تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس از تاثير بحران مالي جهاني بر بازار سرمايه ايران و توصيه هاي 8 گانه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس از تاثير بحران مالي جهاني بر بازار سرمايه ايران و توصيه هاي 8 گانه
خبرگزاري فارس: بحران مالي جهاني در شرايطي به طور غير مستقيم حداقل بر 4 گروه از شركت هاي بورسي اثرگذار بوده كه با در نظر گرفتن اين اثرات مي توان با چند راهكار، تهديد بحران مالي جهاني را به فرصتي كم نظير تبديل كرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ، در حالي بازار سرمايه ايران در چهل و يكمين سال عمر خود به دليل عدم ارتباطات بين‌المللي و نبود شركت ها و سرمايه گذاران خارجي و همچنين عدم حضور شركت هاي ايراني در ديگر بورس ها به‌طور مستقيم از بحران مالي جهاني تاثيري نپذيرفته و اين موضوع مورد قبول حاضرين در همايش بررسي بحران مالي جهاني قرا گرفت كه اثرات رواني بحران بر بازار سهام كشور و همچنين اثرات غير مستقيم آن در چند وقت اخير مشهود و ملموس بوده و اين تجربه جديد بورس كوچك ايران چالش هايي را در برخي ابعاد به وجود آورد.
براساس اين گزارش ، اين اثرات علاوه بر بروز نگراني هايي از سوي سهامداران ( كه منجر به فروش سهام و تشكيل صف هاي طولاني فروش سهام شركت هاي فولادي و ديگر صنايع انجاميد) از طريق كاهش سودآوري شركت‌هاي بورسي خصوصا" شركت هاي فولادي و پتروشيمي و پالايشگاهي ، كاهش نقدينگي و شاخص هاي بورس و همچنين افت رشد اقتصادي كشور بر بازار سرمايه انكار ناپذير بوده و بديهي است كه مواردي چون كمبود نقدينگي، تاخير در اجراي سياست‌هاي خصوصي سازي، و تعويق در عرضه‌هاي اصل 44 و بازپرداخت اقساط بلوك‌هاي واگذار شده مشكلاتي را براي اقتصاد كشور به وجود خواهد آورد.

*تاثير بحران بر 4 گروه از شركت هاي بورس تهران

به گزارش فارس، اين در حالي است كه با ته نشين شدن اثرات اوليه بحران مالي جهاني بر بخش اقتصاد واقعي ، اثرات اين بحران بر سود شركت‌ها در 4 گروه صنعتي قابل مشاهده است.
اول شركت‌هايي كه صادركننده مواد خام به دنيا هستند و شامل شركت‌هاي پايين دستي نفت، پتروشيمي و شركت‌هاي معدني كه بخش عمده‌اي از محصولات خود را صادر مي‌كنند كه در رابطه مي توان به شركت هاي بورسي چون پتروشيمي خارك و آبادان ، توسعه معادن روي و زير مجموعه هاي آن و ... اشاره كرد.
دوم شركت‌هايي كه قيمت محصولات آنها بر اساس قيمت‌هاي جهاني تعيين مي‌شود كه شامل شركت‌هاي توليد كننده محصولاتي چون فولاد (‌ فولاد مباركه و خوزستان و...)، مس ( ملي مس ) و روي ( توسعه معادن روي و كالسيمين و...) و شركت‌هاي پتروشيمي ( اراك ، خارك ، اصفهان ، فارابي، آبادان، فناوران) هستند.
سوم شركت‌هايي كه قيمت مصوب دارند اما با فشار كاهش قيمت از طرف خريداران و نيز كاهش قيمت وارداتي روبرو هستند. مانند شركت‌هاي توليد‌كننده سنگ‌آهن ( چادرملو و گل گهر ) و چهارم شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگ ( مانند توسعه معادن فلزات ، اميد ، بانك ملي ، صنودق بازنشستگي و... ) كه بخشي از پرتفوي آنها به سرمايه گروه‌هاي فوق تعلق دارد.
از سوي ديگر و علاوه بر موارد فوق ، كاهش نقدينگي هم از عواملي است كه بر بورس تهران اثر خواهد داشت چرا كه حجم پول وارد شده به بازار با توجه به كاهش سودآوري شركت‌ها و جذابيت سرمايه‌گذاري كشور كاهش مي‌يابد و علاوه بر كاهش قيمت سهام شركت‌هاي موجود، پذيرش و عرضه شركت‌هاي جديد نيز با مشكل روبرو خواهد شد.
از طرف ديگر، افزايش سود سپرده‌هاي بانكي به 19 درصد (نرخ موثر 75/20 درصد) و نرخ مالياتي 25 درصدي شركت‌ها، به معني افزايش نرخ بازده مورد انتظار سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه به حداقل 6/27 درصد( نسبت قيمت به سود 6/3) است كه اين موضوع مي‌تواند بر جذابيت بازار سرمايه تاثير بگذارد.

* توصيه هاي سياستي 8 گانه

بر اساس اين گزارش، اين اثرات در شرايطي مورد قبول كارشناسان و فعالان بازار سرمايه كشور قرار دارد كه مسئولين سازمان و شركت بورس بعد از حضور در همايش بررسي بحران مالي جهاني توصيه هاي سياستي را براي مقابله با اين اثرات مدنظر داشته اند و در اين باره بررسي هاي جامعي را در 8 حوزه انجام داده اند.

* لزوم اصلاح مقررات سرمايه‌گذاري خارجي

به گزارش فارس ، سازمان سرمايه گذاري خارجي در حالي كمتر از دو هفته بعد از برگزاري اين همايش طرح راه اندازي صندوق سرمايه گذاري خارجي را مطرح كرد كه اولين توصيه سياستي مي تواند اصلاح مقررات سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه با هدف استفاده از فرصت‌هاي ايجاد شده باشد چرا كه يكي از اثرات مهم بحران مالي جهاني، كاهش شديد اعتماد صاحبان سرمايه‌گذاران به بازارهاي مالي در كشورهاي توسعه يافته است كه از زيان قابل آن‌ها در مدت كوتاه و نيز انتظار كاهش رشد اقتصادي و سقوط بيشتر بازارهاي مزبور و يا حداقل ابهام سرمايه‌گذاران در مورد وضعيت اين بازارها در آينده نزديك ناشي مي‌شود.
اين مسأله به خروج سرمايه از اين بازارها منجر شده و با توجه به ركود در بخش‌هاي ديگر اقتصاد اين كشورها، سرمايه‌هاي مزبور درصدد يافتن بازارهاي مناسب هستند كه با توجه به فرصت‌هاي مناسب سرمايه‌گذاري در منطقه‌ي خاورميانه، به‌نظر مي‌رسد حجم چشمگيري از اين سرمايه‌ها به‌سمت اين منطقه جريان يابد.
بنابراين فرصت مناسبي براي اقتصاد ايران ايجاد شده كه از طريق تسهيل مقررات سرمايه‌گذاري خارجي و كاهش محدوديت‌هاي آن جذب اين سرمايه‌ها را فراهم كند و بدون شك محدوديت‌هاي مقرر در آيين‌نامه سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه، با توجه به نياز اقتصاد كشور به جذب سرمايه‌هاي خارجي بيشتر و نيز فشار نهادهاي ناظر بين‌المللي، به ناچار در آينده كاهش مي‌يابد.
بر اين اساس ، جا دارد در اين فرصت مناسب، اين محدوديت‌ها اصلاح شود تا بتوان علاوه بر استفاده از سرمايه‌هاي خارجي و رونق بازار سرمايه، موجب كاهش دامنه تاثيرات منفي بحران مالي جهاني بر بازار سرمايه ايران شد .
اين در حالي است كه يكي از راهكارهاي مناسب ديگر براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي راه‌اندازي بورس بين‌المللي كيش است كه با توجه به ويژگي‌هاي مناسب اين منطقه براي فعاليت سرمايه‌گذاران خارجي، بستر مناسبي براي هدايت سرمايه‌هاي خارجي به سمت واحدهاي اقتصادي فعال در بورس خواهد بود و مدير عامل سابق بورس با همكاري سازمان بورس تلاش هايي را در اين باره انجام داد و مي تواند مدنظر مديريت جديد شركت بورس قرار گيرد.

*حذف عوارض صادراتي سيمان

دومين توصيه قابل طرح اين است كه با توجه به ركود نسبي بخش مسكن و كاهش تقاضا براي سيمان، حذف عوارض صادراتي اين محصول به شركت‌هاي مزبور كمك خواهد كرد تا در شرايط فعلي با صادرات محصولات خود و كسب درآمد مناسب، از زيان ناشي از بحران جلوگيري كنند و با توجه به سهم‌ قابل‌توجه‌شان در بورس تهران، باعث افزايش جذابيت بازار شوند.
اين در حالي است كه يكي از راهكار هاي دولتمردان چين براي بازگرداندن رونق نسبي به صنايع داخلي تصويب طرح 587 ميليارد دلاري ساخت و ساز مسكن براي اقشار كم درآمد بود تا از اين طريق موجب افزايش تقاضا براي محصولات فلزي و سيماني و ديگر محصولات شود و زمينه بهبود فعاليت بنگاه هاي اقتصادي را فراهم آورد.

*اصلاح عوارض وارداتي محصولات فولادي

به گزارش فارس ، علاوه بر لزوم حمايت از صنعت سيمان كه زماني 28 درصد از ارزش بورس كشور را به خود اختصاص داده بود درباره صنعت فولاد كه هم اكنون از اركان اصلي بورس به شمار مي رود بايد گفت كاهش قيمت فولاد و محصولات فلزي در بازارهاي جهاني و همچنين افت تقاضاي فولاد و محصولات فولادي در داخل كشور، كاهش درآمد شركت‌هاي فعال در صنعت فلزات اساسي را به‌دنبال خواهد داشت كه در ادامه باعث متضرر شدن سهامداران مي‌ شود.
براين اساس جا دارد به منظور حمايت از شركت‌هاي توليدكننده اين محصولات و همچنين حمايت از بازار سرمايه، عوارض وارداتي محصولات مزبور افزايش يابد.

*عرضه‌ عمومي اوليه با قيمت‌هاي جذاب

از زمان اجراي اصل 44 تا كنون در حالي از فهرست بلند پايه واگذاري ها فقط سهام 7 شركت ملي مس ،‌فولاد مباركه ، ايرالكو، فولاد خوزستان ، پتروشيمي فنآوران ، پالايش نفت اصفهان و مخابرات وارد تابلو هاي بورس شده كه در ادامه روند واگذاري شركت‌هاي دولتي مانند ذوب آهن، پالايشگاه تبريز ، حفاري شمال، بانك ها و بيمه ها و... بر شركت‌ها و صنايعي تمركز شود كه در شرايط كنوني كمتر از بحران مالي جهان تأثير مي‌پذيرند تا با واگذاري شركت‌هاي مزبور با قيمت‌هاي جذاب و مناسب به ترغيب و جذب سرمايه‌گذاران، پويايي بازار حفظ شده و توسعه‌ بازار سرمايه ادامه داشته باشد .

* تعويق اقساط بلوك‌هاي واگذار شده

علاوه بر موارد فوق ، سازمان خصوصي سازي در شرايطي نسبت به فروش اقساطي شركت هاي مشمول اصل 44 ملي مس ،‌فولاد مباركه ، ايرالكو و فولاد خوزستان به صورت نقد و اقساط كرده كه به گزارش فارس ، پرداخت اقساط شركت‌هاي واگذار شده باعث خروج نقديندگي قابل‌توجهي از بازار شده و در شرايط فعلي مي تواند به‌كاهش تقاضا و ركود در بازار سرمايه بينجامد .
به همين علت دولت مي تواند تهميداتي را در پيش گيرد تا اقساط اين شركت‌ها كه نسبت به شرايط فعلي بازار عمدتاً با قيمت‌هاي بالاتري واگذار شده‌اند، به تعويق بيفتد تا ضمن حفظ نقديندگي در شرايط فعلي بازار از ركود بيشتر آن جلوگيري شود و از سوي ديگر دولت خواهد
توانست با چشم‌پوششي از سود اين اقساط، از كاهش بيشتر نقدينگي در بازار جلوگيري كند.

*حمايت از بخش مسكن

در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است در قالب ششمين توصيه بايد به بخش مسكن توجه كرد كه با توجه به گستره‌ وسيع و همچنين وجود ارتباطات پيشين و پسين با ساير بخش‌ها از جمله فولاد، سيمان و آلومينيوم ، نقش قابل توجهي در اقتصاد ايران ايفا مي‌كند به طوري ‌كه براساس آمارهاي موجود در10 سال گذشته سهم بخش مسكن از تشكيل سرمايه ثابت 20 الي30 درصد ، از اشتغال كشور حدود11درصد، از تسهيلات بانكي 24 تا 21 درصد و از نقدينگي كشور 30 تا20 درصد بوده است .
از سوي ديگر اين بخش از تقاضاي انباشته حدود 5/1 ميليون نياز به واحد مسكوني و همچنين رشد 6/3 درصدي تشكيل خانوار و تقاضا براي مسكن (سالانه حدود 800 هزار) برخوردار است. لذا به‌نظر مي‌رسد اين بخش از ظرفيت‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري، ايجاد تقاضا و در نتيجه تحرك بخشي به اقتصاد برخوردار است.
در اين راستا دولت مي‌تواند با اعطاي خطوط اعتباري به بخش خصوصي و تعاوني براي ساخت مسكن، تدوين قوانين و مقررات حمايتي براي رونق بخشي ، پيگيري سياست‌هاي توليد انبوه مسكن، استفاده از سرمايه‌گذاري خارجي، احداث و عرضه مسكن اجاره‌اي، به‌سازي و بازسازي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري، استفاده از فن‌آوري نوين و صنعتي در توليد مسكن، بهسازي و نوسازي مسكن روستايي، به تقويت و تحرك بخشي در اين بخش و در نتيجه كل اقتصاد كمك كند .

* تسريع در تصويب لايحه توسعه بازار سرمايه

توسعه اقتصادي در كشور از طريق توسعه‌ متوازن بخش مالي و بخش واقعي اقتصاد امكان‌پذير است و در شرايط كنوني بخش مالي به‌ويژه بازار سرمايه‌ كشور نيازمند حمايت مناسب به ‌طور خاص در زمينه‌ مقررات قوانين و مقررات مربوط است در اين رابطه و در شرايط كنوني، يكي از راهكارهاي حمايت از بازار سرمايه تسريع در تصويب لايحه توسعه بازار سرمايه به‌ويژه اصلاح مقررات مالياتي مربوط به شركت‌هاي بورسي است كه علاوه بر كمك به شركت‌هاي موجود، زمينه‌ ورود شركت‌هاي بيش‌تر به بورس را فراهم مي‌كند.

*پرداخت تسهيلات به شركت‌هاي بورسي

براساس اين گزارش علاوه 7مورد فوق ، بايد به پرداخت تسهيلات به شركت‌هاي بورسي نيز توجه وي‍‍ژه ايي كرد تا به‌ منظور رفع مشكل نقدينگي شركت‌هاي بورسي براي تكميل طرح‌هاي توسعه‌اي و نيمه تمام خود و همچنين تأمين سرمايه در گردش اين شركت‌ها ، اعطاي تسهيلات به اين شركت‌ها در حداقل زمان، حداقل تضمين‌ها و متناسب با نياز شركت‌ها صورت گيرد .
اين تسهيلات مي‌تواند از منابع بانكي يا سهم بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي تامين مالي شود.

*نتيجه گيري

اين بررسي ها و توصيه ها در شرايطي به موارد فوق ختم نمي شوند و مي تواند شامل ديگر موارد نيز شوند كه در صورت اجراي كامل اين موارد و تجزيه و تحليل هاي بيشتر و مهمتر از همه توجه جدي تر و عملي تر مسئولان به بازار سرمايه و بورس، مي توان از تهديدات بحران مالي جهاني به بهترين شكل ممكن به نفع اقتصاد و بازار سرمايه كشور استفاده كرد تا با مديريت صحيح اين تهديدات به فرصت هاي جديد تبديل شود و افق هاي روشني در اجراي واقعي اصل 44 ترسيم و توسعه بازار سرمايه را منتج شود.
آنچه در اين ميان اهميت بسزايي دارد سرعت عمل و دقت نظر و همدلي و همبستگي همه مسئولين اركان اقتصاد كشور است كه بدون حمايت و پشتيباني هر يك از نهادهاي مرتبط نمي توان در اجراي اصل 44 و توزيع واقعي ثروت و از همه مهمتر كنترل تورم و رشد اقتصادي كشور كارنامه قبولي را به دست آورد.
گزارش از علي رضايي زاده
انتهاي پيام
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن