تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 5 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802044919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت على (عليه السلام) داماد رسول اكرم (صلي الله عليه و آله)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حضرت على (علیه السلام) داماد رسول اكرم (صلی الله علیه و آله)
امام علی (ع)
حضرت على (علیه السلام) بنابر امر الهى و سنت حسنه اسلامى ، بر آن مى شود كه در بحران جوانى به كشتى زندگانى خود سكونت و آرامش بخشد. اما شخصیتى چون حضرت على (علیه السلام) هرگز در همسر گزینى به یك آرامش نسبى و موقت اكتفا نمى كند و آفاق دیگر زندگانى را از نظر دور نمى دارد. از این رو خواستار همسرى مى شود كه از نظر ایمان و تقوى و دانش و بینش و نجابت و اصالت ،كفو و همشأن او باشد. چنین همسرى جز دختر رسول خد حضرت فاطمه ءزهرا (سلام الله علیها ) كه به همه خصوصیات او از هنگام تولد تا آن زمان كاملاً آشنایى داشت ، كسى دیگر نبود.   خواستگاران حضرت زهرا(علیهاالسلام) پیش از حضرت على (علیه السلام) افرادى مانند ابوبكر و عمر آمادگى خود را براى ازدواج با دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) اعلام كرده بودند و هر دو از پیامبر یك پاسخ شنیده بودند و آن اینكه درباره ازدواج زهرا منتظر وحى الهى است . آن دو كه از ازدواج با حضرت زهرا نومید شده بودند با سعد معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند كه جز حضرت على (علیه السلام) كسى شایستگى ازدواج با حضرت زهرا (سلام الله علیها) را ندارد و نظر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز به غیر او نیست . از این رو دسته جمعى در پى حضرت على (علیه السلام) رفتند و سرانجام او را در باغ یكى از انصار یافتند كه با شتر خود مشغول آبیارى نخل ها بود. آنان روى به على كردند و گفتند: اشراف قریش از دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) خواستگارى كرده اند و پیامبر در پاسخ آنان گفته است كه كار زهرا منوط به اذن خداست و ما امیدواریم كه اگر تو (با سوابق درخشان و فضایلى كه دارى ) از فاطمه خواستگارى كنى پاسخ موافق بشنوى و اگر دارایى تو اندك باشد ما حاضریم تو را یارى كنیم . با شنیدن این سخنان دیدگان حضرت على (علیه السلام) را اشك شوق فرا گرفت و گفت: دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) مورد میل وعلاقه من است .این را گفت و دست از كار كشید و راه خانه پیامبر را، كه در آن وقت نزد ام سلمه بسر مى برد، در پیش گرفت . هنگامى كه در خانه رسول اكرم را كوبید پیامبر فوراً به ام سلمه فرمود: برخیز و در را باز كن كه این كسى است كه خدا و رسولش او را دوست مى دارند.  خطاب الله به پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) :«لو لم اخلق علیا لما كان الفاطمة ابنتك كفو على وجه الارض »(3) اگر على را نمى آفریدم ، براى دختر تو فاطمه هرگز در روى زمین همشأنى نبود ام سلمه مى گوید: شوق شناسایى این شخص كه پیامبر او را ستود آنچنان بر من مستولى شد كه وقتى برخاستم در را باز كنم نزدیك بود پایم بلغزد. من در را باز كردم و حضرت على (علیه السلام) وارد شد و در محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشست ، اما حیا و عظمت محضر پیامبر مانع آن بود كه سخن بگوید، لذا سر به زیر افكنده بود و سكوت بر مجلس حكومت مى كرد. تا اینكه پیامبر (صلی الله علیه و آله) سكوت مجلس را شكست و گفت : گویا براى كارى آمده اى ؟ حضرت على (علیه السلام) در پاسخ گفت : پیوند خویشاوندى من با خاندان رسالت و ثبات و پایداریم در راه دین و جهاد و كوششم در پیشبرد اسلام بر شما روشن است . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: تو از آنچه كه مى گویى بالاتر هستى . حضرت على (علیه السلام) گفت : آیا صلاح مى دانید كه فاطمه را در عقد من درآورید؟(1) حضرت على (علیه السلام) در طرح پیشنهاد خود بر تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام تكیه مى كند و از این طریق به همگان تعلیم مى دهد كه ملاك برترى این است نه زیبایى و ثروت و منصب . پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) از اصل آزادى زن در انتخاب همسر استفاده كرد و در پاسخ حضرت على (علیه السلام) فرمود: پیش از شما افراد دیگرى از دخترم خواستگارى كرده اند و من درخواست آنان را با دخترم در میان نهاده ام ولى در چهره او نسبت به آن افراد بى میلى شدیدى احساس كرده ام . اكنون درخواست شما را با او در میان مى گذارم ، سپس نتیجه را به شما اطلاع مى دهم . پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد خانه زهرا (سلام الله علیها) شد و او برخاست و ردا از دوش آن حضرت برداشت و كفشهایش را از پایش درآورد و پاهاى مباركش را شست و سپس وضو ساخت و در محضرش نشست . پیامبر سخن خود را با دختر گرامیش چنین آغاز كرد:
امام علی (ع)
على فرزند ابوطالب از كسانى است كه فضیلت و مقام او در اسلام بر ما روشن است و من از خدا خواسته بودم كه تو را به عقد بهترین مخلوق خود در آورد و اكنون او به خواستگارى تو آمده است ; در این باره چه مى گویى ؟ در این هنگام زهرا (سلام الله علیها) در سكوت عمیقى فرو رفت ولى چهره خود را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) برنگرداند و كوچكترین ناراحتى در سیماى او ظاهر نشد. رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) از جاى برخاست و فرمود: "الله اكبر سكوتها اقرارها"یعنى : خدا بزرگ است; سكوت دخترم نشانه رضاى اوست .(2)   همشأنى روحى و فكرى و اخلاقى درست است كه در آیین اسلام هر مرد مسلمان كفو و همشأن مسلمان دیگرى است و هر زن مسلمان كه در عقد مرد مسلمانى درآید با همشأن خود پیمان زناشویى بسته است ، ولى اگر جنبه هاى روحى و فكرى را در نظر بگیریم بسیارى از زنان همشأن برخى مردان نیستند و بالعكس . مردان مسلمان شریف و اصیل كه از ملكات عالى انسانى و سجایاى اخلاقى و دانش و بینش وسیع برخوردار باید با زنانى پیمان زناشویى ببندند كه از نظر روحیات و سجایاى اخلاقى همشأن و مشابه آنان باشند. این امر درباره زنان پاكدامن و پرهیزگار كه از فضایل اخلاقى و اندیشه و بینش بلندبرخوردارند نیز حكمفرماست . هدف عمده ازدواج ، كه برقرارى سكونت و آرامش خاطر در طول زندگى است، جز با رعایت این نكته تأمین نمى شود و تا یك نوع مشابهت اخلاقى و محاكات روحى و جذبه روانى بر محیط زندگى سایه نگستراند پیوند زناشویى فاقد استوارى لازم خواهد بود. با توجه به این بیان ، حقیقت خطاب الهى به پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) روشن مى شود كه فرمود: «لو لم اخلق علیا لما كان الفاطمة ابنتك كفو على وجه الارض »(3) اگر على را نمى آفریدم ، براى دختر تو فاطمه هرگز در روى زمین همشأنى نبود. به طور مسلم مقصود از این كفویت همشأنى مقامى و روحى است .   پى‏نوشتها:‌ 1 . حضرت على (علیه السلام) در امر خواستگارى از یك سنت اصیل پیروى مى كند. در حالى كه هاله اى از حیا او را فرا گرفته است .شخصاً و بى هیچ واسطه اى اقدام به خواستگارى مى كند; و این نوع شجاعت روحى توأم با عفاف ، شایان تقدیر است . 2 . كشف الغمة، ج 1 ص 50 3 . بحار الانوار، ج 43 ص 9 بخش سیره و عترت تبیان منبع: فروغ ولایت؛ استاد آیةالله شیخ جعفر سبحانى





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن