تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814294231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي امام خميني (ره) در آيينه تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: زندگي امام خميني (ره) در آيينه تاريخ
اجتماعي. مراسم. ارتحال امام
حضرت امام خميني (ره ) بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران در بهمن ماه ‪ ۱۳۵۷‬پايه‌هاي انقلاب اسلامي را در ايران بنا نهاد و پس از گذشت بيش از يك دهه تلاش و مجاهدت پس از پيروزي اين انقلاب شكوهمند ،در چهاردهم خردادماه ‪ ۱۳۶۸‬به ملكوت اعلا پيوست .

درحالي كه سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي و نزديك به دو دهه از رحلت جانگداز آن امام همام و خورشيد فروزنده انقلاب اسلامي مي‌گذرد ميليون ها عاشق براي برگزاري هرچه باشكوهتر نوزدهمين سالگرد ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در مرقد مطهر آن حضرت و سراسر ايران و ساير نقاط جهان خود را آماده مي‌كنند.

از آنجايي كه آشنايي با زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي مورد توجه خاص پيروان آن حضرت بويژه جوانان است با گذر و نظري به تاريخ زندگي حضرت امام خميني (ره ) به استقبال مراسم نوزدهمين سالگرد ارتحال امام راحل مي‌رويم
*** امام خميني (ره ) از ولادت تا هجرت به قم:
امام خميني (ره ) در روز بيستم جمادي الثاني ‪ ۱۳۲۰‬ه . ق مطابق با ‪۳۰‬ شهريور ‪ ۱۲۸۱‬ه . ش در شهرستان خمين از توابع استان مركزي ايران در خانواده‌اي اهل علم و در خانداني از سلاله زهراي اطهر سلام ا... عليها متولد شد . كسي كه سالها بعد ، مسير تاريخ ايران و اسلام را عوض كرد .

پدر ايشان آيت ا... مصطفي موسوي - از معاصرين مرحوم آيت ا... ميرزاي شيرازي - بود كه پس از آن كه سالياني چند در نجف اشرف علوم و معارف اسلامي را فرا گرفت و به درجه اجتهاد نايل آمده بود، به ايران بازگشت و در خمين ملجاء مردم و هادي آنان در امور ديني بود .

هنوز بيش از پنج ماه از ولادت - روح ا...> نمي‌گذشت كه طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت ايشان را كه در مقابل زورگويي هايشان به مقاومت برخاسته بود به شهادت رساندند .

بدين ترتيب روح ا... دوران كودكي و نوجواني را تحت سرپرستي مادر مومنه اش ( بانو هاجر ) كه خود از نوادگان آيت ا... خوانساري ( صاحب زبده التصانيف ) بود و همچنين نزد عمه مكرمه‌اش ( صاحبه خانم ) سپري كرد .

اگرچه در سن ‪ ۱۵‬سالگي از نعمت وجود آن دو عزيز نيز محروم شد .

حضرت امام از سنين كودكي و نوجواني با بهره‌گيري از هوشي سرشار ، قسمتي از معارف متداول روز و علوم مقدماتي و سطح حوزه‌هاي دينيه ، از آن جمله ادبيات عرب ، منطق ، فقه و اصول را نزد معلمين و علماي منطقه نظير( آقا ميرزا محمود افتخار العلماء ، ميرزا رضا نجفي خميني ، شيخ علي محمد بروجردي ، آقاشيخ محمد گلپايگاني و مرحوم آقا عباس اراكي و بيش از همه نزد برادر بزرگش آيت ا... سيد مرتضي پسنديده ) فرا گرفت و در سال ‪ ۱۲۹۸‬ه . ش عازم حوزه علميه اراك شد.

*** تاريخ مبارزات امام (ره ):
مبارزات ايشان از نوجواني و با مقابله با برخي خوانين و اشرار ستمگر كه در پناه حكومت مركزي به غارت اموال و نواميس مردم مي‌پرداختند ، آغاز و سير تكاملي آن به موازات تكامل ابعاد روحي و علمي ايشان از يك سو و اوضاع و احوال سياسي و اجتماعي ايران و جوامع اسلامي از سوي ديگر در اشكال مختلف ادامه يافته است .

كودتاي رضاخان در سوم اسفند ‪ ۱۲۹۹‬شمسي كه بنا بر گواهي اسناد به وسيله انگليسي‌ها حمايت و سازماندهي شده بود ، ديكتاتوري پديد آورد كه سياست داخلي آن بر سه اصل - حكومت خشن نظامي و پليسي > ، - مبارزه همه جانبه با مذهب و روحانيت > و - غرب زدگي > پايه ريزي شده بود و در تمام دوران سلطنتش استمرار داشت .

در چنين شرايطي روحانيت ايران براي دفاع از اسلام و حفظ موجوديت خويش به تكاپو افتاد . آيت الله‌العظمي حاج شيخ عبدالكريم حايري به دعوت علماي وقت قم از اراك به اين شهر هجرت كرد ، اندكي پس از آن هم امام خميني (ره) با هجرت به قم عملا در تحكيم موقعيت حوزه نو تاسيس قم مشاركتي فعال داشت رضا خان علاوه بر انواع تضييقات براي روحانيون ، طي دستور العمل‌هاي رسمي مجالس روضه و خطابه‌هاي مذهبي را تعطيل كرد . تدريس امور ديني و قرآن در مدارس و اقامه نماز جماعت را ممنوع و زمزمه‌هاي كشف حجاب بانوان مسلمان ايراني را آغاز كرد ، روحانيت متعهد ايران نخستين قشري بود كه با آگاهي از اهداف پشت پرده به مخالفت و اعتراض برخاست . امام خميني علاقه خاصي به پيگيري مسايل سياسي و اجتماعي داشت و بر همين اساس با حضور در متن جريان از نزديك با مسايل مبارزه و چگونگي ستيز روحانيت و رضا خان آشنا مي‌شد در اين ميان مبارزات روحاني مجاهد آيت الله مدرس تاثير خود را بر روح پرشور امام بر جاي مي‌نهاد .

هنگامي كه رضاخان براي از هم پاشيدن حوزه علميه قم فرمان برگزاري امتحانات دولتي براي روحانيون را صادر كرد ، امام خميني (ره ) به افشاي اهداف پشت پرده و مخالفت با آن برخاست . متاسفانه در اين ايام روحانيت ايران در پي تبليغات وسيع رسانه‌هاي دولتي و شرايط پيش آمده بعد از نهضت مشروطيت دچار انزواگرايي شده بود به گونه‌اي كه تدريس و تدرس رشته‌هايي چون عرفان و فلسفه از سوي بعضي كج انديشان و راحت طلبان مقدس مآب مهجور و مطرود معرفي شد و امام خميني ناگزير به تغيير مكان درس وتدريس در خفا گرديد . محصول اين تلاشها پرورش شخصيت‌هايي چون علامه آيت ا... مطهري بود .

پس از رحلت آيت ا...العظمي حايري ( ‪ ۱۰‬بهمن ‪ ۱۳۱۵‬ه . ش ) حوزه علميه قم را خطر انحلال تهديد مي‌كرد . علماي متعهد به چاره جويي پرداختند . شخص امام در دعوت از آيت ا... بروجردي براي هجرت به قم و پذيرش مسئوليت خطير زعامت حوزه مجدانه تلاش كرد ، ايشان كه دريافته بود تنها نقطه اميد به رهايي در بيداري حوزه‌هاي علميه و پيش از آن تضمين حيات حوزه‌ها و ارتباط معنوي مردم با روحانيت است ، در تعقيب هدف‌هاي ارزشمند خويش در سال ‪ ۱۳۲۸‬طرح اصلاح اساسي ساختار حوزه علميه را با همكاري آيت ا... مرتضي حايري تهيه و به آيت ا... بروجردي پيشنهاد كرد كه البته تلاش همان خناسان و مقدس مآبها مانع اجراي اين طرح شد .

در شهريور ‪ ۱۳۲۰‬كشور ايران در جريان جنگ جهاني دوم به اشغال قواي متجاوز متفقين در آمد. رضا شاه با همه ادعاهايش ذليلانه از تخت سلطنت به زير كشيده شد و از كشور اخراج گرديد . فرمان سلطنت از سفارت انگليس و با چراغ سبز روسها به نام محمدرضا پهلوي صادر گرديد . امام خميني اينك فرصت را مغتنم شمرد و با تدوين و انتشار كتاب كشف الاسرار ( ‪ ۱۳۲۲‬ه . ش ) فجايع سلطنت ‪ ۲۰‬ساله پهلوي را افشا كرد و با دفاع از اسلام و روحانيت و پاسخگويي به شبهات و هجمه‌هاي منحرفين پرداخت و در همين كتاب ايده حكومت اسلامي و ضرورت قيام براي تشكيل آن را مطرح ساخت . سال بعد نخستين بيانيه سياسي حضرت امام خميني كه در آن آشكارا علماي اسلام و جامعه اسلامي را به قيام عمومي فراخوانده بود، صادر شد كه انگيزه و انتشار آن بيدارباشي براي طلاب جوان بود و بدين ترتيب به تدريج حلقه‌اي از ياران همفكر در جمع شاگردان امام شكل گرفت . بنابه اسناد و خاطرات موجود حضرت امام خميني در تمام دوران زعامت آيت ا... بروجردي (ره) سعي خويش را مصروف حمايت از اقتدار مرجعيت ، انتقال اطلاعات سياسي و هشدارهاي به موقع ، جلوگيري از نفوذ عناصر كج فهم و در همين حال ارتباط با عناصر سياسي موجه در تهران نظير آيت ا... كاشاني و پيگيري مستمر مذاكرات مجلس شوراي ملي و نشريات معتبر وقت مي‌كرد و تحولات جاري را به دقت زير نظر داشتند .

در جريان انتخابات دوره شانزدهم مجلس ، آيت ا... كاشاني از سوي مردم تهران انتخاب شد و همكاري ائتلاف جناح روحاني آيت ا... كاشاني با جبهه ملي كفه را به نفع طرفداران نهضت ملي شدن صنعت نفت و به زيان شاه سنگين كرد . دكتر مصدق رهبر جبهه ملي با بهره مندي از همين حمايتها به صدارت رسيد . قيام ‪ ۳۰‬تير ‪ ۱۳۳۱‬در تهران شكل گرفت و ايران پيروزي ملي شدن صنعت نفت را جشن گرفت ولي بزودي ناسازگاري در جبهه ائتلاف رخ نمود و اختلافات بين فدائيان اسلام و آيت ا... كاشاني و رهبران جبهه ملي تا مرز روياروئي توسعه يافت .

فقدان رهبري واحد ، نفوذ عناصر ناصالح و نبود اهداف مشترك سياسي و فرهنگي از جمله موانعي بود كه صرف نظر از تحركات آمريكا و فشارهاي خارجي ادامه مسير نهضت را ناممكن ساخت . آنچه از مجموعه پيامها و سخنراني‌هاي بعدي امام خميني استنباط مي‌شود، اين است كه آن حضرت از ابتدا بر ناپايداري ائتلاف پيش آمده واقف بود .

سرانجام كودتاي ‪ ۲۸‬مرداد به وقوع پيوست . فدائيان اسلام دست از مبارزه نكشيدند ولي دو سال بعد رهبران آن در دي ماه سال ‪ ۱۳۳۴‬پس از محاكمه به جوخه اعدام سپرده شدند و تلاش‌هاي امام خميني و ديگر علما در جلوگيري از اعدام آنان به نتيجه نرسيد . شاه و دربار او بعد از كودتا در شرايطي متفاوت با دوره قبل به طور كامل در اختيار آمريكا قرار گرفتند و دولت انگليس جاي خود را به آمريكا داد . بافت اجتماعي و اقتصاد سنتي كشاورزي ايران مانعي عمده براي اصلاحات آمريكا در ايران به حساب مي‌آمدند و طرح اصلاحات ارضي گامي آزمايشي براي تغيير اين شرايط بر زمينه‌سازي براي تصويب اصول انقلاب سفيد شاه بود .

دهم فروردين سال ‪ ۱۳۴۰‬آيت ا...العظمي بروجردي رحلت كرد و امام خميني (ره ) پس از رحلت ايشان ، به رغم استقبال حوزه علميه و مردم همچون ادوار گذشته زندگي خويش كوچكترين قدمي براي مرجعيت خود برنداشت . اين در حالي بود كه تحرير فتواي امام خميني برتمام ابواب كتاب عروه الوثقي ‪ ۵‬سال قبل از رحلت آيت ا... بروجردي پايان يافته بود و در همين سالها نيز حاشيه امام خميني بر كتاب وسيله النجاه - به عنوان رساله عمليه - نگارش يافته بود .

پس از رحلت آيت ا... بروجردي ، رژيم شاه شتاب بيشتري به اصلاحات مورد نظر آمريكا داد و همزمان كوشيد تا امر مرجعيت را به خارج از ايران منتقل كند . لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي كه به منظور قانوني كردن حضور عناصر بهائي در مصادر كشور انتخاب شده بود به تصويب كابينه اسدالله علم رسيد .

امام خميني (ره ) به همراه علماي بزرگ قم و تهران به محض انتشار خبر دست به اعتراضات همه جانبه زدند كه موجي از حمايت را در اقشار مختلف مردم برانگيخت . رژيم شاه ابتدا دست به تهديد و تبليغات عليه روحانيت زد ولي دامنه قيام رو به فزوني نهاد در برخي شهرها بازارها تعطيل و مردم در مساجد به حمايت از حركت علما گرد آمدند . يك ماه و نيم پس از آغاز ماجرا ، دولت يك گام عقب نشست و با ارسال پاسخ مكتوب شاه و نخست وزير در صدد توجيه و دلجويي ا ز علما برآمد . اما امام خميني سرسختانه مخالفت كرد.

ايشان معتقد بود كه دولت مي‌بايست رسما لايحه را لغو كند و خبر آن را انتشار دهد . سرانجام رژيم شاه تن به شكست داد و رسما در ‪ ۷‬آذر ‪ ۱۳۴۱‬هيات دولت مصوبه قبلي را لغو و خبر آن را به علما ء اطلاع داد . امام خميني لغو مصوبه در پشت درهاي بسته را كافي ندانست و بر ادامه قيام تاكيد ورزيد . فرداي آن روز خبر لغو لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي در روزنامه‌هاي دولتي منعكس شد و مردم نخستين پيروزي خود را پس از ملي شدن صنعت نفت جشن گرفتند .

با وجود شكست شاه در ماجراي انجمن‌ها ، فشار آمريكا براي انجام اصلاحات مورد نظر ادامه يافت . شاه در دي ماه ‪ ۱۳۴۱‬ه . ش اصول شش گانه اصلاحات
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2964]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن