تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835343531
آشنايي با معني و مفهوم فرهنگ
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آشنايي با معني و مفهوم فرهنگ « فرهنگ به معناي كليت در هم تنيدهاي است در رفتار سنتي كه نژاد بشر آن را پرورانده است و نسل به نسل آموخته ميشود .» در اينجا برآنيم تا در ابتدا، بنا به ضرورتي كه تشخيص ميدهيم نگاهي به گذشته اين واژه داشته باشيم و آن را دقيقتر بررسي كنيم ، چرا كه براي شناخت هر پديده، تاريخ آن ضروري ولازم است . در مورد فرهنگ تعابير وتوضيحات زيادي موجود هست. يكپارچه كردن و همه را به نحوي در يك تعريف جامع و مانع در آوردن نه ممكن است و نه مقدور و نه تابحال چنين كاري انجام گرفته . بنا به بينشها و نگرشهاي افراد و پژوهشگران تعابير و تعاريف خاصي از « فرهنگ» مستفاد شده . در اينجا برآنيم تا در ابتدا، بنا به ضرورتي كه تشخيص ميدهيم نگاهي به گذشته اين واژه داشته باشيم و آن را دقيقتر بررسي كنيم ، چرا كه براي شناخت هر پديده، تاريخ آن ضروري ولازم است .به طور كلاسيك، سير تاريخي ومنشاء واژه «فرهنگ » را بايست در آلمان جستجو كرد. در پايان قرن هيجدهم كه افكار اجتماعي، يك خصيصه علمي به خود گرفت و شروع به جستجوي قوانين اجتماعي كرد كه راهنماي رفتار بشر باشند. مطالعاتي تحت عنوان «تاريخ جهاني » انجام شد، دانشمندان در اين مطالعات بدنبال آن بودند كه «تاريخ عمومي » بشر و جوامع را از ابتداي شكلگيري آن مدون كنند . مورخان كه شروع كننده چنين جرياني بودند ، توجه چنداني به تاريخ سياسي و نظامي كه ( معمول قرون قبل ) بود نداشتند ، بلكه توجه آنها بيشتر متوجه ، آداب ورسوم، نهادها، افكار، هنرها، و علوم بود. همين كنجكاوي باعث گرديد كه به جوامع و تمدنها بيشتر توجه كنند و اسناد فراواني را درباره تمامي ادوار تاريخي و تمامي جوامع شناخته شده جمع آوري كنند. در ضمن آنان اعتقاد داشتند كه تاريخ بشري «تاريخ پيشرفت بشريت است» و مطالعه تطبيقي جوامع و تمدنها آثار اين پيشرفت را مشخص ميكنند و بخصوص تاريخ تطبيقي بايست امكان تشخيص ادوار تاريخي و جوامعي را كه مراحل متفاوت پيشرفت بشري را نشان دادهاند فراهم آورد. بدين منظور اين محققان آن لحظات تاريخي را كه با افزايش شناخت و معرفت گسترش هنرها، خلاف رسوم و بهبود نهادهاي اجتماعي همراه بود، مشخص ميكردند و بدين سان مي توانستند از يك دوره پيشرفت سخن بگويند و واژه «فرهنگ » براي بيان اين تكامل در پيشرفت بكار گرفته شد. در زبان فرانسه قرون وسطي، واژه ( cultore) به معناي «پرستش مذهبي » بود و واژه couture يا coture را به معني «مزرعه شخمزده و بذر پاشيده » بكار ميبرند . فعل cuturer و همچنين coutureبه معني «عمل كاشتن زمين » به كار گرفته ميشود . در قرن هفدهم است كه كلمهcoltore به معناي « كارروي زمين مي آيد » و در قرن هيجدهم نويسندگان استفاده از culture را به طور عام براي نشا دادن « تربيت روح »آغاز ميكنند . در زبان فرانسه واژه «فرهنگ » به معناي پيشرفت فكري يك شخص يا به عبارت بهتر « كار لازم براي اين پيشرفت » به كار گرفته ميشده است . امادر حوزه زبان انگليسي مفهوم «فرهنگ » تحولا ت ديگري به خود ميبيند . اي. بي. تايلور دركتب خود بنام فرهنگهاي ابتداي « primitive cuttvre »كه در سال 1871 منتشر شد، براي اولين بار واژه فرهنگ را در انگلستان مطرح كرده ـ گرچه خود او وامدار كسان ديگري بود، اما به طور رسمي به او استناد ميكنند . تايلور «فرهنگ cutture» را مترادف با «تمدنcivilaaization » بكار گرفت . وي در ابتداي كتاب خود تعريفي از فرهنگ ارائه ميكند كه پس از او بارها نقل شده است: «فرهنگ يا تمدن به مفهوم قوم نگاري عام خود، مجموعه پيچيدهاي است مشتمل بر معارف ، معتقدات ، هنر ، حقوق ، اخلاق ، رسوم و تمامي تواناييها و عاداتي كه بيشتر به عنوان عضوي از جامعه اخذ مي نمايد». در اينجا يك توصيف از «فرهنگ »ديده ميشود كه با معناي اوليه آن در زبان آلماني كه به معناي پيشرفت است، تفاوت داردو « تمدن » را نميرساند بلكه به امور واقع گفته ميشود كه در يك مقاطع زماني خاص قابل مشاهده است، كه ميتوان تحول آنها را دنبال كردو اين در واقع يك تولد جديد براي اين واژه بود. بهر حال واژه « فرهنگ » (كولتور ) كه از فرانسه گرفته شده بود و از آلماني به انگليسي ترجمه شده هر بار يك معناي جديد بدان افزوده شده و از « مزرعه شخمزده و بذز پاشيده » كه در زبان فرانسوي قديم معنا داده تا مفهوم جامعهشناختي آن كه وارد زبان فرانسه شده، بسيار فراز و نشيب داشته و تحولاتي به همراه داشته كه مورد بحث ما نيست و شايد بعدها بتوان درباره آن صحبت كرد. در اينجا ما دامنه بحث خود را محدود به تعريف از واژه «فرهنگ » ميكنيم . گي روشه ـ استد دانشگاه مونترال كانادا ـ با استفاده از تعريف تايلور و محققان ديگر فرهنگ را اينگونه تعريف ميكند. « فرهنگ مجموعه بهم پيوستهاي از شيوههاي تفكر احساس و عمل است كه كم و بيش مشخص است و توسط تعداد زيادي از افرادي فراگرفته ميشود و بين آنها مشترك است و دو شيوه عيني و نمادين به كار گرفته ميشود تا اين اشخاص را به يك جمع خاص و متمايز مبدل سازد » . در كتب «فرهنگ علوم اجتماعي » تأليف آلن بيرو«فرهنگ » را «مراقب از گياهان » و معناي مجازي آن را مراقبت از انديشه معني كرده و اضافه ميكند: 1ـ زماني كه اين واژه ( فرهنگ ) بالاخص در مورد انسان به كار ميرود «ميزان آموزش و پرورش » و يا ميزان توجه به پرورش انديشه و اشتغالات فكري را ميسازد . 2ـ زماني كه اين اصطلاح در انسانشناسي ، مردمشناسي و يا جامعهشناسي به كار ميرود معنايي بالنسبه متفاوت ميپذيرد . و در ادامه اضافه ميكند كه : «در فرهنگ مجموع حيات اجتماعي از زير بناهاي فني و سازمانهاي نهادهاي گرفته تا اشكال و صوربيان حيات رواني مطمع نظر قرار ميگيرند و تمامي آنان همچون يك نظم ارزشي تلقي ميشوند و به گروه نوعي كيفيت و تعالي انساني مي بخشد .» بهرحال بررسي تمامي نظريات درباره فرهنگ نياز به زماني طولاني دارد و گاه دويست و پنچاه تعريف و حتي بيشتر تا حدود سيصد تعريف و برخي چهارصد تعريف ر ا براي فرهنگ ذكر كردهاند نكتهاي كه ميتوان در اينجا از آن استفاده كرد اين است كه در تمامي اين تعاريف به نوعي به مجموعه دستاوردهاي معنوي و مادي بيشتر تكيه شده است . برخي از اين تعاريف ذيلاً آورده ميشود : « فرهنگ عبارت است مجموعهاي از عقايد، عادات، فرمها، و هنرهاي متعلق به جمعي از انسانها در زمان و مكان مشخص » « فرهنگ عبارت است از سيستم رفتارها و حالتهاي متكي برضمير ناخودآگاه» « فرهنگ عبارت است از ارتباط متقابل سه عامل : ارزشها با روابط و ساختارها ي اجتماعي » « فرهنگ عبارت است از رفتار متعارف و مرسوم جامعه ، فرهنگ بر همه كنشهاي فرنفوذ ميكند حتي اگر وي به دشواري از آن آگاه باشد.» « فرهنگ به معناي كليت در هم تنيدهاي است در رفتار سنتي كه نژاد بشر آن را پرورانده است و نسل به نسل آموخته ميشود .» از اين پژوهشگران نوعي طبقهبندي را بر مبناي نوع تعريف و عناصر مندرج در هر تعريف و تكيهگاههاي هر تعريف به عمل ميآورد و بيان ميكند كه واژه فرهنگ را ميتوان از زواياي مختلف نگاه كرد كه عبارتند از : الف) تعريفهاي تاريخي : كه تكيه برروي ميراث فرهنگي و وراثت اجتماعي در فرهنگ دارند. ب) تعريفهاي تشريحي: كه برروي قاعده يا را و روش تكيه داردو فرهنگ يك جامعه را راه و رسم زندگي اعضاي آن ميداند. ت) تعريفهاي روانشناختي: در اين گروه ياتاكيد برفرهنگ بعنوان وسيله « ساز واري » و حل مسائل است و يا تاكيد برفرهنگ به عنوان « آموختگي » صورت اجتماعي است. و تجسم آموزشهاي يك گروه اجتماعي در طول نسلها و يا تاكيد برعادات است . ث) تعريفهاي ساختاري : كه برالگوسازي يا سازمان فرهنگ متكي است. ج) تعريفهاي تكويني : كه فرهنگ را متكي بريك فرآورده يا ساخته يا تصورات يا نهادها ميداند. در بين متوني كه از گذشتههاي دور به ميراث رسيده واژه :«فرهنگ » در معياري خاص استفاده شد، اينكه كلمه «فرهنگ » از دو حرف «فره » به معناي «شكوه و عظمت » است و « هنگ » از ريشه اوستايي «سنگ » به معني «كشيدن» و « سنگيني » و «وقار » برگرفته شده جاي تأمل و تدفيق بيشتري دارد. بنابه پژوهش يكي از پژوهشگران كلمه فرهنگ در متون پهلوي به معناي «دانش و دانايي» آمده است . « به خاستاري فرهنگ كوشا باشيد . چه فرهنگ تخم دانش است و برآن خرد است و خرد آرايش دو جهان است و درباره آن گفتهاند كه فرهنگ اندر فراخي پيرايه و اندر شگفتي ( سختي ) پانه ( نگهبان ) و اندر آستانه ( مصيبت ) دستگير و اندر تنگي پيشه است .» ( به نقل از دكتر محمود روحالاميني از كتاب مباني انسانشناسي ) در شاهنامه فردوسي نيز فرهنگ با معاني متفاوت و به معني دانش علم ، نيكمردي و مترادف با خصايل اخلاقي به كار رفته است، در شعر مربوط به اندرزنامه انوشيروان »آمده: زدانا بپرسيد سپس دادگر كه فرهنگ بهتر بوديا گهر چنين داد پاسخ بدو رهنمون كه فرهنگ باشد زگوهرفزون كه فرهنگ آرايش جان بود زگوهر سخن گفتن آسان بود گهر بي هنر زار و خوار است و مست به فرهنگ باشد روان تندرست در اختمام برهان قاطع لغت فرهنگ بدين معني آورده : « برون و معني فرهنج است كه علم و دانش و عقل و ادب و بزرگي و سنجيدگي باشد ، كتاب لغات فارسي را نيز گويند. نام مادر كيكاووس هم بوده ، شاخ درختي را نيز گويند كه در زمين خوابانيده خاك برروي آن بريزد تا از جاي ديگر سربرآورد و كاريزآب را نيز گفتهاند . چه دهن فرهنگ جايي را ميگويند از كاريز كه آب برروي زمينآيد» تا همين اواخر كلمه « فرهنگ »به معني «علم و دانش » به كار ميرفت و اطلاق نام «اداره فرهنگ» به آموزش و پرورش فعلي با توجه به همين مفهوم و معني بود، به علاوه كلمه فرهنگ با مفهوم روشنفكري و طبقاتي مترادف كلمات «مبادي آداب »، « باريك انديش»،«با سواد»، «اهل مطالعه » ، « خوش مشرب» ، « آشنا با آداب و رسوم خاص » و «مؤدب و داراي خصايص اخلاقي » نيز به كار ميرود و معمول چنين استنباط ميشود كه كسي را ميتوان «بافرهنگ » ناميد كه با رفتار مؤدبانهاش براي خود شخصيت و موقعيتي احراز كند،در همين جا بايد گفت كه تمامي اين مفاهيم در مفهوم جامعهشناسي آن جزيي از «فرهنگ » است ن خود فرهنگ . پينوشت : در اين نوشته از كتب زير استفاده شده 1ـ جاناتان اچ ـ ترنروال بيگي . پيدايش نظزيه جامعهشناختي . ترجمه ، عبدالعلي لساييزاده، شيراز : مركز دانشگاه شيراز 1371 2ـ گي روشه. كنش اجتماعي . ترجمه هما زنجانيزاده . مشهد : دانشگاه فردوسي مشهد 1367 3ـ آلن پيرو. فرهنگ علوم اجتماعي . ترجمه باقر روحاني . تهران : مؤسسه كيهان 1370 4ـ روحالااميني محمود. مباني انسانشناسي . تهران : انتشارات عطار 1370 5ـ شريعتي علي. فرهنگ و ايدئولوژي . تهران : حسينيه ارشاد 1350 6ـ حقشناس فرامرز ( تعاريف فرهنگ و ...) فصلنامه دانشگاه انقلاب . شماره منبع:فصلنامه شوراي فرهنگ عمومي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1159]
صفحات پیشنهادی
دولت ورشکسته، از واژه تا فریاد و قطار احمر
به گزارش خبرآنلاین، انتشارات روایت فتح و ساقی با ۲۱۰ عنوان کتاب و ۴۰ محصول ... با عناوین سازمان و مدیریت، مفهوم و ماهیت فرهنگ، مفهوم و ماهیت سازمان، مدیریت ... سازمان و مدیریت به عنوان مقدمه بحث آشنایی با مدیریت فرهنگی طرح کرده است. ... «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در پنج فصل با عنوانهای معنا و مفهوم جنگ نرم در قرآن، ...
به گزارش خبرآنلاین، انتشارات روایت فتح و ساقی با ۲۱۰ عنوان کتاب و ۴۰ محصول ... با عناوین سازمان و مدیریت، مفهوم و ماهیت فرهنگ، مفهوم و ماهیت سازمان، مدیریت ... سازمان و مدیریت به عنوان مقدمه بحث آشنایی با مدیریت فرهنگی طرح کرده است. ... «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در پنج فصل با عنوانهای معنا و مفهوم جنگ نرم در قرآن، ...
نگاهي به برنامه آموزش قرآن کريم در آموزش و پرورش ايران
در کشور ما نيز، به اقتضاي جايگاه دين اسلام در فرهنگ مردم ايران و جايگاه ويژه .... آشنايي با پيام هاي قرآني نيزهم طريقيت دارد وهم موضوعيت؛ طريقيت دارد زيرا در درس ... درک معنا و مفهوم موضوع يادگيري براي دانش آموزان، کم تر فراهم مي شود. ...
در کشور ما نيز، به اقتضاي جايگاه دين اسلام در فرهنگ مردم ايران و جايگاه ويژه .... آشنايي با پيام هاي قرآني نيزهم طريقيت دارد وهم موضوعيت؛ طريقيت دارد زيرا در درس ... درک معنا و مفهوم موضوع يادگيري براي دانش آموزان، کم تر فراهم مي شود. ...
معمار مهندس فرهنگی جامعه است
مهندس سجاد محمد یارزاده هم با تعریف مفهوم هویت و رابطه اش با معماری گفت : هویت چیزی ... متأسفانه به اندازه کافی فرهنگ سازی نشده است که ما معنای واقعی معماری را به ... این مسئله هم از عدم آشنایی و عدم درک نسل امروز نسبت به معماری و هویت ...
مهندس سجاد محمد یارزاده هم با تعریف مفهوم هویت و رابطه اش با معماری گفت : هویت چیزی ... متأسفانه به اندازه کافی فرهنگ سازی نشده است که ما معنای واقعی معماری را به ... این مسئله هم از عدم آشنایی و عدم درک نسل امروز نسبت به معماری و هویت ...
چگونه با فلسفه گفت و گو كنيم؟
اما اين خلل ضعف كوچكي براي فرهنگي كه درصدد است به نسبتي بهينه و منطقي با ... اهميت بسياري دارد، زيرا آشنايي با اين فلسفه به معناي آشنايي با فرهنگ غرب .... متفكران و فيلسوفان مطرح كاري نمي كنند جز اينكه چند مفهوم را به زباني وارد كنند. ...
اما اين خلل ضعف كوچكي براي فرهنگي كه درصدد است به نسبتي بهينه و منطقي با ... اهميت بسياري دارد، زيرا آشنايي با اين فلسفه به معناي آشنايي با فرهنگ غرب .... متفكران و فيلسوفان مطرح كاري نمي كنند جز اينكه چند مفهوم را به زباني وارد كنند. ...
آشنايي با رجعت
آشنايي با رجعت. ... ظهور امام مهدي(ع) و استقرار دولت مهدوي است، در اين مقاله به اختصار به بررسي معنا و مفهوم و ويژگيهاي رجعت، دلايل و .... مظفر، عقايد الإماميه، ترجمه: عليرضا مسجد جامعي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380، ص 294. ...
آشنايي با رجعت. ... ظهور امام مهدي(ع) و استقرار دولت مهدوي است، در اين مقاله به اختصار به بررسي معنا و مفهوم و ويژگيهاي رجعت، دلايل و .... مظفر، عقايد الإماميه، ترجمه: عليرضا مسجد جامعي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380، ص 294. ...
مفهوم سیاست خارجی
برای آشنایی با هر کی از این موارد به بررسی آن ها می پردازیم:1- دیپلماسی: این ... ریشه ی یونانی بوده و از کلمه ی «دیپلم» گرفته شده که به معنای «تا کردن» است. ... 4- تبلیغاتی – فرهنگی: این ابزار نیز یکی از اهرم های مؤثر در اجرای سیاست ...
برای آشنایی با هر کی از این موارد به بررسی آن ها می پردازیم:1- دیپلماسی: این ... ریشه ی یونانی بوده و از کلمه ی «دیپلم» گرفته شده که به معنای «تا کردن» است. ... 4- تبلیغاتی – فرهنگی: این ابزار نیز یکی از اهرم های مؤثر در اجرای سیاست ...
خانواده درماني/١
اجتماعيشدن و آشنايي با قوانين، نقشها و ارزشهاي فرهنگي به طور طبيعي در خانواده ... "كارآمد" اساسا به معني "كارآ"(Workable) است. اين مفهوم به قضاوت درباره ...
اجتماعيشدن و آشنايي با قوانين، نقشها و ارزشهاي فرهنگي به طور طبيعي در خانواده ... "كارآمد" اساسا به معني "كارآ"(Workable) است. اين مفهوم به قضاوت درباره ...
راهي جديد به مقصد ادبيات
شايد اين سؤال تكراري به نظر برسد و اغلب ما با مقالات يا كتابهايي كه به پاسخ اين ... كه كوشيدهاند تعريفي پيشروي ما گذاشته و يا معنا و مفهوم ادبيات را براي ما روشن كنند ... اگرچه تزوتان تدوروف نام آشنايي در اين زمينه محسوب ميشود اما ضرورت آن وجود داشت ... خانواده و راهبردهاي کاربردي:رهنمودي براي دستگاه هاي فرهنگي(3) ...
شايد اين سؤال تكراري به نظر برسد و اغلب ما با مقالات يا كتابهايي كه به پاسخ اين ... كه كوشيدهاند تعريفي پيشروي ما گذاشته و يا معنا و مفهوم ادبيات را براي ما روشن كنند ... اگرچه تزوتان تدوروف نام آشنايي در اين زمينه محسوب ميشود اما ضرورت آن وجود داشت ... خانواده و راهبردهاي کاربردي:رهنمودي براي دستگاه هاي فرهنگي(3) ...
گزارش كامل برگزاري جشن نوروز در كشورهاي جهان
5 آوريل 2009 – در ادامه برنامه رايزن فرهنگي محمد اورعي كريمي با قرائت دعاي ويژه سال تحويل ... برپايي چنين جشني را آشنايي بيشتر با فرهنگ ايراني و همچنين آشنايي خانواده ... سفره هفت سين و معنا و مفهوم آن توضيحات كاملي براي ميهمانان بيان نمودند. ... در اين مراسم محمد رضا ميرزايي مسئول خانه فرهنگ ايران با قرائت دعاي ...
5 آوريل 2009 – در ادامه برنامه رايزن فرهنگي محمد اورعي كريمي با قرائت دعاي ويژه سال تحويل ... برپايي چنين جشني را آشنايي بيشتر با فرهنگ ايراني و همچنين آشنايي خانواده ... سفره هفت سين و معنا و مفهوم آن توضيحات كاملي براي ميهمانان بيان نمودند. ... در اين مراسم محمد رضا ميرزايي مسئول خانه فرهنگ ايران با قرائت دعاي ...
اندیشه سیاسی میرزای نائینی
او با نوشتن رساله "تنبیه الامه و تنزیه المله" در تحریر و تبیین مشروطیت و حكومت اسلامی، ... چالش های دولت های بزرگ و مطالع آن ها در روابط خود با كشورهای دیگر آشنایی داشت. ... بر سر زبان ها جاری بود، اما كم تر كسی به درستی به اصل معنا و مفهوم آن توجه داشت. .... فعاليت هاي فرهنگي بايد بر مبناي جهاد اقتصادي جهت دهي شود ...
او با نوشتن رساله "تنبیه الامه و تنزیه المله" در تحریر و تبیین مشروطیت و حكومت اسلامی، ... چالش های دولت های بزرگ و مطالع آن ها در روابط خود با كشورهای دیگر آشنایی داشت. ... بر سر زبان ها جاری بود، اما كم تر كسی به درستی به اصل معنا و مفهوم آن توجه داشت. .... فعاليت هاي فرهنگي بايد بر مبناي جهاد اقتصادي جهت دهي شود ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها