تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828688426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ و هنر در قشم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: kasmos771st September 2008, 08:47 AMجزیره قشم، در تناسب با وسعت خود، بیشترین تعداد مسجد‌هاى ‌ايران را دارد. بیش از 200 مسجد کوچک و بزرگ در سراسر ‌اين جزیره پهناور بنا شده‌اند که همه آنها کاربردی بسیار مهم در زندگی اجتماعی و معنوی جزیره‌نشینان دارند. مردم جزیره سخت پایبند احکام و فرایض دینی هستند. مراسم دینی مربوط به سوگ‌ها و جشن‌هاى مذهبی، از جمله مراسم مربوط به رحلت و میلاد پیامبر اسلام و دو عید مهم قربان و فطر، در مسجد برگزار مى‌شوند. در قشم، از سال‌هاى اولیه هجری ـ قمری، مسجدهایی موجود است که قدیمى‌ترین آن مسجد شیخ برخ در روستای کوشه است. ‌اين مسجد یک بار بر اثر زلزله ویران شده اما در اواخر قرن سوم آن را بازسازی کرده‌اند. بنا به عقیده‌اى، ‌اين مسجد قدیمى‌ترین بنای اسلامى‌در جزیره قشم محسوب مى‌شود. از دیگر مسجدهای قدیمى ‌قشم، مسجد کهنه لافت واقع در ساحل غربی ‌اين روستا بندر است که سادگی و بی‌پیرایگی خاصی دارد. ‌اين مسجد شاید به دلیل قابلیت دسترسی بیشتر و طرح نقشه ساده و قدیمى ‌خود کاربرد روزمره‌تری در اقامه نمازهای یومیه یافته و همچنین همجواری با دیگر آثار تاریخی لافت ـ نظیر کلات (یا قلعه) نادری ـ نقش مهم و ارزنده‌اى به آن بخشیده است. مسجد قدیمى ‌لافت به هنگام طلوع و غروب خورشید با رنگ‌ها و آواهای معنوی خود، تناسب و زیبایی معماری بادگیری و مراسم جنوب ‌ايران را به خوبی نمایان مى‌سازد. طرح و نقش مسجدهای قشم، هویتی گرمسیری دارند و آمیزه‌اى از معماری ”ایرانی ـ اسلامى“ هستند. تزئینات مناره‌ها و تعدد گنبدها که غالبا ساده و بدون کاشی‌کاری‌هاى معماری مرسوم هستند و همچنین استفاده از مصالح و روکش کاری‌هاى دیوارها و ستون‌ها همگی هویت ویژه‌اى به‌اين مسجد‌ها مى‌بخشند که در نخستین نگاه قابل تشخیص است. مسجد‌هاى قشم از خصوصیات ساختاری و معماری دیگری نیز برخوردارند که از جمله آنها مى‌توان به عدم وجود بادگیر‌ها و گاه حذف گنبدها، برخورداری از بخش‌هاى زمستانی و تابستانی، استفاده مناسب از مصالح بومى ‌و هماهنگی‌هاى محیطی و نیز عدم بهره‌گیری از تزئینات فزاینده در شبستان و ساختمان آنها اشاره کرد. مسجد‌هاى قشم در سرتاسر جزیره پراکنده‌اند. مسجد‌هاى شهر قشم، مسجد جامع رمچاه، مسجد جامع هلر، مسجد طبل و مسجد آل کمال در سلخ از جمله مسجد‌هاى مشهور جزیره به شمار مى‌روند. از جمله مسجد‌هاى مشهور جزیره قشم ـ که در روستای هلر واقع شده است ـ مسجد قبا است که زیبایی و شکوه خاص خود را دارد. معماری استثنایی، رنگ‌ها، طرح و نقشه ‌اين مسجد سبب شده که همچون نگینی در معماری جنوب ‌ايران بدرخشد. گنبد‌هاى فراوان و هم‌اندازه ‌اين مسجد در تناسب با نقشه و طرح آن که با مجموعه بنای اصلی و محوطه مرکزی خود در مربع جای گرفته‌اند، شکوه فزاینده‌اى به ‌اين مسجد بخشیده و معنویت حاکم بر ان را دو چندان مى‌سازند. ساختمان اصلی مسجد همانند بسیاری از مسجد‌هاى جزیره قشم، به کمک اختلاف سطح، از شالوده بنا و فضای پیرامون فاصله گرفته است. در سطح زیرین حیاط مسجد، برکه آبی وجود دارد که در فضای داخلی آن کرسی‌هاى چوبی برای وضو گرفتن در نظر گرفته شده که نمازگزاران در حال وضو گرفتن در محوطه‌اى مدور مى‌نشینند و ‌اين خود علاوه بر آنکه حال و هوایی روحانی به فضا مى‌بخشد، از دیگر زیبای‌هاى مسجد قبا است. زلزله سال 115 ـ قمری جزیره قشم موجب ویرانی مسجد و بارگاه مسجد توران شاه شد و منبر آن سر به زیر خاک برد. پس از سالیانی چند، ‌اين مسجد و بارگاه آن کاویده شد و منبر از زیرخاک بیرون آورده و شکسته‌هاى آن در مسجد رمکان گذاشته شد که تاکنون برجای است. در ‌اين زلزله همچنین حسینیه بندر باسعیدو نیز تخریب شد. در سال‌هاى اخیر دگرگونی‌هايی در طرح و ساختمان برخی از مسجدهای قشم پدید آمده و جلوه‌هايی از معماری اصیل ‌ايرانی و طرح‌ها و نقش‌هاى معماری سرزمین مادری بر آنها افزوده شده است. در طرح معماری مسجد رمچاه ‌اين دگرگونی و تلفیق عناصر ‌ايرانی و بومى ‌به خوبی قابل مشاهده است. استفاده از گنبد فیروزه‌گون و نقش‌هاى اسلیمى روی آن دگرگونی در رنگ و جنس مصالح (نظیر بهره‌گیری از کاشی‌کاری) از جمله خصوصیاتی هستند که به ‌اين مسجد هویتی نو مى‌بخشند. معماری مسجد رمچاه آمیزه‌اى از کار دست هنرمندان خوش قریحه اصفهانی و هنرمندان بومى ‌قشم است. مسجد امام حسین(ع) در شهر قشم دو طبقه و چهار مناره و نمای آجری زینت یافته با کاشی‌هاى منقوش به آايات قرآنی (اثر هنرمندان برجسته اصفهانی) از جمله مسجد‌هاى جدید التأسیس قشم است که زیبایی و ابهت چشمگیری دارد. مسجد الغدیر در روستای حمیری نیز از جمله مسجد‌هاى شاخص قشم به شمار مى‌رود و هر سال در ‌ايام محرم، به ویژه تاسوعا و عاشورا، محل ولیمه دادن به عزاداران حسینی است که از همان‌جا دستجات عزاداری با عبور از صحرای گدار به قشم مى‌رسند. ‌اين مسجد به لحاظ معنوی جایگاه خاصی نزد مردم متدین قشم دارد و محل ادعیه و نذورات آنهاست. دو مسجد تاریخی قشم مسجد جامع قشم: تاریخ بنای مسجد را 1202 هجری نوشته‌اند اما به نظر مى‌رسد قدمت آن قبل از صفویه باشد. بانی ‌اين مسجد بی‌بی‌صوغیه است که همسر شیخ عبدالله حاکم قشم و جزایر تنگه هرمز بوده است. شیخ عبدالله سه پسر داشت که آنان نیز به نوبت به حکومت قشم و جزایر پیرامون آن رسیدند. مى‌گویند بی‌بی‌صوغیه بنای ‌اين مسجد را شخصاً نظارت مى‌کرده و پیران جزیره از پدران خود نقل مى‌کنند که حتی هر روز غروب شخصاً دستمزد کارگران را پرداخت مى‌کرده و از آن رضایت مى‌طلبیده است. دو شبستان ستون‌دار دارد که یکی قدیم و چهل ستون سنگ و گچ دارد که 24 ستون در سه ردیف هشت تایی عیان است و بقیه در قطر دیوار‌هاى جانبی پنهان‌اند. ستون‌ها در بخش علیای خود و زیر سقف به یکدیگر متصل شده‌اند و سقف آن مسطح است. در ‌اين مسجد، به وسیله معتقدان تعمیرات و الحاقاتی انجام پذیرفته که شبستان ستون‌دار جدید اولین گام بوده است. مسجد جامع قشم روی هم رفته مسجدی سترگ است که در زمره مسجد‌هاى بدون مناره محسوب مى‌شود. بلندی سقف حدود 6 متر و پوشش آن از چوب ساج و چندل و نخل است. مسجد شیخ برخ: برحسب روایات تاریخی و شواهد موجود درباره خليج فارس، از همان قرن اول هجری قمری پرتو هدایت اسلام به جزایر خليج فارس تابیده و از همان روزگار نیز ساخت مسجد و بقعه به عنوان اماکن عبادی و متبرک به تدریج آغاز شده است. اولین مسجدی که در جزیره قشم به پا شد در روستای کوشه و به همت زاهدی با‌ايمان به نام سید خواجه برخ مشهور به پیرجوهر بوده است. مى‌گویند بنای ‌اين مسجد به دوران اوایل قرن دوم هجری قمری مى‌رسد. افسانه بسیار دلنشینی درباره ‌اين مسجد سینه به سینه نقل شده و خلاصه آن ‌اين است که: در اثر زلزله‌اى ویرانگر، اکثر بناهای جزیره قشم با خاک یکسان شدند از جمله عبادتگاه و زاویه زاهدی گو شه‌نشین به نام شیخ برخ. بعدها، کشتی بانی که از آفریقا آمده بود در دریا دچار طوفان سهمگین مى‌شود و پیش خود نذر مى‌کند که اگر جان سالم از ‌اين مهلکه به در ببرد زاویه و مسجد شیخ برخ را در روستای کوشه بازسازی کند. طوفان سهمگین، کشتی او را در سواحل نزدیک همین روستا به گل مى‌نشاند و او از چوب‌هاى دکل کشتی خود مسجد و زاویه شیخ برخ را بازسازی مى‌کند و بر تخته ورودی به خط نسخ خام نام شیخ و تاریخ تجدید بنای مسجد را حک مى‌کند. در گوشه‌اى از فضای مسجد شیخ برخ زاویه و یا بقعه شیخ وجود دارد که از زمان بازسازی نیمه کاره مانده و نیاز به تکمیل و ترمیم دارد. قاب تخته یکی از لنگه درهای ‌اين مسجد را که در سال‌هاى پیش از قشم بیرون برده بودند، سرانجام به دست کارشناسان سازمان میراث فرهنگی افتاد و پس از قرائت متن آن، لوح را در موزه ملی میراث فرهنگی (ایران باستان) به معرض تماشا گذاشته‌اند. در جوار بقعه شیخ برخ گورستان کهن روستای کوشه قرار دارد که همانند اکثر گورستان‌هاى قشم سنگ‌هاى قدیمى ‌و ارزنده آن در حال فرسایش هستند. منبع:پرتال قشم کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند kasmos771st September 2008, 08:56 AMزيارتگاه هاى قشم از قدیمی‌هاى قشم که درباره زیارتگاه‌هاى قشم بپرسید، به همان لهجه بومى ‌خود مى‌گویند: ”در‌اين جزیره، 800 اولیاء خفتن. بلکم بیشتر“ باز مى‌گویند: ”سیدهای در جزیره بودن که اگر سوار دیوار مى‌شدن، دیوار راه مى‌افتاد.“ باز مى‌گویند: ”یک زیارت هست در رمچاه، زیارت سید شهید. کارش نی زدن بود.خوب مى‌زد. زن‌ها مى‌آمدن، جمع مى‌شدن تو کوه، گوش مى‌کردن به نی سید. شوهرا از صید که مى‌آمدن، میبینن خانه خالیه. غذا ندارن. میرن زن‌ها را پیدا مى‌کنن تو کوه. مى‌بینن نشستن دور سید. دارن گوش مى‌کنن به نی سید.“ و... ادامه مى‌دهند: ”میرن چماق بر میدارن، مى‌یان، مى‌ریزن سر سید. میزنن. سید پرت میشه پایین کوه. غیب مى‌شه. فقط لنگ سید مى‌مانه پای کوه. حالا، همان جا، زیارت سید شهیده.“ زیارت شاه شهید: زیارت سید شهید، یا شاه شهید، بر بلندای کوهی کم ارتفاع، مشرف به دریا، در ساحل جنوبی جزیره، یازده کیلومتر دور از شهر قشم، چنان است که گفتی لب پرتگاه‌ايستاده تا دریا را در همه حال تماشا کند و نسیمى‌را که از روی آب مى‌آید و با خود رطوبتی شور دارد بر چهره حس کند. زن‌ها و دخترهای قشمى‌بیش از دیگران به زیارت شاه شهید مى‌آیند. هرکس چیزی ـ مشتی نخود،پیاله‌اى عدس، چند تکه گوشت.... هرچه ـ مى‌آورد تا آبگوشت نذری را بار کنند، بخورند، تبرک یابند و مراد دل بگیرند. مردها، تا بتوانند مزاحم‌اين مراسم نمى‌شوند. زن و بچه را که صبح اول وقت در صحن شاه شهید از ماشین پیاده مى‌کنند، مى‌روند. غروب باز مى‌گردند. گفتی همان یک بار که پدران حسود آنها چماق به سر آن بزرگوار زدند و از کوه پرت کردند، کفایت مى‌کند تا برای همیشه کوتاه بیایند و دیگر دل زنان و دختران را نشکنند. مردان ‌اين روزگار، دلی نرم‌تر و خلق و خویی آرام‌تر از پدران خود دارند. اما، فقط صحبت نی زدن سید نیست.خیلی‌ها معتقدند که او صوتی خوش داشته و چون آواز سر مى‌داده، پرندگان را در هوا مسحور مى‌کرده، چه رسد آدمیان را و زنان و دختران را، که دسته دسته پای کوه مى‌آمدند تا سید بخواند و آنها بشنوند. پیرمردی مى‌گفت: ”حکما سید از سلاله حضرت داوود بوده و صوت خوش از آن بزرگوار به ارث برده“. غیب شدن شاه شهید هم داستان‌ها دارد. مى‌گویند او در اعماق دره غیب شده! باز مى‌گویند: سید به آسمان‌ها رفته! باز مى‌گویند: سید در زلال آب‌هاى نیلگون دریا از نظر ناپدید شده! پیرزنی مى‌گفت: ”اینجا، ‌اين‌جور که حالا ساختن نبود. سابقاً مقبره بود و یک درب چوبی کوتاه داشت، که باید با سنگ‌ریزه سه بار به آرامى ‌تقه مى‌زدی تا باز بشه.“ و کراماتی هم به شاه شهید نسبت مى‌دهند: بخت‌آور است... به اذن خدا به زن‌هاى نازا بچه مى‌بخشد و برای رسیدن به ‌اين چیزها فقط باید قلب صاف باشد. جوانی مى‌گفت از مادربزرگش شنیده است که سابقا یک مار سفید رنگ کوتاه اما درشت، حافظ بقعه بوده. زائر که برای زیارت مى‌آمده، مار از بقعه خارج مى‌شده و به آرامى ‌به کنجی مى‌رفته تا زائر با خیال آسوده زیارت کند. از چند نفر می‌پرسم که اگر سید به آسمان رفته یا در دل دریا از نظر ناپدید شده، پس ‌اين مزار که شال سبز رنگی هم بر آن کشیده‌اند متعلق به کیست؟ پاسخ یکسان و درستی نمى‌شنوی. هرکسی از ظن خود چیزی مى‌گذارد و چیزی برمى‌دارد. حکایت درباره ‌اين مزار بسیار است و گونه‌گون. اما یک چیز واقعیت دارد، ‌اينکه زیارت شاه شهید هست، با زائران بسیار از سراسر جزیره و کمتر گردشگری است که به قشم بیاید و سری به شاه شهید نزند (هوشنگ فتحی ـ1380) زیارت تم سنیتی (مقبره مقدس): در روستای تم سنیتی ـ در منطقه توریان ـ بقعه پیر (زیارت) واقع شده که بنای موجود نیمه مخروبه آن در همین حالت هم زیبا و دلفریب است. بنای موجود با گنبد کروی ضربی که با لاشه سنگ‌هاى مرجانی و ملات ساروج درهم شده‌اند، در نمای ظاهر نشان از فرم معماری دوره سلجوقیان دارد. داخل مزار 8 گوشه و هر گوشه تاقچه بندی شده است و بنا با مصالح قلوه و لاشه سنگ و ملات ساروج ساخته شده که شیوه‌اى پارتی ـ ساسانی است. گرداگرد گلوگاه گنبد، گچ بری‌هاى گوشواره‌اى زیبا از جنس ساروج به چشم مى‌خورد. ورودی مزار، دری کوتاه و تنگ و کوچک دارد و مرقد پیر در سطح پایین‌تر از زمین است که نشان‌دهنده ‌اين است که شاید پیش از دوره سلجوقیان و قبل از زمانی که پیر را در آنجا به خاک بسپارند ‌اين بنا معبد مهری و محل نیایش بغ مهر یا میترا بوده باشد (حفاری‌هاى بعدی ‌اين نکته‌ها را روشن خواهد کرد.) در اطراف بقعه پیر، گورهای فراوانی است که از دوران‌هاى مختلف اسلامى ‌به جا مانده‌اند. روی سنگ گورها انواع خطوط اولیه اسلامى ‌از جمله خط کوفی و خطوط دوران پیشرفته و هنری خطوط اسلامى ـ مثل نسخ و ثلث ـ بسیار مرغوب از سده 9 تا 11 هجری به چشم مى‌خورد که اکثراً در اثر خوردگی به وسیله آب باران در حال انهدام‌اند یا منهدم و خراب شده‌اند. درب کوتاه بقعه پیر، رو به گورستانی وسیع و با صفا باز مى‌شود که بر روی آن گل کاکتوس کاشته‌اند، بوته‌هايی که از حدود آبان ماه تا اردیبهشت ماه هر سال غرق گل‌هاى سرخ رنگ و زیبا هستند. از قرائن معلوم است که در ‌اين محل یک شهر پرجمعیت وجود داشته است. زیرا اکثر خاک‌هاى عادی زیر پا پر است از کاشی‌ها و سفال‌ها و آثار باستانی خرد شده که خود حدس دوبار یا سه‌بار زلزله خیلی شدید را در ‌اين منطقه تأیید مى‌کند و یا اگر نه زلزله که ویرانگری جنگ و کوبیدن آبادی بر سر مردم آن. نام تم سنیتی یا طعم صنیتی (به روایت در بعضی کتب) در حقیقت باید نامى ‌باشد که اسپانیایی‌ها به بقعه پیر داده و آن تحریف شدهSain Tomp یا Tomb Saint باید باشد. مقبره سیدان: یکی از بناهای بسیار معتبر ”سیدان“ لافت کهنه است که از دوره تیموری به جای مانده. ‌اين بنای پرجاذبه، بزرگ، سترگ و رفیع دارای گنبدی استوار روی چهار گوشواره است. رأس کلاهک گنبد که شکل تخم‌مرغی دارد فرو افتاده و علاوه بر آن در بیرون مقبره چندین جرز پایه (چهار جرز با طاق‌هاى مقرنس) که احتمالاً سر در حیاط آن بوده یکجا خوابیده است، بدون آنکه اجزاء سنگ و ملات از هم جدا شده باشند. در جلوی ‌اين بنا نیز گورستانی کهنه و نو و دورتر از آن گورستان دیگری از دوره صفوی و تیموری با حجاری‌هاى نوشته‌دار نسخ از قرن نهم تا 1120 پراکنده است. در ‌اينجا نیز نیمچه صخره‌ها و صخره‌هاى کامل جزء لاینفک پوشش گورهاست که از دوره ساسانی تا امروز را شامل مى‌شود، اگرچه صاحبان گورهای جدید که نسل‌اندر نسل بر گورها کوزه و خمره نهاده‌اند از مفاد، مفهوم و راز و رمز اولیه هیچ‌گونه آگاهی ندارند، ولی به تبعیت از آداب و سنن کهن خود‌اين رسم را محترم شمرده‌اند و بعضی کاسه، بادیه، پارچ و بشقاب بر گورها نهاده‌اند. مقبره شیخ زین‌العباد: در فاصله 55 کیلومتری از شهر قشم روستای دیرستان قرار دارد. در فاصله بین دیرستان و حصار حریم فرودگاه بین‌المللی قشم زیارتگاهی هست که سخت مورد علاقه و اعتقاد مردم دیرستان و روستاهای دیگر جزیره قشم است. مردم دیرستان و اطراف آن، روزهای مذهبی (عزا و شادی) و نیز به هنگام بیماری، کسان و فرزندانشان، به عنوان نذر و نیاز به زیارت شیخ زین‌العباد مى‌آیند و نذری مى‌دهند. این زیارتگاه اخیراً به همت مردم دیرستان و دیگر خیرخواهان به همان شیوه قدیم بازسازی شده است. شیوه معماری ‌اين زیارتگاه همان شیوه مرسوم زیارتگاه‌هاى دیگر قشم و جزایر خليج فارس است. بنا، دارای درب ورودی کوتاه و محوطه‌اى محصور با دیوار سنگی است که در سطح زمین با یک چهار دیواری مربع و در ارتفاع 2 متری به پایه گنبد 8 ضلعی و سپس به گنبد گرد منتهی شده است. در اطراف‌اين بقعه، گورهای کهن و سفال‌هاى بسیار وجود دارد ولی سنگ مزارهای ‌اين گورستان به ندرت نوشته‌اى بر خود دارند. کاوش‌هاى باستان شناسانه در اطراف ‌اين بقعه مى‌تواند قدمت تمدن ‌اين ناحیه و روستای دیرستان را به خوبی مشخص کند. زیارتگاه بی‌بی مریم: در روستای توریان، در فاصله‌اى نه‌چندان دور از درخت بسیار زیبا و استثنایی انجیر معابد، پس از عبور از یک مسیل بهاره و نیز محل تقسیم آب منطقه، گورستانی بسیار کهن به چشم مى‌خورد که طبق سنت مرسوم قشم بر تمام گورهایش بوته صبر زرد (نوعی کاکتوس) روئیده است. در سمت شرقی گورستان، که خود از اماکن بسیار کهن قشم است، ویرانه بنایی گلودار و طاق گنبدی به چشم مى‌خورد که آدمى ‌احساس مى‌کند هر آن فرو خواهد ریخت. ‌اين بنا، که بر روی مقبره موجود در آن طبق سنت قشم بر آن پارچه سبز کشیده‌اند، زیارتگاه بی‌بی مریم از بانوان مقدسه مورد اعتقاد مردم قشم است. بنا از ملات گچ و ساروج با لاشه سنگ‌هاى آهکی مرجانی به صورت ضربی ساخته شده و به همین دلیل در زلزله‌ها و تخریب‌هاى بارانی، با آنکه نیمى ‌از گنبد آن فرو ریخته، در امان مانده و هنوز هم پا برجا و محکم است. سطح زیربنا مربعی است در حدود 16 مترمربع که در ارتفاع 2 متری پس از تبدیل به 8 گوشه به گنبد ختم مى‌شود. گچ کاری‌ها و مقرنس‌ها نشان از شکوه ‌اين بنا ـ به هنگام سلامت ـ دارد. درب زیارتگاه رو به گورستان کهن باز مى‌شود و فرم معماری آن نزدیک به شیوه معماری سلجوقی است. در اطراف زیارتگاه سنگ‌هاى گور بسیار نفیس با متون فارسی و عربی و به خط کوفی و نسخ و ثلث وجود دارد که هر یک از آنان شایسته یک موزه اختصاصی است. متأسفانه آب باران تاکنون بزرگ‌ترین خسارت‌ها را به ‌اين سنگ‌ها وارد کرده است و هنوز هم! زیارتگاه شیخ‌اندر آبی: روبه‌روی بندر لافت، جزیره کوچکی قرار دارد که هنگام مد دریا بخش‌هايی از آن زیر آب مى‌رود. فاصله میان لافت و ‌اين جزیره را با قایق موتوری در پنج دقیقه مى‌توان پیمود. در حاشیه شمالی جزیره، که زمینش از دیگر قسمت‌هاى جزیره پست‌تر است تعداد قابل توجهی درخت حرا روییده است. زمین‌هاى قسمت جنوبی جزیره تقریباً صاف و هموار است و هیچ بلندی در آن وجود ندارد. ساحل جنوبی جزیره در ظاهر به صورت سنگی و صخره‌اى است و قایق تا یک متری آن پیش مى‌رود. در جنوب شرقی جزیره گنبد سفیدی به قطر 5/2 تا 3 متر در ارتفاع کوتاه ساخته شده که ورودی کوچکی به سمت لافت دارد و به زیارتگاه یا قدمگاه شیخ‌اندر آبی شهرت دارد. اهالی لافت برای ‌اين مکان احترام زیادی قایلند و بر ‌اين عقیده‌اند که سرنشینان قایق‌ها و لنج‌ها به هنگام عبور از کنار ‌اين جزیره باید حتماً حمد و قل هوالله برای شیخ بخوانند و در غیر‌اين‌صورت برای قایق و لنج آنها مشکلی پیش خواهد آمد. مى‌گویند مقبره شیخ در جزیره هندورابی (در خليج فارس) قرار دارد و ‌اين مکان قدمگاه شیخ است. دیگر زیارتگاه‌هاى قشم: ـ زیارتگاه امام زین‌العابدین ـ زیارتگاه سید فخرا ـ زیارتگاه شاه شامر ـ زیارتگاه شیخ احمد رهبر ـ زیارتگاه شیخ حسن ـ زیارتگاه شیخ کولفایی ـ زیارتگاه منصور ـ و..... کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 575]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن