تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819713195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام/ جلالي: چيدمان عكس در ايران هنوز به شكل بند رخت است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام/ جلالي: چيدمان عكس در ايران هنوز به شكل بند رخت است
خبرگزاري فارس: بهمن جلالي داور نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام با تأكيد بر اين كه در ايران متخصص چيدمان آثار نداريم، گفت: چيدمان عكس در ايران هنوز به شكل بند رخت است.
بهمن جلالي عكاس و داور نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام درگفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره موضوعات مختلف اين دوسالانه سخن گفت.

**برگزاري دوسالانه‌ها در شأن فرهنگستان هنر نيست
جلالي با تأكيد بر اين كه برگزاري دوسالانه در شأن فرهنگستان هنر نيست، انجام اين گونه امور را بر عهده فرهنگسراها دانست و گفت: شأن فرهنگستان هنر بسيار بالاتر از آن است كه به اموري همچون برگزاري دوسالانه‌هاي مختلف بپردازد.
وي تصريح كرد: كار فرهنگستان هنر به اعتقاد من تحقيق و پژوهش در بخش‌هاي مختلف هنري است و نمايشگاه‌هايي كه برگزار مي‌كند بايد بر اساس اين تحقيق و پژوهش‌ها باشد تا حاصلي ماندني داشته باشد و در آينده بتوان به عنوان مرجع به اين تحقيقات مراجعه كرد.

**دوسالانه‌هاي مختلف پشتوانه تحقيقي و پژوهشي ندارد
جلالي در ادامه با بيان اين كه دوسالانه‌هاي مختلف پشتوانه تحقيقي و پژوهشي ندارند افزود: دوسالانه‌هاي مختلف منحصر به اعلان فراخوان،ارسال آثار،انتخاب و ارائه در نمايشگاه،اهداي جوايز و چاپ آثار در يك كتاب شده است و هيچ اطلاعات ديگري از اين نمايشگاه‌ها باقي نمي‌ماند.

**موضوع «خانواده مسلمان» خوب است اگر در همين حيطه كار مي‌شد
جلالي با اشاره به موضوع «خانواده مسلمان» در نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام گفت: خانواده مسلمان موضوع خوبي است مشروط به اين كه در همين زمينه آثار ارسال مي‌شد و به طور مثال مي‌توانستيم خانواده‌هاي مسلمان را در جغرافياي مختلف شاهد باشيم.
وي با بيان اين كه ارائه آثار در اين خصوص صورت نگرفته است افزود: خانواده تعريف مشخصي دارد و شامل مجموعه افرادي است كه نسبت مشخصي با هم دارند و زير يك سقف زندگي مي‌كنند،آداب و رسوم خاص خود را دارند و... اما اين كه چرا در اين دوسالانه شاهد چنين عكس‌هايي نيستيم دلايل مختلفي دارد.
جلالي،‌اشكال در فراخوان و عدم تعريف درست خانواده مسلمان، يا عدم درك فرستنده آثار را از جمله دلايل اين اتفاق عنوان كرد و گفت: به يكي از اين دو دليل ما شاهد عكس‌هايي پراكنده در دوسالانه هستيم كه انسجام لازم را با موضوع خانواده ندارد.

**معيارهاي جامعه اسلامي ايران بايد در فراخوان به صراحت اعلام مي‌شد
وي همچنين به معيارهاي جامعه اسلامي ايران هم اشاره داشت و تصريح كرد: بسياري از آثار اين دوسالانه از كشورهاي مختلف ارسال شده بود كه هيچ گونه آشنايي با شرايط و معيارهاي جامعه اسلامي ايران ندارند و بنابراين آثاري از اين كشورها ارسال شده كه قابليت استفاده در نمايشگاه ما را نداشت و به همين دليل بخش زيادي از اين آثار عليرغم آن كه عكس‌هاي خوبي بودند، قابل استفاده نبود.
جلالي تأكيد كرد كه بايد در فراخوان به صراحت معيارها و ضوابط جامعه اسلامي ما اعلام مي‌شد تا فرستندگان آثار با آگاهي لازم در دوسالانه شركت مي‌كردند.

**به جاي فقر و فلاكت، مي‌توانستيم شاهد چگونگي زندگي مسلمانان باشيم
داور نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام در ادامه گفت:بسياري ازكشورهاي اطراف ما در جهان اسلام از جمله عراق،افغانستان،غزه و فلسطين در شرايط جنگي به سر مي‌برند اما به هر اين خانواده‌ها در اين شرايط زندگي هم مي‌كنند كه ما مي‌توانستيم با نگاهي واقع‌گرايانه و نه منفي‌گرايانه، به جاي نشان دادن فقر و فلاكت اين خانواده‌ها درجنگ، شاهد چگونگي زندگي آنها در شرايط جنگي باشيم.

**مسئولان نمايشگاه‌ها، داوراني را انتخاب مي‌كنند كه قبولشان دارند
جلالي در ادامه درباره انتخاب تركيب هيئت داوران در اين دوسالانه هم توضيح داد: طبيعي است كه در هر نمايشگاه‌ و دوسالانه‌اي، مسئولان برگزاري، همانند همه جاي دنيا، افرادي را انتخاب كنند كه آنها را قبول دارند.

*** از كشورهاي اروپايي هيچ عكسي ارسال نشد
جلالي در ادامه گفت و گو با خبرنگار فارس، از عدم ارسال آثاري از كشورهاي اروپايي ابراز تأسف كرد و گفت: بسياري از مسلمانان در جوامع اروپايي زندگي مي‌كنند اما حتي يك عكس هم از اين كشورها به دوسالانه ارسال نشد. در حالي كه حداقل براي من خيلي مهم بود كه شاهد زندگي يك خانواده مسلمان مثلاً پاكستاني در غرب لندن باشم.

**عكاسان ايراني كم لطفي مي‌كنند
اين عكاس پيشكسوت خبري درباره عدم شركت عكاسان مطرح ايران دراين دوسالانه هم گفت: دليل عدم شركت عكاسان مطرح ايران در اين دوسالانه بايد بررسي شود.
وي ادامه داد: گفته شده كه برخي به اين دليل حضور نيافته‌اند كه احساس كرده‌اند داوران آثارشان را مغرضانه رد خواهند كرد، درحالي كه اين يك پيش‌داوري است و عكاسان بايد آثارشان را ارسال مي‌كردند و اگر بنا به هر دليلي آثارشان رد شد اعتراض كنند و از مسئولان و هيئت داوران توضيح منطقي بخواهند.
جلالي در ادامه با بيان اين كه عكاسان ايراني بسيار كم لطفي مي‌كنند افزود: نمي‌دانم چرا عكاسان ما براي شركت در دوسالانه منتظر دعوت‌نامه هستند.
وي تصريح كرد: قرار نيست در اين نمايشگاه‌ها و دوسالانه‌ها از كسي دعوت بشود، فراخوان اعلام شده و دست شركت كنندگان باز گذاشته شده است تا درقالب و موضوع مشخصي آثارشان را ارسال كنند.
جلالي اضافه كرد: زماني از عكاسان پيشكسوت دعوت رسمي مي‌شود كه قرار باشد در كنار دوسالانه يا يك نمايشگاه بزرگ، نمايشگاه انفرادي از آثار يك عكاس پيشكسوت داشته باشند كه در اين دوسالانه چنين برنامه‌اي را نداشتيم.
وي درباره انتقاد برخي از عكاسان درباره مشخص نبودن منظور از عكس جهان اسلام هم توضيح داد: عكاسان ما فراخوان را دقيق مطالعه نكردند در حالي كه درفراخوان آمده است خانواده مسلمان در هر اقليم جغرافيايي، بنابراين لازم نيست كه عكاس حتماً مسلمان باشد همان طور كه درميان برگزيدگان آثار هم عكاسان غيرمسلمان داشتيم.

**«جهان اسلام» قطب خبري جهان است
جلالي درباره مرزبندي اين دوسالانه به جهان اسلام گفت: جهان اسلام امروز به قطب خبري جهان تبديل شده است و اسلام تندرو،ميانه‌رو و سازش‌گر در همه جاي دنيا از لبنان و عراق و افغانستان گرفته تا غزه و فلسطين و زندان‌هاي گوانتانامو در صدر اخبار كانال‌هاي خبري جهان قرار دارد.
وي افزود: جريان اسلام موضوع بسيارمهمي است بنابراين اختصاص دادن دوسالانه‌اي به جهان اسلام مسئله بي‌ربطي نيست، چون تيتر اصلي تمام اخبار مهم دنياست.

**ارتباطات بين‌المللي ما درنخستين دوسالانه حرفه‌اي نبود
بهمن جلالي درادامه گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس گفت: غيرحرفه‌اي بودن ارتباطات بين‌المللي را در اين دوسالانه كاملاً قبول دارم و در اين مسئله ضعيف عمل كرديم.

**جيمز نچوي به دليل گرفتاري شخصي در دوسالانه حضور نيافت
جلالي درباره عدم حضور جيمز نچوي در تركيب هيئت داوران اين دوسالانه هم توضيح داد: من بارها مسئله حضور ايشان را در دوسالانه پيگيري كردم و حتي ويزا و پاسپورت ايشان هم آماده شد ولي بنا به گفته دبير دوسالانه، ايشان بنا به دلايل گرفتاري شخصي نتوانستند به ايران بيايند ولي يكي ديگر از عكاسان مطرح را به جاي خودشان فرستادند.

***همه آثار ارسالي به دبيرخانه بازبيني شده است
جلالي داور نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام با تأكيد بر اين كه همه آثار ارسالي به دوسالانه مورد بازبيني دقيق قرار گرفته است گفت: از همه آثار ارسالي به دوسالانه، پرينت گرفته شده و طي 4 روز مورد بازبيني قرار گرفته و انتخاب آثار برگزيده نيز 2 روز طول كشيد.

وي درباره چگونگي انتخاب آثار هم توضيح داد: گروه داوري مجبور است از ميان آثاري كه به دوسالانه ارسال شده، آثاري را انتخاب كند، و اين مجموعه حاضر به نظر هيئت داوران بهترين آثاري بوده كه مي‌توانسته در دوسالانه ارائه شود.

** چيدمان عكس در نمايشگاه‌هاي ما هنوز به شكل بند رخت است
اين عكاس پيشكسوت خبري درباره چيدمان آثار نمايشگاه نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام توضيح داد: چيدمان آثار يك كار كاملاً حرفه‌اي است كه ما در ايران چنين تخصصي را نداريم.
وي با بيان اين كه شكل چيدمان عكس درنمايشگاه‌هاي ايران به شكل بند رخت است افزود: معمولاً بندي از ابتدا تا انتهاي نمايشگاه بسته مي‌شود و عكس ها روي آن وصل مي‌شود كه اين شكل چيدمان اصلاً مناسب نيست.
جلالي اضافه كرد: عكس‌ها بايد به خوبي ديده شود و ازنظر موضوعي با هم بازي داشته باشند و همديگر را تقويت كنند.

**هيچ دوسالانه‌اي كمتر از 6 سال به جايي نمي‌رسد
بهمن جلالي عكاس پيشكسوت و داور نخستين دوسالانه عكس جهان اسلام در خاتمه گفت: اگر منصفانه قضاوت كنيم هيچ نمايشگاه و دوسالانه‌ بين‌المللي درهيچ كجاي دنيا كمتر از 7-6 سال به جايي نرسيده است.
وي افزود: برگزاري دوسالانه عكس جهان اسلام نياز به سرمايه‌گذاري و تداوم دارد تا پس از گذشت حداقل 6 دوره شاهد قوام آن باشيم.
جلالي با بيان اينكه بزرگترين و معتبرترين نمايشگاه‌ها ودوسالانه‌هاي جهان اكنون بيستمين دوره خود را مي‌گذرانند، گفت: در ايران نمايشگاهي را برگزار مي‌كنيم و بعد از دو سال به دلايل مختلفي اعم از كمبود بودجه، تغيير مديريت و يا اختلاف تعطيل مي‌شود. بنابراين اين چنين نمي‌توان كاري را انجام داد يا بايد آن را تداوم بدهيم و يا اين كه اصلاً برگزار نكنيم ضمن اين كه نبايد انتظار داشته باشيم كه درنخستين دوره تمام مسائل ومشكلات را برطرف كنيم.
انتهاي پيام/ش
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 433]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن