تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820092438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرعت اينترنت در دنيا 512kbps، وزير ارتباطات: 56kbps برايتان كفايت مي‏كند


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سرعت اينترنت در دنيا 512kbps، وزير ارتباطات: 56kbps برايتان كفايت مي‏كند
در حالي كه حداقل سرعت اينترنت در بسياري از كشورهاي دنيا ٥١٢ كيلو بيت در ثانيه است و در ايران اين سرعت به كمتر از ١٠٠ كيلو بيت در ثانيه مي رسد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به صراحت اعلام كرده است كه اين سرعت اينترنت در ايران كافي است!

به گزارش مهر، محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هفته گذشته در اظهار نظري سرعت اينترنت در ايران را كافي دانست و كيفيت خدمات در اين حوزه را بدون اشكال ارزيابي كرد.

وي اعلام كرده است كه براي سرعت‌هاي بالاتر از 56 كيلوبيت، حتي مشتري و خريدار هم وجود ندارد و پهناي باند 128 كيلو بايت اكنون براي بسياري از سازمان‌ها بدون مشتري است و اين ميزان را شركت‌ها حتي نمي‌توانند به مشتريان عرضه كنند.

سليماني افزود: پهناي باند 56 كيلوبيت براي مصارف و كاربران اينترنتي خانگي و دانشگاه‌ها حتي براي دانلود كتاب‌هاي 500 صفحه‌اي مناسب است.

به عبارتي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اين سرعت پايين را حتي براي «دانشگاهها» نيز كافي دانسته ، اين در حالي است كه در حال حاضر ارائه سرعت چند صدمگابيت و حتي گيگابيت براي دانشگاهها و حتي عموم كاربران در كشورهاي پيشرفته مطرح است.

به گزارش مهر، اينترنت پرسرعت در جهان از استانداردهاي خاصي برخوردار است كه در بسياري از كشورهاي دنيا سرعت ٥/١ مگابيت بر ثانيه را سرعت معمول براي اينترنت پرسرعت مي دانند. اين در حالي است كه در برخي كشورها از جمله ايران ADSL (اينترنت پرسرعت) به عنوان يك وسيله ارتباط پرسرعت تلقي عنوان مي شود كه حداكثر سرعت آن فقط ١٢٨كيلو بيت بر ثانيه براي مردم است.

بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه در حال حاضر در ايران اينترنت پرسرعت هنوز حتي براي كاربران حرفه اي به صورت ملموس و به معناي واقعي عرضه نشده است.

در كشورهاي توسعه يافته اي مانند فرانسه اينترنت با سرعت ٣٠ مگابيت بر ثانيه و در سوئد با سرعت ١٠٠ مگابيت بر ثانيه در اختيار كليه كاربران خانگي قرار دارد. همچنين طبق برنامه اي كه در سنگاپور تدوين شده قرار است تا سال ٢٠١٠ به هر كاربر خانگي يك گيگا بيت در ثانيه پهناي باند اختصاص يابد. (بدين شكل در واقع سرعت اينترنت برابر با يك گيگا بيت بر ثانيه خواهد بود).

براساس برنامه چهارم توسعه تا پايان سال ٨٨ (پايان اين برنامه) تعداد پورت هاي فعال ADSL بايد به ٥/١ ميليون پورت برسد به عبارتي بايد تا پايان سال گذشته مي بايست ٩٠٠ هزار پورت فعال در كشور ايجاد مي شد اما هم اكنون كمتر از ١٠٠هزار پورت فعال ADSL در كشور وجود دارد.

در واقع نفوذ ADSL در ايران يك نهم ميزان پيش بيني شده در برنامه چهارم توسعه است و ميزان نفوذ اينترنت پرسرعت در ميان ايرانيان كمتر از ٠١/٠ درصد است.

مسئولان مشكلات موجود در حوزه اينترنت را كم كاري شركتهاي اينترنتي مي دانند ولي برخي از كارشناسان معتقدند، شركت مخابرات با فراهم نكردن تسهيلات لازم و محدود كردن سرعت اينترنت ADSL باعث ورشكستگي شركت هاي PAP شده اند و اكنون برخلاف اصل ٤٤ قانون اساسي در مورد لزوم توجه به امر خصوصي سازي، خود براي راه اندازي پورت هاي ADSL وارد عمل شده است.

بر اساس اين گزارش، يكي از دلايل عمده عقب ماندگي كشور در عرصه كاربردهاي فناوري اطلاعات، نگراني از ارائه خدمات ADSL است چون مسئولان معتقدند با اينترنت پرسرعت امكان دانلود بعضي فيلمهاي نامناسب وجود دارد؛ اين در حالي است كه افراد بسيار كمي به دنبال اين مسائل هستند و از سوي ديگر اين افراد از هر راهي كه ممكن باشد، كار خود را انجام خواهند داد.

در حال حاضر سطح توسعه يافتگي كشورها براساس پهناي باند اينترنت و فراواني اطلاعات يا داده هاي الكترونيكي بر روي شبكه هاي اينترنتي سنجيده مي شود كه متاسفانه در هر ٢ مورد ذكر شده ما دچار مشكل جدي هستيم.

در عين حال يكي ديگر از مشكلات موجود تعرفه خدمات اينترنت در كشور است. با وجودي كه در سال گذشته تعرفه اينترنت 50 درصد كاهش يافت ولي با اين سرعت و با اين مشكلات بهاي اينترنت در كشور براي كاربران گران تمام مي شود.

در حال حاضر قيمت اينترنت پرسرعت در تركيه ١٢ برابر ارزان تر از ايران است در حالي كه تركيه يكي از كشورهاي رقيب ايران در دستيابي به اهداف ترسيم شده در سند چشم انداز توسعه ٢٠ ساله ايران است.

لازم به ذكر است در شهر سئول پايتخت كره جنوبي اينترنت به صورت رايگان عرضه مي شود و در بسياري از مكان هاي تجاري با استفاده از اين اينترنت فرآيند دانلود با سرعت ١٦/٢ مگابيت بر ثانيه انجام مي گيرد. در حالي كه در حالت عادي در ايران اغلب سرعتي بيشتر از ٥ كيلو بيت بر ثانيه براي دانلود در اختيار نداريم يعني سرعت اينترنت رايگان كره جنوبي حدود ٥٠٠ برابر اينترنت پولي در كشور ما است.

به عبارتي اگر قرار است ما در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در جايگاه اول منطقه قرار بگيريم، بايد تسهيلات بيشتري براي افزايش شاخص ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت اختصاص دهيم.

واگذاري اينترنت پرسرعت رايگان در عربستان يكي ديگر از اقدامات كشورهاي هم جوار ما در اين زمينه است در حاليكه حتي دانشگاه هاي ما نيز از اينترنت پرسرعت بي بهره اند و بايد هزينه هاي سنگين بابت پهناي باند بپردازند.

در كشور ما نيز وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات در دولت قبل، تلاش هايي را براي ورود فناوري هاي نوين ارتباطاتي در كشور انجام داد كه نتيجه آن اعطاي مجوزهايي تحت عنوان انتقال داده ها از طريق اينترنت پرسرعت به شركت هاي خصوصي با عنوان PAP بود. دارندگان اين مجوزها بايد اينترنت پرسرعت را در اختيار مشتركان قرار مي دادند. هر يك از اين ١٣ شركت PAP متعهد شدند كه ٢٠ هزار پورت ADSL را حداقل در ٢٠ استان كشور نصب و راه اندازي كنند ولي در حال حاضر كه حدود ٣ سال از اعطاي اين مجوز مي گذرد بيش از ٢٠٠ هزار پورت نصب شده است اما تنها كمتر از ١٠٠ هزار پورت آن به فروش رسيده است.

به گزارش مهر، اگر قوانين، آيين نامه ها، بخشنامه ها، اسناد و حتي موضع گيري ها و اظهارنظرهاي مسئولان مخابراتي كشور را در سال هاي اخير بررسي كنيم، به اين نتيجه مي رسيم كه ارتباطات باند وسيع جايگاه قابل قبولي در سياست گذاري هاي كلان بخش مخابرات نداشته و متاسفانه حتي در بسياري از اسناد و سياست گذاري هاي پايين دستي نيز مورد بي مهري قرار گرفته است.

نمايندگان مجلس هفتم نيز بارها به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در زمينه اينترنت پر سرعت تذكر داده اند اما همچنان اين حوزه مورد بي مهري قرار گرفته است. حال با اين اظهار نظر وزير ارتباطات و مقايسه كشورهاي ديگر در اين زمينه مي توان گفت كه اين بي مهري جلوه بيشتري پيدا كرده است كه اميدواريم به زودي مسئولين كشور متوجه اين امر مهم و حياتي در جهت توسعه كشور شوند.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن