تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812246733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي صلح سوريه و اسرائيل - كريم جعفري


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازي صلح سوريه و اسرائيل - كريم جعفري


سوريه و اسرائيل 10 روز ديگر مذاكرات غيرمستقيم خود براي پايان دادن به درگيري‌هاي 60 ساله را با ميانجيگري طرف ترك ادامه مي‌دهند. اين خبري بود كه رسانه‌ها روي تلكس‌هاي خبري خود منتشر كردند.مذاكرات ميان سوريه و رژيم صهيونيستي مولود تازه‌اي نيست كه به آن پرداخت. دمشق و تل‌آويو تقريبا 6 ماه است كه مذاكرات مخفيانه‌اي را در دستوركار دارند و اين امر تحت نظر مستقيم بشار اسد رئيس‌جمهور و دو طراح ديپلماسي اين كشور يعني وليد المعلم وزير امورخارجه و فاروق الشرع معاون رئيس‌جمهور انجام مي‌شود.

در اين ميان سوالا‌ت متعددي در مورد چرايي مذاكرات اسرائيل و سوريه مطرح مي‌شود. اينكه چرا دو دشمن ديرين اينگونه پاي ميز مذاكره حاضر مي‌شوند و باب گفت‌وگو را باز مي‌كنند. اسرائيل سوريه را متهم كرده و مي‌كند كه با روابط راهبردي‌اي كه با ايران پيدا كرده، از سياست مستقل خود دور شده و با حمايت از حزب‌الله در لبنان و جهاد اسلا‌مي و جنبش حماس در فلسطين، مشكلا‌ت بي‌شماري را براي اين رژيم دست و پا كرده است. از جانب ديگر سوري‌ها هم تل‌آويو را به دليل اشغال 40 ساله بلندي‌هاي جولا‌ن از يك طرف و انجام عمليات‌هاي تروريستي در اين كشور به همراه نقض گاه ‌و بي‌گاه حريم هوايي سوريه متهم مي‌كنند. اما اينكه چرا امروز اين دو دشمن با هم مذاكره مي‌كنند، دلا‌يل متعددي دارد.

به گفته اسرائيلي‌ها در صورتي كه بتوان با سوريه مذاكره كرد و به او امتيازاتي چند را داد، اين رژيم از مشكلا‌ت متعددي كه از لحاظ نظامي و امنيتي بر سر راهش قرار دارد و سالا‌نه ميلياردها دلا‌ر برايش هزينه دارد، نجات مي‌يابد. مسوولا‌ن ديپلماسي اسرائيل بر آنند اينگونه وانمود كنند كه هدفشان از اين مذاكرات دور كردن سوريه از ايران و به تبع آن فشار بر محور مقاومت در منطقه است، هرچند آنها در دل اين آرزو را دارند و بر آن هستند تا سوريه را به هر طريق ممكن از ايران دور كرده و قراردادي مانند كمپ‌ديويد با اين كشور امضا كنند، اما چند نكته مي‌رساند كه اسرائيلي‌ها حاضر نيستند با مهم‌ترين خواسته سوري‌ها يعني بازگشت بلندي‌هاي جولا‌ن موافقت كرده و راه عادي‌سازي روابط را با اين كشور بگشايند.

در اين مورد بايد گفت بلندي‌هاي جولا‌ن از هر نظر براي اين رژيم اهميت راهبردي و حياتي دارد. منابع آب و اكوسيستم خاص اين منطقه كه ماه‌هايي از سال برف‌در خود دارد، منبع مطمئني براي تأمين آب شرب شهرك‌هاي متعدد يهودي‌نشين است و از جانب ديگر يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي راداري اسرائيل در اين بلندي‌ها قرار دارد كه مرزهاي شرقي آن را به خوبي پوشش مي‌دهد. اما مهم‌تر از تمام نكات بالا‌، تسلط اين بلندي‌ها بر پايتخت سوريه است، فاصله اين نقطه تا دمشق تنها 50 كيلومتر است و با توپخانه سنگين و موشك‌هاي با برد كوتاه مي‌توان آنجا را هدف قرار داد. بر عكس اين ماجرا هم وجود دارد و اگر بلندي‌ها در اختيار سوريه باشد اين بار تل‌آويو به راحتي توسط موشك‌هاي سوري و توپخانه اين كشور مورد حمله قرار خواهد گرفت؛ اين درحالي است كه افكار عمومي اين رژيم و احزاب تندرو نيز با پس دادن جولا‌ن مخالفند.

در طرف ديگر ماجرا سوري‌ها قرار دارند، اينكه آنها در حالي كه مي‌دانند اسرائيل حاضر نيست جولا‌ن را پس دهد پا به اين مذاكرات گذاشته‌اند نتيجه چيست؟ براي پاسخ به تمام اين اما و اگرها، بايد نگاهي به وضعيت كنوني سوريه و اسرائيل داشته باشيم. هم سوري‌ها و هم اسرائيلي‌ها با مشكلا‌ت عديده‌اي مواجه‌اند و برآنند تا بر اين مشكلا‌ت به گونه‌اي فايق آيند. از يك طرف سوريه به دليل مشكلا‌ت مالي متعدد و محاصره‌اي كه توسط كشورهاي غربي و عربي بر آن اعمال شده نيازمند فرار از اين مشكلا‌ت است و دولت اولمرت هم به دليل فشارهاي مختلف داخلي و خارجي‌اي كه با آن دست به گريبان است دنبال راه فراري مي‌گردد تا بحران به‌وجودآمده عليه خود را از سر بگذراند. بنابراين بهترين دليل نان قرض دادن اسرائيل و سوريه به هم را مشكلا‌ت آنها بايد برشمرد و گرنه روي زمين چنين چيزي قابليت عمل ندارد. ‌

دمشق و تل‌آويو براي اينكه خود را طرفدار صلح نشان دهند و از بند مشكلا‌ت موجود رهايي يابند، فعلا‌ اين بازي را شروع كرده‌اند و گرنه هر دو مي‌دانند صلح به اين سادگي‌ها نخواهد بود و اختلا‌فات عميق‌تر از چيزي است كه مي‌گويند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن