تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821158309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فرانس پرس درباره تغيير رويكرد آسيا به نظام يارانه‌هاي سوختي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش فرانس پرس درباره تغيير رويكرد آسيا به نظام يارانه‌هاي سوختي
اقتصاد
تهران-به گزارش خبرگزاري فرانسه از جاكارتا، دولتمردان كشورهاي آسيايي كه از يك سو ،دغدغه حمايت از فقراي خود و ازديگرسو، حفظ ميزان بودجه ها يشان را دارند، در بحبوحه رسيدن بهاي جهاني نفت به بالاتر از ‪۱۳۰‬دلار براي هر بشكه، به تدريج چاره‌اي جز قطع يارانه‌هاي سوختي را ندارند.

اندونزي، مالزي و تايوان در بحبوحه افزايش نرخ تورم و تحميل بار گراني سوخت و مواد غذايي بر دوش فقرا و باوجود بيم از وقوع ناآرامي، درصدد قطع يارانه‌هاي چند مليارد دلاري تخصيص يافته و يا تغيير نظام يارانه‌هاي سوختي برآمده اند.

حتي هند نيز به عنوان يك غول منطقه‌اي كه تا يك هفته پيش از عرضه سوخت به قيمت‌هاي نازل توسط شركت‌هاي دولتي نفتي خوشنود بود، روز جمعه افزايش قيمت را اجتناب ناپذير اعلام كرد.

اما در حالي كه بيشتر دست اندركاران قيمت‌گذاري بروز مشكلاتي را پيش بيني كرده اند، چين بار ديگر شايعات منتشر شده را در خصوص تصميم پكن به تغيير سيستم قيمت‌گذاري اصلي‌اش به خاطر توجه و تمركز اين كشور بر مهار تورم در مدت زمان باقي مانده تا بازي‌هاي المپيك، رد كرد.

يوبين پاراسوئلز اقتصاددان بانك سلطنتي اسكاتلند به فرانس پرس گفت، عموما در آسيا، كشورهايي كه نفت را با قيمت‌هاي يارانه‌اي عرضه مي‌كنند، براي لغو يارانه‌ها و كشورهايي كه يارانه‌هاي سوختي اعمال نكرده اند، براي حمايت از اقشار كم درآمد تحت فشار قرار خواهند گرفت.

افزايش قيمت نفت خام به اين معناست كه مصرف‌كنندگان آسيايي دچار احساسي ناخوشايند شده‌اند و دولت‌هاي آسيايي كه به لحاظ مالي در تنگنا قرار گرفته اند، براي مقابله با كسري بودجه‌ها و تامين هزينه خدمات بهداشتي، آموزشي و زيرساخت ها، از شدت تدابير مربوط به كنترل قيمت‌ها مي‌كاهند.

در رابطه با كشورهايي همچون اندونزي كه در سازمان كشورهاي صادركنده نفت ( اوپك) عضويت دارد و از ديرباز در زمره ي كشورهايي قرار داشته كه سوخت را با كمترين قيمت عرضه كرده است، گراني قيمت جهاني نفت به معني سپري شدن قريب الوقوع دوره بنزين مافوق ارزان مي‌باشد.

جاكارتا با وجود مخالفت‌هاي گسترده مردمي در آستانه انتخابات عمومي اندونزي در ماه آوريل، روز شنبه قيمت بنزين يارانه‌اي را حدود ‪۳۳‬درصد افزايش داد.

اين اقدام گرچه مي‌تواند خبري خوشايند براي كساني باشد كه اخيرا هواي مملو از سرب جاكارتا را استنشاق كرده اند، اما بي‌درنگ اعتراضاتي كه در برخي موارد خشونت بار بود، از سوي دانشجويان و ساير گروه‌ها را دنبال داشت.

با اين حال، تحليلگران جاكارتا را به خاطر تصميم به كاهش يارانه‌هاي سوختي كه در پي افزايش قيمت‌هاي نفت به رقم تخميني ‪۱۴‬ميليارد دلار معادل سه درصد از توليد ناخالص داخلي رسيده بود، شايسته تحسين دانستند.

دولت اندونزي براي كاهش تاثيرات منفي اين اقدام خود، مبالغي را به طور مستقيم در اختيار ميليون‌ها خانواده فقير اين كشور قرار مي‌دهد، اما برغم اين تدبير ، افزايش قيمت‌ها عاملي تاثيرگذار در انتخابات محسوب مي‌شود.

در حالي كه قيمت نفت روز جمعه به بشكه‌اي ‪۱۳۵‬دلار رسيد، كشورهايي كه تحليلگران آنها را به كوتاهي در منطبق كردن خود با واقعيت مربوط به قيمت هاي جديد نفتي نكوهش كرده بودند، به تدريج تغيير رويكرد خود را آغاز كرده اند.

ام.اس.سرينيواسان وزير نفت هند با بيان اين كه وضعيت موجود به تدريج بيمناك مي‌شود و اين معضل بايد از همين ابتدا برطرف شود، افزايش قيمت را اجتناب ناپذير خواند.

مساله قيمت‌هاي نفتي به طور خاص براي هند كه ‪۷۰‬درصد نيازهاي نفتي‌اش را از طريق واردات تامين مي‌كند، حادتر است. افزايش قيمت نفت به همراه بحران اعتباري در سطح جهان، روپيه هند را به سمت كاهش ارزش سوق داده و به رشد اقتصادي اين كشور لطمه زده است.

به نظر مي‌رسد مالزي نيز در حال تغيير رويكردش به يارانه هاست كه رقم آن به ‪۱۵‬ميليارد دلار معادل هفت درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور نزديك مي شود.

گفته مي‌شود كوالالامپور براي اين كه اقشار پردرآمد بهاي بيشتري بپردازند و به اين ترتيب، يارانه‌هاي پرداختي به صورت قابل قبول تري جبران شود، سرگرم بررسي اعمال يك نظام قيمت‌گذاري دو نرخي است.

و در تايوان، دولت جديد ما ينگ جئو نخست وزير تايوان هفته پيش درصدد پايان دادن به سياست تثبيت قيمت‌هاي داخلي بنزين از ماه ژوئن، برآمد. به گفته مقامات تايواني، بهاي برق نيز از ماه ژوئيه افزايش خواهد يافت.

در همين حال، چين كه تقاضاي سيري ناپذيرش براي نفت از عوامل افزايش بيش از پيش بهاي نفت عنوان شده، اعلام كرده است كه حتي با وجود افزايش احتمالي نياز به انرژي در آستانه بازي‌هاي المپيك در اين كشور، قيمت فرآورده‌هاي نفتي را پائين تر از نرخ‌هاي بازار نگه مي‌دارد.

چين قيمت خرده فروشي نفت را اواخر سال گذشته ميلادي حدود ‪ ۱۰‬درصد افزايش داد، اما دولت اين كشور همچنان ميلياردها دلار را به عنوان يارانه در اختيار شركت دولتي نفت و گاز چين سينوپك قرار مي‌دهد.

به باور تخليلگران، افزايش قيمت‌ها در كشورهايي همچون اندونزي كاهش تقاضا براي نفت را موجب مي‌شود، اما در اين ميان، تنها چين و هند هستند كه با كاهش تفاضاي خود مي‌توانند بازارهاي نفتي را نجات دهند.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن