واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قدرت نمايي هاليوود با کارائيب 4وقتي دزدان دريايي گيشه را غارت کردند...ابتدا با يک فيلم سينمايي که به شهرتي جهاني دست پيدا مي کند و سپس اين فيلم به بازي هاي رايانه اي تبديل مي شود و در نهايت عروسک هاي شبيه سازي شده از روي شخصيت هاي داستان ساخته مي شوند و روانه بازار و سپس ويترين اتاق کودکان ونوجوانان ما مي شوند. اين يک اتفاق ساده نيست بلکه قدرت فناوري ارتباطات است که با ايجاد فضاها و جذابيت هاي متنوع در جهت ايجاد برخي از تفکرات و نمادهاي مورد نظر خود،عمل مي کند.
حدود دو سال پيش بود که استوديو فيلمسازي «ديسني» از پروژه ساخت چهارمين قسمت از سري فيلمهاي پرفروش «دزدان دريايي كارائيب» خبر داد. كمپاني ديسني اعلام كرد، چهار پروژه جديد فيلمسازي را اجرا خواهد كرد كه ساخت «دزدان دريايي كارائيب 4» مهمترين آنها خواهد بود.شنيدن چنين اخباري در دنياي امروز که صنعت سرگرمي، در تمامي ابعاد آن ايفاي نقش مي کند، چندان بعيد و دور از ذهن به نظر نمي رسد. اين يک سناريوي تکراري است که بارها شاهد آن بوده ايم. امروز فيلم جديدي اکران مي شود و فردا بايد منتظر بمانيم تا قسمت دوم آن ساخته شود و اين داستان ادامه دارد. بايد دائما با شخصيت ها و عملکرد و نگرش آنان، در تماس باشيم. به نظر مي رسد که قهرمانان اين فيلم ها مي خواهند دائما در کنار ما باشند تا هرگز فراموششان نکنيم. اين حضور به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد و اين قهرمانها در عرصه هاي مختلفي در برابر ديدگانمان نمايان مي شوند.ابتدا با يک فيلم سينمايي که به شهرتي جهاني دست پيدا مي کند و سپس اين فيلم به بازي هاي رايانه اي تبديل مي شود و در نهايت عروسک هاي شبيه سازي شده از روي شخصيت هاي داستان ساخته مي شوند و روانه بازار و سپس ويترين اتاق کودکان ونوجوانان ما مي شوند.اين يک اتفاق ساده نيست بلکه قدرت فناوري ارتباطات است که با ايجاد فضاها و جذابيت هاي متنوع در جهت ايجاد برخي از تفکرات و نمادهاي مورد نظر خود،عمل مي کند.ايجاد سرگرمي و سرگرم سازي مردم،به احتمال زياد فرعي ترين هدف براي تهيه کنندگان چنين محصولاتي محسوب مي شود. در بسياري از مواقع اين موضوع به اثبات رسيده که افرادي که به ساخت آثار بزرگ سينمايي مي پردازند از تمامي جنبه ها و فناوري هاي پيچيده ارتباطاتي بهره برده تا به اهداف بلند مدت خود دست پيدا کنند. اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که در جامعه ما سينما در حد بسيار ضعيفي عمل مي کند و کارکردي جز سرگرم سازي لحظه اي براي مخاطب ندارد. اگر اثرات سوء اغلب فيلم هاي سينماي امروز را ناديده بگيريم که مجال پرداختن به آن در اين نوشتار نمي گنجد.نکته مهم اينجاست که دنياي غرب با پيشبرد فناوري ارتباطات به استفاده همه جانبه از قدرت اين تکنولوژي پيشرفته پرداخته است.ايجاد سرگرمي و سرگرم سازي مردم،به احتمال زياد فرعي ترين هدف براي تهيه کنندگان چنين محصولاتي محسوب مي شود. در بسياري از مواقع اين موضوع به اثبات رسيده که افرادي که به ساخت آثار بزرگ سينمايي مي پردازند از تمامي جنبه ها و فناوري هاي پيچيده ارتباطاتي بهره برده تا به اهداف بلند مدت خود دست پيدا کنند تاريخ، اين موضوع را به اثبات رسانده که مهمترين استراتژي هاي سياسي،نظامي و اقتصادي غرب، پيش از انکه عملي شده و به اجرا گذاشته شوند،به واسطه قدرت ارتباطات و صنعت سينما، مورد آزمون قرار گرفته اند تا بازخورد و عکس العمل مخاطب عام نسبت به آن سنجيده شود و سپس در دنياي واقعي به مرحله عملي شدن برسد. بنابراين شاهد بزرگترين دستاورد بشر براي دستيابي به اهداف مختلف هستيم و به جرات بايد اعتراف کنيم که دنياي فعلي بر پايه فناوري عظيم و پيچيده ارتباطات حرکت مي کند و تکنولوژي ارتباطات، نقطه ثقلي براي قدرت طلبي و نفوذ محسوب مي شود. نمونه بارز اين مسئله را مي توان در توليد چهارگانه دزدان دريايي کارائيب مشاهده کرد که فيلم اخير با وجود اينکه نسبت به فيلم هاي قبلي از جذابيت کمتري برخوردار است اما فروش نسبتا خوبي را به دنبال داشته است.فروش جهاني چهارمين قسمت فيلم «دزدان دريايي كارائيب» از مرز 700 ميليون دلار گذشته است.به گزارش ايسنا، چهارمين قسمت از سري فيلمهاي «دزدان دريايي كارائيب» با عنوان فرعي «موجهاي بيگانه» 16 روز پس از اكران جهاني به فروش 700 ميليون دلار در سطح جهاني رسيده است.
به گزارش هاليوود ريپورتر، «دزدان دريايي كارائيب 4» اكنون پرفروشترين فيلم سينماي جهان در سال 2011 نام گرفته كه بالاتر از «تند و سريع» كمپاني يونيورسال ايستاده كه فروش 547 ميليون دلار را به دست آورده است.در خبر ديگري اعلام شد که با وجود اكران عمومي 2 فيلم جديد فرانسوي در سينماهاي اين كشور ، فيلم «دزدان دريايي كارائيب» صدرنشين جدول هفتگي گيشه نمايش سينماهاي فرانسه شد.اين در حالي است که گفته مي شود،فيلم دزدان دريايي کارائيب: برموج هاي غريبه برخلاف ظاهرش فيلم بزرگي نيست. نه جلوه هاي ويژه ي عظيمي دارد و نه فيلم نامه حيرت انگيزي. گويا اين فيلم فقط جک اسپارو را دارد که ترکيبي از لانگ جان سيلور جزيره گنج و سندباد معروف است. بسياري از ايده هاي طرح قصه دزدان دريايي کارائيب از داستان هاي معروف سندباد گرفته شده است. نمونه کامل يک کاراکتر آمريکايي با همه آن خصوصيات «کابوي شلخته» که برخي آن را به «بي خيالي جنوبي» نيز تعبير مي کنند. جک اسپارو از آمريکايي ترين کاراکترهايي است که به مردم سراسر دنيا و البته اين سوي آب ها معرفي شده است. چراکه ريشه در فاتحان قاره نو و بنيانگذاران آمريکا دارد. پايه گذاراني که اغلب از دزدان دريايي فراري از مجازات حکومت اسپانيا به شمار مي آمدند. اما دليل اينکه براي اين کاراکتر اينقدر تبليغات و جنجال به پا مي کنند چه چيزي است؟نگاهي گذرا به تاريخ کشف آمريکا توسط کريستف کلمپ و قدم گذاشتن او به سواحل کارائيب که فکر مي کرد جايي نزديک ژاپن است،مي تواند نکات جالبي را به دنبال داشته باشد.بايد دائما با شخصيت ها و عملکرد و نگرش آنان، در تماس باشيم. به نظر مي رسد که قهرمانان اين فيلم ها مي خواهند دائما در کنار ما باشند تا هرگز فراموششان نکنيم. اين حضور به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد و اين قهرمانها در عرصه هاي مختلفي در برابر ديدگانمان نمايان مي شوندهمه اين موارد به خاطر دستيابي به نکته اي بسيار مهم است و آن فهم اين موضوع است که هاليوود هرگز صرفاً براي سودآوري چنين هزينه هنگفتي (300 ميليون دلار هزينه ساخت قسمت چهارم بدون در نظر گرفتن تبليغات آن) را براي يک فيلم انجام نمي دهد. اين پايان سري فيلم هاي دزدان دريايي کارائيب نيست و نخواهد بود. هنوز دزدان دريايي زيادي مانده اند که معرفي نشده اند.دزدان دريايي که هر يک کوله باري از معاني و نمادها را براي ما به دنبال خواهند داشت.به نظر مي رسد انچه که جک اسپارو در جزيره هاي کارائيب به دنبال ان بود،کوه هايي از طلا بودند که بعد از دنياي فيلمش در گيشه ي سينماهاي نمايش دهنده دزدان دريايي کارائيب براي او دست يافتني شدند. او توانسته ثروتي عظيم 2.7 ميليارد دلاري را براي هاليوود به دست آورد که تصور مي شود هيچ دزد دريايي در طول تاريخ وجود نداشته که توانسته باشد چنين مبلغ عظيم و هنگفتي از پول را غارت کرده باشد.پي نوشت:سايت پايگاه تحليلي سينماي ايران و جهانفاطمه ناظم زادهبخش ارتباطات تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 548]