تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821026579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرمشهر در موزه امام علي(ع).../ گرافيست‌ها غرور و مقاومت را به تصوير كشيدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خرمشهر در موزه امام علي(ع).../ گرافيست‌ها "غرور و مقاومت" را به تصوير كشيدند
در يكي از ابداعي ترين و نوآورانه ترين كارها يك صفحه وب به نمايش گذاشته شده بود كه در پنجره جستجوي آن نوشته شده بود" راههاي شكست مقاوت و تصرف ايران" در جواب اين جستجو آورده شده بود "مشترك گرامي تصرف اين كشور امكان پذير نمي باشد..." يكي از زيباترين تابلو هاي نمايشگاه كه حتي ما را هم وسوسه كرد دوربين موبايلمان را روشن كنيم، مربوط مي شد به پيرمرد و پير زني كه يك قاب عكس به دستشان داشتند كه در آن پرواز چند كبوتر در آسمان ديده مي شد گوشه پوستر نوشته شده بود: وقتي رسيد داغ پسرها يكي يكي/ خم گشت سرو قد پدرها دوتا دوتا


به گزارش باشگاه جواني برنا، به مناسبت گراميداشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر و روز ملي "مقاومت، ايثار و پيروزي" نمايشگاه پوستر مقاومت عصر روز شنبه در موزه امام علي(ع) افتتاح شد.

گزارش تصويري برنا را اينجا ببينيد.

...شلوغي خيابان وليعصر(عج) عاملي بود تا ديرتر از زمان اعلام شده براي شروع مراسم به محل نمايشگاه برسيم. اما باز همان مسئله عدم برپايي مراسم در ساعت مقرر باعث شد تا هيچ قسمت از برنامه را از دست ندهيم. جلوي در موزه تعداد زيادي از بازديد كنندگان كه بيشترشان به نظر مي رسيد جوانان دانشجو باشند، ايستاده بودند. تمام ديوارهاي طبقه اول موزه پر بود از تصاويري از دوران جنگ در خرمشهر. ماهم مثل خيلي ها تصور كرديم اين همان نمايشگاهي است كه قرار بود برپا شود. اما بعد از كلي پرس و جو متوجه شديم اين بخش فقط حاشيه نمايشگاه است و قسمت اصلي نمايشگاه در طبقه دوم است.

جلوي پله هاي منتهي به طبقه بالا با نوار قرمزي پوشانده شده بود تا كسي زودتر از بقيه فكر افتتاح نمايشگاه به سرش نزند حال بماند كه عكاسان زودتر از بقيه اجازه پيدا كردند نمايشگاه را افتتاح كنند و دوربين هاي آنها اولين هايي بودند كه پوستر ها را ديدند.

بنا بر اين گزارش بسياري از بازديد كنندگان تا قيچي شدن ربان ها خود را مشغول عكس هاي طبقه همكف كردند كه بسيار واقعي به نظر مي رسيد. به گفته يكي از مسئولين نمايشگاه اين تصاوير توسط هنرمندان برتر گرفته شده است.
يكي از بازديد كنندگان در باره اين عكسها به خبرنگار برنا گفت: معمولا تصاوير و فيلمهاي جنگ زياد در تلوزيون به نمايش در مي آيند اما حس زيبايي كه پشت يك عكس پنهان است هيچ وقت در تصاوير تلويزيوني خودش را نشان نمي دهد.

عكس از يك نوجوانان خرمشهري، رودخانه كارون، جبهه هاي جنگ و هزار صحنه ديگر با تمام خاطرات تلخ و شيرين روي ديوار نو و تازه رنگ شده موزه فريادي از گذشته مي زد فريادي از يك گذشته جاودانه فريادي از جنس فريادهاي مقاومت...
بسياري از جوانان نسل سومي حاضر در نمايشگاه كه در دوران جنگ يا به دنيا نيامده بودند و يا در گهواره ها آرام خوابيده بودند آنچنان شيفته اين عكس ها شده بودند كه گهگاهي تعدادي از اين جوانان دستشان را روي تصاوير مي كشيدند تا باور كنند اين مجازي است يا واقعيت؟

اسكندر يارنسب، مديركل تبليغات و مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران در گفتگويي به خبرنگار برنا گفت: هر سال به مناسبت اين ايام نمايشگاهي برگزار مي شود كه امسال يكي از پربارترين نمايشگاهها را شاهد هستيد چرا كه امسال بخش پوستر هم به نمايشگاه اضافه شد كه استقابل از آن فراتر از آن چيزي بود كه ما انتظار داشتيم.

وي با اشاره به اينكه مبناي انتخاب ما نگاه خلاقانه و بديع بوده است اضافه كرد: در انتخاب اين پوسترها اساتيد برتري همچون حبيب الله صادقي، ساعد مشكي، فرزاد اديبي و بهرام كلهرنيا ما را ياري كردند كه در بخش پاياني هم مجددا دست به انتخاب تصاوير برتر مي زنند كه ما امسال يك پوستر ويژه را هم معرفي خواهيم كرد.

نواي دل نگيز قرآن يعني آغاز... بازديد كنندگان همان گونه كه در گوشه هاي سالن ايستاده بودند به تلاوت قرآن گوش سپرده و گاهي هم به طبقه بالا موزه نگاهي مي انداختند كه تا چند لحظه ديگر رو نمايي مي شد.
بعد از پايان تلاوت بهرام كلهر نيا، از اساتيد برجسته گرافيك در سخناني گفت: فراخوان جشنواره در اسفند ماه سال گذشته اعلام شد. تعداد آثاري كه به دبيرخانه ارسال شد بيش از حد اتنظار بود و ما حتي مجبور شديم فرصت را براي چند بار تمديد كنيم. آثار آماتور و حرفه اي با نگاهي جديد، حيرت بسياري از داوران را به همراه داشت.

كلهرنيا در ادامه با اشاره به شان و منزلت اين گونه آثار اضافه كرد: واقعا انتخاب يك دهم اين آثار براي نمايش كار بسيار سختي بود چرا كه لايه هاي زيرين فتح خرمشهر بسيار هنرمندانه به تصوير كشيده شده بود.

بعد از پايان صحبت هاي كلهر نيا، نمايشگاه پوسترهاي مقاومت رسما افتتاح شد و تمام بازديد كنندگان به طبقه بالاي موزه رهسپار شدند. در نگاه اول آن چيزي كه بيشتر در ياد مي ماند چينش آثار بود. همانند تابلو هاي ورودي شهرها روي اولين پوستر كه جلوي چشم بازديدكنندگان قرار مي گرفت نوشته شده بود" به خرمشهر خوش آمديد. جمعيت 70 ميليون نفر"...
اگر براساس سير منطقي دورتا دور سالن را مي گشتيم كاملا يك روال داستاني به چشم مي خورد نكته جالب در مورد آثار اين بود كه در بسياري از موارد هنرمندان بر يك موضوع نگاه كرده بودند و حتي نام هاي اثرها هم يكي بود اما پرداخت و زاويه نگاه به آن موضوع بسيار متفاوت بود ...
صداي هياهوي دانشجويان گرافيك بيشتر از همه بازديدكنندگان به گوش مي رسيد. وقتي جلوي يك اثر مي ايستادند و هر كدام قسمتي از آن پوستر را براي استادشان توصيف مي كردند، ذوق و هنر ايراني كاملا در چشمانشان مي درخشيد.

مهسا جاويدي، دانشجوي ترم آخر گرافيك به خبرنگار برنا گفت: ما معمولا تمام نمايشگاه هاي گرافيكي را كه برگزار مي شود، بازديد مي كنيم همان اول كه وارد موزه شديم از عكس هاي طبقه پايين حدس زديم كه پوستر ها كاملا واقعيت خالص است به قدري كه جذاب و هنرمندانه طراحي شده بود.
صبا آباده، دوست مهسا با جسارت خاصي به ميان حرف مي آيد و مي گويد: واقعا دو دنياي متفاوت و شبيه به هم است طبقه پايين عين واقعيت بالا مجاز مطلق.

تمام آثاري كه توانسته بودند جواز قرار گرفتن روي ديوارها را از ميان 600 اثر بدست آورند با يك شناسنامه در گوشه چپ تابلو به بازديد كنندگان معرفي مي شدند. جالب اينكه نام اكثر كارها با آن چه كه روي طرح زده شده بود يكي بود. مثلا اگر نام اثر سرو قامتان بود در خود پوستر هم نام سرو قامتان با طراحي زيبايي رخ نمايي مي كرد.

در ميان اين آثار برجسته پيدا كردن آثار برجسته تر كار بسيار دشواري است. بنابراين هر جايي كه تعداد بيشتري از بازديد كنندگان دور يك اثر جمع مي شدند و دوربين موبايل ها و فلش دوربين عكاس ها بيشتر به چشم مي خورد تصور اين بود كه اين اثر جايگاهي بالاتر از بقيه دارد.
به عنوان مثال يكي از زيباترين تابلو هاي نمايشگاه كه حتي ما را هم وسوسه كرد دوربين موبايلمان را روشن كنيم، مربوط مي شد به پيرمرد و پير زني كه يك قاب عكس به دستشان داشتند كه در آن پرواز چند كبوتر در آسمان ديده مي شد گوشه پوستر نوشته شده بود:
وقتي رسيد داغ پسرها يكي يكي
خم گشت سرو قد پدرها دوتا دوتا

اين تصوير از نگاه يكي از بازديد كنندگان آنچنان زيبا بود كه چند قطره اشك را توي صورتش بكارد. بعد از اينكه اشك هايش را با گوشه دستمال پاك كرد، گفت: من دو دايي ام را در جنگ از دست داده ام و اين پوستر مرا كاملا به حال و هواي خانه پدر بزرگم برد. وقتي كه آنها براي پسر هاي از دست رفته شان غصه مي خوردند و...

"پرندگان سوخته"،" وطن مي سازمت"،"ما هنوز زنده ايم" ،" ما راست قامتان جاودانه تاريخ خواهيم ماند" نيز از جمله آثاري بودند كه در اوج سادگي نمودي كامل از حوادث دوران جنگ را روايت مي كردند.

به گزارش برنا، در يكي از ابداعي ترين و نوآورانه ترين كارها يك صفحه وب به نمايش گذاشته شده بود كه در پنجره جستجوي آن نوشته شده بود" راههاي شكست مقاوت و تصرف ايران" در جواب اين جستجو آورده شده بود "مشترك گرامي تصرف اين كشور امكان پذير نمي باشد..."

نگاه زيبا و ساده ايراني با تمام پيچيدگي هاي فهميدن يك اثر گرافيكي آنچنان در قاب تصاوير نشسته بود كه بسياري از بازديدكنندگان حاضر به ترك موزه نبودند و چندين بار يك تابلو را نگاه مي كردند و به فكر فرو مي رفتند آنهايي كه كمي سنشان بيشتر بود مطمئنا ياد خاطرات خودشان مي افتادند اما جوان تر ها ... چه چيز را در ذهنشان جستجو مي كردند كه اين گونه محو تماشا مي شدند؟

وقتي از تعدادي از آنها درباره حس دروني شان پرسيديم بسياري فقط سكوت كردند؛ سكوتي كه هزاران حرف پشتش پنهان بود...نمايشگاه پوسترهاي مقاومت تا تاريخ 25 خرداد در موزه امام علي (ع) برپاست و قرار راست و بعد از برگزاري مراسم اختتاميه و اهداي جوايز به برگزيدگان، آثار به موزه شهدا انتقال يابد.

***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن