تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826143041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی غذا دراماتیک می‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در یكی از قسمت‌های كه او برای منوچهر ماهی طبخ می‌كند آن‌قدر استادانه و هنرمندانه این كار را انجام می‌دهد كه حتی كسانی كه از ماهی خوششان نمی‌آید... نگاهی به مجموعه  «آشپزباشی» بنا به یک تصویر کلیشه‌ای اغلب مخاطبان، فیلم را با بازیگران یا نوع و جنس درام آن می‌شناسند اما همیشه این قصه و شخصیت‌ها نیستند كه به متن اصلی فیلم یا سریال تبدیل می‌شوند یا داستان را پیش می‌برند گاهی حواشی سوژه و پیرنگ‌های آن نیز كاركرد‌های دراماتیك پیدا كرده و به متن و مركزیت درام تبدیل می‌شوند. عناصری که شاید در نظر ما مسائلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد که در شکل گیری قصه یا حس تعلیق و فرایند روایت تاثیری ندارد یا حذف آن به کلیت اثر لطمه‌ای نمی‌زند اما واقعیت این است که همین عناصر به ظار کم اهمیت و حاشیه‌ای به لایه‌های درونی اثر تبدیل شده و متن اصلی را صورت بندی می‌کند. بگذارید از کلی گویی بگذریم و با محوریت سریال آشپزباشی مصداقی تر سخن بگوییم. درباره آشپزباشی و تركیب ملودرام و طنزی كه در آن مشهود است و اساسا قصه‌ای كه روایت می‌كند تحلیل و نقدهای زیادی می‌تواند داشت كه آنرا به فرصتی دیگر موكول می‌كنم اما در این یاداشت فقط می‌خواهم به حاشیه‌های توجه كنم كه در این سریال تا سطح سوژه اصلی و به مثابه متن برجسته شده و سویه دراماتیك یافته است و آنهم خود آشپزی به عنوان یك كنش دلپذیر و کششی دراماتیک است. علاوه بر داستانی كه در سریال روایت می‌شود و جذابیت‌های نهفته در آن و البته امتیازاتی كه سریال به لحاظ بازیگری و تصویربرداری دارد آشپزخانه به عنوان لوكیشن اصلی و آشپزی به مثابه یك هنر به دستمایه کار بدل شده است.   نگاه هنرمندانه و ظریف محمد رضا هنرمند به این مهارت و حرفه، تصویر جذاب و زیباشناسانه‌ای از آشپزی به نمایش گذاشته است كه هم اشتهای مخاطب را باز می‌كند و هم نگاه او را به آشپزی و غذا خوردن ارتقاء می‌بخشد.در بسیاری از سریالهای خانوادگی آشپزخانه یا غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از کارکردهای نمایشی آن در قصه و قابلیت‌های بصری و زیباشناختی آن غفلت می‌شود در حالی که غذا و آشپزی به واسطه ارتباط نمادین و نهادین با زیست – جهان آدمی و تاثیرگذاری در زندگی روزمره فراتر از کارکردهای زیستی‌اش، دراماتیزه و نمایشی هم است. مصداق این معنی را در سریال آشپزباشی می‌توان بازشناسی کرد. در واقع در اینجا آشپزی از یك وظیفه، شغل و امر روزمره به یك هنر و رفتار زیبایی شناسانه بدل می‌شود و تاثیر نگرش هنری بر یك كنش روزمره می‌توان در آن مشاهده كرد. اكبر آقا سر آشپز (پرویز پرستویی) آن‌قدر با شوق و سلیقه و ظرافت دست به آشپزی می‌زند كه انسان علاوه بر اینكه بر سر شوق می‌آید میل به آشپزی نیز در او برانگیخته می‌شود. در یكی از قسمت‌های كه او برای منوچهر ماهی طبخ می‌كند آن‌قدر استادانه و هنرمندانه این كار را انجام می‌دهد كه حتی كسانی كه از ماهی خوششان نمی‌آید نیز نظرشان در باره این غذا عوض می‌شود. یا وقتی برای نانوای رستورانش شیوه پخت نان را آموزش می‌دهد به رقص با کار دست می‌زند. محمد رضا هنرمندان توانسته است به درستی از این مسئله و فرایند آشپزی و خود آشپزخانه به عنوان لوكیشن اصلی در جهت ساختار و زبان دراماتیكی قصه استفاده كند و علاوه بر روایت آن غذا و آشپزی را به عنوان یك هنر به ما معرفی نماید. نمونه‌ای دیگر از این كار را در فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» علی رفیعی دیده بودیم كه در آنجا نیز كارگردان انواع غذاها و عمل آشپزی را در قاب بندی زیبایی از دوربین به تصویر كشید كه شاید مخاطبان پیش از این به آن توجه نداشتند. به این موارد می‌توان دو فیلم اخیر کاهانی، بیست و هیچ را هم اضافه کرد که غذا در یکی به پس زمینه داستان و در دیگری به متن اصلی قصه بدل می‌شود و کارگردان از قابلیت‌های دراماتیک آن در روایت قصه بهره می‌برد. این دو فیلمساز ثابت كردند كه عناصر مختلف و متعددی در روایت سینمایی وجود دارند كه در كنار قصه و فیلمنامه و بازیگر و تكنیك‌های فنی می‌تواند در جذابیت و زیبایی اثر نقش مهمی داشته باشند.   اگر کارکرد آموزشی تلویزیون را به هم در نظر بگیریم آشپزباشی فارغ از ارزش‌های سینمای یا ضعف‌های فنی در زمینه آشپزی و توجه و احترام به غذا، تاثیر‌گذار است و با تصویر زیباشناسانه خویش از غذا و تغذیه، جایگاه و ارزش واقعی این کنش جذاب انسانی را به مخاطب منتقل می‌کند. نگارنده معتقد است پخش سریال آشپز باشی به تدریج حرفه و كنش آشپزی را عمق بخشیده و اعتبار بیشتری می‌دهد و به مخاطب می‌آموزد كه غذا خوردن صرفا در جویدن و بلعیدن نیست و ظرافت‌ها و ظرفیت‌های هنری و زیبایی شناختی هم دارد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن