تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816617723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد: بهره‌برداري كامل از 77 درصد طرح‌هاي زودبازده


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد: بهره‌برداري كامل از 77 درصد طرح‌هاي زودبازده
تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: بر اساس آمار رسمي منتشر شده ، در سطح كشور تا پايان سال 1386 تعداد 440 هزار و 861 بنگاه اقتصادي زودبازده با استفاده از تسهيلات بانكي به بهره‌برداري كامل رسيده كه 77 درصد كل طرح‌هايي است كه از بانك‌ها وام دريافت كرده‌اند.
به گزارش روز شنبه خبرنگار كار و اشتغال باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد كه برخي رسانه ها به بهانه انعكاس نطق پيش از دستور احمد توكلي به انتقاد از طرح گسترش بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين پرداخته اند. البته تيتر انتخابي يكي از روزنامه هاي صبح امروز شنبه 4 خرداد ، يعني «وام‌هاي زودبازده از عوامل گراني مسكن» نشانه درك نادرست از طرح‌هاي زودبازده و كارآفرين بود چرا كه وام زودبازده، واژه نامفهومي است و احتمالاً منظور نويسنده طرح‌هاي زودبازده بوده كه ظاهراً ناآشنايي با مفاهيم اقتصادي موجب انتخاب چنين تيتر نادرستي شده است.
از سوي ديگر، خود اين ادعا كه طرح‌هاي زودبازده در گراني مسكن، تاثيرگذار بوده‌اند نيز كاملاً زير سؤال است كه در ادامه به تفصيل به آن پرداخته مي‌شود. نويسنده مطلب يكي از روزنامه ها براي اثبات ادعاي خود در تاثيرگذاري طرح‌هاي زودبازده به گفته‌هاي آقاي توكلي استناد كرده است.
سايت وزارت كار اعلام كرده است ؛از سوي ديگر، جناب توكلي مدعي شده‌اند 46 درصد طرح‌هاي زودبازده اصلاً وجود خارجي ندارد و اين آمار نادرست خود را به رئيس‌كل محترم بانك مركزي منسوب ساخته‌ و اظهار داشته‌اند كه اين آمار را به نقل از مظاهري اعلام مي‌كنند.
وي سپس با استناد به همين آمار خود به رئيس‌جمهوري توصيه كرده‌اند در گسترش طرح‌هاي زودبازده، تعجيل نكنند و احساسي تصميم‌ نگيرند چون نتيجه آن مي‌شود كه «پدر مسكن درمي‌آيد».
براي قضاوت منصفانه اظهارات توكلي و برداشت‌هاي اين روزنامه ضروري است استدلال‌هاي فوق‌الذكر را با حقايق و واقعيات، منطبق ساخت و آمارهاي صحيح را ارائه كرد و به سنجش ادعاهاي منتقداني پرداخت كه خود را دلسوز دولت مي‌نامند.
جان كلام آن است كه استناد جناب توكلي به آمار 46 درصدي «وجود خارجي نداشتن طرح‌هاي زودبازده» كاملاً نادرست است، چرا كه آقاي مظاهري اصلاً چنين آماري را ارائه نكرده‌اند بلكه اين برداشت نادرست است كه چنين خطاي فاحشي به بار آورده است.
واقعيت آن است كه رقم 46 درصد مورد ادعا در نامه 21 آذرماه رئيس‌كل محترم بانك مركزي به رئيس‌ جمهوري در مورد طرح‌هاي زودبازده آمده بود اما نه با اين ادعا كه 46 درصد طرح‌هاي زودبازده وجود خارجي ندارند، بلكه آقاي مظاهري در آن نامه ذكر كرده بود كه بر اساس گزارشي كه به ايشان رسيده، در يك استان يعني استان قم حدود 46 درصد طرح‌هاي زودبازده اصلاً وجود خارجي ندارند .
بر همين اساس ايشان از رئيس‌جمهوري خواستار بررسي موضوع شده بود تا ميزان صحت اين آمار مشخص شود. ارزيابي‌هايي كه پس از نامه رئيس‌كل بانك مركزي به رئيس‌جمهوري صورت گرفت مشخص كرد در استان قم 80 درصد طرح‌هاي زودبازده‌اي كه از بانك‌ها وام دريافت كرده‌اند، به بهره‌برداري كامل رسيده و مابقي در حال تكميل هستند و درصد ناچيزي نيز هنوز آغاز به كار نكرده‌اند. لازم به ذكر است كه مظاهري در توصيف نامه خود به رئيس‌جمهوري نيز اظهار داشتند كه وي با توجه به گزارش فوق‌الذكر كه به ايشان رسيده بود نگراني خود را به رئيس‌جمهوري اعلام كردند و از ايشان خواستند تا دستور رسيدگي به مسئله داده شود تا مشخص گردد كه آيا اين گزارش، صحيح است يا خير؟
مظاهري تاكيد كردند كه منظور ايشان اين نبوده اين گزارش، دقيق و واقعي است بلكه با ديدن اين گزارش، خواستار پيگيري موضوع شده بودند. با اين وجود و به فرض آنكه حتي آمار 46 درصدي صحيح بوده استناد احمد توكلي به آمار ارائه شده كه فقط مربوط به يك استان بوده اين سؤال را به ذهن متبادر مي‌سازد كه آيا تمامي آمارهاي ارائه شده از سوي توكلي اينگونه صحيح و با پشتوانه دقيق علمي و اقتصادي است؟ آيا ايشان در همه استدلال‌هايشان آمار يك استان كوچك را به كل كشور تعميم مي‌دهند و بر اساس آن، به اظهارنظر مي‌پردازند؟ اگر اينگونه است چرا ايشان آمار تحقق 98 درصدي بهره‌برداري از بنگاه‌هاي زودبازده در استان چهارمحال و بختياري را به كل كشور تعميم نمي‌دهند؟
ضمناً گويا توكلي گزارش‌هاي مركز پژوهش‌هاي مجلس را كه خود رئيس آن هستند ، نيز قبول ندارند،‌ چرا كه اين مركز در گزارشي كه 6 بهمن‌ماه سال 1386 به درخواست مشترك آقايان غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدباقر بهرامي رئيس كميسيون اجتماعي و حسين فدايي عضو كميسيون اصل 90 درباره عملكرد بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده منتشر ساخت، صريحاً به تمجيد از طرح گسترش بنگاه‌هاي زودبازده پرداخت. در بخشي از گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس آمده است: «علي رغم آنكه مدت زمان بسيار كوتاهي از زمان تاسيس اين بنگاه‌ها (بنگاه‌هاي كوچك زودبازده) سپري شده و به دست آوردن يك تصوير واقعي از اثربخشي اين بنگاه‌ها در رشد اقتصادي و اشتغالزايي مستلزم آن است كه مدت زمان كافي و مناسبي گذشته باشد، با اين وصف در همين زمان كوتاه، بايد اذعان داشت كه تاسيس بنگاه‌هاي مزبور از رضايتمندي و مطلوبيت برخوردار بوده است زيرا درصد تحقق اشتغال در مرحله بهره‌برداري 8/59 درصد بوده است.»
حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا توكلي، گزارش‌هاي رسمي مركز پژوهش‌هاي مجلس را قبول ندارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ اين سؤال ـ كه با توجه به نطق پيش از دستور ايشان چاره‌اي جز پذيرش اين گزينه نيست ـ ، پرسش ديگري مطرح مي‌شود كه آن علت موضع‌گيري كاملاً متناقض رئيس مركز پژوهشهاي مجلس با گزارش مركز تحت امر خودش است ؟‌ جواب اين پرسش‌ از دو حالت خارج نيست ؛ يا توكلي گزارش‌هاي مركز پژوهش‌هاي مجلس را قبول دارد اما هم‌اكنون به دلايلي مصلحت بر آن است كه براي انتقاد از دولت اين گزارش‌هاي مركز زيردست خودشان را ناديده بگيرند. يا اين كه توكلي به دليل اشرافي كه به مركز پژوهش‌هاي مجلس و ضعفهاي احتمالي آن دارد ، گزارشهاي آنرا قبول ندارد كه در اين صورت بايد علاوه بر ترديد در صحت تمامي گزارش‌هاي انتقادي رنگارنگي كه اين مركز طي 2 سال گذشته از عملكرد دولت در عرصه اقتصادي منتشر كرده ، از ايشان پرسيد طي مدت رياست 4 ساله خود بر مركز پژوهش‌ها براي رفع نقايص چه كرده‌اند؟
در پايان جهت رفع هرگونه ابهام در خصوص آمار بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده، ضروري است آخرين آمار عملكرد اين بنگاه‌ها جهت استحضار خوانندگان گرامي درج شود. بر اساس اين آمار، در سطح كشور تا پايان سال 1386 تعداد 440 هزار و 861 بنگاه اقتصادي زودبازده با استفاده از تسهيلات بانكي به بهره‌برداري كامل رسيده كه 77 درصد كل طرح‌هايي است كه از بانك‌ها وام دريافت كرده‌اند. از 23 درصد باقي مانده طرح‌ها نيز نزديك به 20 درصد در مراحل تكميل و راه‌اندازي هستند و فقط حدود 3 درصد طرح‌هايي كه از تسهيلات بانكي بهره‌مند شده‌اند با ناكامي مواجه شده‌اند. حال اين آمار را با رقم مورد ادعاي جناب آقاي توكلي (46 درصد) مقايسه و قضاوت كنيد./ 146/110
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن