تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815391100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/تحليل-المحيط/ ميشل سليمان، ژنرالي كه بوش را خشمگين كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /تحليل-المحيط/ ميشل سليمان، ژنرالي كه بوش را خشمگين كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

مي‌توان گفت، لبناني‌ها تقريبا در تمامي مسايل با يكديگر اختلاف نظر دارند و تنها موردي را كه درخصوص آن به توافق رسيدند، انتخاب ميشل سليمان، فرمانده ارتش اين كشور به عنوان رييس جمهور توافقي بود، رييس جمهوري كه نه تنها طي ماه‌ها بحران سخت و پيچيده در اين كشور بلكه در حوادث خونبار اخير در بيروت كه لبنان را در آستانه‌ي جنگ داخلي جديد قرار داده‌ بود، موضع‌گيري‌هاي ملي‌اش را به همگان اثبات كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پايگاه اينترنتي المحيط، در تحليلي به قلم جهان مصطفي، نويسنده‌ي عرب به بررسي روند انتخاب ميشل سليمان به عنوان رييس جمهور لبنان و دلايل اين انتخاب پرداخته است.

در اين تحليل آمده است: ميشل سليمان در سمت فرمانده‌ ارتش لبنان تنها كسي بود كه پس از ايجاد بحران و درگيري‌هاي خونبار در بيروت براي نجات كشورش وارد عمل شد و با درخواست از دولت فواد سنيوره، نخست وزير لبنان مبني بر صرف‌نظر از تصميم‌هايش عليه معارضان و هم چنين مخالفت با درخواست سنيوره مبني بر دخالت ارتش در اوضاع غرب بيروت پس از سيطره‌ي معارضان بر اين منطقه ثابت كرد كه او كاملا بي‌طرف و بدون ايجاد هر گونه تفاوت بين حزب موافق و مخالف دولت عمل مي‌كند.

همين امر نيز موجب شد كه سنيوره از تصميم‌هايش مبني بر از بين بردن شبكه‌ي مخابراتي حزب‌الله و بركناري مسوول بخش امنيتي فرودگاه بيروت صرف‌نظر كند.

مصطفي در ادامه‌ي اين تحليل مي‌نويسد: طبيعتا اين برخورد ملي و حكيمانه‌ از سليمان تعجب و خشم دشمنان لبنان و اعراب به ويژه شخص جورج بوش، رييس جمهور آمريكا را در پي داشت كه در گفت‌وگو با شبكه‌ي بي بي سي عربي ضمن انتقاد از ارتش از نيروهاي آن خواست تا حمايت بيشتري را از رهبران حزب حاكم به ويژه‌ سعد حريري، وليد جنبلاط و سنيوره به عمل آورند.

همانطور كه تاكيد كرد، بقاي حكومت سنيوره به نفع اسراييل است و هدفش از بازگرداندن ناو يو اس اس كول، كمك به تحقق دموكراسي در لبنان و اعمال فشار عليه سوريه است اما هم چنان امو بر خلاف ضايقه‌ي بوش پيش رفت تا جايي كه احزاب لبناني در راستاي اجراي تصميم‌هاي نشست اضطراري وزراي امور خارجه‌ي عرب، در دوحه گردهم آمدند و پس از مذاكراتي 6 روزه در خصوص يك توافق‌نامه‌ي تاريخي كه انتخاب هر چه سريع‌تر رييس جمهور، تشكيل دولت متحد ملي متشكل از 16 وزير از حزب حاكم 11 وزير از احزاب معارض و 3 وزير از سوي رييس جمهور و وضع قانون انتخابات را خواستار شده به اجماع رسيدند.

اين تحليل مي‌افزايد: بلافاصله پس از برگزاري نشست دوحه نبيه بري، رييس پارلمان لبنان از نمايندگان اين كشور خواست تا 25 مه در جلسه ويژه‌اي كه براي انتخاب رييس جمهور جديد تشكيل مي‌شود، شركت كنند و به اين ترتيب به شكاف موجود در پست رياست جمهوري لبنان كه پس از خروج اميل لحود، رييس جمهور سابق اين كشور از كاخ رياست جمهوري در نوامبر 2007 تاكنون ادامه داشته، پايان دهند و كارشناسان معتقدند كه رسيدن سليمان به كاخ رياست جمهوري بعبدا معجزه‌اي بود كه عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب آرزوي آن را داشت، محقق شد، وي كه در آخرين سفرش به بيروت تاكيد كرده بود، حل و فصل لبنان نياز به يك معجزه دارد و اكنون با توجه به جو نامناسب حاكم، زمان معجزه نيست.

اما امروز بار ديگر روزنه‌ي اميد در لبنان گشوده شده است زيرا كسي بهتر از سليمان براي اجراي توافقنامه‌ي دوحه وجود ندارد، ژنرالي كه به جرات، شجاعت و ملي گرايي شهره است و در مناسبت‌هاي مختلف، استقلال در موضع‌گيري‌ها و تصميم‌گيري‌هايش را به دور از دخالت‌ها و اعمال فشارهاي خارجي به اثبات رسانده است.

اين تحليل‌گر عرب در ادامه مي‌افزايد: ارتش لبنان به فرماندهي ميشل سليمان چندين بار و در رخدادهايي درام از زمان ترور رفيق حريري، نخست وزير اسبق لبنان (سال 2005) ثابت كرد كه موضعي متوازن را در قبال تمامي احزاب اتخاذ كرده است.

در ادامه اين تحليل آمده است: در جنگ اخير اسراييل عليه لبنان نيز ارتش دوشادوش مقاومت در برابر حملات اسراييل ايستاد و پس از پايان جنگ نيز براي اولين بار پس از 40 سال در جنوب اين كشور مستقر شد و بر خلاف تمايل آمريكا و اسراييل نه تنها هرگز درصدد تقابل با مقاومت و يا نزديك شدن به مناطق و يا سلاح وابسته به آن بر نيامد بلكه آمادگي‌اش را براي همكاري با مقاومت جهت حفظ و حمايت از حاكميت لبنان اعلام كرد.

جنگ در اردوگاه نهرالبارد نيز سومين آزمون ارتش محسوب مي‌شود كه طي آن با شجاعت و اقتدار در برابر شبه نظاميان گروه فتح‌الاسلام ايستاد و امنيت و ثبات را به اردوگاه‌هاي فلسطيني بازگرداند.

اين تحليلگر عرب مي‌افزايد: در اين ميان ميشل سليمان به عنوان مردي مقتدر با عزم و اراده‌اي قوي در سمت فرمانده‌ي ارتش خوش درخشيد و در مناسبت‌هاي مختلف به رغم تلاش‌هايي كه جهت كشاندن او به عرصه سياسي به ويژه پس از انتخاب او به عنوان نامزد رياست جمهوري صورت گرفت، خطاب به نيروهايش تاكيد كرد كه بايد به دور از تمامي زد و بندي‌هاي سياسي بين معارضان و موافقان دولت تنها در راستاي حفظ وحدت و امنيت كشور گام بر دارند و در حالي كه تمامي اقدامات ارتش از زمان ترور حريري تاكنون با جنبه‌هاي سياسي نيز همراه بوده ارتش و فرمانده‌ي آن از تمامي اين آزمون‌هاي بزرگ سربلند بيرون آمد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن