تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820957962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مسايل حقوقي (116) بازداشت غير قانوني توسط مامورين


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آشنايي با مسايل حقوقي (116) بازداشت غير قانوني توسط مامورين


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" با هدف رفاه حال مردم عزيز ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور در قالب طرحي نو، اقدام به انتشار و انعكاس مسايل حقوقي و قضايي كرده است .

به گزارش روز شنبه خبرگزاري ايسكانيوز، اين طرح خدمتي در خور براي جامعه به شمار مي رود و شهروندان مي توانند بيش از پيش با حقوق خود آشنا شوند و بنا به اظهار رييس قوه قضاييه با آشنايي مردم با قوانين موضوعه از مراجعات شهروندان به مراجع قضايي كاسته مي شود.
در اين شماره درباره بازداشت غير قانوني توسط مامورين مطالبي را به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم.
*برابر نص صريح قانون اساسي كه از فقه برگرفته شده، هيچ كس از نظر قانون مجرم شناخته نمي شود مگر آنكه جرم او در يك دادگاه صالح و قانوني به اثبات رسيده باشد.
حتي هتك حرمت و حيثيت شخصي كه به حكم قانون بازداشت مي شود نيز به هر صورت و شكلي ممنوع و موجب مجازات است.
هرگاه مقامات قضايي يا ديگرماموران ذي صلاح بر خلاف قانون دستور بازداشت يا تعقيب كيفري كسي را صادر كنند، به پنج سال انفصال دايم از سمت قضايي و محروميت از مشاغل قضايي و دولتي محكوم خواهند شد.
ماموران انتظامي و ساير ضابطين دادگستري كه تحت نظارت دادستان در كشف جرم، بازجويي اوليه و حفظ آثار جرم اقدام مي كنند، به محض اطلاع از وقوع جرم در جرايم غير مشهود، مراتب را براي كسب تكليف و اخذ دستور لازم به مقام ذي صلاح قضايي اعلام مي كنند و حق ندارند متهم را در بازداشت نگه دارند.
آنها مي توانند تنها در جرايم مشهود، صرفا براي تكميل تحقيقات در موارد ضروري تا مدت 24 ساعت متهم را بازداشت كنند، ضمن اينكه بايد در اولين فرصت مراتب را به اطلاع مقام قضايي برسانند و در همين خلال بايد موضوع اتهام با ذكر دلايل آن بلافاصله به صورت كتبي به متهم ابلاغ شود.
براي مثال اگر شخصي توسط ماموران انتظامي به عنوان "قدرت نمايي با چاقو" دستگير شود و بازداشت او به مدت 24 ساعت ضرورت پيدا كند، بايد موضوع اتهام در صورت جلسه به صورت كتبي به شكل زير به او تفهيم شود:
س: شما برابر گزارش مامورين گشت كلانتري، شهادت گواهان و ... متهم به قدرت نمايي با چاقو هستيد. از خود دفاع كنيد ... .
چنانچه شخصي بر خلاف قانون حبس شده باشد و در خصوص حبس غير قانوني خود به ماموران شكايت كند ولي آنها به اين شكايت توجهي نداشته و ثابت نكنند كه شكايت او را به مقامات ذي صلاح اعلام كرده اند و اقدامات لازم را در اين خصوص معمول داشته اند، به انفصال دايم از همان سمت و سه تا پنج سال محروميت از مشاغل دولتي محكوم خواهند شد.
اگر ماموران و مسوولان بازداشتگاه ها و ندامتگاه ها بدون داشتن دستور بازداشت از طرف مراجع و مقامات صلاحيت دار شخصي را به نام زنداني بپذيرند، به 10 ماه تا دو سال حبس محكوم خواهند شد و همين مجازات براي مسوولان و ماموران بازداشتگاه هايي كه از دادن يا تسليم كردن زنداني يا دفاتر خود به مقامات صالح قضايي امتناع كنند يا شكايت زندانيان را به مقامات قضايي نرسانند اعمال مي شود مگر آنكه ثابت كنند برابر امر كتبي و رسمي از سوي رييس مستقيم خود مامور به انجام اين كار بوده اند كه در اين صورت اين مجازات بر دستور دهنده تحميل خواهد شد.

در همين جا لازم است كه از زندان و بازداشتگاه تعريفي داشته باشيم:

-مقصود از زندان محلي است كه در آن محكومين قطعي با معرفي مقامات ذي صلاح قضايي و قانوني براي مدتي معين يا به طور دايم و به منظور اصلاح و تربيت و تحمل كيفر نگهداري مي شوند.
-بازداشتگاه "محل نگهداري اشخاصي است كه هنوز حكم محكوميت دريافت نكرده و در مظان اتهام هستند و پرونده شان در مراجع صالح قضايي تحت رسيدگي است". اين اشخاص با قرار كتبي مقامات قضايي، تا اتخاذ تصميم نهايي به آنجا معرفي مي شوند.
چنانچه ماموران انتظامي در مقام انجام وظيفه شان به عنوان "ضابطين دادگستري" بازداشت غير قانوني انجام دهند، مرجع رسيدگي به شكايت بازداشت شونده، دادسراي عمومي و انقلاب محل وقوع جرم است.
اگر اين ماموران با عنواني غير از ضابط دادگستري مثلا به عنوان "انجام وظيفه نظامي يا انتظامي خود" دست به اين كار بزنند، دادسراي نظامي صالح به رسيدگي است.

براي آگاهي بيشتر خوانندگان نمونه هايي از شكايت "بر عليه بازداشت غير قانوني" ارايه مي شود:
*نمونه شكايت بر عليه بازداشت غير قانوني
رياست محترم دادسراي عمومي و انقلاب
احتراما اينجانب ... فرزند ... مقيم ... از آقاي ... فرزند ... مقيم ... به عنوان بازداشت غير قانوني در كلانتري ... به مدت 48 ساعت شكايت دارم. نامبرده بنده را به جرم حمل مشروبات الكلي دستگير كرده و از تاريخ 20/1/1383 لغايت 22/1/1383 در بازداشتگاه نگهداري كرد و هدف او از اين بازداشت غير قانوني اخذ اقرار براي معرفي سازنده مشروب بود. سربازان وظيفه اي كه شاهد بازداشت بنده بودند، عبارتند از .................... . از اين رو تقاضاي رسيدگي و تعقيب ايشان را دارم.
تاريخ و امضاء

*نمونه شكايت بر عليه بازداشت غير قانوني
رياست محترم دادسراي نظامي ...
احتراما اينجانب ... فرزند ... مقيم ... از آقاي ... افسر كلانتري ... به عنوان بازداشت غير قانوني شكايت دارم. نامبرده بنده را به عنوان سربازي كه از پادگان آموزشي فرار كردم، به مدت 10 روز در بازداشتگاه كلانتري زنداني كرد. مراتب بازداشت من در دفتر كلانتري ثبت شده است. بنابراين تقاضاي رسيدگي و تحقيق از مطلعين و در نهايت مجازات متهم را دارم.
تاريخ و امضاء

*پي نوشت:
جرم در موارد زير "مشهود" به شمار مي آيد:
1-در منظر مامورين واقع شود يا بلافاصله مامورين در محل وقوع آن حضور يابند و آثار جرم را مشاهده كنند.
2-در صورتي كه خود بزه ديده يا دو نفر كه ناظر وقوع جرم بوده اند، شخص خاصي را بلافاصله بعد از وقوع جرم معرفي كنند.
3-در صورتي كه بلافاصله پس از وقوع جرم علايم آثار جرم و دلايل آن نزد متهم پيدا شود يا ثابت شود كه آن اسباب به او تعلق دارد.
4-درصورتي كه متهم بلافاصله پس از وقوع جرم قصد فرار داشته يا در حال فرار باشد يا فورا پس از ارتكاب به جرم دستگير شود.
5-در مواردي كه صاحب خانه بلافاصله پس از وقوع جرم، ورود مامورين را به خانه خود تقاضا كند.
6-وقتي كه متهم ولگرد باشد.
در غير از اين موارد، جرم "غير مشهود" محسوب مي شود.
از همكاري معاونت آموزشي قوه قضاييه در ارايه اين اطلاعات تشكر مي كنيم.
/06
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 860]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن