واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مستندات قرآني وحدت در كلام امام خميني
محمد علي خسروي بخش سوم و پاياني هـ. نكته پنجم كه از بيانات حضرت امام پيرامون آيه « انماالمومنون اخوه » به دست مي آيد تقارني است كه ايشان بين آن آيه و آيه 47 سوره حجر « اخوانا علي سرر متقابلين » برقرار كرده اند . اين آيه در وصف بهشتيان است . يعني متقين در بهشت برادرانه بر تختهائي روبروي يكديگر مي نشينند. امام از مجموع اين دو آيه چنين برداشت مي كنند : كساني كه در دنيا به اخوت « انماالمومنون اخوه » عمل نكنند چه بسا در بهشت از اخوت « اخوانالله » محروم بمانند. سخن ايشان چنين است : « انماالمومنون اخوه . اين آيه را همه ملاحظه كنيد همه اعتصام به « حبل الله » بكنيد. همه برادر باشيد تا در بهشت هم اخوان بر آن سر ري كه هستيد در مقابل هم ـ برادر باشيد. اگر اينجا برادري نباشد در آنجا هم بهشتي معلوم نيست باشد براي شما . 22 » امام خميني در جايي ديگر در تفسير آيه « اخوانا علي سرر متقابلين » نكته زيبائي را بيان كرده اند. آن نكته اين است كه اهل بهشت در كنار نعمتهاي فراوان بهشتي از يك نعمت ويژه نيز لذت مي برند و آن نعمت اخوت است كه وقتي بر روي تختها مقابل يكديگر مي نشينند از نعمت و لذت برادري نيز بهره مند مي شوند. در اين جملات نوراني امام دقت كنيد : « يكي از عذابهايي كه در جهنم اهل جهنم به آن مبتلا هستند خصام اهل النار است . و يكي از نعمتهايي كه اهل بهشت متنعمند آن اخواني كه « اخوانا علي سرر متقابلين » آن برادري و محبت كه بين اهل بهشت است . يكي از نعمتهاي بزرگ خداست . و آن خصامي كه در جهنم است يكي از عذابهايي است كه بر اهل جهنم است كه دائم توي سر هم مي زنند23. » امام خميني در موارد متعدد اين نكته لطيف معنوي و سياسي را مطرح كرده اند. ولي شايد سخناني كه صبح عيد نوروز سال 1361 در حسينيه جماران و در حضور مسئولان كشوري و لشكري و صدها نفر از مديران ارشد نظام و قواي سه گانه عنوان فرمودند جذاب تر و جامع تر از موارد ديگر باشد. بدون ترديد دقت در اين عبارات نوراني قلبها را منقلب و جانها را حيات دوباره مي بخشد. بخشي از سخنان شورانگيز آن عارف عالم سوز چنين است : در اين عالم برادرند و هم فرموده است كه در]مومنان [ « برادري از اموري است كه هم قرآن كريم فرموده است كه بهشت برادر هستند و در سريرها در روبروي هم مي نشينند و برادرند. من اميدوارم كه اين آثار حالا تحقق پيدا كند تا منعكس بشود در آنجا. و مي دانيم كه هرچه كه در اينجا باشد صورت غيبي اش در آنجا به ما مي رسد. ما گرفتار اعمال خودمان هستيم در آن عالم از خارج به ما چيزي نمي دهند. ما هستيم كه بنا مي كنيم اساس آن عالم را. اين همه اعمال شماست كه به شما رد مي شود. انها هي اعمالكم ترد اليكم فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره نه اينكه ثوابش را مي برد خودش را مي بيند و من يعمل مثقال ذره شرا يره خود شر را مي بيند خود آن عمل را در آنجا مي بيند. كارهاي ما عقايد ما اخلاق ما تمام اينها در آنجا منعكس است . و من اميدوارم كه برادري را در اينجا مستحكم كنيم تا در آنجا منعكس بشود و برادر باشيم . مخاصمه مال اهل جهنم است . خصام اهل النار يكي از مصيبتهايي كه اهل جهنم مبتلا هستند همين خصامي است كه با هم دارند جنگ و نزاعي است كه به هم دارند به هم مي پرند مثل سگ ! و يكي از كرامتهايي كه اهل بهشت دارند آن برادري و دوستي و محبت است و اين بايد از اينجا تهيه بشود. چرا ما برادرهاي ايمانيمان با برادرهايي كه همه صالح اند خوب اند مي خواهند خدمت بكنند چرا مخالف باشيم فرضا راي يك كسي با راي ديگري در يك جهتي مخالف است اختلاف آرا در بين فقها هم الي ماشاالله است . و من اميدوارم كه انعكاس اين دولت و مجلس و قواي ثلاثه اي كه هست و همه ارتشيها انعكاس برادريشان در بهشت باشد و در بهشت همه با هم برادر و در سريرها روبروي يكديگر نشسته باشند و خداوند توفيق بدهد به همه ما24. » 6 ـ تنازع مساوي با شكست حتمي آيه ديگري كه در مساله وحدت مورد استناد امام خميني قرار گرفته آيه 46 سوره انفال است : و اطيعوالله و رسوله ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم ترجمه : و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و راه اختلاف و تنازع را نپوييد كه در اثر تفرقه ترسو و ضعيف شده و قدرت و شكوه شما از ميان خواهد رفت . و صبر را پيشه كنيد كه خداوند با شكيبايان است . طبق اين فرمان الهي نزاع بين مسلمانان جايز نيست . زيرا موجب سستي و از بين رفتن عزت و آبروي آنان مي شود. اين آيه كه نهي صريح از اختلاف است به همراه آيه « واعتصموالله » به گونه اي مسير مسلمانان رادر مسير حركت به سوي اتحاد روشن كرده است كه جاي هيچگونه سرپيچي و عذر تراشي براي توجيه اختلاف و تنازع را باقي نگذاشته و همه مسيرها را به روي مومن جز مسير اتحاد بسته است . اين كلام امام را بنگريد : « ...قرآن مهجور است . احكام قرآن مهجور است به اينكه در ماذنه ها اذان مي گوييد و نماز مي خوانيد و اكثر احكام سياسي اسلام را اعتنا به آن نداريد از مهجوريت بيرون نمي رود قرآن . البته قرائت قرآن و حاضر بودن قرآن در تمام شوون زندگي انسان از امور لازم است لكن كافي نيست . قرآن بايد در تمام شوون زندگي ما حاضر باشد. قرآن وقتي مي فرمايد : واعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا مي فرمايد : ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم اينطور احكام مترقي سياسي كه اگر به آن عمل بشود سيادت عالم مال شماست . اين قرآن را مهجور كرديم همه و اعتنا نكرديم به اين مسائل 25. » گفتني است كه هيچ مسلماني در حقانيت آيات قرآن ترديدي ندارد همه ما پس از هر بار تلاوت با جمله « صدق الله العلي العظيم » راستي و درستي آن را تصديق مي كنيم . اما متاسفانه از كنار آن به سادگي مي گذريم و در وعده ها و وعيدهاي آن دقت نمي كنيم . مثلا در همين مورد خداوند نتيجه تنازع و اختلاف را پيش بيني كرده و چنانكه مي دانيم پيش بيني خدا به معناي تحقق قطعي آن است . و براساس همين وعده هاي الهي امام خميني با قاطعيت و اعتقاد جازم سخن مي گفت و آن را مبناي تصميم گيري قرار مي داد. در كلامي كه ايشان به مناسبت آغاز سال تحصيلي در اولين سال پيروزي انقلاب اسلامي خطاب به اساتيد و دانشگاهيان و دانش آموزان فرموده است دقت كنيد : « عزيزان من ! اگر اسلام را مي خواهيد و كشور را به فرمان خداي متعال گوش فرا دهيد و اطاعت كنيد كه مي فرمايد : « واطيعواالله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم اختلاف و نزاع شما را به شكست مي كشد و قدرت را از شما سلب مي كند و رنگ و بوي شما را در جوامع بشري مي برد26. » همچنين امام خميني به مناسبت اولين دوره مجلس شوراي اسلامي ضمن 11 توصيه به نمايندگان مجلس يكي از توصيه ها را به اين امر اختصاص داده و با استناد به آيه مزبور فرموده است : « خود را به طوري جدي در خدمت اسلام و كشور درآورند تا خداي متعال آنها را پشتيباني فرمايد. و نداي آسماني انسان ساز واعتصموابحبل الله جميعا و لاتفرقوا را در نظر داشته و اطاعت نمايند و از منازعه و تفرقه اجتناب نمايند و به امر آموزنده الهي گوش فرا دهند و و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم كه دنباله آن تنازع فشل و شكست و رفتن و رنگ و بو و آبروست 27. » فشل چيست در آيه مورد بحث خداوند نتيجه تنازع و در افتادن با يكديگر را دو چيز دانسته است : يكي فشل شدن (لاتنازعوا فتفشلوا) و ديگري رفتن رنگ و بو و بي آبرو شدن (و تذهب ريحكم ). كلمه فشل را در لغت به معني ترس رخوت ضعف و زمينگير شدن معنا كرده اند. امام خميني در يكي از سخنراني هاي خود اقسام تنازع را بيان مي كند و از اينكه مسلمانان در بسياري از اوقات گرفتار منازعات تبليغاتي و منازعات سياسي يا گاهي تنازع مسلحانه هستند اظهار تاسف مي نمايد. سپس درباره نتيجه آن كه فشل شدن مسلمين است توضيحات بسيار مفيدي را ارائه فرموده است . براي آشناي بيشتر با معناي « فشل » از نظر امام (ره ) بخشي از مطالب ايشان را نقل مي كنيم : « قرآن كريم اخطار كرده است به اينكه اگر تنازع كنيد فشل مي شويد. شما آثار فشل را در مسلمين مشاهده مي كنيد آثار فشل را در كشورهاي عربي مشاهده مي كنيد. فشل شدن از اين بدتر چه كشورهاي پهناور اسلامي با همه قدرتي كه از حيث سياسي از حيث نظامي از حيث ذخاير دارند در مقابل اسرائيل همه فشل هستند شما فشل را چه مي دانيد جز اين است كه نتواند يك دولتي يا يك ملتي كاري كه بايد انجام بدهد كاري كه بايد براي حفظ نظام خودش انجام بدهد نتواند انجام بدهد دشمني كه حمله بر اسلام كرده است و حمله بر بلاد مسلمين كرده است و هر روز توسعه را زياد مي كند و قانع به يك كشور هم براي خودش نيست مسلمين در مقابل او فشل هستند28. » پاورقي : 22 ـ همان ج 15 ص 476 23 ـ صحيفه امام ج 13 ص 24100 ـ همان ج 16 ص 140 و 141 25 ـ صحيفه امام ج 16 ص 2638 ـ صحيفه امام ج 10 ص 83 (پيام امام در 31 شهريور 1358 ) 27 ـ همان ج 12 ص 28363 ـ همان ج 16 ص 35 امام خميني : قرآن مهجور است . احكام قرآن مهجور است . به اينكه در ماذنه ها اذان مي گوييد و نماز مي خوانيد و اكثر احكام سياسي اسلام را اعتنا به آن نداريد از مهجوريت بيرون نمي رود قرآن . البته قرائت قرآن و حاضربودن قرآن در تمام شئون زندگي انسان از امور لازم است لكن كافي نيست . قرآن بايد در تمام شئون زندگي ما حاضر باشد... احكام مترقي سياسي كه اگر به آن عمل بشود سيادت عالم مال شماست . اين قرآن را مهجور كرديم همه و اعتنا نكرديم به اين مسائل
شنبه 4 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]