تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815035378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي ايتاليا و رئاليسم تورناتوره امتداد موج نو سينماي اروپايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سينماي ايتاليا و رئاليسم تورناتوره امتداد موج نو سينماي اروپايي
فرهنگي
سينماي ايتاليا به دليل ماهيت هنري و نگاه فلسفي به مقوله تصوير و وجود سينماگران صاحب سبك چون جوزپه تورناتوره، موج نوي سينما اروپا در مقابل استيلاي سينماي هاليوود در قاره سبز به شمار مي‌رود.

سينماگران ايتاليايي نظير تورناتوره به دليل تفاوت جهان بيني در سينما و ايجاد تفاوت بصري در مقابل سينماي تجاري غرب، ارايه تصويري خاص از زندگي انسان معاصر را در آثارشان پي جويي مي‌كنند.

تورناتوره، نويسنده، كارگردان، تدوينگر و تهيه‌كننده ايتاليايي ششم خردادماه سال ‪ ۱۹۵۶‬ميلادي در پالرمو متولد شد.

جوزپه در جواني مدتي عكاس بود و در كارنامه او كارگرداني آثاري براي تلويزيون ايتاليا نيز به چشم مي‌خورد. كارنامه سينمايي تورناتوره را نگارش و كارگرداني ‪ ۹‬فيلم بلند سينمايي تشكيل مي‌دهد كه ارتش لنين آخرين آنهاست.

تورناتوره با وجود تسلط بر تدوين، فقط تدوين يكي از فيلمهايش تحت عنوان صرفا براي رعايت تشريفات ساده را بر عهده داشته است.

او در فاصله سالهاي ‪ ۱۹۹۷‬تا ‪ ۲۰۰۰‬در مقام تهيه‌كننده چند اثر انگليسي زبان، در سينما فعاليت داشت.

منتقدان سينمايي شخصيت سينمايي او را از بابت طنز شكننده فيلم هايش به فليني نزديك مي‌دانند، آغاز فعاليت سينمايي او به سال ‪ ۱۹۸۵‬بر مي‌گردد، زماني كه نخستين فيلم را تحت عنوان دكتر با فيلمنامه‌اي از خودش جلوي دوربين برد.

دو سال پس از اولين نمايش ، فيلم سينما بهشت، تورناتوره فيلم سوم خود با عنوان همه خوبند را با حضور مارچلو ماستورياني ساخت. داستان اين فيلم مربوط به مرد سالخورده‌اي از اهالي سيسيل است كه يك روز تصميم مي‌گيرد تا به ديدار فرزندانش كه در سرتاسر ايتاليا متفرق هستند برود. او در نظر دارد كه پنج فرزندش را دور هم سر يك ميز بنشاند، اما سرانجام در مي‌يابد كه هر كدام درگير زندگي و مسايل خودشان هستند و دغدغه‌هاي پدر برايشان اهميت چنداني ندارد.

فيلم بعدي جوزپه،سگ آبي رنگ، در مدت زمان كوتاهي پس از فيلم همه خوبند ساخته و اكران شد. اين فيلم نتوانست موفقيت آثار پيشين تورناتوره را تكرار كند و به نوعي در كارنامه او اثري خنثي به شمار مي‌رود.

تمام نيروي نهفته و حس سرشار تورناتوره در فيلم متفاوت صرفا براي رعايت تشريفات ساده بروز مي‌كند. او در سال ‪ ۱۹۹۴‬فيلم جديدش را مي‌سازد. اثري جذاب كه دو بازيگر مطرح جهان ژرار دپارديو و رومن پولانسكي را وادار به نقش آفريني مي‌كند.

داستان با دستگيري ژرار دوپارديو در نقش اوناف، كه يك رمان نويس مشهور فرانسوي است و در شهر كوچكي در نزديكي خانه‌اش در حالي كه از نفس افتاده و حالت عصبي شديدي دارد، آغاز مي‌شود. اگرچه كه هنوز او را از دليل بازداشتش مطلع نكرده اند، اما پليس محلي از اداره مركزي پليس كمك مي خواهد و آنها هم كارآگاه خبره‌اي را كه نقش او را رومن پولانسكي بازي مي كند مي‌فرستند تا از اوناف درباره جسد تكه تكه شده‌اي كه در اطراف خانه او پيدا شده تحقيق به عمل آورد.

ستاره ساز وحماسه ‪ ،۱۹۹۰‬فيلم‌هاي بعدي تورناتوره هستند كه در فاصله سال هاي ‪۱۹۹۵‬تا ‪ ۱۹۹۸‬به نمايش در آمدند.

تورناتوره فيلم‌هايي چون دكتر ‪ ، ۱۹۸۵‬سينما بهشت ‪،۱۹۸۷‬همه خوبند ‪۱۹۹۰‬ ، سگ آبي رنگ ‪ ، ۱۹۹۴‬صرفا براي رعايت تشريفات ساده ‪ ،۱۹۹۴‬ستاره ساز ‪،۱۹۹۵‬حماسه ‪ ، ۱۹۹۸‬مالنا ‪ ۲۰۰۰‬و ارتش لنين ‪ ۲۰۰۴‬را در كارنامه خود ثبت كرده است.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن