه هر شهرداري بخواهد صندوق مستقلي داشته باشد مؤسسه اعتباري براي چند شهر بزرگ بر اساس ضوابط بانكي تشكيل شود تا از ابتدا همه اقدامات با هماهنگي هم بر اساس ضوابط معين انجام شود.

تاريخ درج: 6 خرداد 1387 ساعت 13:26 تاريخ تاييد: 6 خرداد 1387 ساعت 15:34 تاريخ به روز رساني: 6 خرداد 1387 ساعت 15:33
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن