تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820956033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رستم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : نقش رستم melain6220th September 2007, 09:03 PMتوضیحات در ویکی پدیا (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) توضیحات در خبرگذاری میراث فرهنگی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) چیزی که من در نقش رستم دیدم، کلکسیونی بود از تاریخ قبل از اسلام؛ از پیروزی و پیروزی و پیروزی ایرانیان از شکوه پارسی. در ایران 3روز در سال است که نمی توانید به مزار پدرانتان بروید : 1- عاشورا 2- تاسوعا 3- روز رحلت امام (ره) در این 3 روز تمامی اماکن تاریخی ایران تعطیل است از جمله پاسارگاد، تخت جمشید و نقش رستم. اتفاقاً من در روز رحلت امام در شیراز بودم و از آنجا که تعطیل بود تصمیم به زیارت قبر کورش و فرزندانش گرفتم، به پارسه ( تخت جمشید ) و پاسارگاد راهم ندادند، ولی در نقش رستم گروهی مشغول فیلمبرداری بودند، با توجه به دوربینی که از گردن من آویزان بود و کمی شیطنت خودم.... به عنوان عضو گروه فیلمبرداری وارد محوطه شدم. خوب عوض اون دو محل قبلی رو که نتونستم وارد بشم، اینجا در آوردم. چون محوطه خالی بود و بهترین موقعیت برای عکاسی. ضمناً کسی هم نبود که به خاطر نزدیک شدن به آثار به من گیر بده!!! فکر کنید... نقش رستم مال من بود... اگه یادگاری هم می نوشتم کسی نمی فهمید. اینطوری ازش محافظت می شه. نقش رستم یكی از مهمترین و زیباترین آثار باستانی سرزمین پارس است. این مجموعه در حدود 4 كیلومتری پارسه (تخت جمشید)، در حسین کوه (كوه حاجی آباد - نقش رستم)، قرار دارد. سینه ی جنوبی حسین کوه در اینجا به طور طبیعی به صورت پرده ی نمایشی ِبزرگ به بلندی 70 متر و پهنای 200 متر در آمده است. سمت راست این دیواره پرده ی نمایشی دیگری به پهنای 30 متر ایجاد شده. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند بر دیواره ی عمودی حسین کوه نقش چند چلیپای ( صلیب + ) بزرگ دیده می شود. سه نقش در روبرو و یک نقش در سمت راست زاویه ی کوه که هر کدام آرامگاه یکی از شاهان هخامنشی می باشد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند یه سوال دارم که شاید تو تالارهای مربوط به گرافیک یا تاریخ بشه جوابش رو پیدا کرد : صلیب!!! اولین باری که مسیحیان این نماد رو شناختن کی بود؟ آیا زمانی که ایرانی ها در حال حجاری و ساخت این آرامگاه های صلیبی شکل و زیبا بودند... کشور سویس با اون شکلات ها و ساعت ها و بانک ها و اون علامت معروف" + " که هرکی می بینه می گه سویس!!! زیر برف بوده؟زیر آب بوده؟ اصلاً بوده؟ اصلً قومی اونجا زندگی می کردند ؟ این نماد رو ما طراحی کردیم. اولین بار به فکر یه گرافیست پارسی رسیده. کمی پایین تر از چلیپا های روبرو شاهان ساسانی نقش برجسته هایی از خود به یادگار گذاشته اند. در سمت چپ و اندکی جلو تر از دیواره ی کوه ، یک برج سنگی مربع شکل نمایان است که گویی نیمی از آن در خاک فرو رفته است. این بنای عظیم و شگفت انگیز به نام « کعبه ی زرتشت» خوانده می شود و از آثار دوره ی هخامنشی است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کف زمین در جلوی دیواره ی کوه 10 متر بالاتر از کف واقعی آن در زمان گذشته است و بر اثر جمع شدن خاک و سنگ سطح این مکان بالا آمده است و کف حقیقی زمین از پایه ی کعبه ی زرتشت است. آثاری که در نقش رستم وجود دارند مربوط به دوره های مختلف تاریخی زیر می باشند: 1. آثار دوره ایلامی (عیلامی) (از 2000 تا 600 پیش از میلاد) 2. آثار دوره هخامنشی (از 600 تا 330 پیش از میلاد) 3. آثار دوره ساسانی (از سال 224 تا 651 پس از میلاد) سنگ نبشته ای نیز از دوران معاصر ( حدود 100 سال پیش ) وجود دارد. 1 . آثار عیلامیان از دوره ایلامیان (عیلامیان) نگاره (نقش) برجسته ی محو شده ای در نقش رستم (نقش هفتم از سمت راست) وجود دارد كه در دوره ساسانی روی آن نگاره ی دیگری از بهرام دوم ساسانی نـَقر ( حك ) شد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند این نگاره ی محو شده از دو ایزد تشكیل شده كه روی مارهایی نشسته اند و لباس های چین دار به تن دارند. این نگاره متعلق به دو مرحله است یكی همزمان با نقش كورانگون در ممسنی و دیگری در دوره ایلامی جدید یعنی هزاره اول پیش از میلاد. 2. آثار هخامنشیان الف ) آرامگاه های شاهان هخامنشی 1. آرامگاه خشایارشا ( 0445-486 پیش از میلاد) : آرامگاه تکی در دیواره ی زاویه ی کوه که نقش برجسته ی این آرامگاه ار لحاظ سنگ تراشی از ظرافت خاصی برخوردار است ، زیرا در زمان این شاه هنر هخامنشیان به اوج تکامل خود رسیده بود. 2. آرامگاه داریوش بزرگ (486-522 پیش از میلاد) : نخستین آرامگاه بر دیواره ی روبه رویی کوه در سمت راست. 3. اردشیر اول (424-465 پیش از میلاد): آرامگاه بعدی در سمت چپ آرامگاه داریوش بزرگ مربوط به اردشیر اول است که پس از خشایارشا بر تخت نشست. 4. داریوش دوم (405-424 پیش از میلاد): سومین و آخرین آرامگاه در سمت چپ بر دیواره ی روبرو. نمای جلویی آرامگاه ها چه در نقش رستم چه در پارسه (تخت جمشید) ، سه بخش افقی دارد ، بخش بالایی به نمایش یک صحنه از مراسم دینی و درباری اختصاص یافته ، بخش مستطیل شکل میانی به شکل چلیپای بزرگی به تمامی نما داده و ورودی آرامگاه است و بخش پایینی صاف و خالی از نقش است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) در بخش بالایی نقش شاه دیده می شود که لباس پارسی به تن دارد که در سمت چپ روی یک سکوی سه پله ای ایستاده است و به شعله ها آتش روبروی خود می نگرد ، در دست چپ کمان گرفته و دست راستش را با کف باز به سوی آتش بلند کرده است. در گوشه ی بالا سمت راست ، نشان گردی است با خط منحنی که شاید مظهرخورشید و هلال ماه باشد ، در بالای همان ، نقش انسان بالدار ( فر شاهی به نظریه ی شاپور شهبازی) دیده می شود ، و شماری از افسران پارسی و مادی یا بزرگزادگان ایرانی در کنار ایستاده اند. هم شاه و هم آتشدان روی تخت شاهی قرار دارند که نمایندگان 28 کشور تابعه به عنوان تخت رانان آن را روی دستهای خود بلند کرده اند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) زادگاه یکایک تخت رانان بر مبنای لباس محلی آن ها قابل شناسایی است. در آرامگاه داریوش بزرگ سنگ نبشته ای پشت نقش شاه و همچنسن میان دو نیمه ستون مرکزی دیده می شد که در آن از یکایک تخت رانان نام برده شده ، در این سنگ نبشته داریوش بزرگ خود را معرفی کرده و سپس می گوید: " ... داریوش شاه گوید : بخواست اهورامزدا این است سرزمینی هایی که بجز پارس بر آنها فرمان راندم ، مرا خراج گذاردند ، آنچه از سوی من به آنها گفته شد انجام دادند ، قانون من است که آنها را نگه داشت : ماد ، ایلام (عیلام) ، پارت ، هرات (آریا) ، بلخ ، سُغد ، خوارزم ، زَرَنگ ، رُخَنج ، سَتَه گوش ، قندهار ، هند ، سکاهای هو نوش ، سکاهای تیز خود ، بابل ، آشور ، عربستان ، مصر ، ارمنستان ، کاپادوکیه ، سارد ، یونان ، سکاهای آن سوی دریا ، مقدونیه ، یونانی های سپر بر سر ، لیبی ، حبشه ، مکا ، کاری ها. .... اگر می اندیشی که چند است شمار کشور هایی که داریوش شاه زیر فرمان داشت ، پس نگاره ها را بنگر که اورنگ مرا بر دوش دارند ، آنگاه خواهی دانست که نیزه ی مرد پارسی بسی دورتر جای رفته است و بسی دور از پارس رزم جسته و نبرد آورده است. گوید داریوش شاه : آنچه انجام شد ، همه را بخواست اهورامزدا کردم ، اهورامزدا مرا یاری داد ، اهورامزدا مرا و سرای شهریاری ام و این کشور را از آسیب دور بدارد. این را من از اهورامزدا خواهانم ، این را اهورامزدا بمن بدهد. ای مرد فرمان اهورامزدا برایت ناگوار نباشد ، راه راست را ترک نکن ، خشونت نکن. " ضمنا با کمی دقت می توان دید که پایه های اورنگ شاه چند انگشتی از زمین بلند شده است ، یعنی به حرکت در آمده است. بخش مربع شکل میانی آرامگاه که در همه ی آرامگاه ها یکسان است بنای جلویی یک ایوان از کاخ هخامنشی را نشان می دهد. ستون هایی نیز دیده می شود كه دارای سرستون گاو دو سر مانند سرستون های پارسه (تخت جمشید) است. تعدادی شیر غـُران در پایین نقش ها دیده می شود كه با یك دسته گل نیلوفر آبی (لوتوس) تزیین شده است. درگاهی میان دو ستون میانی که به داخل آرامگاه راه دارد به چهار بخش افقی تقسیم شده است. سه بخش بالایی از سنگ بوده و بخش پایینی به عرض 1/5 متر از دو لنگه در تشکیل شده که بر پاشنه ی در می گشتند. بی شک برای این بوده که در آرامگاه پس از دفن شاه برای همیشه بسته شود ، اما با گذشت زمان و شاید اندکی پس از شاهنشاهی هخامنشی آرامگاه ها یکی پس از دیگری گشوده شده و آثار گرانبهایی که در آن ها بوده به تاراج رفته. داخل آرامگاه ها با هم اندکی تفاوت دارند ، ولی به طور کلی از دو یا سه دهلیز با سقف مقعر به پهنای 2 متر و درازای 5 تا 8 متر و ارتفاع 4 متر از کف آرامگاه تشکیل شده اند. در هر دهلیز یک تابوت تو خالی از دو قطعه سنگ قرار دارد. یکی برای جسد بوده و دیگری درپوشی محدب شکل که روی تابوت گذاشته شده بود. راهروی داخل آرامگاه داریوش بزرگ به درازای 18/72و پهنای 3/70 متر است. در این آرامگاه 9 تابوت سنگی وجود دارد كه در یك ردیف از سنگ كنده شده و به داریوش بزرگ (داریوش اول) ، شهبانو و دیگر بستگان او تعلق دارد. درازا این تابوت ها 2/10 ، ژرفای آن ها 1/5 و پهنای آن ها هم 1/5 متر می باشد و ضخامت سنگ هر یك حدود 72 سانتیمتر است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) ب ) کعبه ی زرتشت در برابر كوه ساختمان مكعب بسیار زیبایی قرار داد كه آن را كعبه زرتشت می نامند. این بنا مسلما یک اثر هخامنشی است ولی نام اصلی آن مسلما «کعبه زرتشت» نبوده ، بنای بسیار هنرمندانه ی این ساختمان از قطعات بزرگ سنگ ، مهارت و دقتی كه در برش و حجاری سنگ های بزرگ سفید و سیاه به كار رفته است ، استادی هنرمندان و سبك معماری دوران هخامنشی را به خوبی نشان می دهد . «کعبه زرتشت» 12 متر بلندی دارد و به شکل مکعب مستطیل است. فقط یک در ورودی کوچک چهارگوش در دیوار شمالی دارد که رو به کوه باز می شود. گوشه های سر در ورودی به سمت بالا خم شده است و جلوی ورودی پلکانی سنگی با 29 پله بوده که بخش هایی از قسمت بالایی آن از بین رفته است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) درون ساختمان فقط یک اتاق بدون پنجره و روزن به ابعاد 3/2 × 4 × 4/7 متر وجود دارد که زیر آن کاملا تو پُر است. لبه ی گوشه های دیوارهای برج قدری پیشرفته است. به خوبی دیده می شود که ساختمان از بیست ردیف سنگ سفید تشکیل شده که با دقت و بدون ملات روی هم قرار گرفته اند و برای استحکام بیشتر از گیره های آهنی هم استفاده شده است. پایه ی ساختمان دو قطعه سنگ بزرگ چهار گوش است. یکنواختی سطح سفید دیوارها با رنگ سیاه سنگهای دور تو رفتگی های پنجره شکلی شکسته شده است. لبه ی سقف هم به صورت دندانه ای مزین شده است. سقف ساختمان از چهار سنگ بزرگ تشکیل شده که طوری کنار یکدیگر جای گرفته اند که هرم کوتاهی به وجود آورده اند که از جمع شدن آب باران روی سقف جلوگیری می کنند. دو پنجره کور بالای در ورودی و شش پنجره ی کور در سه دیوار دیگر دارد. پنجره های ردیف پایین بیشتر شبیه تاقچه ای مستطیل شکل ، پنجره های ردیف میانی مربع شکل و پنجره های ردیف بالایی کوچکتر از دو ردیف دیگر هستند. از یک سوم پایین دیوارها به بالا تزیینات دیگری به شکل مستطیل روی هر چهار دیوار مشاهده می شوند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) اختلاف نظرهای فراوانی درباره ی کاربرد این ساختمان وجود دارد ، برخی از مورخان ذكر كرده اند ؛ كتاب اوستا در این اتاق نگاهداری می شد ، گروهی دیگر بر این باورند كه این اتاق آرامگاه بردیا ، پسر كورش بزرگ است ، تنی چند از مستشرقان بر این عقیده اند كه آتش مقدس در این اتاق نگاهداری می شد آتشی که به هنگام مرگ شاه خاموش و با شاه دیگر روشن می شد ، گروهی دیگر نیز بر این باورند که این اتاق کوچک محل نگهداری اسناد دولتی بوده !! و عده ای نیز این ساختمان را محلی برای آماده کردن جسد شاهان و اجرای مراسم قبل از دفن می دانند. اما در این میان فرضیه ی رصدخانه یا تقویم خورشیدی بودن این بنا بیشتر با واقعیات موجود همخوانی دارد. بدون تردید در مراسم با شکوهی که اینجا انجام می شده این بنا نیز نقش عمده ای ایفا می کرده. از آنجا که نمونه ی کاملا مشابهی از این ساختمان در «پاسارگاد» نیز وجود دارد می توان نتیجه گیری کرد که ، کاربرد آن از خیلی پیشترها ، یعنی از زمان «کورش بزرگ» مشخص شده بود و «داریوش بزرگ» لازم دانسته مشابه آن را اینجا نیز بنا کند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) روی پایه های این بنای با شکوه سنگ نبشته هایی نیز کنده شده است که یکی از آن ها از دیدگاه تاریخی مهم تر است و مربوط به «شاپور اول»(272 تا 240 پس از میلاد) است. در این سنگ نبشته «شاپور» به سه زبان «اشکانی» ، «پهلوی» و «یونانی» مرزهای کشور ساسانی را بر شمرده و پیروزی خود را بر سه امپراتور (امپراطور) روم فیلیپ (Philip) ، گوردین (Gordian) و والرین (Valerian) در سالهای 243 تا 260 پس از میلاد اعلام می دارد. سنگ نبشته ی دیگری در زیر سنگ نبشته ی شاپور اول و به زبان پهلوی اشكانی و 19 سطر ، به دستور«كـَرتـیـر» موبد موبدان نقش شده است. «كرتیر» ضمن معرفی خود و القابش به شرح خدماتی كه در راه دین زرتشت انجام داده ، پرداخته و از رسیدنش به جایگاه موبد بزرگ و دادور تمام كشور و سرپرستی معبد آناهیتا سخن رانده است. چنین اعلامیه هایی مانند دیگر نقش برجسته های زیر آرامگاه ها نشان دهنده ی احترام شاهان این سلسله به پیشینیان خود می باشد و چنین به نظر می آید که کسب افتخارات تاریخی خود را مرهون حمایت معنوی آنان می دانند. 3. آثار ساسانیان ساسانیان می کوشیدند تا به دوران شکوهمند پیشینیان خود ، «هخامنشیان» بازگردند. اما یک دوره ی چهارصد ساله درگیری های داخلی و خارجی بین آن ها و هخامنشیان فاصله انداخته بود. با وجود این ساسانیان توانستند فرهنگ و هنر درباری اصیل و بدیع ایرانی ای به وجود آورند که در مقایسه با هخامنشیان انعطاف پذیرتر به نظر می آید. برخی از نقش های ساسانی در نقش رستم دوباره کاری نقش هایی است که بر دیواره ی کوه های پیرامون « بیشابور » و « فیروزآباد » دیده می شود. پیش از شرح تک تک نقش های ساسانی در نقش رستم ، به بیان مشترکات این نقش ها می پردازیم : نقش های فردی که نشان دهنده ی خداست یا پادشاهان همیشه بزرگتر و مقدم بر سایر افراد نشان داده می شود و اغلب شاهزاده ها کمی کوچک تر در جلو شاه نمایان هستند. علامت مشخصه ی خدایی یا شاهی نوار بلندی است با خط های افقی که « دیادم »(diadem) خوانده شده است و باید ریشه ی آن واژه ی « دیهیم » باشد که به کلاه آویخته شده یا بر شانه ی فرد افتاده است و گاهی نیز به « حلقه ی شاهی » آویزان است. برخلاف ریش شاهان هخامنشی که انتهای آن به گونه ی افقی بریده شده بود ، پایین ریش « شاهان ساسانی » و « فرد خدایی » تیز است و گاهی نیز در انتهای آن حلقه ای وجود دارد که ریش از داخل حلقه می گذرد. شاهان ساسانی هر کدام تاج یا کلاه ویژه ی خود را دارند که قسمت بالایی آن شکل « کروی » دارد که « کوریمبوس » نام دارد و شاید مظهر جهان داری شاهان ساسانی بوده است. بزرگان ساسانی نیز کلاه بلند گردی بر سر می نهادند که بیشتر با علامت مشخصی مانند سر سگ ، سر شیر ، یا اسبی که حلقه ای در بینی دارد آراسته می شدند. درود دادن یا ادای احترام ساسانیان با بلند کردن دست مشت کرده و اشاره با انگشت نشانه انجام می شود. نشانه ی صدارت یا شاهی ، حلقه ی بزرگ و پهنی است به نام « سیداریس » که یک یا دو نوار بلند (دیادم) به آن آویخته است. این حلقه از طرف فرد خدایی ، هنگام تاجگذاری به شاه داده می شود و در واقع نشان پیمان شاه با خداست. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند لباس های ساسانی بسیار آراسته است و دارای پارچه های تابدار و تشکیل شده از یک پیراهن کوتاه با کمربند و شلوار گشاد پلیسه دار که شاه و فرد خدایی گردنبندی نیز بر گردن دارند که از چند دایره تشکیل شده است. شمشیر راست و بلند ساسانی نیز در جلو و تسمه هایی به آن آویزان است. در نقش های ساسانی اسب جایگاه ویژه ای دارد اما شکل و اندازه ی اسب به شکل غیر طبیعی بزرگ است. زین و افسار اسب بسیار آراسته است و زیورهای گوناگون به آن بسته شده است. ولی افسارها بدون رکاب هستند و پای سوار آویزان است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شاید با این سرعت تخریب، بچه های من و شما هرگز این نقش های خسته و با شکوه رو نبینند. مردانی با تاج های با شکوه، با مقام های مختلف و رسومی که معلوم نیست. با لباسهایی که ما سالهاست گم کردیم در اون زمان هر سلسلۀ پادشاهی برای خودش لباس طراحی می کرد و به دنیا الگو می دادیم. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند این تصویر که به دو قسمت تقسیم شده یک صحنۀ نبرد مربوط به پادشاهی نامعلوم را نشان می دهد کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند امّا در جایی دیگر تصویری پر افتخار داریم که روی سنگ برای سالهای بسیاری خود را حفظ کرده تا گوشزد کند که رومیان در مقابل ایرانیان بارها خوار و خفیف شده اند. تصویری غرور آمیز از کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 991]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن