تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814701013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش روز دهم/نخستين تجربه كارگرداني نويسنده برنده اسكار در كن پخش شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش روز دهم/نخستين تجربه كارگرداني نويسنده برنده اسكار در كن پخش شد
فيلم سينمايي "نيويورك، جزء به كل" ساخته چارلي كافمن روز جمعه در بخش مسابقه شصت و يكمين جشنواره كن پخش شد كه در آن فيليپ سيمور هافمن به نقش يك نمايشنامه‌نويس سرخورده ظاهر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاري فرانسه اعلام كرد "نيويورك، جزء به كل" Synecdoche, New York يك تجربه سوررئال ديگر مانند ساير فيلم‌هاي موفق كافمن شامل "درخشش ابدي يك ذهن پاك"، "جان مالكوويچ بودن" و "اقتباس" است كه باعث شده اين فيلمنامه‌نويس به "نابغه مجنون" هاليوود معروف شود.

چارلي كافمن (راست) و دست‌اندركاران فيلم "نيويورك، از جز به كل"

عنوان نامعلوم اولين تجربه كارگرداني كافمن تنها آغازي بر يك فيلم پيچيده است كه در آن شخصيت‌ها برداشتي واضح از واقعيت ندارند و تماشاگر بايد بكوشد بين داستان واقعي و آنچه در خيال كيدن، شخصيت هافمن در فيلم مي‌گذرد، فرق بگذارد.

واژه سينكدوش يا جزء به كل Synecdoche هنگامي بكار برده مي‌شود كه بخشي از يك عبارت معنايي كلي را تداعي كند. چيزي نظير "چكمه‌ها روي زمين" (boots on the ground‌) كه براي توصيف "سربازان مستقر" بكار مي‌رود. هافمن در فيلم "نيويورك، جزء به كل" نقش نمايشنامه‌نويسي را دارد كه نسخه‌اي در ابعاد واقعي از شهر نيويورك خلق مي‌كند.

از ديگر ستاره‌هاي فيلم كافمن مي‌توان به كاترين كينر، جنيفر جيسن لي، ميشل ويليامز، اميلي واتسن، دايان ويست، هوپ ديويس و سامانتا مورتن اشاره كرد. تعدادي از منتقدان "نيويورك، جزء به كل" را نسخه‌اي پسا‌آخر‌الزماني از نيويورك پس از حملات 11 سپتامبر توصيف كردند و گروهي نيز شخصيت هافمن در فيلم را بدل شخصيت نامتعارف كافمن مي‌دانند.

فيلمساز آمريكايي در نشست مطبوعاتي حاضر نشد درباره مفاهيم فيلم خود صحبت كند، در عوض تاكيد كرد قصد نداشته "پيام" بدهد. هافمن كه سال 2006 براي فيلم "كاپوتي" برنده اسكار شد گفت داستان پيچيده و احساسات خام داستان براي او يك نوع چالش بود، اما او و كافمن خيلي زود ياد گرفتند به هم اطمينان كنند. كافمن براي "درخشش ابدي يك ذهن پاك" برنده اسكار شد.

"ستاره" Il Divo به كارگرداني پائولو سورنتينو ايتاليايي نيز روز جمعه در بخش مسابقه كن نمايش داده شد. اين فيلم طنزآميز درباره جوليو آندروتي سياستمدار معروف ايتاليايي است كه هفت دوره نخست‌وزير اين كشور بود. سورنتينو در فيلم خود آندروتي را در پايان دوران كاري بسيار طولاني خود نشان مي‌دهد و اين زماني بود كه به ارتباط با مافيا متهم شده بود.

"ستاره" پس از درام مافيايي "گومورا" به كارگرداني ماتيو گارونه درباره گروه كامورا در ناپل، دومين فيلم ايتاليايي بخش مسابقه جشنواره كن امسال بود، اما سورنتينو برخلاف واقعيت تلخ جاري در فيلم گارونه، از نمادگرايي براي تاكيد بر انحراف گروتسك سيستمي استفاده مي‌كند كه به قول خود او در آن "وجود شر براي بقاي خير ضروري است."

سورنتينو در نشست مطبوعاتي فيلم خود گفت: ايتاليا به واسطه جنبه‌هاي پنهان قدرت متفاوت با ديگر كشورهاست. قدرت در ايتاليا شفاف نيست. آندروتي از سال 1947 بخشي از تشكيلات سياسي در ايتاليا بود و با وجود سقوط پي در پي دولت‌ها و روي كار آمدن دولت‌هاي جديد، او درمقام نخست‌وزير، وزير خارجه يا وزير كشور چهره ثابت اين تشكيلات بود.

آندروتي كه اكنون سناتور مادام‌العمر است، در سال‌هاي 1990 و در پي بازجويي‌هاي موسوم به "دستان پاك" كه قدرت سياسي تثبيت شده در ايتاليا را تا حد زيادي متزلزل ساخت، تلاش كرد از خود درباره ارتباط با مافيا رفع اتهام كند، اما موفق نشد. آندروتي در واكنش به "ستاره" گفت: بعضي از نواقص من در اين فيلم برجسته شده و مواردي انتقادآميز هم هست كه نمي‌پذيرم.

سورنتينو درباره واكنش آندروتي به فيلم خود گفت: او فيلم را ديد و خيلي هم عصباني شد. اين براي ما يك دستاورد بود. در ايتاليا ما به اين جور واكنش‌هاي آندروتي به انتقادها عادت كرده‌ايم. در كل او به انتقاد توجه ندارد. بنابراين همين كه به فيلم "ستاره" واكنش نشان داد فوق‌العاده است. هر چند واكنش او منفي بود.

"جادوي من" به كارگرداني اريك كو فيلمساز معروف سنگاپوري سومين فيلم بخش مسابقه بود كه روز جمعه پخش شد. او پيش از اين سال 1997 با فيلم "دوازده داستان" در بخش نوعي نگاه حضور داشته است. فيلم جديد كو درامي با موضوع ارتباط پدر و پسري و فيلمي درباره عشق، رهايي و جادو است.

كارگردان سنگاپوري فيلم خود را با الهام از رمان "جاده" كورمك مكارتي ساخت كه داستاني درباره سختي‌هاي يك پدر و پسر در دنيايي پسا‌آخرالزماني است. داستان "جادوي من" درباره مردي است كه همسرش او را ترك كرده و پسر 10 ساله‌اش نيز دل خوشي از او ندارد. فرانسيس از روي عشق به فرزند تصميم مي‌گيرد دوباره به حرفه اصلي خود شعبده‌بازي بازگردد.

پائولو سورنتينو (چپ) كارگردان فيلم ايتاليايي "ستاره"

امروز شنبه در يازدهمين روز برگزاري جشنواره كن بخش مسابقه رسمي با نمايش دو فيلم به كار خود پايان مي‌دهد. تريلر رومانتيك "فيلمبرداري از پالرمو" به كارگرداني ويم وندرس فيلمساز صاحبنام آلماني يكي از دو فيلم است كه در آن ميلا يووويچ و دنيس هاپر نقش‌آفريني كرده‌اند.

"ميان ديوارها" ساخته لورن كانته كه در آخرين لحظه‌ها به جمع رقباي نخل طلا جشنواره امسال پيوست، به عنوان سومين نماينده سينماي فرانسه در بخش مسابقه پخش مي‌شود. "ميان ديوارها" بر اساس كتابي از فرانسوا بگودو ساخته شده و 15 اكتبر در فرانسه اكران مي‌شود.

شصت و يكمين جشنواره فيلم كن از 14 مه (25 ارديبهشت) با نمايش فيلم "كوري" به كارگرداني فرناندو ميره‌يس آغاز شد و فردا 25 مه (پنجم خرداد) با نمايش فيلم "چي شد؟" بري لوينسن به پايان مي‌رسد.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 643]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن