تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842652022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هوت همل و پرتقالی ها


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : هوت همل و پرتقالی ها مكران30th March 2007, 01:39 PMنقدی بر برخی سنن گذشته در تکميل فرهنگ آينده بلوچستان - الس پهره اي باي بک آذربايجان | اۊدگون, 23ی بوزآی , 11006 اینجی ایل, چولا 08:23 | مقاله (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) همه ما چه استقلال طلبان بلوچستان و چه “بلوچ ديگران” برای رفع تبعيض حقوقی در جهان فعاليت ميکنيم. علت اينکه در صف مبارزه ای مشترک در طلب حقوق ملی و سياسی خود در کنار يکديگر قرار نميگيريم، عدم تعريف صحيح “بلوچ ديگران” از تاريخ و خواست اکثريت ملت بلوچ است. تنها چيزی که شما(بلوچ وابسته به ديگران) تبليغ مينمائيد، دعوت از پارسها و پنجابيها است که آنها را در معادن و منابع اقتصادی بلوچستان شريک نمائيد. در صورتيکه آنها بدون توجه به دعوت شما صاحب “همه چيز” بلوچستان ميباشند. ما استقلال طلبان پيشنهاد ميکنيم، عالیترين شکل هـ.س براهويی (الس پهره ای) در افسانه ها، روايات و اشعار تاريخی بلوچستان به برخی سنن اختياری برخورد ميکنيم که نزد برخی ها مورد پسند قرار ميگرفت. تمايز و عدم تمايز، خوب و يا بد بودن اين سنن در طول زمان در پيشرفت و يا انزوای بلوچستان نقش عظيمی را ايفا کرده اند. برای نتيجه گيری از اين سنن به چند مثال بجا مانده از تاريخ رجوع ميکنيم. کمتر بلوچی است که نام هَمّـل فرزند جيهند را نشنيده باشد. وی زمانيکه پرتقاليها بندر گمبران يا گمبدان را برای معاملات و تجارت بين اروپا، آفريقا و جنوب آسيا برگزيده بودند، حکومت گمبدان، تيس(مرکز حکومت)، گوادر، باهه( دشتياری غربی و شرقی(دشت)امروزی) تا نزديکی کولواه را در اختيار داشت. پيشرفت اقتصادی پرتقاليها که باعث قدرتمند شدن نيروی دريايی و نظامی آنها شده بود، باعث گرديد تا فرمانروايی گمبدان را نيز در کنترل خود قرار دهند. اين موضوع باعث رنجش همل از پرتقاليها و سپس دفاع وی از گمبدان گرديد. برخی نشانه ها گويای شش جنگ ميان بلوچها و پرتقاليها ميباشد. بدينگونه که همل برای باز پس گرفتن گمبدان کوشش ميکرد، و پرتقاليها برای اشغال تيس نيز ميجنگيدند. در تاريخ گذشته بلوچستان و دفاع از اين سرزمين هرگز نشانی از حتی يک نفر بلوچ که با اشغالگر يا بيگانه همکاری کرده باشد، ديده يا شنيده نشده است. روزی مادر پدر بزرگ مادری ام (جوانين ملک) که زن روشنفکری در طايفه بامری بوده است، مهمان بانوی پهره(همسر بهرامخان) ميشود. مادر محترم مرحوم غيب الله کشاورز که سخندان زنان کلات پهره بوده است در اين مهمانی رخداد چگونگی شکست همل را تعريف ميکند و اذعان ميدارد که اين رخداد واقعيت دارد. وی ميافزايد « جد من در زمان حکومت همل هوت بوسيله اعراب از آفريقا برای فروش به تيس آورده ميشود و اين رخداد را جد من برای بازماندگانش تعريف کرده است: در ميان تجار بزرگ تيس آن دوران شخصی مشهور بنام شبل ميزيسته که پدرانش هندی بوده اند. پرتقالی ها از آنجاييکه با جنگ نتوانسته بودند تيس را اشغال کنند، به شبل متوسل ميشوند تا وی سربازان پرتقالی را که در بارها پنهان و شبانه به تيس ارسال ميشوند پناه بدهد. شبل در ازای اين عمل چهار لانچ پاداش ميگيرد. در اين حمله که بسياری کشتی های مجهز به توپخانه و سربازان آموزش ديده پرتقاليها از طريق دريا و همچنين نيروئی که مخفيانه در تيس وارد شده بودند، بلوچها شکست ميخورند و همل را دستگير و به پرتقال تبعيد ميکنند که تاکنون سندی از چگونگی زندگی و مرگ همل در پرتقال بدست نيامده است.( دکتر بدل خان بلوچ در ايميلی اشاره کرده بود که در اين باره مشغول تحقيق است. برايش توفيق آرزو ميکنم.» قبلا اشاره شد که بلوچها در مقابل يورش بيگانگان به استقلال بلوچستان صدمه نزده اند. شبل هم هندی بوده است. بررسی بُـعد ديگر زندگی همل که باورها و سنن اعتقادی وی را در روياروئی با مردم داخل بلوچستان شامل ميشود، يکی از اساس مهم مورد بحث ما در اينجاست. نه تنها همل بلکه افراد ديگری نيز برای سرگرمی و نام آوری خود با قبايل ديگر در بلوچستان به نبرد برميخواستند. همانگونه که کمابيش آگاهی داريد، همل برای سرگرمی و خوش کردن دل خود چند بار به کولواه حمله ميکند. هر بار که چاکر سحاک سردار کولواه شکست ميخورد، همل وی را نميکشد و بوی ميگويد: چاکر، اگر ترا بکشم، کسی نخواهد بود که من با وی بجنگم!!. از طرفی چاکر سحاک که مردی دانا و مدافع از محدوده خود بوده است، هرگز تسليم همل نشده است. چنين رسومی که در گوشه هايی از فرهنگ بلوچی خود نمايی ميکرده است، در افراد ديگری از قبيل بيبگر، بالانچ، گوَهرام و چاکر شيهک بوضوح يافت ميشود. وقتی امروز از نگاه علمی و انسانی به چنين رسومی بنگريم، چيزی جز خود بزرگ بينی های بيهوده نبوده است. اما اگر همل در دوست داشتن مردم بلوچستان پيشقدم ميشد و رفتاری غير انسانی با چاکر سحاک را نميداشت، سواحل بلوچستان دستخوش ناملايمات وحشتناک بعدی نميشد. پرتقاليها هرچه خواستند بر سر مردم بلوچ آوردند. زمانيکه آنها به جاهای آبادتری از دنيا ميانديشيدند و نيروی کمی در گمبدان و تيس بجای گذاشته بودند، حکام ترک صفوی بندر گمبدان را اشغال کرده حتی نامش را به بندرعباس تغيير دادند. سنت خود بزرگ بينی در چاکر و گوَهرام باعث جنگهای خانمان براندازی شد که در تعقيب آن افغانها توانستند تا آبهای مکران پيشروی کنند. عدم پيوند و جانبداری طوايف ديگر از کلات، نيز برخی سياستهای نابخردانه کلات و ديگر سرداران طوايف باعث دخالت انگليسها در کلات و سپس بر همه بلوچستان گرديد. در ملاقاتی(سال ۱۹۷۳) با غفارخان ليدر پشتونها که در باره اتحاد ملل تحت ستم در “پاکستان” سخن ميگفت، وی با تأسف و دريغ به نکته ای اشاره کرد که ما چند بلوچ حاضر در آن محل نتوانستيم جلوی ريزش اشکمان را بگيريم:« اگر در ميان بلوچها حس خود بزرگ بينی و تفرقه ی سردار و طايفه ای بر طايفه ديگری از بلوچها وجود نميداشت، امروز نه تنها بلوچستان يک دولت قدرتمندی در منطقه بود، بلکه در سايه ی اين قدرت و دوستی، ما مردم پشتونستان نيز از آوارگی و غلامی بيرون آمده و رشد سريع اقتصادی داشتيم.» از دوران افسانه ای بيرون آمده و به جهان و شرايط پيش روی و امروزی خود باز ميگرديم. همانگونه که زمان و دانش پيش ميرود، شکل سنتها، فرهنگها و زبانها نيز توأم با تغييراتی با زمان پيش ميروند. برای آنکه از زمان و جهان عقب نماند، ميبايست شناختی دقيق از سنن گذشته و گزينش صحيح از احتياجات معنوی و مادی کنونی و حتی آينده را ارائه کرد. اشکالی از نوع سنتهای بيهوده شايد بصورت عادت در برخی اشخاص سياسی بلوچستان نيز تاثير گذاشته است که هنوز در رفع اين مشکل اقدام جدی نشده است. با توجه به همين مقوله استکه هنوز نما و زندگی بخش اعظم روستاهای بلوچستان با قرون چهارم و پنجم ميلادی بی شباهت نيستند. مردميکه از چنين روستاهايی با هدف پيشرفت به شهرها مراجعه ميکنند، از آنجاييکه با چيزهای بيگانه و يا تکليفی روبرو ميشوند، لذا در يک آتمسفر ناشناخته( نه اين، نه آن) قرار ميگيرند که درشت ترين اينگونه چيزهای بيگانه و تکليفی خود را به اشکال تبعيض کامل نمودار ميکنند. برای آنکه به آنها(اکثريت جامعه بلوچستان) در انتخاب گزينه کمک کرده و پاسخی که قابل پذيزش آنها باشد، در اينجا بعنوان نمونه يکی از گزينه ها را ميشکافيم و مردم بلوچستان را به قضاوت دعوت ميکنيم. برخی اشخاص سياسی بلوچ که با نام سازمانها، جبهه ها و حزبهای سياسی در بلوچستان فعاليت ميکنند، بدون شک تبعيض يا فرق هايی که رژيمهای ملل غالب بر ملت بلوچ روا ميدارند، درک ميکنند. از اينرو دائما فقط از اين تبعيضات سخن ميگويند. در صورتيکه ما استقلال طلبان تبعيض را به شکل غير صحيحی که آنها درک کرده و ميگويند، نميبينيم. اصولا تبعيض به شکل سياسی اش در ميان ملتی اتفاق ميافتد که دارای ويژگيهای مشترک فرهنگی، زبانی، جغرافيايی باشد. اين دسته از اشخاص به اصطلاح سياسی بلوچ، مفهوم اشغال را با تبعيض اشتباه گرفته اند. کار اين دسته چيزی فراتر از “فعاليت” “اصلاح طلبان” نيست که با سلاح تحقير به جنگ با حماقت ميروند. آيا فاشيسم به شما دوستان گرامی نياموخته است که ميان “حکم خود” و شما در تمام زمينه ها فرق قائل است. پس قبل از هر کليشه ای ميبايست به اصل و مبدأ انديشيد. همانگونه که فاشيسم ميپندارد، ما بلوچها دارای جغرافيا، فرهنگ و مشخصات ويژه خود ميباشيم(از آنها نيستيم). در غير اينصورت ما بايد فارسی، بسيجی، شاه پرست کمونيست پارسی ( که تاريخ، جغرافيا، فرهنگ، زبان و منابع ملل ديگر را به هيچ ميانگارد) باشيم. کجای اين اشغالگری ِ فاشيسم فارسی که بدون علت به سرزمين ديگری هجوم آورده است و با پرخاش نظامی بر مردم بلوچستان تکليف تعيين ميکند، “تبعيض” ناميده ميشود؟ همه ما چه استقلال طلبان بلوچستان و چه “بلوچ ديگران” برای رفع تبعيض حقوقی در جهان فعاليت ميکنيم. علت اينکه در صف مبارزه ای مشترک در طلب حقوق ملی و سياسی خود در کنار يکديگر قرار نميگيريم، عدم تعريف صحيح “بلوچ ديگران” از تاريخ و خواست اکثريت ملت بلوچ است. تنها چيزی که شما(بلوچ وابسته به ديگران) تبليغ مينمائيد، دعوت از پارسها و پنجابيها است که آنها را در معادن و منابع اقتصادی بلوچستان شريک نمائيد. در صورتيکه آنها بدون توجه به دعوت شما صاحب “همه چيز” بلوچستان ميباشند. ما استقلال طلبان پيشنهاد ميکنيم، عالیترين شکل گفتار، عمل، سياست و نوين ترين خرد عقلانی در آن است که هرگز مسئول گزيده ها و راهکارهای ملل ديگر(”فارس و پنجاب”) در امور داخلی اشان نباشيم. آرزوهای انسانی و صلح مشترک را برای همه مردم جهان خواستار شويم. ما نميتوانيم در سياست و اقتصاد ديگران دخالت نمائيم و از همه مهمتر، ما ميبايست راهی برای رهايی خود برگزينيم و کوشش در امور داخلی و پيشرفت خود بنمائيم. خطر ادامه سنتهای بيهوده به شکل نوينش آنجا نمايان ميشود که يک ژنرال و يا شخصی نا آشنا از پنجاب يا فارس که از هيچ جنبه ای با مردم بلوچستان مرتبط نيستند، در تماسی شيطانی با يک يا چند رئيس قبيله بلوچ آنها را فريفته، تمام بلوچستان را در آشوب فرو برده، تا در سايه اين آشوبها منابع و معادن آنها را بسرقت ببرند. اين بيگانگان که هميشه مردم بلوچستان را بيرحمانه کشتار کرده اند، با داشتن ثروتهای اخاذی شده از مردم بلوچستان توان آنرا ميابند تا “حکم يا حکومت” خود را بر ملت بلوچ تحميل نمايند. اين عمل فاشيستی و اشغالگرانه با تبعيضی که قشری ظالم از يک ملت با ويژگيهای مشترک در تقابل با قشر ديگری از ملت خود بروز ميدهد، فرق فاحش داشته و دو موضوع جداگانه اند. جهات تشابه مردم سرزمين بلوچستان با ملل جهان و ملل پنجابی يا فارس آنجاست که ملل جهان در برابر دفاع از حقوق بشر و انساندوستی، يکسان عمل کرده و به قوانين مشترک جهانی احترام ميگذارند. اگر از حقوق واقعی خود ذره ای عقب نشينی کنيم، درس منفی ای است که ما به ملل و تاريخ سياسی و حقوقی جهان “عرضه” کرده ايم. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن