تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821217605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاور رييس جمهور : توجه به ايجاد زيرساخت‌ها بويژه در بخش حمل و نقل ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشاور رييس جمهور : توجه به ايجاد زيرساخت‌ها بويژه در بخش حمل و نقل ضروري است
مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد گفت : اكنون كه ايران در آستانه يك تحول گران سنگ اقتصادي قرار دارد، توجه به ايجاد زيرساخت‌ها بويژه در بخش حمل و نقل ضروري است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، محمود صلاحي روز شنبه در همايش دو روزه ببين المللي چابهار ، ترانزيت و توسعه محور شرق كه با حضور وزير راه و ترابري ، سرپرست وزارت كشور و ... تشكيل شد، افزود: ايجاد زيرساخت‌ها از جمله توسعه محور شرق با مبدا چابهار و فرجام منطقه ويژه اقتصادي سرخس و گسترش شريان‌هاي ارتباطي اين قلمرو مورد توجه مديران و زمامداران كشور است .

وي گفت : برخورداري از پتانسيل‌هايي نظير منابع انساني ، ذخاير كاني و لايه‌هاي انرژي ، افزون بر ويژگي‌هاي يگانه جغرافيايي مشتمل بر دسترسي به آب‌هاي آزاد و قابليت پيوند با كشورهاي آسياي ميانه ، آرام گرفتن در كانون خاورميانه جديد و همسايگي با ‪ ۱۵‬كشور جهان از طريق مرزهاي آبي و خاكي ، موجب شده ايران مانند يك پل پيروزي ظهور و همسايگان خود را از انزوا خارج كند.

رييس اين همايش با بيان آنكه در دهه‌هاي اخير همگامي و همگرايي ميان همسايگان خاوري و باختري ايران توسعه يافته است ، گفت : اين امر توسعه زيرساخت‌ها در بخش‌هاي جاده‌اي ، ريلي و دريايي در محور شرقي كشورمان را بيش از پيش ضروري خواهد ساخت .

وي معتقد است : گسترش محور ترانزيتي شرق به مثابه يك پروژه با افق بهره‌گيري بهينه از ظرفيت‌هاي ترانزيتي منطقه سيستان و بلوچستان و بخصوص چابهار خواهد بود.

اين مقام مسوول متذكر شد: افزايش سهم ايران در ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي كالا ، ارتقا عملكرد بندر چابهار تا تبديل آن به جايگاه يك مگاپورت، تقويت گروه‌هاي اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و امنيتي با كشورهاي همجوار شرق و شمال شرقي ، ارتقا سطح متوسط درآمد و شاخص‌هاي توسعه در نواحي شرق كشور، كاهش فعاليت‌هاي غيررسمي اقتصادي و قاچاق برخي از دستاورهاي تبديل چابهار به يك منطقه ترانزيتي خواهد بود.

صلاحي گفت : مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران نيز با آرمان همداستاني با اقتصاد جهاني و ميوه چيني از بوستان‌هاي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي مي كوشند تا پتانسيل‌هاي نفهته خود را به قابليت‌هاي بالفعل در كارزارهاي تجاري و اقتصادي بدل سازند.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت : از جمله اين پهنه‌ها چابهار است كه بر بستر يكي از چهارراه‌هاي راهگذر جنوبي تهاترات جهاني در جنوب شرقي ايران قرار گرفته كه مي‌تواند به لحاظ مختصات ويژه خود با آب‌هاي ،آزاد قادر است نقش موثري در ترانزيت كالا به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان و بالعكس ايفا كند.

وي گفت : ويژگي‌هاي اين منطقه سبب شده كه چابهار كه در حاشيه درياي عمان و اقيانوس هند قرار گرفته و توان آن را دارد كه از طريق آب‌هاي آزاد با ساير نقاط جهان بخصوص كشورهاي شبه قاره هند، خاور دور و آفريقاي شرقي ارتباط داشته باشد و يكي از ‪ ۱۴‬نقطه استراتژيك دنيا محسوب شود.

وي با اشاره به طرح ‪ ۱۸‬ماده‌اي توسعه محور شرق كه كريدور ترانزيتي شرق ايران را از مبدا ورودي بندر چابهار تا نقاط خروجي مرزهاي شمالي كشور ترسيم مي‌سازد، گفت : اين طرح در سال ‪ ۱۳۸۱‬توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي وقت ارايه و در هيات دولت به تصويب رسيد.

صلاحي گفت : در راستاي طرح توسعه محور ترانزيتي شرق چندين پروژه بزرگ زيرساختي با مشاركت سازمان‌ها و نهادهاي گوناگون طراحي شده كه از مهمترين آنها مي‌توان به طرح توسعه بندر چابهار اشاره كرد.

وي پيش بيني كرد: اجراي طرح مذكور ظرفيت بندر چابهار كه به سبب استقرار در دل يك خليج و موقعيت ايده آلي براي توسعه فيزيكي ، تا سه برابر يعني از ‪ ۲‬به شش ميليون تن افزايش يابد.

صلاحي تصريح كرد: براي تحقق اهداف منطقه آزاد، لايحه انضمام بنادر شهيد بهشتي و كلانتري به اراضي منطقه يكي از پروژه‌هاي حائز اهميت طرح توسعه محور شرق است .

صلاحي ابراز اميدواري كرد: اين همايش بتواند موقعيت ممتازي براي معرفي چابهار به منزله يك قطب ترانزيتي در مسير دو كريدور بين‌المللي شمال - جنوب و شرق - غرب را فراهم كند تا هم در توسعه محور شرق پويا ظهور كند و هم ترانزيت ‪ ۵۰‬درصد از كالاهاي خاورميانه و آسياي مركزي و جنوب شرق آسيا را برعهده گيرد.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن