تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806713393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقت ايمن كردن فناوري نانو همين حالاست


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وقت ايمن كردن فناوري نانو همين حالاست
براساس آمار انجمن سرطان ريه در ايالات متحده، اين نوع سرطان بيش‌ترين ميزان مرگ و مير را در ميان انواع سرطان‌ها به خود اختصاص داده است.
نسترن صائبي- محققان و كارشناسان اسكاتلندي از دولت فدرال درخواست كردند بودجه‌اي را براي مطالعه روي خطرات بهداشتي حاصل از نانو لوله‌ها – پايه و اساس فناوري نانو – اختصاص دهند.
تحقيقات پژوهشگران دانشگاه ادينبورگ نشان مي‌دهد برخي از اشكال نانو لوله‌ها مانند پنبه نسوز، مي‌توانند سرطان‌زا باشند. اين تحقيق حاكي از آن است كه نانو لوله‌هاي كربني چند ديواره كه شبيه فيبر‌هاي پنبه نسوز هستند، در واقع عملكردي مانند پنبه نسوز دارند و مي‌توانند باعث ابتلا به سرطان ريه شوند.
براساس آمار انجمن سرطان ريه در ايالات متحده، اين نوع سرطان بيش‌ترين ميزان مرگ و مير را در ميان انواع سرطان‌ها به خود اختصاص داده است. به طوري كه سرطان ريه در مردان، سه برابر بيش از سرطان پروستات و در زنان حدود دو برابر سرطان سينه، باعث هلاك بيماران و مبتلايان مي‌شود.
نانو لوله‌ها كه حدود 20 سال پيش كشف شده‌اند، ورقه‌هاي لوله‌اي شكلي هستند كه از اتم‌هاي به هم پيوسته كربن تشكيل مي‌‌شوند. نانو لوله‌‌ها در عين وزن سبك، از مقاومت بالايي برخوردارند. از اين رو برخي از كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند كه از سيم‌‌هاي نانو لوله‌‌اي براي ساكن نگه‌ داشتن ماهواره‌ها در نقطه‌هاي ثابت در فراز جو زمين استفاده شود. نانو لوله‌ها همچنين در توليد وسايل و ابزار متنوعي، از نانو راديو‌هاي كوچك و راكت تنيس گرفته تا آي‌پاد و تراشه‌هاي كامپيوتري كاربرد دارند.به گفته فعالان پروژه نانو فناوري‌هاي نو ظهور، حجم بازار كنوني نانو لوله‌هاي كربني در دنيا در حدود 200 تا 300 ميليون دلار است كه انتظار مي‌رود ارزش اين بازار طي چند سال آينده به يك تا 2 ميليارد دلار افزايش پيدا كند.تحقيقات دانشگاه ادينبورگ نشان مي‌دهد نانو لوله‌ها كه در اشكال گوناگوني توليد مي‌شوند، در حالت دراز و نازك مي‌توانند خطر‌آفرين باشند. اين در حالي است كه اشكال كوتاه‌تر آن كه از پيچش‌ بيش‌تري برخوردارند چنين اثري را بروز نمي‌دهند.
اندرو مينارد (Andrew Maynard)، مشاور علمي ارشد پروژه نانو فناوري‌‌هاي نوظهور بر اين باور است كه اگر يك ماده خارجي وارد ريه شود، سلول‌هاي مهاجم ماده مورد نظر را احاطه نموده و آن را به سوي دهان هدايت مي‌كنند تا با سرفه از بدن خارج گردد و يا بلعيده شود. اما مشكل نانو لوله‌هاي دراز و باريك اين است كه سلول‌هاي مهاجم نمي‌توانند آنها را احاطه و نابود كنند.
مينارد مي‌گويد: پس از اقدام سلول‌هاي مهاجم براي دفع ماده خارجي، بدن سعي مي‌كند رشته‌هاي نانو لوله‌ را از ديواره ريه جدا سازد و به اين ترتيب اين قسمت از ريه هر روز، هر ماه و هر سال تحريك مي‌شود، يعني با گذشت زمان، ماده خارجي همچنان در ريه باقي مي‌ماند و سرانجام لحظه‌اي فرا مي‌رسد كه شكل‌گيري سرطان آغاز مي‌شود.
با همه پيشرفت‌ها در اين زمينه، اما هنوز تعداد و حجم محصولات و يا پروژه‌هاي تحقيقاتي كه در آنها از نانو لوله‌هاي بلند و باريك استفاده مي‌‌شود، به درستي مشخص نيست. به گفته مينارد هنوز معلوم نيست كه اگر نانو لوله‌ها از ساختمان محصولي همچون راكت تنيس حذف شود، شايد تور و بدنه راكت انسجام خود را از دست بدهد و از هم بپاشد.
علاوه بر اين ميزان خطرناك بدون اين مواد براي كاركناني كه در فرآيند توليد درگيرند، در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. يادمان باشد كه نانو لوله‌ها در شكل ابتدايي خود به صورت پودري خشك و سبك هستند كه ممكن است استنشاق شود و به ريه نفوذ كند.
مينارد مي‌افزايد: اگر براي امنيت كاربري نانو لوله‌ها فكري نشود و اقدامي صورت نگيرد، شايد اين فناوري به شكلي منفي با محصولات مختلف وارد بازار شود كه در اين صورت، اعتماد هر دو گروه سرمايه‌گذاران و مصرف‌كنندگان سلب خواهد شد. از هم‌اكنون است كه مي‌توان با اقداماتي، بازار گسترده و پر‌ظرفيتي را براي نانو لوله‌ها ايجادكرد، چون از حالا و در مراحل ابتدايي شكل‌گيري اين فناوري مي‌توانيم شيوه استفاده ايمن از آن را كشف و رايج كنيم.
اين نكته قابل تامل است كه مثلا دولت ايالات متحده هر ساله 5/1 ميليارد دلار بودجه را به تحقيقات و مطالعات نانو فناوري اختصاص مي‌دهد، اما تنها چهار درصد از اين بودجه عظيم مطالعه روي سلامتي و ايمني نانو فناوري صرف مي‌شود.
يكي از مسوولان كميته علوم و فناوري ايالات متحده در اينباره مي‌گويد: ميزان سرمايه‌گذاري در اين عرصه ناكافي است، از سوي ديگر نتايج مطالعات اخير زنگ خطري است كه به ما مي‌گويد بايد براي تحقيقات خود بيش از اينها هزينه كنيم.از نظر قانوني هم متمم قانون ملي نانو فناوري در سال 2008، سرمايه‌گذاري براي تحقيقات ايمني و سلامت محيطي فناوري نانو را ضروري مي‌داند.ميتو نوردان (Matthew Nordan)، رييس شركت تحقيقاتي نانو فناوري Lux Reseaech مي‌گويد: در اين برهه از زمان، نمي‌توان بدون داشتن ايده مشخصي در مورد خطرات بهداشتي و امنيت، استراتژي مشخصي را براي مواد جديد پياده كرد. پولي كه براي تحقيقات در اين زمينه خرج مي‌شود، بايد براساس اهميت و ابعادآن افزايش پيدا كند و از طرفي، دولت هم بايد نقش پوياتري را برعهده بگيرد.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن