تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815204543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با بروز بحران در اقتصاد جهاني: اميد تركيه براي جذب بيشتر سرمايه‌هاي خارجي كاهش يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: با بروز بحران در اقتصاد جهاني: اميد تركيه براي جذب بيشتر سرمايه‌هاي خارجي كاهش يافته است
علمي آموزشي
آنكارا - تركيه كه در سال ‪۲۰۰۷‬ميلادي توانست با جذب ‪ ۲۲‬ميليارد دلار سرمايه خارجي در رديف بازارهاي مهم سرمايه‌گذاران جهان قرار گيرد، امسال انتظارات خود را به لحاظ روند نامطلوب در اقتصاد جهاني براي جذب ‪۱۰‬تا ‪۱۵‬ ميليارد دلار سرمايه خارجي محدود كرده است.

تركيه در سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي توانست نزديك به ‪ ۲۲‬ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كند كه اين رقم نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي ‪ ۹/۸‬درصد افزايش نشان ميداد، ولي در سه ماه اول سال جاري ميزان ورود سرمايه خارجي به اين كشور با بيش از ‪ ۵۳‬درصد كاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ‪ ۴/۴‬ميليارد دلار رسيد.

انجمن سرمايه‌گذاران بين‌المللي تركيه در گزارشي با استناد به آمار سازمان خزانه داري اين كشور پيش بيني كرد كه با ادامه اين روند، ميزان ورود سرمايه مستقيم خارجي به تركيه در سال جاري بين ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬ميليارد دلار خواهد بود.

اين انجمن عوامل داخلي و خارجي را در كاهش علاقه سرمايه‌گذاران خارجي به سرمايه‌گذاري در تركيه عنوان كرده و افزوده است: روند نامطلوب در اقتصاد جهاني ناشي از بروز بحران وام و اعتبارات در آمريكا، افزايش شديد قيمت نفت و مواد غذايي در جهان از يك سو و روند نامطلوب مسايل سياسي در داخل تركيه از سوي ديگر موجبات اين بي‌علاقگي را نزد سرمايه‌گذاران خارجي براي تصميم‌گيري به سرمايه‌گذاري هاي جديد در تركيه فراهم كرده است.

به گفته آگاهان اقتصادي در آنكارا، اقامه دعوي انحلال براي حزب حاكم آك در تركيه و تلاش قشر نخبگان خارج از حاكميت كه همواره اركان نظام جمهوري لائيك اين كشور را در كنترل خود داشته اند، براي حفظ قدرت خود و مقاومت براي انتقال قدرت به لائيك‌ها از يك سو و چالش بر سر چگونگي انجام اصلاحات ساختاري و حقوقي و مقرراتي در مورد نحوه همگرايي با اتحاديه اروپا از طرف ديگر به علاوه ترديدهايي كه خود حزب حاكم در اين راه از خود نشان داده و كاهش سرعت رشد در انجام برخي اصلاحات ساختاري در اقتصاد و سياست همه دست به دست هم داده و زمينه كاهش تمايل سرمايه‌گذاران خارجي به سرمايه‌گذاري در تركيه را مهيا كرده است .

شايان ذك است در سال گذشته ميلادي ميزان سرمايهگذاري مستقيم خارجي در اين كشور با احتساب ارزش املاك و اراضي خريداري شده خارجيان به ‪ ۲۱‬ميليارد و ‪ ۸۷۳‬ميليون دلار رسيد.

اين رقم در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي برابر‪ ۱۹‬ميليارد و ‪ ۹۱۸‬ميليون دلار بود.

در سالهاي اخير روند ورود سرمايه خارجي به تركيه همسو با اصلاحات بزرگ ساختاري در اقتصاد تركيه (به ويژه خصوصي‌سازي ) در راه ادغام با اقتصاد جهاني و همگرايي با اتحاديه اروپا رو به افزايش گذاشت.

ميزان ورود سرمايه خارجي به تركيه قبل از سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي سالانه از يك ميليارد دلار فراتر نميرفت. ولي درسال گذشته به بيش از ‪ ۲۰‬ميليارد دلار رسيد.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن