تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820740516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدد خبرداد:استفاده از سيستم موبايل در طرح سرشماري عشاير كوچنده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدد خبرداد:استفاده از سيستم موبايل در طرح سرشماري عشاير كوچنده
رئيس مركز آمار ايران با اشاره به اجراي طرح سرشماري عشاير كوچنده از دوم تا 24 تيرماه سال جاري در 27 استان كشور، گفت: در اين طرح براي اولين بار از سيستم موبايل استفاده مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مدد امروز در نشستي با خبرنگاران از اجراي طرح سرشماري عشاير كوچنده از دوم تا 24 تيرماه سال جاري در 27 استان كشور خبرداد و گفت: در طرح سرشماري عشاير كوچنده براي اولين بار از سيستم موبايل استفاده مي شود، ضمن اينكه شماره ملي افراد نيز از آنها اخذ مي شود.

رئيس مركز آمار ايران گفت: 5 هزار نفر از نيروهاي متخصص و آموزش ديده به آمارگيري از عشاير كوچنده در سراسر كشور اقدام مي كنند.

وي وابستگي اقتصادي جامعه عشاير كوچنده به دامداري، زندگي طايفه اي و قبيله اي، كوچرو بودن و دارا بودن ييلاق و قشلاق را از مهم ترين ويژگي هاي عشاير كوچنده اعلام كرد.

مدد با بيان اينكه بيش از 60 سئوال در پرسشنامه ها تهيه شده است، افزود: پرسشنامه هاي تهيه شده شامل سوالات مختلفي مانند مسائل اقتصادي، محل ييلاق و قشلاق، فاصله و مسير حركتي، نحوه تردد و حتي صنايع دستي عشاير است.

وي در خصوص آمارگيري به وسيله موبايل نيز گفت: اين طرح براي اولين بار در سطح كشور اجرايي مي شود كه مي تواند سيستم موقعيت جغرافيايي را در ابزار و مكان يابي ماهواره اي، صوت و تصوير و گويش مختلف عشاير را ضبط كند.

رئيس مركز آمار گفت: با توجه به اينكه نقشه عشاير كوچنده به وسيله اين دستگاه ضبط مي شود مي تواند اطلاعات كاملي را در اختيار محققين قرار دهد.

به گفته مدد طرح سرشماري عشاير كوچنده از دوم تيرماه با دستور رئيس جمهور در 27 استان كشور آغاز مي شود، ضمن اينكه در كليه استانها استانداران مسئولين اجرايي طرح خواهند بود.

وي از جمله ويژگي هاي اين سرشماري را استفاده از كد ملي براي اولين بار ذكر كرد و گفت: سال 77 آمادگي كامل براي استفاده از كد ملي عشاير وجود نداشت كه با هماهنگي با سازمان ثبت احوال امسال شاهد عملي شدن اين موضوع خواهيم بود.

رئيس مركز آمار ادامه داد: اين امر باعث مي شود تا دقت در هويت فردي افراد افزايش يابد، به نحوي كه هيچ خانواده اي دو بار سرشماري نمي شود.

مدد اظهارداشت: با توجه به اينكه امسال آمارگيري از طريق كد ملي انجام مي شود، اميدواريم بتوانيم اطلاعات عشاير كوچنده را به صورت پايگاه اطلاعاتي جمع آوري كرده و سالانه منتشر كنيم.

به گفته وي درصورتي كه هماهنگي هاي لازم در اين ارتباط صورت گيرد آمار عشاير كوچنده تا حد زيادي به سمت آمار ثبتي حركت مي كند. به گفته مدد استانهاي فارس و كرمان بالاترين حجم عشاير و استان گلستان كمترين تعداد عشاير را دارند.

رئيس مركز آمار ايران گفت: بر اساس آخرين سرشماري كه در سال 77 صورت گرفت، 199هزار و 930 خانوار عشاير جمعيتي بالغ بر يك ميليون و 300 هزار نفر را تشكيل دادند كه 60 درصد مردان و 40 درصد زنان عشاير با سواد بودند.

مدد با بيان اينكه عشاير در سال 77 حدود 22 ميليون راس دام سبك و 384 هزار راس دام سنگين داشتند، افزود: با اينكه عشاير 2 درصد جمعيت ايران را به خود اختصاص داده اند، اما 28 درصد دام سبك را در اختيار دارند.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن