تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805430198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي اجمالي به اظهارات دانش جعفري درمثلث شيشه اي


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: نگاهي اجمالي به اظهارات دانش جعفري درمثلث شيشه اي
شيشه صبر !تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: داوود دانش جعفري وزير سابق امور اقتصادي و دارايي، دكتر محمود احمدي نژاد را رئيس جمهوري پرتلاش، مردمي و غيرقابل پيش بيني ارزيابي كرد و در ادامه به بيان بهترين و بدترين تصميم اقتصادي دولت در 3 سال اخير پرداخت.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، "داوود دانش جعفري "مهمترين عامل افزايش نقدينگي را موضوع تبديل ارز به ريال عنوان كرد و گفت: دولت مجبور است بخشي از ارز حاصل از درآمد نفت را به ريال و منابع مالي تبديل كند و آن را در اختيار دستگاههاي دولتي قرار دهد.

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در مورد مكانيزم اين كار گفت: وزارت نفت پس از فروش نفت ، ارز آن را در اختيار بانك مركزي قرار مي دهد كه بانك مركزي اين ارز را بايد به مردم بفروشد و بعد ريال به دست آمده را به منابع مالي براي دولت تبديل مي كند.

وي ادامه داد: با توجه به فوريت اين كار، بانك مركزي امكان جمع آوري پول از مردم را ندارد، بنابراين مجبور است كه خود اين پول را به ريال تبديل كند وا ين امر اصطلاحا به چاپ اسكناس تعبير مي شود.

دانش جعفري گفت: در مقاطعي نياز مالي دولت با توانايي خريد ارز توسط مردم در اقتصاد تطبيق ندارد، بنابر اين ما به التفاوت آن يعني چاپ اسكناس جديد به افزايش نقدينگي تبديل مي شود.

به گفته وي در سال 85 اولين و مهمترين عامل افزايش نقدينگي ، موضوع تبديل ارز به ريال بود و دراين سال بانكها فشار زيادي براي ارائه تسهيلات بيشتر به متقاضيان با فشار بيشتري مواجه بودند و منابع به اندازه كافي دربانكها نبود، بنابراين بانكها بدون اينكه منابع داشته باشند، تسهيلات پرداخت مي كردند، اين باعث اخذ منابع بانكها از بانك مركزي مي شد كه اين امر نيز به بدهي آن بانك از بانك مركزي تبديل مي شد و بانك مركزي نيز مجبور به چاپ اسكناس مي شد.

سود بانكي

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين سئوال كه آيا سود بانكي نيز مي تواند در اين زمينه نقش داشته باشد، اظهارداشت: سود بانكي نيز در اين خصوص نقش دارد، به عبارت ديگر پرداخت تسهيلات توسط بانكها از طريق سپرده هاي مردم بايد انجام شود. اين در حالي است كه 50 درصد منابع بانكها با هدف سپرده گذاري براي كسب سود و امنيت همراه است.

به گفته وي با كاهش سود منابعي كه به سمت بانكها مي ورد ، كاهش مي يابد. در سال 85 رشد سپرده هاي در اختيار بانكها حدود 35 درصد بود كه در سال86 يك مقدار كاهش يافت و حدود 5/27 درصد شد؛ اين امر به اين معنا بود كه بخشي از افرادي كه در گذشته منابع خود را در اختيار بانك قرار مي دادند، تصميم به كار ديگري گرفتند.

دانش جعفري تصريح كرد: بر اساس علم اقتصاد، سودي كه پس اندازها را جذب مي كند، اگر كمتر از نرخ تورم باشد، صاحبان پول تصميم مي گيرند كه بيشتر خريد كنند، يعني پول خود را به جنس و كالا تبديل كنند واين روحيه مراجعه به بازار كالا را افزايش مي دهد و در اين حالت نيز هم منابع پس اندازي بانكها كاهش مي يابد و هم در افزايش تورم و ميل به خريد را بالا مي رود و سرمايه گذاري در آينده را كاهش مي دهد كه اين امر نيز داراي آثاري همچون كمبود عرضه كالاها در سالهاي آينده خواهد شد.

نطق توديع

وي در پاسخ به اينكه چرا در نطق توديع احساساتي شد، گفت: من براي رفتن به دولت سه مسووليت مهم در دفتر رهبري، مجمع تشخيص مصلحت و كميسيون اقتصادي مجلس را رها كردم و با همه وجود و عشق براي خدمت به دولت رفتم اما متوجه شدم عشقم واقعي نبود.

علت خروج از كابينه

دانش جعفري درباره علت خروج از كابينه گفت: از حدود يكسال پيش احساس مي كردم مورد اعتماد رييس جمهور نيستم. ماجراي بيمه ايران (دستور رييس جمهور براي عزل هيات مديره بيمه ايران در پي گزارش ديوان محاسبات)، را كه از صدا و سيما شنيدم، شوك عجيبي بود و بعد از آن به آقاي احمدي نژاد گفتم استنباط من اين است كه اعتماد لازم وجود ندارد پس بهتر است از فرد ديگري براي وزارت اقتصاد استفاده كنيد البته تا پيدا كردن جايگزين، ادامه مي دهم و پيدا كردن جايگزين، يكسان طول كشيد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره استعفا يا خروج از كابينه گفت: سابقه استعفا ندارم. استعفا ندادم ولي گلايه داشتم. چون با آن شرايط نمي شد كار كرد.

مافياي اقتصادي

وي در خصوص مافياي اقتصادي در كشور گفت: هميشه مفاسد اقتصادي در تمام كشورها از جمله ايران وجود داشته و در عين حال مقامات قضايي ومسئولان در اين زمينه اقدامات و برخوردهايي را انجام مي دهند كه نمونه آن شهرام جزايري ها و غيره است .

وي بااشاره به اينكه از نظر من اين پديده يك پديده سازمان يافته نيست، تصريح كرد: يعني به اين حالت نيست كه يك عده به دنبال اين باشند كه با فعاليتهاي خاصي خواهان وارد كردن ضربه به كشور باشند، آنچه مهم است اين است كه مجموعه تصميمات اقتصادي و اتفاقاتي كه در كشور رخ مي دهد ، ممكن است شرايطي را ايجاد كند كه افراد رانت خوار و فرصت طلبها به راحتي به اهداف خود نزديك شوند.

وي ادامه داد: ممكن است شرايط دسترسي به اين كار سخت باشد، بنابراين كسي كه ميل به اين كار دارد، عملا نمي تواند اظهار وجود كند.

وي با اشاره به نرخهاي متفاوت ارز در كشور در گذشته گفت: اين بازار باعث ايجاد رانت مي شد ولي با يكسان شدن نرخ ارز تمام فرصتها از بين رفت.

به گفته دانش جعفري مجموعه تصميمات اقتصادي بايد به نحوي باشد كه امكان بهره برداري از اين فرصتها را به حداقل برساند و هر چه شرايط وتصميمات نسبت به اين نوع تحركات امكان ورود داشته باشد اين مافيا شكل مي گيرد.

آينده اقتصاد ايران

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در خصوص آينده وضعيت اقتصادي كشور گفت: وضعيت اقتصادي كشور غير از مقوله تورم و انتظارات از سرمايه گذاري هاي جديد ، بسياري از موارد اقتصادي كشور داراي وضعيت مطلوبي است ، به نحوي كه توليد ناخالص داخلي كشور در سال 86 رقم خوبي بود و امسال نيز چنين خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه با سياست گذاري هاي بهتر مي توان وضعيت مطلوب تري براي كشور ايجاد كرد، افزود: اما تورم به نكته منفي تبديل شده كه مورد توجه همه منتقدين قرار گرفته و حتي دولت نيز از اين موضوع ناراحت است و تورم اين گونه نيست كه هر زمان كه بخواهيم بتوانيم آن را كنترل كنيم و نتيجه فوري آن را مشاهده كنيم .

حساب ذخيره ارزي

دانش جعفري در مورد استفاده از منابع حساب ذخيره ارزي گفت: در سال 85 عامل اولي كه باعث افزايش رشد نقدينگي شد، برداشتهاي مكرر از حساب ذخيره ارزي بود.

وي در پاسخ به اين سئوال كه چه تلاشي در سه سال گذشته كه مرد اول اقتصادي كابينه بوديد براي اقتصاد كشور انجام داديد، گفت: در خصوص ميزان استفاده از حساب ذخيره ارزي و رشد نقدينگي بستگي به تصميمات ملي دارد و يك دستگاه خاص نسبت به اين گونه موارد اظهار نظر و يا تصميم گيري نمي كند.

وي افزود: در طول 3 سال گذشته دولت تصميم به افزايش هزينه هاي عمراني حتي تا حدود 3 برابر نسبت به سال 83 رسيد. تلقي دولت كه به تاييد مجلس نيز رسيد اين بود كه اگر هزينه هاي عمراني افزايش يابد، مي تواند به نكته اي مثبت براي آينده كشور تبديل شود اما در اقتصاد به "نيتها" نمره نمي دهند.

چگونگي مهار تورم

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه مردم ، دولت و مجلس از تورم ناراحت هستند و اين موضوع بحث هر روزه و عمومي كشور است، مهمترين دليل افزايش تورم را خرج كردن پول بيش از آنچه در جيب دولت بوده است، عنوان كرد.

وي با اشاره به نرخ تورم بسيار بالايي كشور تركيه در حدود 80 و 100 درصد گفت: پرفسور كمال درويش در مدت 9 ماهي كه وزير اقتصاد تركيه بود كاري كرد كه تورم اين كشور تك رقمي شود.

وي گفت: در اجلاس واشنگتن حدود نيم ساعت با كمال درويش در خصوص راهكار وي براي مهار تورم صحبت كردم كه تئوري كمال درويش اين بود كه بايد هزينه هاي دولت كاهش يابد؛ به همين دليل 15 درصد از حقوق كارمندان دولت را قطع كرد كه همين امر نيز باعث سرنگوني وي شد، زيرا شوك بزرگي به اقتصاد وارد شد.

دانش جعفري تصريح كرد: ما هم در بخش هزينه هاي جاري اقداماتي را انجام داديم، بسياري از مشكلاتي كه با آن مواجه شديم ناشي از افزايش هزينه هاي دولت به خصوص در بخش هاي عمراني و بخشي در هزينه هاي جاري بود.

وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر رئيس جمهور كشور بوديد اولين دستوري كه صادر مي كرديد، چه بود؟ گفت: دولت نهم بسيار تلاش مي كند و من از آن تقدير مي كنم، اما نتيجه اي كه دولت مي گيرد، متناسب با اين زحمات نيست و دليلي براي اين اتفاق وجود دارد.

وي با بيان اينكه اين دليل شايد در روشها و يا در جهت تامين اهداف باشد ، تصريح كرد: به عبارت ديگر شايد اين اهداف اشتباه تعيين شده باشد، بنابراين نتيجه ها بدست نمي آيند و يا شايد اهداف درست تعيين شده باشد، اما روشها براي رسيدن به هدف درست نباشد، بنابراين بهترين كاري كه انجام مي دادم در اين خصوص بود.

نقش بانك ها در افزايش قيمت مسكن

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين سئوال كه آيا يكي از دلايل افزايش قيمت مسكن بانكها بودند يا خير؟ گفت: در بررسي هاي انجام شده به اين نتيجه نرسيديم كه بانك خاصي در اين زمينه اقدام كرده باشد.

به گفته وي در سال گذشته در حالي كه نقدينگي نزديك به 27 درصد افزايش يافت و منابع بانكها نيز به همين نسبت بالا رفت، اما تسهيلات پرداختي بانكهاي دولتي و خصوصي در بخش مسكن در مجموعه كمتر از اين درصد بود، يعني رشد تسهيلات بانك خصوصي در بخش مسكن بيش از 16 درصد نبود و بانكهاي دولتي نيز كمتر از اين ميزان بود، بنابراين در بخش بانكها با اين پديده روبرو نبوديم.

دانش جعفري با تاكيد بر اينكه بحث ارائه تسهيلات براي خريد يا ساخت ممنوع نبود، اظهار داشت: اما تحت شرايط خاصي همه توجهات به خاطر سود آوري بالا به سمت بخش مسكن رفت و ما براي اينكه اين مشكل را حل كنيم بايد بر سيلي كه به سمت سفته بازي و خريد و فروش رسمي مسكن بود تاثير مي گذاشتيم.

دليلي براي بازگشت به دولت

وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر هم اكنون به شما پيشنهاد بازگشت به وزارتخانه شود، اين كار را قبول مي كنيد يا خير، با لبخند گفت: بايد فكر كنم . ولي حتما دليلي براي اين موضوع وجود داشته و تصور نمي كنم اگر دلايل موجه آن از بين نرفته باشد، دليلي براي بازگشت يا خواستن من براي برگشت به كار وجود داشته باشد.

بهترين تصميم دولت

دانش جعفري در خصوص بهترين تصميم دولت نهم در طول سه سال گذشته گفت: سال گذشته دولت تلاش جدي براي مهار هزينه هاي جاري دولت كرد به نحوي كه هزينه هاي جاري سال گذشته فقط 2/4 درصد رشد داشت ، اين در حالي كه در برخي پرداختها تا حدود 35 درصد حقوق كارمندان بالا رفت و محل اين منابع از محل صرفه جويي هاي دولت بود و اين كار بزرگي بود.

بدترين تصميم دولت

وي بدترين تصميم دولت در سه سال گذشته را تصميماتي دانست كه منابع مالي آن پيش بيني نشده بود ولي براي آن انتظاراتي ايجاد شده بود كه اين تصميمات نيز زياد بود و يك تصميم نبود.

گلايه احمدي نژاد از دانش جعفري

وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين سئوال كه مهمترين گلايه احمدي نژاد از جنابعالي چه بوده است، اظهار داشت: مهمترين گلايه رئيس جمهور از من در خصوص بحث بيمه ايران بود اما اين اتفاق در دوره ما رخ نداده بود و در سالهاي گذشته اتفاق افتاده بود، اما اظهار نظر ديوان محاسبات در دوره ما صورت گرفت.

وي با اشاره به تحقيقات صورت گرفته در اين خصوص از چند كانال ، گفت: اين تحقيقات اذعان كرد كه اين اتفاق در سالهاي قبل رخ داده است.

وي ادامه داد: گلايه رئيس جمهور هم مستقيما به من نبود و بحث اين بود كه رئيس جمهور علاقمند بود كه اين گونه اقدامات در قالب مبارزه با مفاسد زودتر و سريع تر توسط خود ما صورت مي گرفت.

دانش جعفري در خصوص طعم ذهني خود در مراسم توديع در هنگام تشويق كارمندان چه بود، گفت: من از آنها تشكر مي كردم به خاطر زحماتي كه كشيده بودند. احساس مي كردم بايد از آنها دفاع كنم ، به ويژه سيستم بانكي كه در اين سال ها تلاش زيادي كرده اند اما قدر اين تلاش شايد كمتر دانسته شده باشد.

انتهاي پيام//
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن