تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803952698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي متكي با شبكه الجزيره(2)ايران هميشه بخشي از راه حل‌ است نه بخشي از مشكل/ سوريه نبايدامتياز دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي متكي با شبكه الجزيره(2)ايران هميشه بخشي از راه حل‌ است نه بخشي از مشكل/ سوريه نبايدامتياز دهد
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه ايران همواره خود را بخشي از راه حل مشكلات مي داند نه بخشي از مشكل تاكيد كرد : سوريه بايد بدون دادن هيچ گونه امتيازي سرزمين غصب شده خود را پس بگيرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به لبنان ؛ منوچهر متكي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه گفتگوي زنده تلوزيوني با شبكه الجزيره در پاسخ به اين سئوال كه آيا شما از مذاكرات سوريه و رژيم صهيونيستي با ميانجي گري تركيه ناراحت نمي شويد گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره خود را بخشي از راه حل مشكلات مي داند نه بخشي از مشكل . ما جولان را متعلق به سوريه و شبعا را متعلق به لبنان مي دانيم. رژيم صهيونيستي هيچ چاره اي جز عقب نشيني از اراضي اشغالي ندارد.

متكي افزود: همانطور كه در فارسي اين ضرب المثل وجود دارد رژيم صهيونيستي نيز براي فرار از "مرگ" به "تب" راضي مي شود. در طول 60 سال موجوديت غير قانوني رژيم صهيونيستي اين رژيم هرگز در اين حد از ضعف نبوده است .

وي افزود : امروز رژيم صهيونيستي براي فرار از يك نگراني عمده تر، بحث پس دادن جولان را مطرح مي كند در حالي كه اين اقدام با هدف فرار از بحران هاي فزاينده اين رژيم صورت مي گيرد. آنچه ايران بر آن تاكيد دارد ضرورت بازگشت جولان به سوريه است و اين يك حق غير قابل انكار سوريه است و ما از اين حق در جنبش عدم تعهد و همه مناسبت ها دفاع مي كنيم اما رژيم صهيونيستي همچنان به اين حق بي اعتنايي مي كند. سوريه بايد بدون دادن هيچ گونه امتيازي سرزمين غصب شده خود را پس بگيرد.

خبرنگار الجزيره پرسيد اسرائيل براي صلح با سوريه خواستار قطع رابطه اين كشور با ايران و گروه هاي حزب الله و حماس شده است نظر شما چيست، متكي افزود: در فارسي يك ضرب المثل وجود دارد مبني بر اينكه طرف را به ده راه نمي دادند سراغ كدخدا را مي گرفت. رژيم صهيونيستي در جايگاهي نيست كه براي كشورهاي منطقه و مقاومت شروط تعيين كند شما اين حرف هاي اسرائيل را جدي نگيريد.

غسان بن جدو كه مصاحبه با متكي را برعهده داشت گفت به صورت رك و روشن بگوييد آيا نسبت به روابط با سوريه مطمئن هستيد و آيا اطمينان داريد كه روابط شما همچنان با سوريه در همين سطح باقي بماند، متكي گفت: هم اكنون كه شما چنين سئوالي را مي كنيد هيئت بلند پايه اي از سوريه در تهران است و سرگرم مذاكرات با مقامات ايران است. ما همچنان در حال رايزني هاي مستمر با سوريه بر اساس منافع دو كشور هستيم و يك بار ديگر تاكيد مي كنيم كه جولان بايد به سوريه برگردد.

خبرنگار الجزيره بار ديگر سئوال خود را تكرار كرد و گفت : آقاي متكي آيا با توجه به مذاكرات سوريه و اسرائيل روابط شما با دمشق تداوم خواهد داشت، كه وزير امور خارجه كشورمان پاسخ داد: روابط ايران و سوريه مسير طبيعي خود را ادامه خواهد داد . روابط قوي و بنيادي بين دو كشور بر اساس منافع دو ملت و دو دولت بوده و استمرار خواهد يافت.

خبرنگار الجزيره گفت : درباره توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق آنگونه كه برداشت كرديم ايران ملاحظاتي دارد در اين زمينه توضيحي مي دهيد ؟ متكي در پاسخ به اين سئوال اظهار داشت: ما پيوسته از مواضع و منافع ملت عراق به ويژه مرجعيت ديني كه نقش بسزايي دراين كشور دارد و ملاحظاتي نسبت به اين قرارداد امنيتي دارند حمايت مي كنيم. ما همواره طي سالهاي اخير درباره عراق موضع بي طرفانه و در چارچوب حمايت از روند سياسي و دولت منتخب عراق را در پيش گرفته ايم تصور ما اين است كه امروز شكست سياست هاي آمريكا در عراق حتي در درون آمريكا به يك باور عمومي تبديل شده است.

وي افزود: انتخابات اخير كنگره آمريكا كه مي توانست درس خوبي براي دولت آقاي جرج بوش براي بازنگري سياست هايش به ويژه در مسئله عراق، لبنان، فلسطين و خاورميانه باشد اما از اين فرصت استفاده نكرده است و به نظر نمي رسد كه بخواهند از اين فرصت استفاده كنند.

متكي گفت : قطعا آمريكا ناگزير به تغيير سياست خود در منطقه خواهد بود آمريكا در سياست هاي خود شكست خورده است و به همين دليل تلاش مي كند نظرات خود را بر عراقي ها تحميل كند اما ملت عراق ملتي آگاه و بيدار با مرجعيتي هوشيار است كه هرگز اجازه نخواهند داد مسئله اي بر خلاف منافع آنها از سوي آمريكا تحميل شود.

وي افزود: عراق بايد هر چه سريعتر از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود. آمريكا نبايد از اين حربه براي فشار بر دولت منتخب عراق استفاده كند.

وزير امور خارجه در باره اظهارات خبرنگار شبكه الجزيره كه گفت با نگاه كلي به سياست خارجي ايران و سياست خارجي آمريكا احساس مي كنيم ايران در سياست خارجي خود موفق عمل كرده و سياست آمريكا شكست خورده است توضيح داد : البته خوشحال نيستيم كه دولتي شكست بخورد اما متاسفانه آمريكايي ها همچنان به سياست هاي اشتباه خود ادامه مي دهند و قصد تغيير هم ندارند شايد نوعي غرور بر سردمداران كاخ سفيد حاكم شده است.

متكي گفت: آمريكايي ها گوش شنوا ندارند آنها گوش فلك را پر كرده اند به اينكه ايران درعراق دخالت دارد اما از سوي ديگر خواهان مذاكره با ما مي شوند و اين نشان دهنده سردرگمي آمريكا و شكست سياست هاي آنهاست.

وي افزود: ما به خاطر ملت و دولت عراق سه دور مذاكره با آمريكايي ها انجام داديم و سعي كرديم اشتباه استراتژيك آمريكا را به آنها متذكر شويم اما آنها گوش شنوايي ندارند .

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: امروز شرايط منطقه ديگر عوض شده است و اين شرايط خود را بر آمريكا تحميل مي كند كه بايد گوش دادن را ياد بگيرد و بداند كه ديگران هم نظرات سازنده و حرف هايي براي گفتن دارند.

به گزارش مهر ، متكي با اشاره به دخالت هاي آمريكا در لبنان گفت : اينكه جورج بوش از خواب بيدار شود و بگويد نمايندگان ملت لبنان بايد بر اساس نصف +1 رئيس جمهور انتخاب كنند علاوه بر اينكه نشانه دخالت آشكار آمريكا است ، نشان دهنده عدم فهم واقعيت هاي لبنان از سوي آمريكا است. اما امروز مي بينيم با تدبير و فهم لبناني ها رئيس جمهور جديد با اكثريت قاطع يعني 118 راي انتخاب مي شود و اين نشان مي دهد كه آمريكايي ها از فهم حقايق لبنان ناتوانند.

وي افزود: آمريكايي ها بايد روند 60 ساله پس از جنگ جهاني دوم را فراموش و سياست هاي خود را اصلاح كنند .

متكي گفت: آنها بايد ياد بگيرند كه تحولات منطقه عوض شده است و بايد در جايگاه شنيدن قرار بگيرند كه متاسفانه بوش به اين نكته توجهي نمي كند.

وي افزود: البته اين تعجبي ندارد زيرا منطق آمريكا منطق زور و قلدري است اما چيز گرانبهايي را از دست دادند و آن حيثيت آمريكا بود. آنها پول زيادي را براي خريدن نفرت و انزجار ملت هاي منطقه هزينه مي كنند. اگر تجارت خوبي است ادامه دهند اما اميدواريم عقلاي آمريكا به اين مسئله توجه كنند و كشورشان را از غرق شدن در اين باتلاق با تغيير سياست هايشان و دست برداشتن از دخالت ها در منطقه و احترام به راي و خواست ملت هاي منطقه تغيير دهند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن