واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سروش صحت كه روز دوشنبه به همراه برخي عوامل مجموعه تلويزيوني ساختمان پزشكان در نشست نقد و بررسي اين سريال در هفتهنامه سروش حضور يافته بود، علت تاخير در پخش آن را نگراني مسوولان صدا و سيما از واكنش جامعه روانشناسان و پزشكان از پخش اين سريال برشمرد. صحت افزود: براي كاستن از اين نگرانيها مجبور شديم بخشهايي را حذف و برخي قسمتها را كوتاه كنيم و يا با صدا گذاري برخي عبارتها را در متن تغيير دهيم. وي با تاكيد بر اينكه مميزي اين مجموعه تلويزيوني زياد نبوده است، گفت: حسرت من اين است كه چرا پخش اين سريال با تاخير آغاز شد و عوامل توليد نتوانستند همزمان با پخش، قسمتهايي از اين مجموعه را ضبط كنند. كارگردان مجموعه ساختمان پزشكان خاطر نشان كرد: هنگامي كه ضبط و پخش برنامه با فاصله كمي انجام ميشود، امكان لحاظ كردن ديدگاه مخاطبان در تهيه قسمتهاي جديد وجود دارد كه اين اتفاق براي ساختمان پزشكان نيافتاد. صحت اظهار داشت: اگر اين كار هم اكنون در دست توليد بود، با توجه به بازخورد آن در جامه مي توانستيم بخش هايي را هم به آن اضافه كنيم. وي عنوان ساختمان پزشكان را براي اين مجموعه موقتي دانست و گفت: آنقدر جرايد درباره ساختمان پزشكان نوشتند كه در نهايت قرار شد با همين نام نهايي شود. صحت درباره نحوه انتخاب بازيگران اين سريال گفت: انتخاب بازيگران با همفكري چهار جانبه من، پيمان و محراب قاسمخاني و محسن چگيني انجام شد بعد از انتخاب افراد هر كس كه وارد اين گروه ميشد، با او درباره انتخاب ساير بازيگران همفكري ميكرديم. كارگردان ساختمان پزشكان با بيان اينكه از روند انتخاب بازيگران رضايت داشت و آنان نيز با بازي خوب خود توانستند بينندگان را جذب كنند، افزود: بايد از مسوولان شبكه سه به خاطر اطميناني كه به گروه داشتند تشكر كرد زيرا بسياري از بازيگران اين مجموعه از چهرههاي شناخته شده نبودند. صحت درباره نحوه انتخاب بهنام تشكر براي نقش دكتر نيما اظهار داشت: بازي او را در نمايش خداي كشتار ديده بودم و با او در فيلم سينمايي زير آب همبازي بودم؛ خانم رهنما نيز در مجموعه زيرزمين بازي كرده بود و با كار او آشنايي داشتم. از كارگردان ساختمان پزشكان درباره انتقاد برخي روانشناسان به محتواي اين مجموعه سوال شد كه وي گفت: ما خود را براي انتقادات شديدتر از جامعه پزشكان و بخصوص روانشناسان و روانپزشكان آماده كرده بوديم اما به نظر من برخورد اين صنف با اين سريال خوب بود. وي در پاسخ به اين سوال كه برخي گفتهاند كه عوامل توليد اين فيلم بايد پيش روانشناس بروند، گفت: همه ما احتياج داريم از مشاوره روانشناسان استفاده كنيم؛ به نظر من اين فيلم بيش از هر چيز براي روانشناسان تبليغ بود. خبرنگاري پرسيد: با وجود اينكه از لهجه اصفهاني در اين مجموعه استفاده شد، چرا آنان به اين سريال اعتراض نكردند كه صحت پاسخ داد: چون من، خانم رهنما و آقاي حريرچيان هر سه اصفهاني هستيم و چاقو دسته خود را نميبرد! وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه ميزان از بداهه گويي بازيگران در اين سريال استفاده كرده است، گفت: ما به متن فيلمنامه وفادار بوديم و اگر بازيگران نكاتي داشتند آن را موقع تمرين بيان ميكردند و در صورت تاييد جلوي دوربين اجرا ميشد. اين كارگردان مجموعه هاي تلويزيوني درباره علت استفاده از بازيگران تئاتر در اين مجموعه گفت: چيزي كه در انتخاب بازيگر براي من اهميت داشت، توانايي ذاتي بازيگر، همخواني او با نقش محول شده و استفاده از چهرههاي جديد و غير تكراري بود. از صحت خواسته شد تا ساختمان پزشكان را با كار قبلي خود چارخونه مقايسه كند كه وي در اين باره توضيح داد: اين سريال خيلي بيشتر به سليقههاي من نزديك بود؛ در ساختمان پزشكان تيم نويسنده قويتر شده و من هم تجربه بيشتري نسبت به قبل پيدا كرده بودم. وي محيط شاد توليد اين سريال و وسواس در انتخاب بازيگران را از جمله علل موفقيت آن دانست و گفت: هر چند تعداد نويسندگان اين مجموعه زياد بودند و سلايق مختلفي داشتند اما با نظارتهايي كه پيمان قاسمخاني روي نويسندگان داشت، مجموعه يكدست شد. صحت در پاسخ به اين سوال كه داشتن تجربه بازيگري چقدر به كارگردان براي خلق يك اثر خوب كمك ميكند، اظهار داشت: كارگرداني كه تجربه بازيگري دارد، شرايط بازيگران را بهتر درك ميكند و با آنان همراهتر است. وي درباره اينكه چرا خود در اين فيلم بازي نكرد، تاكيد كرد: از آنجا كه بازيگران نقش خود را به خوبي ايفا كردند، در اين مجموعه بازي نكردم. اين كارگردان مجموعههاي تلويزيوني درباره علت استفاده از مكانهاي محدود در ساختمان پزشكان نيز يادآور شد كه سازندگان مجموعههاي 90 شبي چارهاي جز استفاده از مكانهاي محدود ندارند زيرا آهنگ اين گونه سريالها بايد تند باشد و روزانه 25 دقيقه ضبط صورت گيرد در غير اين صورت كار ارزش توليد را از دست ميدهد. صحت با تاكيد بر اينكه تجربه كار در مكانهاي محدود را داشته است، خاطر نشان كرد: حتي نماي ساختمان پزشكان و آسانسور آن هم يك دكور بود تا بتوان با سرعت خوبي اين مجموعه را تصويربرداري كرد. ** قاسم خاني محراب قاسمخاني نويسنده مجموعه تلويزيوني ساختمان پزشكان نيز در اين نشست خبري درباره متعدد بودن نويسندگان آن گفت: در كارهاي 90 شبي اگر كار نويسندگي به يك نفر واگذار شود، پس از مدتي كار به لحاظ كيفيت افت پيدا ميكند و بهتر است نويسندگي اين سريال ها به صورت گروهي باشد. وي افزود: اگر چه ممكن است بين نويسندگان اختلاف سليقه هايي وجود داشته باشد اما از آنجا كه پيمان قاسمخاني مسووليت ويرايش نهايي فيلمنامهها را بر عهده داشت، با يك وحدت رويه در داستانهاي اين سريال مواجه هستيم. قاسمخاني خاطر نشان كرد كه برادرش پيمان در تهيه اين مجموعه تلويزيوني دست به ابتكار جديدي زد و براي آن حدود 70 داستان يك خطي نوشت كه حدود نيمي از اين داستانها در ساختمان پزشكان استفاده شد. وي در باره ساختار كلي ساختمان پزشكان گفت: نكته مثبتي كه اين سريال داشت، اين بود كه عوامل توليد آن با هم هماهنگ و دوست بودند و اين روند به بهبود كار كمك كرد. از قاسمخاني درباره حضور همسرش شقايق دهقان در نقش منشي دكتر سوال شد كه وي گفت: خانم دهقان آخرين بازيگري بود كه به اين مجموعه اضافه شد و چون او به طور ذاتي بسياري از ويژگيهاي مورد نظر اين نقش را در خود دارد، اين نقش به او سپرده شد. اين تهيه كننده مجموعههاي تلويزيوني يادآور شد: البته قرار نبود ساختمان پزشكان شخصيت محور باشد اما چون ويژگيهاي شخصيتي خانم دهقان را به خوبي ميشناسم، موقع نوشتن متن، نقشهاي او را طوري مينوشتم كه ميدانستم از پس آن بر ميآيد. نويسنده ساختمان پزشكان درباره اينكه آيا براي نوشتن فيلمنامه از روانشناسان كمك گرفته است، گفت: قبل از اينكه نوشتن مجموعه را آغاز كنم جلساتي با انجمن روانشناسان برگزار كرديم؛ در حين كار هم برخي موارد را با جست و جو در اينترنت و يا پرسش از دوستاني كه روانشناس هستند، پيدا ميكرديم. قاسمخاني گفت كه قرار بود نام اين مجموعه دنياي دكتر نيما باشد كه موافقت نشد و در نهايت با نام ساختمان پزشكان روي آنتن رفت. خبرنگاري درباره حضور برادران قاسمخاني در مجموعه هاي تلويزيوني و موفقيت آنان سوال كرد كه وي پاسخ داد: بخشي از موفقيتهاي اين گروه به وسواس پيمان براي انتخاب كار و تلاش او براي عرضه كار بهتر باز ميگردد. قاسمخاني در عين حال از مجموعه كمربندها را محكم ببنديم به عنوان يك اثر ناموفق اين گروه ياد كرد كه در جذب مخاطب موفق نبود. به گزارش ايرنا، در اين نشست فرناز رهنما، مونا فرجاد و بهنام تشكر بازيگران مجموعه تلويزيوني ساختمان پزشكان نيز حضور داشتند و به پرسشهاي خبرنگاران درباره تهيه اين مجموعه تلويزيوني پاسخ دادند. فراهنگ ** 2025**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]