تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820391384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميد حلالي: دخيل كردن سليقه در نقد، ادبيات معاصر را از آسيب بي‌نصيب نكرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اميد حلالي: دخيل كردن سليقه در نقد، ادبيات معاصر را از آسيب بي‌نصيب نكرده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب

اميد حلالي گفت: در حوزه‌ نقد ادبي واقعيت آن است كه زحمات قابل توجهي كشيده شده كه از آن جمله حداقل به سه كتاب مرجع در اين زمينه به نام‌هاي" طلا در مس" نوشته دكتر رضا براهني "، از آغاز تا امروز" محمد حقوقي و " تاريخي تحليلي شعر معاصر" شمس لنگرودي اشاره مي‌توان كرد.

اين شاعر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان اظهار كرد: هر سه اين كتاب‌ حجيم و فراگير هستند و به نوعي مي‌توان بنيانگذار سرچشمه‌ نقد شعر معاصر را در آنها جستجو كرد همچنين در نقد و نظريه‌ي ادبيات كهن مي‌توان به كتابهاي مانند " المعجم" و " چهار مقاله‌ نظامي عروضي" اشاره كرد و طبيعي است راهي را كه نقد شعر معاصر در پي گرفته بودن بازشناسي خصوصا آثار ياد شده نمي‌توان ارزيابي كرد.

او بيان كرد: در كتاب " طلا در مس" دكتر براهني، وي نقدهاي پراكنده در مطبوعات را كه ممكن است فاصله‌ نگارش هر كدام از آنها به چندين سال برگردد جمع‌آوري كرده و بر اهل فن پوشيده نيست كه در اين سنخ نقدها روابط شخصي ايشان تعيين كننده بوده است. نكته‌اي كه بعدها هم توسط منتقدان در پيش گرفته و آسيب جدي به جريان نقد ادبي وارد شد، همين دخيل كردن روابط شخصي و بها دادن به سليقه‌ ناقد بود. هر چند كه سليقه نيز يكي از اركان نقد زيبايي‌شناختي است؛ راهي را كه نقد ادبيات معاصر در بر گرفته از آسيبي اين چنين برخوردار شد.

وي تاكيد كرد: ما به موازين و اصول قابل قبولي در نقد شعر نرسيده‌ايم. البته جا دارد اينجا يادي كنيم از " باغ در باغ " مرحوم هوشنگ گلشيري كه راهي جديد در نقد ادبيات معاصر در پيش گرفت البته با وارد دانستن همان آسيب‌هاي ياد شده به آن.

حلالي افزود: چند مدت قبل در گفت و گو با يكي از خبرنگاران ايسنا پيشنهاد رشته‌اي مختص شناخت ادبيات معاصر در دانشگاهها را دادم كه به نظر مي‌رسد اگر چنين ايده‌اي به وقوع پيوند طي آن هم ادبيات معاصر تدريس و كالبد شكافي مي‌شود، هم مورد نقد قرار مي‌گيرد و هم نظريه‌هاي معتبر و مرتبط با اقليم و شيوه‌ توليد و مصارف فرهنگي از دل آثار معاصر بيرون كشيده مي‌شوند.

اين شاعر در ادامه‌ به چند اثر اشاره كرد و گفت: مي‌توان از رمان موفق " چراها را من خاموش مي‌كنم" اثر خانم زويا پيرزاد نام برد كه نوع زندگي طبقه‌ متوسط شهري ساكن صنعت شهر آبادان پيش از انقلاب را مورد بررسي قرار مي‌دهد و يا از دل آثار اسماعيل فصيح مي‌توان به نوع روابط صنعت نفتي پي برد و يا از دل برخي رمان‌هاي فتح‌الله بي‌نياز مي‌توان به نوع نگاه عشاير جنوب كشور و مناسبات آنها پي برد. البته در رمان، پيام‌ها به صورت واضح‌تري بيان مي‌شود حال آنكه رسيدن به هستي شعر و مكنومات آن با قدري تعلق بيشتر توسط منتقد و مخاطب قابل وصول است.

اميد حلالي متولد سال 1355 و ساكن اهواز است. او كتاب‌هاي " پرندگان بي‌وقت و آبي مختصر "، " بازخواني عقل سرخ شهاب‌الدين سروردي " و " تحليل ساختاري قصه هزار و يك شب " را منتشر كرده است.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن