تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815182269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيم قرن با فرگوسن؛ پيرمردي با دكتراي قهرماني


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نيم قرن با فرگوسن؛ پيرمردي با دكتراي قهرماني
------------

«سر الكساندر چاپمن فرگوسن» مربي اسكاتلندي و نام آشناي فوتبال جهان، چهارشنبه هفته گذشته موفق شد به جرگه مربيان فاتح چمپيونزليگ بپيوندد كه توانسته اند دو بار تيم تحت امر خود را به اين افتخار برسانند، او با داشتن 66 سال سن همچون جوانان 20 ساله در كنار زمين احساسات و هيجانات دروني اش را بروز مي دهد و البته كه ديدن چهره فرگي بدون جويدن آدامس غير قابل تصور است!
وي متولد 31 دسامبر 1941 در محله «گوان» گلاسكو اسكاتلند است. پدرش «الكساندر بيتون فرگوسن» يك كارگر تراشكار كارخانه كشتي سازي بود و مادرش «اليزابت هاردي». الكساندر پسر، در سال 1966 با خانم «كتي هلدينگ» ازدواج كرد كه ماحصل اين ازدواج سه فرزند پسر به نامهاي مارك (1968) فرزند اول خانواده و دارن و جيسون (1972) كه اولي مربي تيم «پتربورگ يونايتد» و دومي مديرفني يك شركت است.
سرالكس فرگوسن در حال حاضر به همراه همسرش در شهرك «ويلمسلو چيشر» - منطقه اي در شمال شهر منچستر- زندگي مي كنند.
اما افتخارات اين مربي بزرگ به اندازه اي زياد هست كه بتوان از او به عنوان يكي از پنج مربي برتر قرن فوتبال ياد كرد. كسب 29 جام مختلف طي 22سال، تنها با پيراهن منچستريونايتد و 9 قهرماني با تيمهاي اسكاتلندي نشان دهنده عظمت و شكوه فكري فرگوسن است. ناگفته نماند كه فرگي در سالهاي جواني به عنوان يك مهاجم در تيمهاي مختلف اسكاتلندي از سال 1957 تا 1974 در مجموع 327 بازي انجام داد و 167گل را در كارنامه اش به ثبت رساند.
* فرگوسن به روايت تاريخ
سال 1957: به صورت پاره وقت شاگرد كارخانه آچارسازي گلاسكو بود و به عنوان يك بازيكن آماتور به تيم كوئينز پارك رنجرز پيوست.
سال 1960: به صورت پاره وقت به تيم سنت جانستون ملحق شد.
سال 1964: آچارسازي را رها كرد و به عضويت تيم دانفرملين درآمد و دوران اوج او با اين تيم رقم خورد، جايي كه موفق شد در 88 بازي 66 گل را به ثمر برساند و نام خود را به عنوان مهاجمي گلزن مطرح سازد.
سال 1967: با 65 هزار پوند به رنجرز پيوست، اما در دو فصل تنها 25گل براي اين تيم به ثمر رساند.
سال 1969: با 20 هزار پوند به تيم فالكرك ملحق شد. در 103 بازي تنها 37گل زد.
سال 1973: آخرين فصل حضور فرگوسن در دنياي بازيگري بود كه براي يك فصل به تيم ايريونايتد رفت و در 24 بازي 9گل به ثمر رساند.
سال 1974: در ماه سپتامبر به عنوان مربي ايست استرلينگ منصوب شد، اما سه ماه بعد از سنت ميرن سر درآورد!
سال 1978: از سنت ميرن اخراج شد. همان سال سران آبردين، فرگي را به جانشيني بيلي مك نيل براي هدايت تيمشان معرفي كردند.
سال 1980: با قهرماني در ليگ اسكاتلند همراه آبردين اولين افتخار مربيگري اش را كسب كرد.
اين اولين بار طي پانزده سال گذشته بود كه تيمي به جز سلتيك و گلاسكو، قهرمان ليگ اسكاتلند مي شد به همين خاطر هواداران آبردين به فرگوسن لقب «فرگي قدرتمند» دادند.
سال 1982: آبردين با پيروزي چهار بر يك برابر ولوز قهرمان جام حذفي اسكاتلند شد.
سال 1983: آبردين با شكست يك بر صفر رنجرز مجدداً فاتح جام حذفي شد و در جام برندگان جام اروپا با شكست دادن غولهايي همچون تاتنهام و بايرن مونيخ به فينال رسيد و در گوتبرگ موفق شد رئال مادريد را دو بر يك مغلوب سازد تا فرگي براي اولين بار بر بام اروپا بايستد.
سال1984: آبردين با پيروزي دو بر يك مقابل سلتيك قهرمان جام حذفي و سپس ليگ اسكاتلند شد. آلكس فرگوسن نشان افتخار امپراتوري بريتانيا را دريافت كرد.
سال 1985: در پي مرگ جك استين سرمربي وقت تيم ملي اسكاتلند در خلال بازي مقدماتي با ولز ، فرگوسن مربي موقت تيم ملي اسكاتلند شد.
سال 1986: اسكاتلند در همان دور اول از جام جهاني حذف شد. اين تيم در ايام مربيگري فرگوسن سه پيروزي، چهار مساوي و سه باخت كسب كرد و هشت گل به ثمر رساند و پنج گل دريافت كرد. در 6 نوامبر، فرگوسن آبردين را رها كرد تا به عنوان جانشين «ران اتكينسون» معزول، هدايت منچستر يونايتد را به دست بگيرد.
سال 1990: اولين جام خود در اولدترافورد را با پيروزي يك بر صفر مقابل كريستال پالاس در ديدار تكراري فينال جام حذفي به دست آورد.
سال 1991: منچستر يونايتد در روتردام دو بر يك از سد بارسلونا گذشت تا جام برندگان جام را به دست آورد.
سال1992: با پيروزي منچستر يونايتد مقابل ستاره سرخ بلگراد سوپر جام اروپا به اولدترافورد آمد. همچنين با پيروزي يك بر صفر منچستر يونايتد مقابل ناتينگهام فارست اين تيم براي اولين بار جام اتحاديه را در دوره مربيگري فرگوسن به دست آورد اما رؤياي منچستر براي قهرماني ليگ برتر با قهرماني ليدز يونايتد در آخرين هفته بر باد رفت.
سال 1993: انتظار 26 ساله منچستر براي قهرماني ليگ برتر خاتمه يافت. فرگوسن ماه ژانويه با خريد روي كين از ناتينگهام فارست با قيمت 3/75 ميليون پوند، ركورد نقل و انتقالات انگلستان را شكست.
سال 1994: منچستر يونايتد چهارمين تيم قرن و ششمين تيم در كل تاريخ فوتبال انگلستان شد كه در يك فصل، قهرماني در جام حذفي و ليگ برتر را با هم جشن مي گرفت. شياطين سرخ در فينال جام حذفي چلسي را چهار بر صفر شكست دادند.
سال 1995: منچستر در ليگ پس از بلكبرن نايب قهرمان شد و جام حذفي را به اورتون واگذار كرد. دوباره فرگوسن با خريد اندي كول از نيوكاسل با قيمت 6 ميليون پوند ركورد نقل و انتقالات را جا به جا كرد.
سال 1996: منچستر يونايتد اولين تيم تاريخ فوتبال انگلستان شد كه موفق شد دو بار هر دو جام ليگ و حذفي را فتح كند. شاگردان فرگوسن در ليگ برتر از نيوكاسل سبقت گرفتند و در جام حذفي ليورپول را يك بر صفر شكست دادند.
سال 1997: فرگوسن مي توانست با تصاحب جام قهرمانان اروپا نام خود را همتراز «سرمتيو باسبي» فقيد ببيند، اما منچستر در مرحله نيمه نهايي به دورتموند باخت.
سال 1998: فرگوسن و منچستر بدترين فصل تاريخ را بدون كسب جام پشت سر گذاشتند. هر دو جام برتر و حذفي را آرسنال ربود و موناكو در مرحله يك چهارم نهايي منچستر را حذف كرد. فرگوسن براي تقويت خط دفاعي تيمش ياپ استام را با قيمت 10 و نيم ميليون پوند از آيندهوون خريد تا بار ديگر ركورد نقل و انتقالات را بشكند.
سال 1999: فرگوسن شكوهمند ترين فصل تاريخ منچستر يونايتد را با تصاحب سه جام چمپيونزليگ، حذفي و ليگ برتر رقم زد. اين مربي در ماه مي قراردادي امضا كرد كه تا سال 2002 در منچستر باقي بماند. در 11 ژوئن در مراسم جشن تولد ملكه اليزابت دوم، نشان «شواليه» را دريافت كرد. در 11 اكتبر مراسم و مسابقه اي به مناسبت گراميداشت حضور موفق او در اولدترافورد با حضور ستارگان وقت و اسبق منچستر برگزار شد. در 30 نوامبر منچستر با پيروزي يك بر صفر مقابل پالميراس روي تك گل روي كين جام تويوتا را فتح كرد تا اولين تيم انگليسي باشد كه اين جام بين قاره اي را به خانه مي برد. در ماه دسامبر فرگوسن به عنوان بهترين مربي سال جهان جايزه ويژه بي بي سي را دريافت كرد و تيمش به عنوان بهترين تيم سال شناخته شد.
سال 2000: فرگوسن در اين فصل منچستر را به ششمين قهرماني اش در ليگ برتر با اختلاف 18 امتيازي نسبت به آرسنال رهنمون كرد. در هشت مي اعلام كرد كه پس از انقضاي مربيگري اش در سال 2002 منچستر را تنها مي گذارد، اما همچنان مي خواهد در اداره باشگاه نقش داشته باشد.
سال 2001: پس از تنها يك خريد عمده، فابين بارتز دروازه بان فرانسوي تيم فرگوسن به استيلاي خويش بر فوتبال انگلستان ادامه داد و هفتمين قهرماني ليگ را در 9 سال اخير با اختلاف 15 امتيازي كسب كرد. فرگوسن همچنين اولين مربي اي شد كه با يك تيم انگليسي فاتح سه جام متوالي ليگ مي شود. در 18 مي فرگوسن اعلام كرد كه پس از دوره مربيگري اش به طور كامل منچستر يونايتد را ترك خواهد كرد، اما در 13 ژوئيه يك روز پس از خريد خوان سباستين ورون با مبلغ 28 ميليون پوند از لاتزيو با شكستن مجدد ركورد نقل و انتقالات، باشگاه منچستر اعلام كرد فرگوسن پس از اتمام قراردادش با اين تيم در ماه مي سال 2002 به عنوان مشاور و سفير به مدت پنج سال در اولدترافورد باقي خواهد ماند.
سال 2002: 27 فوريه فرگوسن قراردادش را به مدت سه سال ديگر و تا سال 2005 تمديد كرد منچستر در اين سال ليگ برتر را به آرسنال داد ، در جام قهرمانان اروپا مغلوب لوركوزن شد و در جام حذفي نيز حذف شد.
سال 2003: در ماه مي منچستر يونايتد در فينال جام حذفي مغلوب ليورپول شد، اما در ليگ برتر با پشت سر گذاشتن آرسنال براي هفتمين بار قهرمان ليگ برتر انگلستان شد. همچنين منچستر در جام اتحاديه با شكست از ليورپول در ديدار فينال با نتيجه دو بر صفر به عنوان نايب قهرماني اين جام رسيد.
سال 2004: در اين سال منچستر يونايتد در آغاز، جام خيريه را به خانه برد. اما در ليگ برتر اين بار پس از تيم هاي آرسنال و چلسي در رده سوم ايستاد. در جام حذفي نيز در بازي فينال 3 بر صفر ميلوال را برد و قهرمان شد. در ليگ قهرمانان اروپا در يك هشتم نهايي مغلوب پورتو با مربيگري خوزه مورينيو شد و از گردونه مسابقات حذف شد.
سال 2005: آغاز فشارها بر فرگوسن بود. منچستر در ليگ برتر پس از چلسي و آرسنال سوم شد و در جام اتحاديه حذف شد و در جام حذفي در فينال مغلوب آرسنال شد و سرانجام در ليگ قهرمانان اروپا در مرحله يك هشتم نهايي مقابل ميلان حذف شد.
سال 2006: قهرمان جام اتحاديه انگلستان شد و در ليگ برتر دوم شد.
سال 2007: قهرمان ليگ برتر انگلستان شد.
سال 2008: منچستر يونايتد به مانند سال 1999 همزمان قهرمان دو جام ليگ برتر انگلستان و ليگ قهرمانان اروپا شد تا فرگوسن پرافتخار ترين مربي تاريخ باشگاه منچستريونايتد شود.
سرالكساندر چاپمن فرگوسن در مجموع از يك ژوئن 1974 كه به جرگه مربيان پيوست، تاكنون 1210 بازي بر روي نيمكت تيمهاي مختلف نشسته كه حاصل آن 702برد، 221 باخت و 287 تساوي با ميانگين 58 /2پيروزي بوده است.

* مرتضي روشني
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن