واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: هولوكاست در غزه گزارشي از نمايشگاه بين المللي كاريكاتور غزه
آرش فهيمهمزمان با شصتمين سالگرد اشغال سرزمين فلسطين توسط رژيم صهيونيستي و با اوج گيري كشتار مردم فلسطين از سوي اسرائيل، مسابقه بين المللي كاريكاتور غزه برگزار شده است. اين رويداد پس از مسابقه «هولوكاست» كه دو سال پيش برگزار شد، دومين همايش جهاني كاريكاتوريست هاي دنيا در اعتراض به رژيم جعلي صهيونيستي و حمايت از مردم مظلوم فلسطين است. مسابقه غزه، از بهمن ماه سال گذشته كليد خوردو پس از انتشار فراخوان، 2500 اثر از هنرمندان كاريكاتور 65 كشور جهان ارسال شد. نمايشگاه آثار برگزيده اين مسابقه از 25 ارديبهشت آغاز شده و تا 9 خرداد ماه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين و فرهنگسراهاي بهمن و خاوران ادامه خواهد داشت. آنچه در پي مي آيد، مروري بر آثار اين نمايشگاه است. از هولوكاست تا غزه هنر كاريكاتور، از جمله رشته هايي است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در ايران دچار تحولي شگرف شد. تا آنجا كه هم اكنون، ايران به عنوان يكي از كشورهاي معتبر جهان در اين زمينه شناخته مي شود. كمتر جشنواره و مسابقه كاريكاتوري در دنيا است كه نام ايران در آن ندرخشد. ضمن اين كه مسابقات كاريكاتور ايران نيز، جزو مهم ترين رويدادهاي كاريكاتور در جهان محسوب مي شود. از جمله، دو سالانه بين المللي كاريكاتور تهران است كه در سطح اول جشنواره هاي كاريكاتور جهان قرار دارد. اين قابليت بالا از يك طرف، ماهيت هنر كاريكاتور نيز به عنوان قالبي معترض و تأثيرگذار از طرف ديگر، باعث شده كه بتوانيم از آن به عنوان عنصري استراتژيك در راستاي رسالت و آرمان هاي جهاني خود استفاده كنيم. مسئله آزادي فلسطين، از جمله مسائل راهبردي و آرماني كشور ما در عرصه جهاني است كه هنر و هنرمندان نيز در قبال آن مكلف هستند. اما در ميان تمام شاخه ها و رشته هاي هنري، كاريكاتور پيش روتر و فعال تر عمل كرده است. مثلا در سال 85 بود كه همزمان با افشاي افسانه دروغين هولوكاست توسط رئيس جمهور، هنر كاريكاتور نيز به ياري افشاي اين دروغ كه به مثابه توجيهي براي حيات نامشروع و مرگبار اسرائيل عمل مي كند، آمد. به خوبي به ياد داريم كه برگزاري اين مسابقه در آن زمان و استقبال جهاني از آن، چه موجي در دنيا به راه انداخت و باعث «گاو گيجه» گرفتن صهيونيست ها شد. جالب اين است كه اسرائيل هم براي پاسخگويي به مسابقه هولوكاست ايران، جشنواره مشابهي را به راه انداخت. اما با هيچ استقبالي روبه رو نشد و در نهايت به جايي راه نبرد. در چند ماه اخير، «غزه» تبديل به قلب تپنده خاورميانه و جهان اسلام شده است. وضعيت غيرانساني كه از سوي رژيم صهيونيستي بر مردم اين منطقه تحميل شده است، يك تراژدي عظيم را به وجود آورده است كه روح هر انسان آزاده اي را به درد مي آورد. به اين ترتيب، اين بار، غزه موضوع مسابقه كاريكاتوري ديگر شد و بار ديگر، هنرمندان آزاده و دردآگاه جهان، جمهوري اسلامي ايران را مأمني مطمئن براي به نمايش درآوردن آثار خود يافتند. ظلم، مظلوميت، مقاومتدر نمايشگاه مسابقه بين المللي كاريكاتور غزه، بيش از 600 اثر به نمايش درآمده است. اين آثار متعلق به هنرمندان 65 كشور جهان است كه در ميان آن ها، آثار كاريكاتوريست هاي كشورهاي اندونزي با 60 و برزيل با 45 بيشتر است. از كشورهاي ايران، كوبا، هلند، يونان، فلسطين، سوريه، بحرين، چين، آمريكا، تركيه، اردن و... نيز بسيار ديده مي شود. آثار اين نمايشگاه عمدتاً با موضوعات مظلوميت مردم فلسطين، ظلم صهيونيست ها و مقاومت و حماسه است. يكي از نكاتي كه در بسياري از آثار مورد توجه قرار گرفته است، دشمني اسرائيل با صلح است. در اين گروه از كاريكاتورها، نماد پرنده صلح ترسيم شده است كه به وسيله اسرائيل يا زنداني است، يا اسير است و يا حيات او به خطر افتاده. كاريكاتورهايي از يان با پيست و تامي ترموديان هر دو از اندونزي، محمد نصيري از ايران، رائول دولا نوئر از كوبا و... به اين موضوع پرداخته اند. انتقاد از مجامع بين المللي، از جمله سازمان ملل هم در آثار بسياري ديده مي شود مثلا در كاريكاتوري از ويسام از سوريه، افرادي كه نماد آمريكا، سازمان ملل و سران عرب هستند، با دست هايشان مانع فرو ريخته شدن ديوار حائل غزه هستند. يا در اثر ديگري از كاسو از برزيل، سازمان ملل تمساحي ترسيم شده كه در اطراف او پر از اسكلت است. در كاريكاتور ديگري از آنجل هرناندز از كوبا، آمريكا با دست هايش جلوي چشمان كره زمين را گرفته است و سگ هايي كه قلاده هايشان نماد اسرائيل دارد به مردم فلسطين حمله مي كنند. در كاريكاتور شفيع صادق از سودان هم علامت هاي سازمان ملل و اتحاديه عرب بر تابوتي كه به شكل فلسطين طراحي شده كوبيده شده اند. اثر عبدالله در خويي از مراكش، تنها اثري است كه اشاره اي به هولوكاست دارد. در اين اثر رژيم صهيونيستي برابر با حزب نازي هيتلر نقاشي شده كه معتقد است هولوكاست واقعي امروز در فلسطين و غزه در حال روي دادن است.يكي از نمادهايي كه در آثار اين نمايشگاه بسيار ديده مي شود، فرشته مرگ است. در اثر محمد كارگر از كشورمان، اولمرت به فرشته مرگ تشبيه شده است. همچنين در آثار ديگري از وانگ رويي شنگ از چين و سوك آرت اون از اندونزي، از اين نماد براي ترسيم جنايت كار بودن رژيم صهيونيستي استفاده شده است.به كاربردن تصاويري از حيوانات وحشي و پست هم از زواياي پررنگ آثار مسابقه كاريكاتور غزه است. تشبيه اسراييل به كركسي در كاريكاتور تامي تومديان از اندونزي، تشبيه اسراييل به موريانه در اثر پمونگوين از آمريكا، تشبيه اسراييل به كرگدن و... نمونه هايي از اين نوع آثار است.در بسياري از آثار مسابقه غزه، روح حماسه، مقاومت و اميد موج مي زند. در كاريكاتور تورگاي تويسوز از تركيه، تصوير جنيني در رحم مادرش كشيده شده كه در حال سنگ زدن به اسراييلي هاست. اين اثر گوياي اين است كه مبارزه در نسل هاي آينده فلسطيني نيز ا دامه خواهد يافت. در اثر اماياجوها از فلسطين، مقاومت اسلامي، صهيونيسم را بر زمين كوبيده و كلاه آن را زيرپا گذاشته است. در كاريكاتور سعيد صادقي از ايران، فلسطين به آتشفشاني خفته در دل كوهي تشبيه شده است. در اثر عبدالزهرا صالحي از كشورمان نيز اسراييل بر سر شاخه اي نشسته و در حال اره كردن همان شاخه است.واكنش آمريكا و رژيم صهيونيستيبرگزاري مسابقه بين المللي كاريكاتور غزه نيز واكنش هايي منفي از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي را درپي داشت كه نشان مي دهد اين جريان به اهداف خودش رسيده است.سيدمسعود شجاعي طباطبايي، كاريكاتوريست و دبير اين مسابقه اعلام كرد: بازتاب جهاني اين حركت همچون مسابقه هولوكاست حتي واكنش مقامات كاخ سفيد را برانگيخته، به گونه اي كه تاكنون بارها اقدامات تخريبي و تهديدآميزي را انجام داده اند. از جمله اين كه صهيونيست ها اقدام به هك كردن و آسيب رساني به سايت ايران كارتون نموده اند. حتي برخي هنرمندان شركت كننده در اين مسابقه و مسابقه هولوكاست را تهديد به مرگ كرده اند.وي اضافه كرد: از آنجا كه عموماً رسانه هاي جهان در اختيار لابي صهيونيست هاست، در دنيا كمتر واقعيت هاي اتفاق افتاده در فلسطين و غزه را متوجه مي شوند. اما خوشبختانه ما در عرصه كاريكاتور و همين طور زمينه اي كه اينترنت براي ما ايجاد كرده موفق شديم كاريكاتوريست هاي جهان را جذب كنيم. خصوصاً اين كه آمريكا و انگليس به طورجدي پشتيبان جنايات رژيم صهيونيستي در غزه هستند و ما شاهد مظلوميت مردم فلسطين و سكوت مجامع جهاني هستيم. اين مسائل حضور هنرمندان در چنين رويدادي را بيشتر مي طلبيد. چيزي كه بيشتر مايه تأسف است سكوت كشورهاي عربي در اين قضيه است.بازديد وزير ارشادوزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بازديد نمايشگاه كاريكاتور غزه با اشاره به نقش ايران در تبديل اين هنر به يك كانون بزرگ اعتراض و افشاگري ظلم و تجاوز و همبستگي با ملتهاي مظلوم جهان خاطرنشان كرد: موزه هنرهاي معاصر فلسطين مي تواند پايگاه و پشتوانه همه هنرمندان آزاده، عدالتخواه و حقيقت جوي سراسر دنيا باشد.محمدحسين صفار هرندي روز 31 ارديبهشت ماه، در بازديد از مسابقه بين المللي كاريكاتور غزه با بيان اينكه يكي از توفيقات عظيم هنرهاي تجسمي ما در سال هاي اخير در عرصه كاريكاتور بوده گفت: وسعت حجم آثار و حضور چهره هاي صاحب نام جهاني در اين مسابقه و نيز انطباق و همنوايي اين هنر در كشورها با كليت جريان خلاقيت هنري، حال و هواي فرهنگي و فضاي حاكم بر افكار عمومي در مجموع هنر كاريكاتور را در سال هاي اخير تبديل به مصداق واقعي و تجسم عيني هنر اصيل، متعهد انساني ساخته و آن را الگويي براي ديگر رشته ها و شاخه هاي هنري در ايران كرده است. وي افزود: تجربه نشان داده كه اگر ما در قالب خودمان و با تكيه بر توانمندي هاي خود در صحنه جهاني ظاهر شويم، تقليد نكنيم و حرف خودمان را بزنيم و زبان و نگاه مستقل منحصر به فرد خود را حفظ كنيم نگاه هنرشناس همه جهان هم با ما همراه مي شود و در برابر حقيقت، خضوع مي كند. وي گفت: اين بيان و انديشه اصيل را مي توان به عنوان الگويي موفق در ساحت ادبيات و رمان، سينما، تئاتر، موسيقي و انواع هنرهاي تجسمي پياده كرد و نتايج درخشان آن را نيز مشاهده نمود.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه موزه فلسطين را مكاني با ظرفيت بسيار بالا براي حركت هاي جهاني هنر مقاومت دانست و تأكيد كرد: اين موزه مي تواند به عنوان يك كانون و پايگاه و پناهگاه براي تمامي هنرمندان صاحب انديشه و آرمانگرا و حق طلب در سراسر جهان باشد و در همينجاست كه هنر مقاومت مي تواند شكوفا شود وي افزود: هنر مقاومت بايد از نو تعريف شود چراكه هنر مقاومت متعلق به ايران يا فلسطين و مربوط به يك مقطع زماني خاص نيست. هنر مقاومت صداي رساي فرهنگ، آئين، باور و انديشه مقاومت در يك گستره جهاني و تاريخي است.وي با اعلام حمايت قطعي و همه جانبه وزارت خانه متبوع خود از تمامي حركت هاي جدي در حوزه هنر مقاومت ازجمله كارگاه هنر مقاومت در موزه فلسطين گفت: قرار است گذرگاه فرهنگي هنري تهران يك صحنه دائمي برپايي گالري ها و عرضه آثار هنري شود و اين ظرفيت، قطعاً گسترش خواهد يافت.
شنبه 4 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]