واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شيعه در اسلام
شيعه، مذهبى ريشه دار و اصيل در اسلام است كه هميشه عقلانيت و معنويت را در همه عرصه هاى فردى و اجتماعى رقم زده است. تفكر مذهبى، بحث و كنجكاوى را مى گوييم كه ماده اى از مواد مذهبى را كه در تعاليم آن مذهب است نتيجه بدهد. البته تفكر مذهبى نيز مانند ساير تفكرات، ماخذى مى خواهد كه مواد فكرى از آن سرچشمه بگيرد و به آن تكيه بزند، يگانه فاخرى كه دين آسمانى اسلام از آن جهت كه به وحى آسمانى مى رسد به آن اتكا دارد همانا قرآن كريم است. قرآن كريم است كه مدرك قطعى نبوت همگانى و هميشگى پيغمبر اكرم (ص) است و محتويات آن وحدت اسلامى مى باشد. قرآن كريم در تعليمات خود براى رسيدن و درك نمودن مقاصد دينى و معارف اسلامى سه راه ظواهر دينى، حجت عقلى و درك معنوى از راه اخلاص بندگى را در دسترس پيروان خود قرار داده و به ايشان نشان مى دهد. ما مى بينيم قرآن كريم در بيانات خود همه مردم را طرف خطاب قرار داده گاهى بى آن كه حجتى براى گفته خود اقامه كند بلكه به مجرد اتكاى به فرمانروايى خدايى خود به پذيرفتن اصول اعتقادى مانند توحيد و نبوت، معاد و احكام عملى مانند نماز و روزه و غير آنها امر مى كند و در برخى از اعمال نهى مى نمايد و اگر اين بيانات لفظى را حجيت نمى داد هرگز از مردم پذيرش و فرمانبردارى آنها را نمى خواست. پس ناگزير بايد گفت اينگونه بيانات ساده قرآن راهى است براى فهم مقاصد دينى و معارف اسلامى و از سوى ديگر مى بينيم قرآن كريم در آيات بسيارى به سوى حجت عقلى رهبرى مى كند و مردم را به تفكر و تعقل و تدبر در آيات، آفاق و انفس دعوت مى فرمايد و خود نيز در موارد احقاق حقايق به استدلال عقلى آزاد مى پردازد و حقا هيچ كتاب آسمانى علم و معرفت برهانى را براى انسان مانند قرآن كريم نمى شناسد. قرآن با اين بيانات اعتبار جهت عقلى و استدلال برهانى آزاد را مسلم مى شمارد. يعنى نمى گويد اول حقانيت معارف اسلامى را بپذيريد سپس به احتياج عقلى پرداخته معارف نامبرده را از آنها استنتاج كنيد، بلكه به اعتقاد كامل به واقعيت خود مى گويد كه به احتياج عقلى پرداخته حقانيت معارف نامبرده را از آن دريابيد و بپذيريد و سخنانى كه از دعوت اسلامى مى شنويد تصديق آنها را از آفرينش جهان كه گواهى است راست گوى، بپرسيد و بشنويد و بالاخره تصديق و ايمان را از نتيجه دليل به دست آوريد نه اين كه اول ايمان بياوريد و بعد به قيد مطابقت آن دليل اقامه كنيد. پس تفكر مسلمى نيز راهى است كه رسايى آن را قرآن كريم تصديق مى نمايد و از سوى ديگر مى بينيم قرآن كريم با بيانى جالب روشن مى سازد كه همه معارف حقيقيه از توحيد و خدا شناسى واقعى سرچشمه مى گيرد و استنتاج مى شود و كمال خداشناسى از آن كسانى است كه خداوند آنها را از هر جايى جمع آورى كرده و براى خود اختصاص داده است. آنان هستند كه خود را از همه كنار كشيده و همه چيز را فراموش كرده اند و در اثر اخلاص و بندگى همه قواى خود را متوجه عالم بالا ساخته ديده به نور پروردگار پاك و روشن ساخته اند و با چشم واقع بين حقايق اشيا و ملكوت آسمان و زمين را ديده اند. زيرا در اثر اخلاص و بندگى به يقين رسيده اند و در اثر يقين ملكوت آسمان و زمين و زندگى جاودانى جهان ابديت برايشان مكشوف شده است. پس يكى از راه هاى درك معارف الهيه همان تخريب نفس و اخلاص در بندگى است.كتاب شيعه در اسلام تاليف علامه محمدحسين طباطبايى به كوشش سيدهادى خسروشاهى توسط موسسه بوستان كتاب به قيمت ۲۷۰۰ تومان منتشر شده است.
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]