تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833105541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ربا رباست، به هر اسمی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ربا رباست، به هر اسمی هادی غنیمی فرد

طرفداران نزولخواری همانگونه که بی توجه به «نص صریح کلام حق» نتیجه کوشش عده ای زحمتکش را به ناحق تصاحب می کنند و از این که با خدا و رسولش به جنگ برخواسته اند، پروایی ندارند به گفته خود نیز ایراد گرفته و می گویند «فلسفه تحریم ربا ظلم و اجحاف است!» و اظهار می دارند: «در نظام جدید بانکداری این فلسفه تغییر یافته و از این جهت ربا در صدر اسلام با نظام جدید بانکداری مدرن متفاوت است!» در اینجا تذکر مطلبی را لازم می دانم.چرا در همایش ها و مناظره هایی که برای حقانیت بهره بانکی برپا می شود فقط هم رای ها یا هم عقیده ها فراخوانده می شوند و فرصت اظهار نظر دارند  و مخالفان نادیده گرفته می شوند.دیگر آن که در همین عبارت با توسل به تحریف و جعل واقعیات، در توجیه ربا تا حدی پیش رفته اند که انگار نه انگار صحبت از امر نامشروعی است از صدر مدنیت بشر ملعون و مردود شمرده می شده است. ربا به دلیل استثمار مردمی زحمتکش که به دلیل دست تنگی امکان مالی ندارند، از روزی که توسط رباخواران زمان به مردم تحمیل شد مورد نفرت بشریت بوده است. اگر کسی گندمی را که با زحمت خانواده خود کاشته و به ثمر رسانیده بود برای فروش عرضه می کرد تا نیاز کسانی را که از داشتن آن محصول بی بهره بودند رفع کند و با بهایی که به دست می آورد آن چه خود نیاز دارد تهیه کند، نزول خواران آن زمان بدون آن که زحمتی به خود داده باشند نتیجه کار او را با پدیده ربا می بلعیدند، آن ها:ـ مخاطرات احتمالی در دریافت مزد کاشت و برداشت گندم را قبول نمی کردند.ـ مخاطرات احتمالی عدم فروش محصول را هم نمی پذیرفتند.ـ مخاطرات احتمالی ناشی از خشکسالی، سیل، آفت و دیگر بلایای طبیعی موجب از بین رفتن محصول را نیز قبول نداشتند.آن ها فقط مبلغی را به قرض می دادند و نتیجه زحمات عامل اصلی تولید را تصاحب می کردند.  آیا این کار شبیه آن چه نسل های بعدی رباخواران و بالاخره گروهی از بانک ها انجام می دهند، مشابه نیست؟  باید دید کار ربوی بانک ها چیست؟ خطرات و زحمات تولید را به گردن عامل تولید می اندازند، در کار خرید و فروش محصول وارد نمی شوند، زحمات تولید و کلیه جوابگویی های مربوط به آن را به گردن عامل تولید می اندازند، کاری به مالیات ها و دیگر عوارض تولید هم ندارند، آن ها مبلغ مشخص و از پیش تعیین شده ای از عامل مطالبه می کنند و اگر به دلیل هر یک از مخاطرات فوق، شخص یا شرکت عامل وجوهی را که آن ها با قرارداد تحمیلی خود خواسته اند، به دست نیاورد و نتواند بپردازد، کلیه مایملک او را به بهای کارشناس!خود، بابت بدهی و جریمه تاخیرش(که این یکی، دیگر غیر از ربا نامی ندارد) توقیف و تملیک می کنند، آیا این ها همه دنباله کار همان نسل اول نزول خواران نیست؟ اما وقتی دولت، مجلس و مردم خواستار کاهش نرخ کمرشکن سود تسهیلات و نرخ سپرده گذاری به عنوان آفت سرمایه گذاری می شوند، استدلال های بی پایه یکی پس از دیگری به میان می آیند.دریافت هرگونه وجهی بیش از مبلغ وام داده شده بدون پذیرش هرگونه ریسکی از طرف صاحب پول ربا است و تعیین مبلغ بهره در قراردادهای اقتصادی از پیش به طور مقطوع و بدون ریسک پذیری نامشروع است.  اما آقایان این مبلغ اضافی را که به عنوان سود از متقاضی تسهیلات اخذ می شود ربا نمی دانند و ایراد می گیرند که این برداشت ها نادرست است (کدام برداشت ها؟) زیرا «هر سپرده گذار که قراردادی را می بندد (البته منظور با توکیل بانک است) ریسک های مختلفی را می پذیرد؟!» البته اشاره ای هم به ریسک های پذیرفته شده بانک به وکالت سپرده گذار نکرده اند که حق با ایشان است؛ چون عملاً خطری هنگام شمارش بهره روزشماری که به سپرده گذار پرداخت می شود وجود ندارد و وقت مصرفی برای شمارش پول شمارهای الکتریکی جبران کرده اند.مضرات بهره رباگونه با نرخ بالا بارها به صورت فنی، کارشناسی و علمی تذکر داده شده و از نظر شرعی نیز با هر لباسی و با هر شکلی که از ربا دفاع شود، بدعت گذاری در دین است و از گناهان کبیره. مطابق آن چه در کلام حق آمده است؛ "آنان که ربا خوارند در قیامت چون کسانی از قبر بر می خیزند که به افسون شیطان دیوانه شده اند و این به کیفر آن است که می گویند: ربا چون خرید و فروش است. در حالی که خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده است و آنان که پیام خدار را شنیده و از رباخواری و دفاع از آن باز نایستادند اهل جهنم اند و جاودانه در آن خواهند بود."  بر اساس فتوای یکی از مراجع عالیقدر نیز، چون پول خود معیار و واحد اندازه گیری می باشد، نباید با نرخ بالای ربا تغییر ارزش دهد.قدری تامل و تفکر در راز توفیق کشورهای دیگر در مسایل اقتصادی، این را به ما خواهد آموخت، در آنجا با تعهد دریافت بهره های هنگفت از متقاضیان تسهیلات، طمع دارندگان سرمایه های خام و خشک را بالا نمی برند! با آن که بسیاری از آن ها مسلمان نیستند و از بانکداری اسلامی بی نصیب. مبلغ معقولی را هم که به عنوان حل الوکاله بانک از متقاضی دریافت می دارند، بین خودشان و صاحب سپرده تقسیم می کنند.  یعنی برای جلب سپرده گذاری، «موکل» مقداری از حق الوکاله خود را به عنوان جایزه مراجعه برای جذب شمار بیشتری از سپرده گذاران به سپرده گذار می بخشند و لذا چون حرام خوری را ترویج نمی کنند همان برکتی را که در سوره مبارکه بقره وعده شده به کار آن ها داده می شود.  *دکتر هادی غنیمی فرد - رییس شبکه خانه های صنعت و معدن ایران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن