تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815471378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بهداشت در گفت و گو با فارس: تمايل به سيگاري شدن 40 درصد كاهش يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير بهداشت در گفت و گو با فارس: تمايل به سيگاري شدن 40 درصد كاهش يافته است
خبرگزاري فارس: وزير بهداشت گفت: آن طور كه توقع داشتيم، فرهنگ سازي براي كاهش مصرف دخانيات در بين جوانان سيگاري انجام نشده است اما در مجموع در بين افراد غير‌سيگاري تمايل براي سيگاري شدن حدود 40 درصد كاهش پيدا كرده است.


كامران باقري لنكراني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود:‌ نتايج آخرين بررسي از وضعيت فرهنگ سازي براي مبارزه با دخانيات در كشور نشان داد، تعداد افراد غير سيگاري كه علاقه‌مند به سيگاري شدن هستند حدود 40درصد كاهش يافته است اما خبر بد اين است كه در بين سيگاري‌هاي جوان آن طور كه بايد و شايد و توقع داشتيم نتوانستيم ميزان مصرف سيگار را كاهش دهيم.
وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد، بايد براي فرهنگ سازي در نسل جوان بيشتر بايد كار كنيم، به همين منظور اقداماتي را با وزارت آموزش و پرورش در حال پيگيري هستيم اما رسانه ملي هم فعاليت‌هايي دارد كه بايد به آن توجه شود از جمله اينكه در برخي فيلم‌ها و سريال‌ها صحنه استعمال سيگار و قليان نشان داده مي‌شوند، شايد برخي تصور كنند با نشان دادن چنين تصاوير آسمان به زمين نمي‌آيد اما اينها نوعي فرهنگ سازي و تبليغ مصرف مواد دخاني است.
وزير بهداشت گفت:‌ بايد دقت بيشتري در تهيه فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني داشته باشيم، البته ما در ستاد كشوري اجراي قانون جامع دخانيات درحال طراحي برنامه ويژه‌اي براي فرهنگ سازي در نسل جوان هستيم تا در اين زمينه بيشتر فعال شويم و لازم در اين زمينه اطلاعات بيشتري را در اختيار جوانان قرار دهيم.
وي افزود: بررسي‌هاي علمي نشان مي‌دهد، حداقل50 درصد سيگاري‌ها به علت عوارض سيگار جان خود را از دست مي‌دهند و ميانگين اميد به زندگي در افراد سيگاري 3 سال پس از مصرف دخانيات 10 سال كاهش مي‌يابد و اگر يك نفر 30 سال دخانيات مصرف كند، به طور ميانگين 20 سال از طول عمر مفيد و اميد به زندگيش نسبت به افراد همگن خود كم مي‌شود.
باقري لنكراني اضافه كرد: بايد اين مطالب را هر روز براي مردم تكرار كنيم و از تكرار آن ملول نشويم و اين را هم بگوئيم كه هر روزي كه سيگار ترك شود، پس از مدتي فرد مي‌تواند به زندگي عادي بر‌گردد، مثلاً كسي كه در سن 30 سالگي سيگار را ترك كند، پس از 2 يا 3 سال ميانگين اميد به زندگيش به حالت طبيعي بر مي‌گردد، حتي افراد بالاي 60 سال نيز كه سال‌ها سيگار كشيده اند در صورتي كه سيگار و مواد دخاني را كنار بگذارند، اميد به زندگي آنها تا 3 سال بهبود پيدا مي‌كند.
وزير بهداشت گفت: اينكه برخي تصور مي‌كنند عوارض قليان كمتر از سيگار است نيز تصور غلطي است، تحقيقات ثابت كرده است عوارض يكبار قليان كشيدن معادل 40 نخ سيگار است و انتقال اعتياد از سيگار به قليان در واقع از چاله به چاه رفتن است اما متاستفانه با تبليغ اين مفاهيم غلط طي 5 سال گذشته شاهد افزايش و گسترش مصرف قليان در كشور هستيم.
وي اضافه كرد: در زمان حاضر حدود 12درصد جمعيت 15 تا 64 سال كشور سيگاري هستند، اين ميزان در آقايان بيش از 20درصد و در خانم‌ها 8/2 درصد است كه متاسفانه شاهد روند افزايشي مصرف دخانيات در بين خانم‌هاي ايراني هستيم.
باقري لنكراني در مورد فعاليت شركت دخانيات ايران توضيح داد: ما خوشحال مي‌شويم كه صنايع دخاني در كشور تعطيل شوند، اما قبل از چنين اتفاقي بايد زمينه فرهنگي آن فراهم شود، زيرا به هر حال عده‌اي به دنبال سيگار هستند، اگر كارخانه‌هاي دولتي را تعطيل كنيم، سيگاري‌ها سراغ سيگارهاي قاچاق و وارداتي مي‌روند، همين الان دو سوم سيگار مصرفي در كشور، سيگارهاي خارجي است، بنابراين مهمتر از تعطيل كردن صنايع دخاني، كاهش خواهندگي سيگار و مواد دخاني در كشور است.
وي گفت: اميدوارم با فرهنگ سازي صحيح و مداوم در كشور به جايي برسيم كه ديگر كسي در كشور دنبال سيگار نباشد و كارخانه‌هاي توليد سيگار به جاي اين كالا، مواد مفيد به حال سلامت مردم توليد كنند.
انتهاي پيام/ز
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن