تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816253552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*همايش عضويت ايران در WTO* معاون اقتصادي وزير امور خارجه: ـ با حاشيه‌گزيني موج ما را خواهد برد ـ تدوام روند كنوني نتيجه‌اي جز شكست ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *همايش عضويت ايران در WTO* معاون اقتصادي وزير امور خارجه: ـ با حاشيه‌گزيني موج ما را خواهد برد ـ تدوام روند كنوني نتيجه‌اي جز شكست ندارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

در راه پيوستن به سازمان جهاني تجارت بايد عصاره تنبلي و خودمحوري و بزرگ‌بيني را از خود دور سازيم؛ تنها در اين صورت است كه چالش‌ها ما را نخواهند بلعيد، اما اگر به همين شكل كه اكنون مي‌رويم، پيش برويم پاياني جز شكست در انتظارمان نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازرگاني ايسنا، دكتر محسن طلايي ـ معاون اقتصادي وزير امور خارجه ـ در همايش‌ عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت در اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: الحاق به اين سازمان از آن رو يكي از نشانه‌هاي بزرگ جهاني شدن است كه نه فقط تجارت بلكه كليت اقتصاد و قوانين مربوطه در كشور را در هماهنگي و بلكه يكرنگي با قوانين و مقررات جهاني و بين‌المللي به طور قطع تحت تاثير جدي قرار مي‌دهد تا آنجا كه برخي از اين قوانين به حدي تغيير خواهند كرد كه موجودي ديگر خواهند شد.

وي افزود: الحاق به سازمان جهاني تجارت به عنوان پرچم جهاني شدن هم دربردارنده چالش و هم زاينده فرصت. اما «چالش» در بطن خود فعليت را به ارمغان مي‌آورد. در حالي كه «فرصت» يك موجود بالقوه است كه بايد آن را دريابي وگرنه از دست بيرون خواهد شد.

طلايي ادامه داد: آنچه كشور چه در مذاكرات الحاق و چه در بدو الحاق علمي و چه در زماني كه بازار به الحاق واكنش نشان مي‌دهد به واقع احساس مي‌كند چالش است. چرا؟ چون چالش فعليت دارد. اما عملي شدن فرصت‌ها نيازمند كار و تلاش دسته‌جمعي و هماهنگ و موقع‌شناسي است.

به گفته او آگاهي از روند‌ها و علت‌ها و معلول‌ها و زمان‌شناسي و زمان‌داني و حركت سريع و دقيق مديريت كشور مي‌تواند فرصت‌هاي ما را به حداكثر فعليت و چالش‌ها را به حداقل آن برساند.

معاون اقتصادي وزير امور خارجه تاكيد كرد: حقيقت اين است كه ما بايد عصاره تنبلي و خودمحوري و بزرگ‌بيني را به هر نحو ممكن از خود دور سازيم، تكاني به تن رنجور تجارت و اقتصاد خويش دهيم و حركتي انقلابي را براي غلبه‌ فرصت‌ها بر چالش‌هاي الحاق آغاز كنيم. تنها در اين صورت است كه چالش‌ها ما را نخواهند بلعيد. اما من نيز با شما موافقم كه اگر به همين شكل پيش برويم؛ كه اكنون مي‌رويم، پاياني جز شكست در انتظارمان نخواهد بود.

وي عنوان كرد: فعليت چالش‌ها و بالقوه بودن فرصت‌ها دليلي براي ملحق نشدن به اين سازمان نخواهد بود چه اينكه جهاني شدن رودي پرخروش است كه تنها مي‌تواني، اگر بداني، بر امواج آن سواري كني اما كنار امن ندارد كه از آن بر امان باشي. با حاشيه‌گزيني و برج عاج‌نشيني، موج ما را خواهد برد بي‌آنكه بتوانيم از آن بهره‌اي ببريم.

طلايي خاطرنشان كرد: بايد ابتدا از خود شروع كنيم و به تمرين فراوان قبل از آغاز زورآزمايي خود را آماده سازيم و سياست‌ بدانيم و روند‌ها بشناسيم تا راه از بيراه جدا كنيم كه اين عرصه همان گونه كه گفته آمد تنها عرصه تجارت و تعرفه نيست كه ميدان اقتصاد و سياست است. گذشته از اينها، قرار نيست كه تجارتي آزاد و بدون حد و حصر با دنيا برقرار كنيم. درست است كه حريفان از ما بيش از توانمان طلب خواهند كرد اما چنين نيست كه ما همه خواسته‌هاي ايشان را بپذيريم و اگر بپذيريم بي‌شرط متقابل و اخذ امتيازي در خور باشد. گذشته از تمرين توليد و بالا بردن كيفيت، بايد بدانيم و بتوانيم آنگونه كه شايسته ايران است مذاكره كنيم.

وي تاكيد كرد: بخش خصوصي اعم از توليد‌كنندگان، صادركنندگان، واردكنندگان، به عنوان مشاوران امين دولت، ابتدا بايد ضمن انتقال خواسته‌هاي معقول و قانوني خود به دولت و مذاكره كنندگان دولت را حامي خود بداند و اعتماد كند تاثبات سياست‌هاي كه سرلوحه كار دولتمردان در الحاق به سازمان است مانعي بر مسير الحاق تلقي نشود و خود را با روندهاي جهاني، قوانين مربوطه و روش‌هاي خرد و كلان فتح بازارهاي بين‌المللي آشنا سازد.

طلايي افزود: در سومين قدم بايد ضمن تغيير روش‌هاي توليد، وابستگي خود را به سياست‌هاي حمايتي دولت كاهش دهد هر چند دولت بخواهد اين سياست‌ها ادامه يابد. در يك اقتصاد جهاني شده، اگر چه حمايت كماكان حيات دارد. اما فضاي حياتي كمي در اختيار خواهد داشت و بهانه‌هاي فراوان و محكمي لازم است تا اين فضاي حياتي را نگاهباني كرد.

وي خاطر نشان كرد: گذشته از بخش كشاورزي كه كماكان به طور سنتي توليد مي‌كند و ضرورت تغيير بنياني در آن احساس مي‌شود، شركت‌هاي كوچك و متوسط كه بيش از 60 درصد كل نيروي كار را در بخش صنعت تشكيل مي‌دهند بايد خود را مجهز ساخته و آماده تغييرات شوند تا از روند الحاق گزندي نبينند.

وي همچنين توجه به مديريت شناخت و ارتباط، مديريت تغيير و مديريت سرعت در فرآيند الحاق را ضروري دانست.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن